۱۴۰۳ شهریور ۲۱, چهارشنبه

 

چه کسی برنده مناظره هریس با ترامپ شد؟

هریس و ترامپ

منبع تصویر،GETTY IMAGES

  • نویسنده,انتونی زورکر
  • شغل,گزارشگر بی‌بی‌سی در فیلادلفیا

دونالد ترامپ و کامالا هریس سه شنبه شب برای اولین بار در صحنه مناظره ریاست جمهوری در فیلادلفیا با یکدیگر روبرو شدند.

اگرچه آنها با هم دست دادند، اما رفیق نشدند.

طی ۹۰ دقیقه پرحرارت، هریس مکررا رئیس جمهور سابق را هدف حملات شخصی قرار داد و مانع از آن شد که پیام خود را به گوش مخاطبان برساند.

او با اظهارات بسیار هدفمند در مورد تعداد جمعیت در گردهمایی‌های انتخاباتی آقای ترامپ، رفتار او در جریان شورش در برابر کنگره و مقاماتی که همکار دولت او بودند و به منتقدان صرح ‌اللهجه تبدیل شدند، دونالد ترامپ را مرتبا به حالت تدافعی واداشت.

الگوی بخش عمده این مناظره این بود که خانم هریس رقیب جمهوری‌خواه خود را وادار می‌کرد از رفتار گذشته خود دفاع کند و او هم همین کار را می‌کرد و گاهی صدایش را بلند می‌کرد.

در پاسخ به یکی از اولین سئوال‌ها درباره مشکل مهاجرت، او گفت که آمریکاییان باید به تجمع‌های انتخاباتی دونالد ترامپ سر بزنند زیرا این تجمع‌های خیلی چیزها را روشن می‌کند. او گفت که «حاضران حوصله‌شان سر می‌رود و از محل می‌روند».

این حمله به وضوح رئیس‌جمهور سابق را تکان داد و او بیشتر پاسخ‌های خود را - به موضوعی که باید یکی از نقاط قوت او می‌بود - معطوف کرد و به دفاع از شمار حاضران در تجمع‌های انتخاباتی خود و تحقیر طرف مقابل پرداخت.

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
اسطوره تختی
اسطوره تختی

در مجموعه چهار قسمتی «اسطوره تختی» از زندگی شخصی، ورزشی و اجتماعی غلامرضا تختی می‌شنویم.

پادکست

پایان پادکست

ترامپ از آنجا به تکرار مکررات درباره گزارشی مبهم پرداخت دایر بر این که مهاجران هائیتی حیوانات خانگی همسایگانشان را ربوده‌اند و خورده‌اند.

اگر مناظره‌ها برنده و بازنده داشته باشند بر این اساس که کدام نامزد بهتر و نیرومندتر، از موضوعاتی که در آنها قوی است دفاع می‌کند و به موضوعاتی که طرف مقابل در آنها ضعیف است حمله می‌کند، سه شنبه شب به نفع معاون رئیس جمهور متمایل شد.

یک نظرسنجی فوری از رای‌دهندگانی که در حال تماشا بودند، حاکی از این بود که خانم هریس عملکرد بهتری داشته است و بازارهای شرط بندی نیز همین را نشان داد.

این یک تصویر کوتاه و لحظه‌ای است اما تاکتیک او برای قرار دادن آقای ترامپ در حالت تدافعی هنگامی که موضوعات مورد بحث سقط جنین و اقتصاد بود، واضح بود.

نظرسنجی‌های افکار عمومی نشان می‌دهد که بسیاری از آمریکایی‌ها از نحوه مدیریت اقتصادی دولت بایدن - که کامالا هریس یکی از اعضای اصلی آن است و سیاست او در مورد تورم و وضعیت اقتصاد ناراضی هستند.

اما خانم هریس توجه را به تعرفه‌های گمرکی پیشنهادی دونالد ترامپ معطوف کرد، که آن را «مالیات بر فروش ترامپ» نامید و سپس پروژه ۲۰۲۵ را مطرح کرد که طرح بحث برانگیز محافظه‌کارانه مستقل، برای دولت جمهوریخواهی است که در آینده زمام امور را در دست خواهد گرفت.

آقای ترامپ مانند گذشته از این پروژه فاصله گرفت و از طرح تعرفه خود دفاع کرد و اشاره کرد که دولت بایدن بسیاری از تعرفه ها را در اولین دوره ریاست جمهوری خود حفظ کرده است. اگرچه اینها نکات درستی بودند، اما او را از ضربه زدن به معاون رئیس جمهور در مورد تورم و قیمت کالاهای مصرفی باز داشت.

در مورد سقط جنین، آقای ترامپ از رویکرد خود به این موضوع دفاع کرد و گفت که آمریکایی‌ها در سراسر طیف سیاسی خواهان آن هستند که حمایت مبتنی بر رای «رو» علیه «وید» توسط دادگاه عالی لغو شود که البته نظرسنجی‌ها این موضوع را تایید نمی‌کنند. او تلاش می‌کرد تا موضع خود را روشن کند و پاسخ او در برخی مواقع گیج کننده بود.

در مقابل، خانم هریس خیلی خوب از این فرصت استفاده کرد و در سخنانی شورانگیز و شخصی خانواده‌هایی را مخاطب قرار داد که اعضای آن با عوارض ناخوشایند بارداری مواجه شده‌اند و نتوانسته‌اند در ایالت‌هایی که سقط جنین را ممنوع کرده‌اند جنین خود را سقط کنند. او گفت که این ایالت‌ها «ممنوعیت سقط جنین ترامپی» را اجرا می‌کنند.

او در پایان سخنان خود گفت که «این توهین به زنان آمریکایی است.»

این پیامی بود که به دقت تنظیم شده بود و این زمینه‌ای است که خانم هریس در آن نسبت به آقای ترامپ برتری دو رقمی دارد.

با جلو رفتن مناظره، هریس بارها و بارها با ضربات شدید و اظهارات توهین آمیز، ترامپ را در حالت تدافعی قرار داد که ترامپ می‌توانست آنها را نادیده بگیرد اما فکر کرد که باید به آنها جواب دهد.

در بخشی از مناظره، از هریس در مورد مواضع لیبرال قبلی‌اش در مبارزات انتخاباتی ناموفق نامزدی حزب دموکرات در سال ۲۰۱۹ پرسش شد، مانند مخالفتش با «فرکینگ» نفت از سازند شِیل (که شیوه‌ای برای استخراج نفت و گاز از طریق شکست هیدرولیکی است)، مواضعی که او حالا از آنها فاصله گرفته است.

او در جواب به اظهارت شخصی علیه ترامپ پرداخت و جواب خود را با این جمله به پایان برد که مثل ترامپ از پدر ثروتمندش پول نگرفته است.

باز هم رئیس جمهور سابق طعمه را گرفت. او به جای انتقاد از تغییر دیدگاه معاون رئیس‌جمهور – که نقطه ضعف آشکاری است – پاسخ خود را با صحبت درباره پول اندکی که از پدرش گرفته بود ادامه داد.

در مورد خروج از افغانستان، نقطه ضعف دیگری برای هریس، معاون رئیس جمهور گفتگو را به مذاکرات ترامپ با مقامات طالبان و دعوت از آنها به کمپ دیوید کشاند که البته الگویی بود که بارها به اجرا درآمد و خیلی هم موثر بود.

جمهوریخواهان از طرفداری آشکار دیوید مویر و لینزی دیویس، مجریان شبکه ای‌بی‌سی که برگزارکننده مناظره بود شکایت کردند. هر دوی آنها در چندین نوبت اظهارات ترامپ را رد و راستی‌آزمایی کردند.

با این حال، در مجموع جریان غالب در این مناظره، پاسخ‌های ترامپ و اشتهای او برای بلعیدن هر طعمه‌ای بود که هریس سر راهش گذاشت.

و این در چهره دو نامزد جلوه‌گر شد. هر زمانی که ترامپ حرف می‌زد، هریس ظاهری حیرت‌زده و ناباورانه به خود می‌گرفت و ترامپ اخم می‌کرد.

تا به حال، ستاد انتخاباتی هریس در مورد اینکه آیا او با مناظره دیگری موافقت خواهد کرد یا نه نگران بود اما بلافاصله بعد از این مناظره، خواستار یک مناظره دیگر شد.

این موضوع ثابت می‌کند که دموکرات‌ها فکر می‌کنند که سه شنبه شب برای هریس شب خوبی بود.