۱۴۰۱ شهریور ۲, چهارشنبه

 

تظاهرات شبانه مردم همدان در اعتراض به قطعی آب

15 ساعت پیش

در پی روزها تدوام قطعی آب در همدان مردم این شهر در نخستین شامگاه شهریور به خیابان‌ها آمده و با نشان دادن نارضایتی خود از عدم اجرای طرح زمان‌بندی مدیریت آب مسئولان را "بی‌کفایت" خواندند.

https://www.dw.com/fa-ir/%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%B7%D8%B9%DB%8C-%D8%A2%D8%A8/a-62908487

پس از گذشت نزدیک به یک هفته قطعی آب، شماری از مردم همدان به خیابان‌ها آمده و دست به تظاهرات زدند.

در تصاویر ویدئویی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که مردم در این تظاهرات در شامگاه سه‌شنبه ۱ شهریور (۲۳ اوت) علیه "بی‌کفایتی" مسئولان شعار سر دادند.

آن‌ها با شعارهای "مرگ بر مسئول بی‌کفایت" و "مردم همه حمایت" نارضایتی خود از عدم پایبندی دولت به جدول زمان‌بندی مدیریت آب را نشان دادند.

بر اساس این جدول، مناطق شهری همدان به دو گروه تقسیم می‌شود و باید به صورت چرخشی هر هفته در یک منطقه از ساعت ۸ تا ۱۵ یا از ساعت ۱۵ تا ۲۱ این برنامه اجرا می‌شد.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

ایسنا با این توضیح می‌نویسد: «پس از قطعی‌های گسترده، اعلام برنامه زمان‌بندی مدیریت آب اندکی توانسته بود خیال مردم را از وضعیت بغرنج بی‌آبی راحت کند اما دریغ از یک روز پایبندی به این برنامه.»

یک شهروند در گفت‌وگو با همین خبرگزاری این برنامه را "ساختگی" و برای "ساکت کردن مردم" خوانده است: «قطعی آب به هیچ عنوان بر اساس زمان‌بندی اعلام شده، ۷ ساعت نیست و در برخی مناطق ۴۸ تا ۷۲ ساعت است که آب ندارند.»

یک زن کارمند نیز به ایسنا گفته است:  «در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز، نیم ساعت آب هم در خانه نمی‌بینم. فقط از ساعت ۷ تا ۱۱ صبح آب داریم و این زمان جزء ساعات کاری است. آبی که به شدت فشار کمی دارد و قابل استفاده نیست چراکه آلوده است.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

در نیمه دوم مردادماه ۱۴۰۱ قطعی آب در همدان بیش از پیش شد تا جایی که در ۲۱ مردادماه قطعی طولانی‌مدت آب خانواده‌های همدانی را با چالش جدی روبرو کرد.

در حالی که مشکل بی‌آبی در مناطق مختلف ایران رو به گسترش است علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت گفت: «حل مشکل آب همدان به شمارش معکوس رسیده و دولت تلاش می‌کند مشکل کمبود آب را حل کند.»

علیرضا قاسمی، استاندار همدان نیز یک روز پیش از آن در جلسه مدیریت بحران آب علت تأخیر در پروژه آبرسانی را کمبود تجهیزات مورد نیاز خوانده بود: «تجهیزات مورد نیاز این پروژه، در کشور تنها توسط یک شرکت تولید می‌شود، از طرفی نیز با توجه به بحران کم‌آبی در کشور و تقاضاهای بسیار بالای تجهیزات، تامین همه این درخواست‌ها توسط شرکت، زمان‌بر شد.»

به گفته او، طبق برنامه‌ریزی، پروژه انتقال آب به شهر همدان باید تا پایان مردادماه تکمیل می‌شد، اما در طول ۱۷ سال گذشته فقط ۴۰ درصد از این پروژه انجام شد. قاسمی همچنین به طرح سهمیه‌بندی آب در این منطقه اشاره کرد تا جلوی قطعی کامل گرفته شود که "مقامات عالیه کشوری و وزارت نیرو مجوز این اقدام را ندادند."

او با بیان اینکه خط انتقال آب به همدان کامل شده و شیرآلات در حال اتصال است، وعده داد: «ظرف یک یا دو هفته آینده انتقال آب به همدان انجام خواهد گرفت.»

تظاهرات اعتراضی در همدان پس از اعتراضات شهر کرد در استان چهارمحال و بختیاری صورت می‌گیرد که آن هم در اعتراض به تداوم قطعی آب صورت گرفت.

در روزهای گذشته نیز گزارش‌هایی در مورد افت فشار و قطعی آب در ارومیه منتشر شد.

خشکسالی، کمبود بارش، افزایش گرمای هوا و مصرف بالا از عواملی‌ هستند که بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی آن‌ها را مسبب مشکلات آبی کشور می‌دانند.

با این حال کارشناسان "سوء مدیریت منابع آبی" را از عمده دلایل این معضل می‌شناسند. ایسنا در گزارشی که یکم شهریور منتشر کرد همدان را شهری خواند که "روزی به ۲۰۰۰ قنات خود افتخار می‌کرد، در صورتی که تصاویر امروز همدان حاوی تانکرهایی برای توزیع آب است و مردم این شهر را "دبه به دست در صف تهیه آب معدنی و در تکاپو برای نصب منبع و خرید پمپ آب" نشان می‌دهد.

در این گزارش از "بی‌توجهی مسئولان همدان به از دست دادن منابع آب‌های زیرزمینی"، احداث نیروگاه در دشت فامنین که بیلان آب در آن "بسیار منفی بود و یک‌باره ۶۰ حلقه چاه عمیق در آن حفر شد" و همچنین بی‌توجهی به طرح‌های آبخیزداری برای احیای منابع زیرزمینی گلایه می‌شود.

علاوه بر این، کارشناسان حفر چاه‌های عمیق کشاورزی، عدم حفظ قنات‌ها و آلوده کردن آن‌ها به فاضلاب، آلودگی آب‌های زیرزمینی به سموم کشاورزی، کشاورزی غرقابی، احداث بی‌رویه باغ‌های شخصی، کشت محصولاتی که به آب فراوان نیاز دارند و همچنین عدم توسعه مناسب کشت گلخانه‌ای را از عوامل دیگر مشکل آب همدان می‌‌دانند.

حسن خانجانی، دادستان همدان سه‌شنبه همزمان با بالا گرفتن مشکل بی‌آبی در همدان از بررسی پرونده مقصران قطعی آب در این شهر خبر داد و گفت: «باید بررسی کرد چه کسانی در انجام وظایف و مسئولیت خود قصور کرده‌اند و چه کارهایی برای پیشگیری از قطعی آب باید انجام می‌شد که کوتاهی شده است.»

او با اشاره به "زمان‌بر بودن" این بررسی وعده داد که "پس از کارشناسی در موارد مختلف نظر قطعی" در مورد این پرونده به اطلاع همگان خواهد رسید.