احیای برجام؛ ایران می‌گوید اگر پرونده پادمانی آژانس بسته نشود «روز بازاجرا وجود نخواهد داشت»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی را متهم کرده که تحت تاثیر اسرائیل است

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر،

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی را متهم کرده که تحت تاثیر اسرائیل است

محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور گفته است که اگر پرونده پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته نشود، در صورت به دست آمدن توافق احیای برجام هم «روز بازاجرایی وجود نخواهد داشت.» همزمان حسین‌امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، که به مسکو رفته است، گفته که «به برداشتن تحریم‌های مربوط به برنامه هسته ای خوشبین هستیم.»

در صورت احیای برجام، «روز بازاجرا» روزی است که مطابق جدول زمان‌بندی شده ایران باید به تعهدات خود در محدود کردن برنامه اتمی‌اش عمل کند.

سئوالات پادمانی آژانس از ایران مربوط به پیدا شدن آثار اورانیوم در سه مرکز از پیش اعلام نشده به بازرسان است. این موضوع به اختلافی میان دو طرف بدل شده و تاکنون شورای حکام آژانس دو قطعنامه در ضرورت حل و فصل آن صادر کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته «از نظر من، این‌ها همه بهانه سیاسی هستند. مشابه آنچه در پی‌ام‌‍دی بود. مکان‌هایی که از آن نام می‌برند و اتهاماتی که مطرح می­‌شود، همان‌هایی است که از حنجره صهیونیست‌ها و منافقین شنیده می‌شود. این‌ها سال‌هاست این حرف‌ها را تکرار می­‌کنند.

مقام های ایرانی برای اشاره به اسرائیل که موجودیت آن را به رسمیت نمی شناسند از اصطلاح رژیم صهیونیستی استفاده می کنند و منظور آنها از منافقین، سازمان مجاهدین خلق است.

اسرائیل و سازمان مجاهدین در سال های گذشته برخی از جنبه های برنامه اتمی ایران را در افکار عمومی مطرح کرده‌اند.

منظور از پرونده «پی‌ام‌‍دی» هم مجموعه اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره «ابعاد احتمالا نظامی برنامه اتمی ایران» است که در سال ۱۳۹۴ در جریان توافق برجام و با کمک ویژه جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا مختومه شد.

پیدا شدن آثار اورانیومی در سه مکان از پیش اعلام نشده ایران به آژانس باعث تردیدهای تازه از سوی آژانس درباره علت این اقدام شده است.

محمد اسلامی از دولت حسن روحانی بابت دادن دسترسی به بازرسان آژانس برای تحقیق از مکان های مشکوک، انتقاد کرده است

منبع تصویر، mrud.ir

توضیح تصویر،

محمد اسلامی از دولت حسن روحانی بابت دادن دسترسی به بازرسان آژانس برای تحقیق از مکان‌های مشکوک، انتقاد کرده است

آقای اسلامی گفته است «ما حافظه‌مان را از دست ندادیم. چند سال می‌گفتند در لویزان، جنوب تهران، تورقوزآباد فلان انبار است و بهمان اقدام شده است یا مدام درباره پارچین صحبت می­‌کردند. چه شد؟ آمدند، دیدند و بازرسی کردند اما چیزی آنجا نبود. این اتهام‌زنی‌ها بدجور به دل‌شان چسبیده و خوب می‌توانند با این کارها برنامه هسته‌ای ایران را معطل نگه دارند اما دوره این چیزها دیگر تمام شده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از دولت حسن روحانی بابت دادن دسترسی به بازرسان برای بررسی مکان های مشکوک انتقاد کرده است. او در آن دولت وزیر راه و شهرسازی بود.

دو روز پیش از این ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران توافق احیای برجام را مشروط به بسته شدن پرونده جدید پادمانی ایران اعلام کرده بود.

هدف از توافق احیای برجام، رفع تحریم های آمریکا در برابر محدود شدن مجدد برنامه اتمی ایران است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره متن پیش نویس توافق احیای برجام گفته « آنچه کار شده تصمیم کلی کشور است.»

پرونده اتمی زیر نظر آیت‌الله علی خامنه ای اداره می شود. پس از تعیین خطوط کلی و خط قرمزها از سوی آقای خامنه‌ای تصمیم گیرها در شورای عالی امنیت ملی انجام می شود اما برای اجرای این تصمیم ها، مصوبات شورا باید به تصویب و امضای رهبر جمهوری اسلامی ایران برسد.

در حال حاضر اتحادیه اروپا متنی را به عنوان پیش نویس توافق آماده کرده است. ایران و آمریکا هر کدام یک بار ملاحظات خود را به این متن اعلام کرده اند اما حالا متن پیشنهادی در حال بررسی مجدد در ایران است.

مقام های ایرانی گفته اند که احتمال دارد تا هفته آینده پاسخ خود را اعلام کنند.

وزیر خارجه ایران در مسکو: به برداشتن تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای خوشبین هستیم

حسین امیرعبدللهیان و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه در مسکو

منبع تصویر، Irna

توضیح تصویر،

حسین امیرعبدللهیان و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه در مسکو

همزمان حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران که برای دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه عازم مسکو شده در یک کنفرانس خبری با او شرکت کرده است.

وزیر خارجه ایران گفته است که «برای احیای برجام نیازمند تضمین‌های قابل اعتماد هستیم» که منظور از ایالات متحده برای باقی ماندن در توافق است وهمچنین در اظهاراتی همسو با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته «از آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهیم که از سیاست دوری کند و تنها در چارچوب فنی عمل کند.»

آقای امیرعبداللهیان در مسکو گفته که «به برداشتن تحریم های مربوط به برنامه هسته ای خوشبین هستیم.»

وزیر خارجه روسیه هم در این کنفرانس خبری گفته مسکو از احیای برجام حمایت می کند.

در جریان دیدار دو وزیر، رسانه های ایران از قول آقای امیرعبداللهیان نقل کرده اند جمهوری اسلامی ایران «از حمایت‌های مسکو در حمایت از مواضع مشروع در زمینه رفع تحریم ها تقدیر و تشکر می‌کند.»

روسیه پیشتر گفته بود که از آمریکا تضمین گرفته با وجود تحریم هایی که بابت حمله نظامی به اوکراین با آن روبه‌رو شده، بتواند در صورت احیای توافق برجام از مزایای آن برخوردار شود.

روسیه از شرکای ایران در توافق هسته ای برجام است اما به گفته محمدجواد ظریف وزیر خارجه پیشین ایران، این کشور علاقمند به عادی شدن روابط ایران و غرب نیست و از این بابت منافعی برای خود کسب می کند.

ایران در روابط خارجی خود در سال های اخیر وابستگی آشکاری به روسیه و چین داشته است.

مقام های ایرانی می گویند نزدیکی به روسیه «سیاست راهبردی» است و آیت الله علی خامنه ای هم خواستار گسترش روابط تهران با مسکو است.

در جریان مذاکرات احیای توافق برجام، روسیه نقش محوری داشته و میخائیل اولیانف سفیر این کشور در وین و مذاکره کننده اتمی آن به طور پیوسته با طرف های مذاکره ایران از جمله ایالات متحده گفت و گو کرده است.

مقام های دولتی ایران به دستور آیت الله خامنه ای با ایالات متحده به طور مستقیم مذاکره نمی کنند و تبادل پیام ها میان دو کشور در جریان مذاکرات از طریق روسیه، نماینده اتحادیه اروپا و در برخی از مواقع توسط دولت قطر انجام می‌شود.

چارت