۱۴۰۱ شهریور ۲, چهارشنبه

 عباس احمدى لاله زار شاهنامه‌خوان روز افتتاح آرامگاه فردوسی درگذشت

عباس احمدی لاله زار شاهد یک قرن تحولات موسیقی ایرانی بود
Image caption: عباس احمدی لاله زار شاهد یک قرن تحولات موسیقی ایرانی بود

عباس احمدى لاله زار از پیشکسوتان موسیقی ایرانی و شاهنامه خوان روز افتتاح آرامگاه فردوسی در ۱۰۱ سالگی درگذشت.

آقای احمدی لاله زار در سال ۱۳۰۰ خورشیدى در شهر مشهد متولد شد، تحصیلات ابتدایى را در دبستان علمیه و متوسطه را در دبیرستان‏هاى فردوسى و شاهرضا به پایان برد. صداى خوب و رسا در خانواده او موروثى بود و مادر و دائى وى از صداى بسیار خوب برخوردار بودند، به طورى که در زمان مظفرالدین شاه، دایى وى با صداى خوب و رسایى که داشت یکى از اذان‏گوهاى خوب شهر سیرجان بوده است.

عباس احمدى از کودکى به دنبال پدر در شهر مشهد به جلسات نوحه‌‏خوانى و قرائت قرآن رفت و از همان کودکى شروع به خواندن اشعار مذهبى در این مجالس کرد، صداى خوب وى خیلى زود طرفداران فراوان پیدا کرد به طورى که در مدرسه و در مسابقات شاهنامه‌‏خوانى مشهد نفر اول شد و براى خواندن شاهنامه در جشن هزاره فردوسى انتخاب شد.

وی در روز جمعه ۲۰ مهرماه سال ۱۳۱۳ هنگام افتتاح آرامگاه شاعر حماسه سرای ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی در طوس که با حضور رضاشاه افتتاح شد، به شاهنامه خوانی پرداخته بود.

عباس احمدى، ردیف‏‌ها و گوشه‏‌هاى آواز ایرانى را از روى صفحات گرامافون خوانندگانى نظیر جواد بدیع‌‏زاده، سید حسین طاهرزاده، قمرالمولک وزیرى، تاج اصفهانى، ادیب خوانسارى، روح‏انگیز و تعداد دیگرى از نام‏آوران موسیقى سنتى ایران فراگرفت.

او شاهد یک قرن تحولات موسیقی ایرانی بود.

آقای احمدی روز سی و یکم مردادماه در سن صدو یک سالگی در تهران درگذشت. مراسم تدفین احمدی لاله زار روز جمعه ۴ شهریورماه ساعت ۱۰ صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار می شود.