۱۴۰۱ شهریور ۹, چهارشنبه

امیدوارم درخواست‌ اروپایی‌ها از ایران پیش‌شرط برجامی جدیدی نباشد

وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در نشستی مطبوعاتی گفت: امیدوارم درخواست‌های برخی رهبران اروپایی از ایران پیرامون اوکراین، پیش‌شرط برجامی جدیدی نباشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در نشستی مطبوعاتی پیرامون موضوعات مختلف دو جانبه، منطقه‌ ای و بین‌ المللی اعلام کرد: اطمینان دارم سیستم های پرداخت «میر» و «شتاب» در آینده نزدیک یکپارچه خواهند شد. بانک های مرکزی روسیه و ایران در حال کار بر روی نقشه راهی در این مسیر هستند.

وزیر خارجه روسیه در این نشست مطبوعاتی پیرامون مذاکرات رفع تحریم های ضدایرانی نیز گفت: از آخرین متن توافق احیای برجام، رضایت کامل داریم. موضع ایران را در نظر خواهیم گرفت. امیدوارم درخواست‌ های برخی رهبران اروپایی از ایران در مورد اوکراین پیش‌ شرط جدیدی برای احیای برجام نباشد.

سرگئی لاوروف اضافه کرد که کشورش کار روی سند جامع روابط میان ایران و روسیه را در مرحله نهایی می داند.

وی در این خصوص افزود: ما از نحوه توسعه روابط دو جانبه تهران ومسکو راضی هستیم. کار روی این سند اکنون در مرحله نهایی است.

از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به روسیه در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به تحولات عراق گفت: مرجعیت دینی در عراق منشأ بسیار مهمی در تثبیت امنیت در این کشور است.

وی همچنین با اشاره به تحولات لیبی، افزود: تهران و مسکو در مسیر رایزنی‌ های منطقه‌ای از برقراری ثبات و امنیت و تعیین سرنوشت لیبی به دست مردم این کشور حمایت می‌ کنند.

امیرعبداللهیان افزود: همچنین توافق کردیم در آینده نزدیک کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مسکو برگزار شود.

وی در خصوص آخرین تحولات از مذاکرات برای رفع تحریم‌ ها نیز گفت: اخیراً آخرین متن طرف آمریکایی را دریافت کردیم و همکاران من به دقت در حال بررسی متن هستند و ما همچنان در موضوع تضمین نیازمند متنی نیرومندتر هستیم.

کد خبر 5578450