۱۴۰۳ شهریور ۱۴, چهارشنبه

 


لاوروف به آمریکا هشدار داد که از خطوط قرمز روسیه عبور نکند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، روز چهارشنبه ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور)، درباره ارسال احتمالی موشک‌های دوربرد از سوی آمریکا به اوکراین هشدار داد و گفت: «ایالات متحده آمریکا نباید با خطوط قرمز روسیه شوخی کند».

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه via REUTERS - RUSSIAN FOREIGN MINISTRY

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی  لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه، روز چهارشنبه ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور)، در پاسخ به پرسش خبرنگاران دربارۀ احتمال ارسال موشک‌های دوربرد از سوی آمریکا به اوکراین، گفت: «ایالات متحده آمریکا در حال از دست دادن درک خود از بازدارندگی متقابل است که زیربنای موازنۀ امنیتی بین مسکو و واشنگتن از زمان جنگ سرد بوده و این امر بسیار خطرناک است».

اظهارات لاوروف در واکنش به گزارش اخیر خبرگزاری رویترز دربارۀ توافق قریب‌الوقوع واشنگتن و کی‌یف برای ارسال موشک‌‌های دوربرد کروز ساخت ایالات متحده که قابلیت اصابت به اعماق خاک روسیه را دارد، صورت گرفته است.

سرگئی لاوروف در ادامه گفت: «هیچ چیز من را متعجب نمی‌کند؛ آمریکایی‌ها قبلاً از آستانه‌ و حدودی که برای خود تعیین کرده‌بودند، عبور کرده‌اند. آنها تحت فشار قرار گرفته‌اند و زلنسکی نیز قطعاَ این را می‌بیند و از آن بهره می‌برد».

وزیر امور خارجۀ روسیه تأکید کرد: «آمریکایی‌ها باید بفهمند که در حال به سخره گرفتن خطوط قرمز ما هستند؛ آنها نباید با خطوط قرمز ما شوخی کنند.»

لاوروف در ادامه اظهار داشت: «واشنگتن اگر تصور می‌کند که عواقب هر گونه تشدید تنش در جنگ اوکراین عمدتاً متوجه اروپا خواهد شد، اشتباه می‌کند».

بنا به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، این دومین بار در بیش از یک هفته گذشته است که سرگئی لاوروف به ایالات متحده هشدار می‌دهد که «جنگ جهانی سوم تنها به اروپا محدود نخواهد شد».

کرملین همچنین روز چهارشنبه اعلام کرد که «روسیه در حال ایجاد تغییراتی در دکترین هسته‌ای خود است، زیرا واشنگتن و متحدانش با اقداماتی در راستای تشدید جنگ در اوکراین، منافع مسکو را تهدید می‌کنند».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، از زمان آغاز تهاجم این کشور به خاک اوکراین در سال ۲۰۲۲ که مسکو آن را «عملیات نظامی ویژه» توصیف کرده است، بارها به کشورهای غربی هشدار داده که سعی در خنثی کردن عملیات روسیه که دارای بزرگترین زرادخانۀ هسته‌ای جهان است، نداشته باشند.

این در حالی است که واشنگتن و متحدانش، کمک‌های نظامی به اوکراین را با ارائۀ تانک ها، موشک های پیشرفته و جت‌های جنگنده اف-۱۶ افزایش داده‌اند.

برخی از سیاستمداران غربی بر این باورند که ایالات متحده آمریکا و ناتو باید تمام تلاش خود را برای کمک به اوکراین به هدف پیروزی در جنگ با روسیه انجام دهند.

جان کربی مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ژوئن سال جاری تأکید کرد که جو بایدن بارها گفته است «واشنگتن به دنبال جنگ جهانی سوم نیست».

جان کربی همچنین گفته بود که تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین می‌تواند «عواقب فاجعه‌باری در سراسر قاره اروپا» داشته باشد که در راستای منافع ایالات متحده نیز نخواهد بود.