۱۴۰۳ شهریور ۱۶, جمعه

 

در جریان سفر به مغولستان

ادای احترام پوتین

به مجسمه مارشال ژوکف

 
 

  

پیش از اجلاس اقتصاد شرق در روسیه که خبر آن را در همین شماره پیک نت می خوانید، پوتین راهی جمهوری مغولستان شد که با استقبال رسمی و با شکوه دولتی روبرو شد. با آنکه به مهم ترین انگیزه این سفر اشاره نشده، اما آگاهی از اخبار مربوط به تلاش امریکا برای جلوگیری از انتقال گاز روسیه به چین از طریق خط لوله ای که از مغولستان می گذرد، این اجازه را می دهد که بنویسم انگیزه اصلی این سفر تضمین امنیت این خط لوله گاز، جلوگیری از برپائی یک انقلاب رنگی در مغولستان و نشستن امریکا میان چین و روسیه در مغولستان بود. قرار دادهای اقتصادی وسیعی که دراین سفر میان دو کشور بسته شد و پذیرش دعوت پوتین از رئیس جمهور مغولستان برای شرکت در اجلاس ماه اکتبر سازمان بریکس نیز خود رویدادی مهم در چارچوب همان هدفی که درباره این سفر به آن اشاره شد.

مغولستان استقلال و نجات خود از چنگ ژاپن در چنگ دوم جهانی را مدیون ارتش سرخ اتحاد شوروی است و به همین دلیل مجسمه نیم تنه مارشال ژوکف فرمانده بزرگ ارتش سرخ در مرکزی ترین نقطه پایتخت مغولستان برپاست. پوتین و رئیس جمهور مغولستان برای ادای احترام به ژوکف و نقشی که او در رهبری ارتش مشترک اتحاد شوروی و مغولستان در شکست ژاپن و نجات مغولستان داشتند، به پای این مجلسمه یاد بود رفتند و تاج گلی نثار آن کردند.

مارشال ژوکف فاتح برلین در جنگ دوم جهانی است و مارش پیروزی بر فاشیسم در میدان سرخ مسکو را نیز او بدستور استالین و در واقع به جانشینی او "سان" دید. این مارش و این سان، بعنوان باشکوه ترین رژه پیروزی در تاریخ جنگ دوم جهانی ثبت شده است. در جریان همین مارش و رژه، پرچم های به غنیمت گرفته شده ارتش هیتلری در میدان سرخ روی هم انباشته شد. واحدهای نظامی ارتش سرخ پرچم های ارتش هیلتری را که به غنیمت گرفته و به مسکو آورده بودند در وسط میان سرخ مسکو آنها را بعلامت تحقیر روی هم ریختند.

بسیاری بر این عقیده بودند که استالین، با دادن فرمان سان و رژه پیروزی به مارشال ژوکف، او را برای جانشینی خود در نظر گرفته بود اما رویدادها مسیر دیگری را طی کرد. استالین پیش از آن که فرصت کند جانشین خود را به رهبری حزب کمونیست معرفی کند، قلبش از حرکت باز ایستاد و مارشال ژوکف مشمول تصفیه و رقابت های درون حزبی شده و به حاشیه رانده شد.