۱۴۰۳ شهریور ۱۶, جمعه

 


پوتین در کنفرانس اقتصادی شرق

حاکمان اوکراین

با اوکراین و مردم آن بیگانه اند!

 
 

   

اجلاس چهار روزه مجمع اقتصادی شرق که در شهر بندری "ولادی وستک" روسیه برگزار شد رویداد کم اهمیتی نبود، گرچه رسانه های ایران آن را کم اهمیت تلقی کرده و به آن نپرداختند. در این اجلاس که با حضور پوتین، نخست وزیر مالزی و معاون رئیس جمهور چین برگزار شد، پوتین طی سخنانی درباره مسائل جهانی و اوضاع داخلی روسیه مطالبی را مطرح کرد و سپس در یک مصاحبه نکات دیگری افزون بر سخنرانی خود مطرح کرد. از جمله درباره انتخابات ریاست جمهوری امریکا.  ما از آن سخنرانی و آن مصاحبه گزارش فشرده زیر را تهیه کرده ایم:

 

خاور دور به سنگر روسیه در اقتصادی جهانی تبدیل شده است.   توسعه آینده روسیه تا حد زیادی به رشد منطقه خاور دور به عنوان دروازه ورود به بازارهای آینده و در حال توسعه آسیا و جنوب جهانی بستگی دارد

جهان نیازمند افزایش ظرفیت مسیر دریای شمال است و من از سایر کشورها دعوت می کنم به توسعه مسیرهای حمل و نقل آن منطقه بپیوندند روسیه آماده ساخت سریع زیرساخت های حمل و نقل است و ظرفیقت مسیر دریای شمال را افزایش خواهد داد. مسیر دریای شمال یک مسیر لجستیکی بین المللی است. ما قصد داریم ظرفیت آن را بویژه با اکتشاف ذخایر معدنی قطب شمال افزایش دهیم.

طرح یک بندر جدید در آب‌های عمیق با مشارکت شرکت‌های بلاروس و چین و همچنین ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در خاور دور روسیه نیز در دستور کار است

اجرای موفقیت‌آمیز همه این برنامه‌ها  و کل اقتصاد آینده قبل از هر چیز به حضور و اراده مردم بستگی دارد.

روابط تجاری و مسیرهای تجاری  به طور فزاینده ای به شرق و جنوب جهانی تغییر جهت می دهد.

مناطق خاور دور کشور ما دروازه مستقیم به این بازارهای  در حال توسعه است. این روابط  به ما امکان می دهد بر موانعی که برخی از رهبران کشورهای غربی بر جهان تحمیل می کنند غلبه کنیم.

 خاور دور دارای پتانسیل قابل توجهی برای افزایش اکتشافات زمین شناسی، به ویژه در استخراج تیتانیوم، لیتیوم و فلزات کمیاب است.

من از کشورهای دیگر دعوت می کنم  به طرح توسعه مسیرهای حمل و نقل خاور دور بپیوندند.

درباره حکومت اوکراین من معتقدم کسانی که بر اوکراین حکومت می کنند یا با مردم این کشور بیگانه هستند و یا خارجی هستند زیرا اوکرائینی  ها را مردم خود حساب نمی کنند.

در مورد حمله به نیروگاه های هسته ای در کورسک و زاپوروژیه از من سئوال شده که باید بگویم. چنین حملاتی اقدامات تروریستی بسیار خطرناکی است. شما فقط می توانید تصور کنید که واکنش ما هم همینگونه باشد. آنوقت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

در عملیات ویژه ای که در اوکراین جریان دارد نیروهای روسیه دستاوردهای قابل توجهی در دونباس به دست آورده اند و در تجاوز اوکراین به منطقه کورسک نیز آنها تلفات سنگینی داده اند. دشمن در مناطق کلیدی در حال ضعیف شدن است. ما در روزهای اخیر دستآوردهای نظامی بزرگی داشته ایم.

متجاوزین باید از سرزمین روسیه بیرون رانده شوند. فعلا آزادسازی کامل دونباس اولویت روسیه است. احساس دفاع از وطن به شدت افزایش یافته است.

البته روسیه هرگز از مذاکره برای خاتمه جنگ خودداری نکرده است. این غرب بود که در اوایل سال 2022 مانع اجرای توافق صلح شد.

 

ما تمام زمینه های همکاری مسالمت آمیز را با نماینده کی یف فراهم ساخته بودیم، اما بوریس جانسون نخست وزیر وقت بریتانیا با سفر  به اوکراین دستور داد تا آخرین اوکراینی بجنگد. و این همان چیزی است که اکنون در جریان است. تصور کرده بودند که ادامه جنگ، در نهایت به ضرر روسیه خواهد بود، اما این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.

روسیه اکنون در حال بنای یک کلینیک مدرن هوش مصنوعی با یک داروخانه با تجهیزات پیشرفته است که قرار است انواع مختلف تحقیقات را انجام دهد. این مرکز با همکاران خود در مراکز علمی برجسته روسیه مشورت خواهند کرد. آنها از فناوری‌های هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد.

از من درباره انتخابات ریاست جمهوری در امریکا سئوال کرده اند.  زمانی گفته بودم که اگر بتوانیم نامزد مورد علاقه خود را نام ببریم، جو بایدن است، اما اکنون او از این انتخابات کناره گیری کرده و  و ازکامالا هریس حمایت کرده است. بنابراین، ما همان کاری خواهیم کرد که درباره بایدن در نظر داشتیم. خنده او بسیار جذاب است، چنان که گوئی همه چیز خوب است.

درباره دلار زدائی نیز روسیه استفاده از دلار برای معاملات را رد نکرده اما تصمیم گرفته اتکای خود به دلار را کاهش دهد. در حال حاضر، کشورهای جنوب جهانی 50 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند و طبیعی است که ارزهای ملی  دراولویت قرار میگیرد.

مقامات مالی و سیاسی ایالات متحده با اقدامات غیرحرفه ای و بی خردانه خود این روند را ایجاد کردند. البته معتقدم که فهمیده اند چه اشتباهی کرده اند اما نمی توانند از راهی که رفته اند باز گردند. همه ما به ارزهای ملی روی می آوریم و این بازگشت ناپذیر است. اکنون بیش از 30 کشور برای پیوستن یا همکاری با بریکس اعلام آمادگی کرده اند.

درباره زمستان سرد اروپا سئوال کرده اند. باید بگویم که حجم گازی که روسیه به اروپا می دهد کاهش خواهد یافت. ما مخالف ترانزیت انرژی خود از طریق اوکراین نیستیم. ما و گازپروم قصد داریم به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنیم. ما قراردادهای ترانزیتی داریم اما اگر 31 دسامبر که قرار داد انتقال گاز از اوکراین خاتمه می یابد، این قرار داد تمدید نشود قصد نداریم آنها را مجبور به تمدید قرار داد کنیم. این بستگی به خود آنها دارد. میدانیم که مصرف کنندگان اصلی ما در اروپا نمی خواهند چنین اتفاقی بیفتد، اما درعین حال که طرفدار این ترانزیت هستند تسلیحات نظامی دراختیار اوکراین می گذارند و دولت کیف حمایت مالی می کنند. به همین دلیل است که حجم گازی که ما در اختیار اروپا قرار می دهیم رو به کاهش است. ما از مسیر انتقال گاز ترکیه یا سایر خطوط لوله گازی که برای مصرف داخلی استفاده می شود استفاده خواهیم کرد.

- در 2 اوت، بزرگترین تبادل زندانیان بین روسیه و کشورهای غربی اخیر انجام شد و 8 ت از هم میهنان ما به کشور بازگشتند. من از نقشی که عربستان در این زمینه ایفاء کرد تشکر می کنم.

 

- درباره انتقال گاز به ایران هم باید بگویم که همکاری روسیه و ایران در زمینه گاز طبیعی ادامه خواهد یافت. آنها به سوخت بیشتر و منابع انرژی بیشتر نیاز دارند و ما اینها را داریم. ما اقدامات خود را با ترکمنستان در این زمینه هماهنگ خواهیم کرد. ضمنا ایران مدت‌هاست که از ما تقاضای تجهیزات کرده  که انجام این خواست برای ما بسیار راحت است. توجه داشته باشید که بازارهای همسایه نزدیک به ایران بسیار بزرگ هستند و فرصت‌های موجود عظیم است و ما می‌توانیم آن بازارها را دنبال کنیم.

به شما اطلاع میدهم که امروز روسیه یکی از رهبران جهان از نظر استخراج ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین است.

در مورد ارزهای دیجیتال و روبل های دیجیتال به طور خاص، تصمیم قبلاً توسط بانک مرکزی روسیه گرفته شده است و در حال حاضر ما به سادگی این حجم را که از سال 2023 آغاز شده افزایش می دهیم. پیش بینی می شود پرداخت های CBDC برون مرزی در سال 2025 آغاز شود.

در مورد جنگ اسرائیل و فلسطینی ها نیز پوتین گفت: روسیه از راه حل دو کشوری برای اسرائیل و فلسطین حمایت می کند و این یک موضع فرصت طلبانه نیست بلکه سیاست روسیه است که باید به عنوان پایه ای برای یک قطعنامه نهائی جهت تشکیل دو دولت در نظر گرفته شود. درباره جنگ غزه نیز مسکو متعهد به انجام هر کاری است که در توان خود برای رسیدگی ریشه ای به بحران در خاورمیانه است.

 آمریکا را نمی توان در درگیری غزه بی طرف دانست و این عدم بی طرفی چالش های مهمی را به همراه دارد.

 

نشست مجمع اقتصادی شرق روز سه شنبه آغاز به کار کرد و تا روز جمعه ادامه داشت.