۱۴۰۳ شهریور ۱۶, جمعه

 

فریبا ونکوور معروف به «ملکه زباله‌ها» در بزرگترین پرونده محیط زیستی سوئد محاکمه می‌شود

بلا نیلسون

منبع تصویر،EPA

توضیح تصویر،بلا نیلسون پیشتر به رسانه‌های سوئدی گفته بود که شرکت او مطابق با قانون عمل کرده است.

بلا نیلسون، «ملکه زباله‌ها» که ایرانی تبار است و حالا نامش را فریبا ونکوور گذاشته است، در سوئد به اتهام تخلیه غیرقانونی هزاران تن زباله محاکمه می‌شود.

فریبا ونکوور یکی از ۱۱ متهم در این پرونده است که «بزرگترین پرونده جرایم محیط زیستی» خوانده

شده است.

او مدیر اجرایی یک شرکت مدیریت زباله به اسم «تینک پینک» Think Pink بود که به تخلیه یا دفن ۲۰۰ هزار تن زباله در ۲۱ مکان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ متهم است. ‌‌

دادستان‌ها گفتند که نحوه مدیریت نادرست این شرکت منجر به انتشار سطوح مضر مواد شیمیایی سرطان‌زا، سرب، آرسنیک و جیوه در هوا، خاک و آب شده که سلامت انسان‌ها، حیوانات و گیاهان را به خطر انداخته است.

تحقیقات اولیه این پرونده ۴۵ هزار صفحه‌ است.

چندین شهرداری در این پرونده به دنبال خسارت ۲۶۰ میلیون کرونی (۲۵/۴ میلیون دلاری) هستند.

وکلای خانم نیلسون همه اتهام‌ها در این پرونده را رد کرده‌اند. او زمان ورود به دادگاه روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور با خبرنگاران حرف نزد اما پیش‌تر به رسانه‌های سوئدی گفته بود که شرکت او مطابق با قانون عمل کرده است. شرکت او در سال ۲۰۲۰ پس از بازداشتش ورشکست شد.

دادستانی می‌گوید که متهمان این پرونده علاوه بر تخلیه غیرقانونی زباله‌ها، با جعل اسناد به فریب مقامات و به دست آوردن درآمد شخصی اقدام کرده‌اند.

متهمین دیگر این پرونده هم اتهامات‌شان را رد کرده‌اند.

این شرکت موظف بود که مصالح ساختمانی، الکترونیک، فلزات، پلاستیک و چوب را از زباله‌ها جدا و دفع کنند اما آنها متهم هستند که زباله‌ها را جداسازی نشده رها کردند.