۱۴۰۳ شهریور ۱۶, جمعه

 

ترامپ می‌گوید ایلان ماسک ممکن است مدیر «کمیسیون کارآمدی دولت» شود

ترامپ

منبع تصویر،GETTY IMAGES

دونالد ترامپ گفته است که اگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برنده شود، ایلان ماسک را به عنوان سرپرست «کمیسیون کارآمدی دولت» منصوب خواهد کرد.

او روز پنجشنبه در سخنانی در «کلوپ اقتصادی نیویورک» گفت که مالک شرکت ایکس - توییتر سابق - با هدایت یک کارگروه برای انجام یک «حسابرسی کامل مالی و نحوه عملکرد کل دولت فدرال» و ارائه «توصیه‌هایی برای اصلاحات چشمگیر» موافقت کرده است.

این دو چندین هفته است که به این موضوع اشاره می‌کنند، اما اظهارات روز پنجشنبه آقای ترامپ صریح‌ترین اشاره به این مساله است که ایلان ماسک ممکن است در دولت بالقوه ترامپ نقش ایفا کند.

آقای ماسک صبح پنجشنبه در پستی در شبکه ایکس نوشت: «اگر فرصت دست دهد، چشم انتظار خدمت به آمریکا خواهم بود. نیازی به حقوق، عنوان یا قدردانی عمومی نیست.»

هرچند این دو همیشه هم نظر نبوده‌اند، اما آقای ماسک و آقای ترامپ اخیرا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ با هم گرم گرفته‌اند.

آقای ماسک که یک میلیاردر با دیدگاه‌های جنجالی است در ماه ژوئیه، بعد از سوءقصد نافرجام به جان آقای ترامپ در تجمعی در پنسیلوانیا، حمایت خود را از او اعلام کرد. او گفته که به یک گروه جمع‌آوری کمک مالی که از کمپین نماینده حزب جمهوری‌خواه حمایت می‌کند پول می‌دهد.

آقای ماسک در جریان یک گفتگو با دونالد ترامپ در روز ۱۳ اوت که در ایکس انجام شد گفت: «فکر می‌کنم به یک کمیسیون کارآمدی دولت نیاز داریم تا بپرسد 'بودجه را در چه جاهایی که ارزش دارد خرج می‌کنیم و در چه جاهایی که ارزش ندارد مصرف می‌کنیم؟'.»

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
اسطوره تختی
اسطوره تختی

در مجموعه چهار قسمتی «اسطوره تختی» از زندگی شخصی، ورزشی و اجتماعی غلامرضا تختی می‌شنویم.

پادکست

پایان پادکست

او اضافه کرد «باید با بضاعت خود زندگی کنیم.»

او چند روز بعد در روز ۱۹ اوت عکسی ظاهرا ساخته هوش مصنوعی از خود در یک تریبون منتشر کرد که روی آن نوشته بود «وزارت کارآمدی دولت» و در زیر عکس نوشت: «مایلم خدمت کنم.»

برخی از کاربران فضای مجازی فکر کردند که این وزارتخانه فرضی یک شوخی است، چون مخفف نام آن «دوج» یک به اصطلاح «میم» اینترنتی بوده که همچنین به یک رمزارز اطلاق می‌شود.

اما آقای ترامپ اشاره کرده که اگر دوباره رئیس جمهور شود در مورد همکاری با مدیر اسپیس اکس و تسلا جدی است.

او این موضوع را در نشست یک گروه شناخته شده از رهبران کسب و کار در نیویورک اعلام کرد.

«کلوپ اقتصادی نیویورک» در سال ۱۹۰۷ تاسیس شد و افراد سرشناسی چون جانت یلن، وزیر دارایی آمریکا، در آن سخنرانی کرده‌اند. ترامپ آخرین بار در سال ۲۰۱۹ در میان استقبال گرم در آنجا سخنرانی کرد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در این نطق بیشتر بر اقتصاد تمرکز داشت.

او درخواست خود برای کاهش مالیات و مقررات و باز کردن درهای پناهگاه حیات وحش شمالگان برای حفاری نفتی را تکرار کرد و گفت که برای تقویت بخش تولید در آمریکا تعرفه‌ها را افزایش خواهد داد. او قول داد که اشتغال در بخش صنعت خودروسازی آمریکا را طوری افزایش دهد که قابل مقایسه با اوج آن در چند دهه قبل باشد.

او همچنین پیشنهاد میزان پایین مالیات یعنی ۱۵ درصد بر شرکت‌هایی که در آمریکا جنس تولید می‌کنند را مطرح کرد. این کمتر از ۲۰ درصد مالیاتی است که او به طور کلی برای شرکت‌ها در نظر دارند. رقیب او کامالا هریس از حزب دموکرات نرخ ۲۸ درصد را پیشنهاد کرده است.

او این نگرانی را رد کرد که کاهش مالیات به بدتر شدن کسر بودجه آمریکا منجر خواهد شد و گفت که «وقتی به رشد برگشتیم درآمد ما هم بالا می‌رود» و پیشنهاد ایجاد یک صندوق ملی سرمایه‌گذاری با پول تعرفه را مطرح کرد.

او در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ به روشنی به این سوال که آیا تحریم‌های روسیه را کم خواهد کرد پاسخ نداد.

با این حال او گفت بر این باور است که در مجموع استفاده دولت بایدن از ابزار تحریم بیش از حد گسترده بوده است.

ترامپ گفت که ترجیح او این است که از تحریم‌ها برای دوره‌های کوتاه «در حداقل ممکن» استفاده کند تا کشورها تشویق نشوند به جای نظام مالی آمریکا و دلار سراغ سایر گزینه‌های بین‌المللی بروند.