۱۳۹۵ خرداد ۳۱, دوشنبه

مشک ترمشیر/طرامشیر/طرامشیع، ریحان ارض، دقطامون/دیتانی، پونه/پودینه کوهی، فوتنج جبلی، فودنج بستانی، فودنج بری، کاکوتی

- مشک طرامشیر[ م ُ / م ِ طَ ] (اِ مرکب ) گیاهی است از تیره ٔ نعنائیان که خودروست و آن را ریحان الارض و دیقطامون نیز گویند. مشک طرامشیع. توضیح اینکه این گیاه در حقیقت یکی از گونه های پودنه است ... مؤلف عقار این کلمه را معرب از مشک ترمشیر ایرانی دانسته است . (از فرهنگ فارسی معین ). گیاهی از خانواده ٔ لابیاسه و از گیاهان بومی جزیره ٔ کرت است و در طب قدیم این گیاه را مانند داروی نافع جراحات می شناختند. (از لاروس ). بهتر آن بود که با سرخی و زردی زند. قوت و مزاجش به پودنه ٔ کوهی نزدیک است . لیک از او لطیف تر است و دارویی بزرگ است حیض آوردن را و کودک از شکم بیاوردن را. و رطوبتهای غلیظ و لزج را که اندر سینه بود به آسانی براندازد و او گرم است و خشک و اندر درجه ٔ دوم و بهتر هندی بود. (الابنیه چ دانشگاه ص 316). فودنج بستانی . پودنه ٔ بستانی . بقلةالغزال . (یادداشت مؤلف ). قسمی از پودنه و قوی تر ازاقسام آن است . برگش انبوه و بزرگ تر از برگ پودنه ٔ بری و باخشونت و مایل باستداره و چون گوسفند از آن بخورد شیر او برنگ خون شود. (از فهرست مخزن الادویه ).
//////////////
49 (525). مشك طرامشیر[1]، Mušktirāmušir ، mušktirāmšī ، Origanum dictamnus. "بهترینش از هند خیزد. "  گویند ازسریانی است (ص 267).  اینزلی (Materia Indica, Vol. I, p. 112) آن را آویشن کوهی کرِت می‌نامند و می‌افزاید هیچگاه آن را در هند ندیده است.  راست این است که در هند نمی‌روید و از همینرو گونۀ هندی که ابومنصور نام برده باید، مرزنگوش، مرزنجوش Origanum marjorana باشد که در سنسکریت phaijjhaka  و در عربی mardakuš یا mizunjuš می‌گویند.
ساینو-ایرانیکا
//////////////
کاکوتی

اشاره

به فرانسوی‌Ziziphore نامیده می‌شود. گیاهی است از خانواده نعناLabiatae نام علمی آن‌Ziziphora Tenuior L . و مترادف آن‌Ziziphora persica Bge می‌باشد. نام این گیاه به هندی‌M ishkatarelmashih است.
در فرهنگ شلیمر برای گونه‌ای با نام علمی‌Ziziphora cristata نام «مشک طرامشیع»(Mechke thrame'chie) در ایران ذکر شده که احتمالا از همان نام هندی گرفته شده است.
گونه دیگری از این گیاه نیز که چندساله است در ایران می‌روید، نام علمی آن‌Z .Clinopodioides M .Bieb می‌باشد که دارای خواص متفاوتی از گونه اولی می‌باشد.

مشخصات

گونه‌Z .Tenuior گیاهی است یکساله کوچک به بلندی 12- 5 سانتی‌متر. برگهای آن سبز تیره باریک نوک‌تیز. گلهای آن ریز و بنفش‌رنگ است.
این کاکوتی در غرب تهران، منطقه کرج کنار رودخانه کرج، جاجرود، در شمال ایران در منجیل، آذربایجان در اطراف تبریز، در مرکز در اصفهان، و در شرق در خراسان، دامغان، سمنان و در شیراز قم و همدان و سرانجام در بلوچستان در سرحد و زنجانک در تفتان می‌روید.
معارف گیاهی، ج‌1، ص: 198
واریته‌هایی از این‌گونه نیز هستند که در اغلب مناطق ایران می‌رویند.
از نظر ترکیبات شیمیایی در کاکوتی اسانس روغنی فرار وجود دارد.

خواص- کاربرد

در هند از تخم آن به عنوان تب‌بر استفاده می‌شود. گرد تخم خشک گیاه را با ماست یا دوغ مخلوط کرده برای قطع اسهال خونی می‌خورند. از برگهای گیاه به عنوان نرم‌کننده سینه و بادشکن می‌خورند و برای ازدیاد نیروی جنسی نیز مفید است.
مشخصات گونه‌Z .Clinopodioides : گیاهی است چندساله به بلندی 40- 10 سانتی‌متر پایین ساقه آن کمی چوبی است. برگهای آن بعضی پوشیده از کرک و گلهای آن کوچک سفید و پوشیده از کرک است. این‌گونه در ایران در دماوند، کرج، میشوداغ و در اطراف تبریز، و تفرش و اراک، در کوه شاه‌زند و اشتران، کوه لرستان و در بلوچستان به‌طور وحشی می‌روید نامهای محلی آن در بلوچستان «پارچین» و «پودنیا» در چیت کانی می‌باشند.

خواص- کاربرد

در هند جوشانده گیاه خشک را می‌خورند برای معالجه تیفوس و در گرمای زیاد از دم‌کرده برگهای گیاه به عنوان نوشابه خنک‌کننده می‌نوشند.
معارف گیاهی، ج‌1، ص: 199
///////////////
مشک طرامشیع‌

مشک طرامشیر نیز گویند و آن فودنج بری بود بشیرازی رنک گویند و از خواص وی آنست که چون گوسفند بر وی چرا کند بعوض شیر خون از پستان وی بیرون آید و طبیعت آن گرم و خشک بود در سئوم و گویند خشکی وی در چهارم بود و رطوبات لزج از سینه و شش بیرون آورد و شراب وی عظیم سودمند بود و غش و کرب را و وی حیض و بول و دم نفاس براند و سنگ گرده بریزاند و مقدار مأخوذ از وی یک مثقال بود و وی از غایت افراط ادرار که در وی هست بعوض بول خون براند و مصلح آن آب مورد بود یا بلوط و جهت درد رحم نافع بود و جالینوس گوید چون دنکی از وی سحق کنند و با روغن بلسان بسرشند و زن فرزجه بخود برگیرد درد زایل کند و اسحق گوید قولنج را نافع بود چون دانکی سقمونیا و دانکی از وی سحق کرده و یک درم کثیرا باده درم خمیره بنفشه بسرشند و با آب گرم بیاشامند و ارنیاسوس گوید کسی که شهوتش منقطع شده باشد در هر سه روز یک روز نیم درم از وی سحق کرده با سه درم تخم خربوزه و دو درم مسکه میش و بیست درم عسل بخورد شهوت زیاده شود و چون بیاشامند و بخور کنند بچه بیندازد و وی مضر بود به سفل و مصلح آن گویند سرکه خمری بود و بدل وی قرومانا است و جالینوس گوید بدل وی در ادرار عدس مر بود دو وزن آن و شاپور گوید بدل آن اکلیل الملک بود و گویند بدل آن شقایق است
صاحب مخزن الادویه می‌نویسد: مشک طرامشیع مشیع بکسر میم اول و بفتح میم دوم اسم نبطی است و فهلوی نیز گفته‌اند و بشیرازی رنک گویند و در ماهیت قسمی از پودنه جبلی است و قوی‌ترین اقسام آن
ابو ریحان در صیدنه تحت عنوان مشک طرامشیر می‌نویسد: بعضی او را مشک طرامشیع گویند و بلغت رومی او را دیقطمینون و تالسفیس گویند و اطبای فارسی آن را مشک طرامشیر نامند
لاتین‌ZIZYPHORA CRISTATA
///////////////
 
كاكوتي
     به فرانسوي Ziziphore ناميده مي شود. گياهي است از خانواده نعنا Labiatae نام علمي آن Zizphora tenuior L.. و مترادف آن Ziziphora persica Bge نام اين گياه به هندي Mishkatarelmashih است.
در فرهنگ شليمر براي گونه اي با نام علمي Ziziphora cristata نام «مشك طرامشيع (Mechke thrameehie) در ايران ذكر شده كه احتمالا از همان نام هندي گرفته شده است.
گونه ديگري از اين گياه نيز كه چند ساله است در ايران مي رويد. نام علمي آن Z.clinopodioides M. Bieb مي باشد كه داراي خواص متفاوتي از گونه اولي مي باشد.
مشخصات
گونه Tenuior گياهي است يكساله كوچك به بلندي 12-5 سانتي متر. برگهاي آن سبز تيره باريك نوك تيز. گلهاي آن ريز و بنفش رنگ است.
اين كاكوتي در غرب تهران، منطقه كرج كنار رودخانه كرج، جاجرود، در شمال ايران در منجيل، آذربايجان در اطراف تبريز، در مركز در اصفهان، و در شرق در خراسان، دامغان ، سمنان و در شيراز قم و همدان و سرانجام در بلوچستان در سرحد و زنجانك در تفتان مي رويد.
واريته هايي از اين گونه نيز هستند كه در اغلب مناطق ايران مي رويند.
از نظر تركيبات شيميايي در كاكوتي اسانس روغني فرار وجود دارد.
خواص – كاربرد
در هند از تخم آن به عنوان تب بر استفاده مي شود. گرد تخم خشك گياه را با ماست يا دوغ مخلوط كرده براي قطع اسهال خوني مي خورند. از برگهاي گياه به عنوان نرم كننده سينه و بادشكن مي خورند و براي ازدياد نيروي جنسي نيز مفيد است.
مشخصات گونه Z.Clinopodioides گياهي است چند ساله به بلندي 40-10 سانتي متر پايين ساقه آن كمي چوبي است. برگهاي آن بعضي پوشيده از كرك و گلهاي آن كوچك سفيد و پوشيده از كرك است. اين گونه در ايران در دماوند، كرج، ميشوداغ و در اطراف تبريز، و تفرش و اراك، در كوه شاه زند و اشتران، كوه لرستان و در بلوچستان به طور وحشي مي رويد نامهاي محلي آن در بلوچستان «پارچين» و «پودينا» در چيت كاني مي باشند.
خواص – كاربرد
در هند جوشانده گياه خشك را مي خورند براي معالج تيفوس و در گرماي زياد از دم كرده برگهاي گياه به عنوان نوشابه خنك كننده مي نوشند. 

////////////////
کاکوتی(مشک طرامشیع)



مشک طرامشیع، کاکوتی
Ziziphora Tenuior

مشک‌طرامشی؛ قسمی از پودنۀ جبلی است و قوی‌ترین اقسام آن برگ آن انبوه بزرگ‌تر از برگ پودنۀ بری و مایل به استداره و با خشونت.
طبیعت آن در آخر سوم گرم و در وسط آن خشک است.

خواص آن: آشامیدن آن خارج کننده رطوبات غلیظه از سینه و شش و رحم و مقوی اشتها و گشاینده قولنج و جهت غشی و کرب[1] و ادرار بول و حیض و نفاس نافع به قوت و سقط کننده جنین و قتل آن تفتیت حصات[2] و چون یک دانگ آن را با یک دانگ سقمونیا و یک درهم کتیرا سوده با ده درم خمیر بنفشه بسرشند و با آب گرم بیاشامند رفع قولنج نماید و کسی که شهوت او منقطع شده باشد چون در هر سه روز یک روز نیم درهم آن راسوده با سه درهم تخم خربزه و ده درهم مسکه[3] میش و بیست درم عسل بخورد شهوت را زیاده گردد و شراب آن را رافع کرب و غشی و مدر حیض است و بخور آن مسقط جنین و فرزجه[4] آن بقدر یک دانگ با روغن بلسان مسکن درد رحم.



[1]اضطراب و اندوه
[2]شکستن سنگریزه ها
[3]کره روغن
[4]شیاف

مخزن الادویه، تألیف مرحوم سید محمد حسین عقیلی علوی خراسانی شیرازی

//////////////
کاکوتی
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کاکوتی
Ziziphopra capitata
فرمانرو:
راسته:
تیره:
سرده:
Ziziphora
کاکوتی یا مُشکِ ترمشیر [۱] (نام علمیZiziphora)[۲][۳] نام یک سرده از تیره نعناعیان است که بوی گرم و تندی همانند نعناع دارد هرچند با عطر ویژه خود و در طب سنتی و آشپزی کاربرد دارد.
گونه‌ها[ویرایش]
1.     Ziziphora aragonensis Pau - اسپانیا
2.     Ziziphora brantii K.Koch - قفقاز
3.     کاکوتی سرسان L. - بالکان، حوزه دریای سیاه، خاور میانه، آسیای مرکزی
4.     Ziziphora clinopodioides Lam. - سیبری، مغولیتان، سین‌کیانگ، آسیای مرکزی، هیمالایا، آسیای جنوب غربی
5.     Ziziphora galinae Juz. - ترکمنستان
6.     Ziziphora hispanica L. - اسپانیا، الجزایر، مراکش، تونس
7.     Ziziphora interrupta Juz. - تاجیکستان
8.     Ziziphora pamiroalaica Juz. - قرقیزستان، تاجیکستان، سین‌کیانگ
9.     Ziziphora pedicellata Pazij & Vved. - قرقیزستان، ازبکستان
10. Ziziphora persica Bunge - ایران، ترکیه، قفقاز، کریمه، آسیای مرکزی
11. Ziziphora puschkinii Adam - قفقاز
12. Ziziphora raddei Juz. - قفقاز
13. Ziziphora suffruticosa Pazij & Vved. - ازبکستان
14. Ziziphora taurica M.Bieb - کریمه، ترکیه، سوریه
15. Ziziphora tenuior L. - اکراین، روسیه، سیبری، آسیای مرکزی، سین‌کیانگ، افغانستان، ایران، ترکیه، خاور میانه
16. Ziziphora vichodceviana Tkatsch. ex Tulyag. - قرقیزستان
17. Ziziphora woronowii Maleev - قفقاز
منابع[ویرایش]
در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔکاکوتی موجود است.
1.     پرش به بالا لغت نامه دهخدا، مشک طرامشیر، عربی نویس شده ترمشیر
2.     پرش به بالا «کاکوتی - ZIZIPHORA». وب‌گاه نارگیل.
3.     پرش به بالا Abbas Azadmehr, Robabeh latifi, Sahar Mosalla, Reza Hajiaghaee and Mojtaba Shahnazi«Immunomodulatory effects of Ziziphora tenuior L. extract on the dendritic cells». ژورنال دارو، ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴. بازبینی‌شده در ۲۸ شهریور ۱۳۹۴. «Ziziphora tenuior L. (Kakuti in Persian
·         مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Ziziphora»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵).
این یک مقالهٔ خرد مرتبط با گیاه است. با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.

·         ن

·         ب

·         و
·         کاکوتی
·         نعناعیان

//////////////
الفُوذَنْج التَّيْسِيّ[3] أو غُبَيْرَة الأُيُّل[3] (باللاتينية: Origanum dictamnus) نوع نباتي يتبع جنس المردقوش من الفصيلة الشفوية.
المراجع[عدل]
1.       ^   "معرف "فوذنج تيسي" في القائمة الحمراء للأنواع المهددة بالانقراض"IUCN-ID. اطلع عليه بتاريخ 21 يونيو 2016.
2.       ^  "معرف Origanum dictamnus في موسوعة الحياة"eol.org. اطلع عليه بتاريخ 21 يونيو 2016.
////////////////
Origanum dictamnus
From Wikipedia, the free encyclopedia
This article needs additional citations for verification. Please help improve this article byadding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.(April 2008) (Learn how and when to remove this template message)

Origanum dictamnus
Kingdom:
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Species:
O. dictamnus
Origanum dictamnus
L.
·         Amaracus dictamnus (L.) Benth.
·         Amaracus tomentosus Moench
·         Dictamnus creticus Garsault nom. inval.
·         Majorana dictamnus (L.) Kostel.
·         Origanum dictamnifolium St.-Lag. [Spelling variant]
·         Origanum saxatile Salisb. nom. illeg.
Origanum dictamnus (dittany of CreteCretan dittany or hop marjoram), known in Greekas δίκταμο (díktamo, cf. "dittany") or in Cretan dialect έρωντας (erontas, "love"), is a tenderperennial plant that grows 20–30 cm high. It is a healing, therapeutic and aromatic plant that only grows wild on the mountainsides and gorges of the Greek island of CreteGreece. The dittany of Crete is widely used for food flavouring and medicinal purposes, in addition to it featuring as an ornamental plant in gardens. This small, lanate shrub is easily recognised by the distinctive soft, woolly covering of white-grey hair on its stems and round green leaves, giving it a velvety texture. Tiny rose-pink flowers surrounded by brighter purple-pink bractsadd an exuberant splash of colour to the plant in summer and autumn.[2] The dittany is classified as vulnerable on the IUCN Red List of Threatened Plant Species 1997.[3]
Contents
  [show
Description[edit]
Origanum dictamnus is a many branched plant with discoid to ovate, grey-green leaves that are sited in pairs opposite each other. The slender arching stems and lanate leaves are covered in a velvety white down and are 13–25 mm in size.
The flowers are pale pink to purple and have a deep lilac corolla with many deep pink coloured overlapping bracts. The colourful flowers forming a cascade of elongated clusters are in bloom in the summer months. The flowers are hermaphrodite, meaning they have both male and female organs, and are pollinated by bees attracted to their scent and bright colour.
The primary ingredients of its essential oil were found to be carvacrol (68.96%), β-phellandrene (18.34%) and p-cymene (4.68%).[4]
History[edit]
Said[by whom?] to symbolize love and to be an aphrodisiac, only the most ardent young lovers scrambled on mountainsides and the deep gorges of Crete gathering bunches of the pink blooms to present as love tokens. There are numerous deaths reported throughout the centuries by collectors of this magical herb.[citation needed]
Even in recent times, the collection of dittany of Crete was a very dangerous occupation for the men who risked life and limb to climb precarious rock faces where the plant grows wild in the mountains of Crete. They were named erondades (love seekers) and were considered very passionate men to go to such dangerous lengths to collect the herb.
Dittany of Crete has always been highly prized; it is gathered while in bloom in the summer months, and is exported for use in pharmaceuticals, perfumery and to flavour drinks such as vermouth and absinthe.
In Ancient GreeceHippocrates prescribed plant cures to aid all manner of ailments, and considered dittany of Crete useful forstomach aches and complaints of the digestive system and as a poultice for healing wounds, as well as inducing menstruation.
The Greek philosopher Aristotle in his work The History of Animals (612a4) wrote: "Wild goats in Crete are said, when wounded by arrow, to go in search of dittany, which is supposed to have the property of ejecting arrows in the body."
The Greek scholar and philosopher Theophrastus agreed with Aristotle about the healing properties of dittany of Crete. In his workEnquiry into Plants, he noted that dittany was peculiar to Crete, and that it was: "Said to be true, that, if goats eat it when they have been shot, it rids them of the arrow" (9.16.1).
Other scholars of Ancient Greece and later have made reference to dittany, but probably referred to Dictamnus albus, known as false or white dittany.
Today, the wild, naturally grown dittany of Crete is classed as "rare" and is protected by European law so it does not become extinct. The cultivation now centres on Embaros and the surrounding villages, south of Heraklion, Crete, and is used to make herbal tea and for use in natural beauty products.
Fiction[edit]
In Book XII Virgil's Aeneid, Venus heals the wounded Aeneas with a stalk of "dittany from Cretan Ida", a plant "with downy leaves and scarlet flower" that goats eat when stuck with arrows.
In Canto XI of Tasso's Jerusalem Delivered the crusader leader, Godfrey, is healed by a dittany salve. This scene is a reference to Virgil's as the dittany used to heal Godfrey is fetched from Mount Ida and reference is also made to the idea that goats eat dittany when wounded.
Witchcraft[edit]
The herb is used by modern witches in love potions and for divination and contact with spirits. When using it as an incense, it is cautioned that spirits materialize in the smoke.
Also, small doses of the herb are believed to enhance one's ability to perform astral projection, separating the consciousness from the physical.[citation needed]
Wikimedia Commons has media related to Origanum dictamnus.
Additionally, dittany of Crete is one of the few well-known etheric condensers. In Hermetic practice, its primary use is to provide sufficient ether to allow for the construction of a physical body for spirits summoned via rites of evocation.
Aroma profile[edit]
·         Carvacrol [5]
·         Thymol [5]
·         Cymene [5]
Toxicology[edit]
·         Antimicrobial activity against Listeria monocytogenes [5] [clarification needed]
References[edit]
1.     Jump up^ "The Plant List: A Working List of All Plant Species". Retrieved 24 June 2015.
2.     Jump up^ "Our Plants | Mostly Natives Nursery". Mostlynatives.com. Retrieved 2013-07-24.
3.     Jump up^ Walter, K.S. and Gillett, H.J. (1998) 1997 IUCN Red List of Threatened Plants. IUCN (The World Conservation Union), Gland, Switzerland and Cambridge, UK.
4.     Jump up^ Skrubis, Byron (1979). "Origanum dictamus L., a Greek native plant". Journal of Ethnopharmacology (Elsevier1: 411–415.doi:10.1016/S0378-8741(79)80006-9.
5.     Jump up to:a b c d Liolios, C.C.; et al. (2009). "Liposomal incorporation of carvacrol and thymol isolated from the essential oil of Origanum dictamnus L. and in vitro antimicrobial activity". Food Chemistry (Elsevier112 (1): 77–83. doi:10.1016/j.foodchem.2008.05.060.
Further reading[edit]
This article incorporates text from the ARKive fact-file "Origanum dictamnus" under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported License and the GFDL.
1.    Jump up^ Tzortzakis, Nikos (2014). "Origanum dictamnusOil Vapour Suppresses the Development of Grey Mould in Eggplant FruitIn Vitro".Biomed Research International: Article No.: 562679. doi:10.1155/2014/562679. Retrieved 2015-04-30.
·         Origanum

·         Flora of Greece
·         Plants described in 1753