۱۳۹۵ تیر ۶, یکشنبه

نرجس/نرگس، عبهر، نرکیس، نرکسیس،نارسی سوس

[1] - نرجس[ ن َ / ن ِ ج ِ ] (معرب ، اِ) مأخوذ از نرگس پارسی و به معنی آن . (ناظم الاطباء). معرب نرگس است . (فرهنگ نظام ) (غیاث اللغات ). نرگس . (منتهی الارب ) (مهذب الاسماء). عبهر. رجوع به نرگس* شود.
*نرگس[ ن َ گ ِ ] (اِ) پهلوی : نرکیس ، از یونانی : نرکیسس ، معرب آن نرجس ، لاتینی : نرسی سوس ، فرانسه : نرسیس . (حاشیه ٔ برهان قاطع چ معین ). نرجس . (بحر الجواهر) (منتهی الارب ). عبهر. (آنندراج ) (ازمنتهی الارب ) (السامی ). از اسفرم هاست . (ذخیره ٔ خوارزمشاهی ). نام گلی است خوشبو که ته و ساقه اش مانند پیاز است و بر سر گلی می آورد زرد یا بنفش . (از فرهنگ نظام ). گیاهی است دارای پیاز و گلی خوشبوی و معطر دارد. (ناظم الاطباء). و آن چند نوع است : شهلا و مسکین و صدپر. (انجمن آرا). گلی است از تیره ٔ نرگسیها که در وسط گلش حلقه ای زرد دیده می شود و آن را نرگس شهلا گویند و در بعضی جنس ها خود گل نیز زرد است یا گل سفید است ولی در وسط آن گلبرگ های کوچک سفید است و آن را نرگس مسکین گویند. (گیاه شناسی گل گلاب ص 286).
///////////
نرجس‌.  عبهر خوانند و بپارسی نرگس گویند نیکوترین وی مضاعف بود و بشیرازی او را هفت‌زرده خوانند و طبیعت وی معتدل بود در خشکی و گرمی و لطیف بود و گویند گرم و خشک بود در دویم و گویند در سیم و سده دماغ بگشاید و زکام سرد را نافع بود و در وی تحلیلی قوی بود و صداع که از رطوبت بود را سود دارد و مصدع سرهای گرم بود و مصلح وی بنفشه و کافور است
______________________________
لاتین‌NARCISSUS TAZETTA فرانسه‌NARCISSE A ,BOUQUET انگلیسی‌NARCISSUS OF THE POETS، Narcissus poeticus
اختیارات بدیعی
/////////////
نرگس*
46‌. در Yu yan tsa tsu1 چنین آمده است: ’’زیستگاه nai-k‛i     در سرزمین فو‌ـ ‌لین (سوریه) است.  بلندای  جوانه‌های آن پس از رشد به نود تا سد و‌بیست سانتی‌متر می‌رسد.  بیخش به اندازه تخم اردك است.  برگ آن به برگ سیر (Allium sativum) شباهت دارد. از پیوندگاه برگها ساقه‌ای بسیار بلند خارج می‌شود كه بر تارك آن گلی شش‌پر به رنگ سفید سرخ‌فام می‌شكفد. 2 این گل مركزی به رنگ قرمز زرد فام دارد و تشكیل میوه نمی‌دهد. این گیاه در زمستان رشد می‌كند و در طی تابستان خشك می‌شود.  تا حدودی شبیه به چنته چوپان عربی ]كیسه كشیش[ (tsi    ، Capsella bursa-pastoris) و گندم است. 3 از فشردن گلبرگها روغنی به دست آید كه برای پیشگیری از سرماخوردگی به بدن می‌مالند و شاه فو‌ـ ‌لین و اشراف كشوری نیز کار گیرند."
لی‌ شی‌ـ‌چن در Pen ts‛ao kan mu 4 این چكیده را در نوشته خود درباره šwi sien       (Narcissus tazetta)5 آورده و در پیش چنین افزوده است: ’’با توجه به این باز نمود از گیاه، می‌توان گفت شبیه به نرگس است؛ هرچند نمی‌توان انتظار داشت نام بیگانه آن درست مانند نامش نزد ما باشد."6 سراسر درست می گوید، زیرا این بازنمود یکسره با این گیاه می خواند، مگر از نظر تشبیه آن به Caspella ]چنته چوپان[.  دیوسكوریدس نیز برگهای Narcissus ]نرگس[ را به برگهای Allium ]سیر[ تشبیه كرده و گفته است بیخش گرد است چون پیاز. 7
گواهان لغت‌شناختی با این توضیح می‌خواند، زیرا  nai-k‛i، *nai-gi  بروشنی همبرابر  است با *nargi فارسی میانه، و nargis فارسی امروزی (narjis عربی)،8 narkim آرامی، nargēs ارمنی (وام‌گرفته‌ از فارسی) كه نام Narcissus tazetta است كه هنوز هم در ایران كشت می‌شود و در کار قرابادین كنند. 1 از نرگس‌روغنی می‌گرفتند كه در پاپیروسهای یونانی  نامیده شده است. 2
هیرت3 بخطا این نام چینی را نامِ سنبل هندی (nard) دانسته است.  نه‌ تنها بازنمودی که در Yu yan tsa tsu آمده به هیچ روی با این گیاه نمی‌خواند، بازسازی‌ای هم که از نظر آواشناسی انجام داده درست نیست.  برخلاف ادعای هیرت، كان‌ـ ‌هی (K‛an -hi) نویسه نخست  را not نخوانده بلكه  آوایش های  nai،ni  ، وyin  را به دست داده است. نویسه دوم k‛i آوایش دارد كه از دگرسانی *gi ایجاد شده اما آنطور که هیرت برداشت کرده نمایانگر ti نیست. 4
به دلایل دیگر نیز برداشت  سنبل هندی از واژه nai-k‛i به هیچ روی درست نیست، زیرا چینیان با سنبل هند كه محصول هند است با نام kan su  hia      بخوبی آشنایند. 5 نیازی نبود چینی‌ها به فو‌ـ ‌لین بروند تا با فرآورده ای كه از هند به آنها رسیده بود و خود سوریها نیز آن را از راه  ایران از هند دریافت كردند، آشنا شوند. 6 واژه عبری nērd (غزلهای سلیمان)، یونانی   7نارد*، nard و nārd فارسی همه از واژه سنسكریت naladaگرفته شده‌اند كه پیشتر در آتارواودا (Atharvaveda)* آمده است8.  نظر هیرت با این گمانه او كه زبان فو‌ـ ‌لینی از زبانهای آرامی بوده است نیز ناساز است، زیرا واژه nard در زبان آرامی نیست.
بهشناخت دو سویه ایران و چین باستان (ساینو-ایرانیکا)
////////////
سردهٔ نرگس گیاهی از خانواده نرگسیان (Amaryllidaceae) و تیره Narcissus می‌باشد. گیاهی دائمی و پیازدار می‌باشد. پیازهای آن درشت و دارای ورقه‌های فلسی یا مطبق است. به عبارت دیگر پیاز آن می‌تواند چندین سال متوالی گل دهد و گل آن همه ساله درشت تر گردد. گلهای نرگس به رنگ سفید، زرد، نارنجی، کم پر و پُر پر هستند. برگهای این گیاه از بن ریشه بصورت صاف یا شیاردار بیرون می‌آیند و در طول ساقه قرار می‌گیرند. نرگس‌ها به اندازه‌های مختلف یافت می‌شوند از گلهای ۵ اینچی روی ساقه‌های ۲ فوتی گرفته تا گلهای ۵/۰ اینچی روی ساقه ۲ اینچی.
نرگس‌ها شاید آسانترین و مطمئن‌ترین پرورش از میان خانواده تمام گلها هستند و برای افراد مبتدی در باغبانی ایده‌آل است. پیاز و برگها حاوی کریستالهای سمی هستند که فقط حشرات اصلی می‌توانند بدون آسیب رساندن به آن از آن مصرف کنند هر چند ممکن است جانوران آنها را از زیر خاک بیرون بیاورند.
محتویات
  [نمایش
رده‌بندی انواع نرگس[ویرایش]
یک گل نرگس
نرگس

رده‌بندی یک گونه کشت شده (قابل کشت) نرگس بر پایه توصیف و سنجش یا از یک رده‌بندی ارائه شده توسط فردی که گونه‌ها را به ثبت می‌رساند، پایه‌گذاری شده‌است.
کد رنگ‌های استفاده شده برای توصیف رنگ نرگس‌ها به قرار زیر است:
W- سفید (سفید گونه) G- سبز Y- زرد P – صورتی O- نارنجی R- قرمز
در توصیف گل نرگس هر نرگس را به دو بخش تقسیم می‌کنیم
·         گلبرگ‌ها
·         تاج گل
رویشگاه‌های طبیعی در ایران[ویرایش]
در برخی نواحی ایران گیاه نرگس به صورت خودرو وجود دارد. اما در استان فارس نرگس زارهای بخش جره بالاده کازرون مقام اول کشت این گل را دارا می‌باشد؛ و این در حالی است که به اشتباه این گل به اسم گل نرگس شیرازی معروف شده است و این در صورتی است که در شیراز به علت شرایط اب و هوایی خاص امکان رویش گل نرگس وجود ندارد و هفتاد درصد گل نرگس استان فارس در بخش جره و بالاده کازرون تولید می‌شود استان فارس علی‌الخصوص بخش جره بالاده کازرون مملو است از گل‌های نرگس و نرگس زارهای متعدد؛ که این بخش در استان فارس مقام اول را در تولید گل‌های نرگس دارا می‌باشد.[۱] گل‌های نرگس بالاده از طراوت و مرغوبیت خاصی برخوردار است که گونه‌های متعددی همچون نرگس شش پر، شهلا و معمولی را شامل می‌شود که از میان آنها نرگس شهلا به جهت داشتن زیبایی و بوی ویژه مشهور است. بخش اعظم نرگس زارهای فارس در منطقه «جره»، «بلبلک»، «سرمشهد»، «فامور» که همگی در بخش جره و بالاده قرار دارد.
جشنواره گل نرگس جره و بالاده کازرون[ویرایش]
آیین سنتی جشن نرگس در روستای جره شهرستان کازرون استان فارس هرساله برگزار می شود. این آیین در بهمن ماه در روستای جره و بالاده کازرون فارس برگزار می‌شود.
نرگس زارهای کازرون فارس با مساحتی حدود ۷۰ هکتار یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین دشتهای گل نرگس در کشور می‌باشد. روستای جره از توابع شهرستان کازرون فارس و در فاصلهٔ 145 کیلومتری شیراز است.[۲] این گیاه پیازدار با ارتفاع بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر و با گل‌های ۳ تا ۸ تایی در فصل زمستان به گل می‌نشیند حدود گل دهی نرگس‌های بالاده ۴۵ روز یعنی از اوایل دی ماه تا اواسط بهمن ماه می‌باشد.
پرورش گل نرگس[ویرایش]
ماه‌های مرداد و شهریور بهترین زمان برای کشت نرگس هستند، تا ریشه‌ها قبل از شروع زمستان قابلیت رشد را پیدا کنند. اگر چه پیازها باید تا ماه مهر کشت شوند، ولی تا آبان ماه قابل کشت هستند.[۳]
برای کشت، آنها را به طور مجزا با فاصله‌های۱۵سانتیمتر در یک خاک با زهکشی خوب و مناسب کشت کنید؛ به طوری که حدود ۱۰ سانتیمتر خاک روی پیازها باشد. مقداری کود معمولی را با خاک مخلوط کنید و در زیر == محل کاشت بریزید و اگر خاک، رسی و سنگین است، مقداری شن با آن مخلوط کنید تا به زهکشی خاک کمک کند. پیازها را در زمینی که از آب اشباع است، نکارید.
نرگس‌ها برای گل دهی سال بعد، نیاز به انرژی سرازیر شده از ساقه و برگ به پیازها دارند. به همین دلیل برگ‌ها را از محل طوقه قطع نکنید؛ چون این کار باعث می‌شود آنها ضعیف شوند. هنگامی که ۶ هفته سپری شد، بعد از گل دهی می‌توانید برگ‌ها را قطع کنید؛ چون تأثیری بر گل دهی سال بعد ندارد. بعد از پژمرده شدن گل‌ها، آن‌ها را از بخش زیرین و پشت تخمدان قطع کنید. هر پیازی را که در ساقه و برگ آن نشانی از بیماری است، خارج کرده و آن را بسوزانید.
پس از گل دهی گیاه را هفته‌ای یک بار آبیاری و به وسیله کودهای غنی از پتاس تغذیه کنید، تا هنگامی که برگ‌ها زرد شوند. تعداد زیادی از نرگس‌ها، خیلی خوب به طور طبیعی سبز شده و نیاز به جابجایی ندارند. اگر شما باغ کوچکی دارید و دسته‌های نرگس خیلی زیاد و بزرگ شده‌اند، می‌توانید آنها را خارج کرده و تقسیم کنید. پیازهای خارج شده را در مکانی خنک، تاریک و با تهویه مناسب تا زمان کشت بعدی ذخیره کنید. قبل از انبار کردن و نیز قبل از کشت دوباره، تمام پیازهایی را که هنگام لمس کردن حس می‌کنید، نرم هستند یا حالت اسفنجی پیدا کرده‌اند، جدا کرده و بسوزانید.
پیازهای کشت شده در گلدان) برای ۱۶ الی ۲۰ هفته) باید حداقل در عمق ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری کاشته شوند که این بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه دارد.[۴]
بهترین گونه‌ها برای پرورش بستگی به مکانی دارد که می‌خواهید کشت کنید. اگر محیط بزرگی از زمین سبز دارید که می‌خواهید در آنجا نرگس‌ها را کشت کنید، نوع نرگس نم بهترین نتیجه را دارد. گونه‌های مختلف را در یک بخش با هم مخلوط نکنید؛ زیرا محصول این نوع کشت، نتیجه خوبی ندارد.
برای حاشیه و کناره‌های کوچک باغ‌های سنگی بهتر است از انواع کوچک‌تر برای پرورش مانند دو به دو یا پرتاب شعله استفاده شود.
در طول زمان پرورش، حداقل دوبار به وسیله قارچ کش شاخ و برگ نرگس‌ها را سمپاشی کنید.[۵]
گل‌های نرگس دو دسته هستند: گل نرگس واقعی و نرگس دروغین که نرگس دروغین، بدون بو است نوع طبیعی آن بسیار معطر و مقاوم در مقابل سرما و از بهترین نوع آن نرگس شهلا است.
عرضه این گل در بسته‌هایی که در فروشگاه‌های گل و دستفروشان حاشیه خیابان ارائه می‌شود نوید در راه بودن بهار را می‌دهد.
خواص درمانی گل نرگس[ویرایش]
بیخ نرگس جذب کننده‌ای است که از ژرفا برمی کشد. خشکاننده و زداینده و شستشو دهنده است. روغن نرگس تأثیر روغن یا سمین دارد و از آن ناتوان‌تر است. بیخ نرگس و بویژه اگر با آرد شَلمک و با عسل باشد پیکان و خارها را بیرون کشد. نرگس و بویژه بیخش که همراه سرکه باشد لکه‌های سیاه و بهک را می‌زداید. بیخ نرگس داروی داءالثعلب است.[۷]
درمان ورم و جوش با گل نرگس[ویرایش]
از بیخ نرگس و عسل و گاودانه معجون درست کنند دمل‌های ناپدیدار نارس و سخت را می‌ترکاند. ضماد بیخ نرگس ورم عصب را فرو نشاند.[۸]
گل نرگس مفید برای افسردگی[ویرایش]
یک دسته گل همواره می‌تواند روحیه هرکس را بهتر کند اما، گلهای نرگس تأثیراتی بیشتر دارند آنها می‌توانند کلیدی برای درمان افسردگی تلقی شوند. دانشمندان کشف کرده‌اند که مولفه‌های تشکیل دهنده گونه‌های گل برف در آفریقای جنوبی و گلهای نرگس می‌توانند از سد خونی مغزی یا دیوار دفاعی که مغز را منزوی نگاه می‌دارد، عبور کنند. این سد مشکل مهمی برای پزشکان در درمان شرایط مغزی چون افسردگی است، چرا که دربرگیرنده پروتئینهایی است که به محض ورود دارو آن را پس می‌زند. این درحالی است که بیگر برودین که این تحقیق را در دانشگاه کپنهاگ انجام داده اظهار داشت که مولفه‌های تشکیل دهنده در این گلها می‌تواند از این سد عبور کند.[۹]
این کشف تازه می‌تواند در نهایت به رساندن دارو به مغز کمک کند.
براساس این تحقیق که در مجله داروخانه و داروشناسی منتشر شده است، چندین مولفه گیاهی می‌توانند از سد پروتئینی مغز عبور کند.
دکتر برودین اظهار داشت: ما مولفه‌های مختلفی را برای تأثیر آنها در انتقال پروتئین به مغز آزمایش کرده‌ایم. نتایج ما امید بخش است و چندین مولفه شیمیایی دیگر نیز باید بررسی شود تا به عنوان ساخت دارو در درازمدت مورد استفاده قرار بگیرد.
وی افزود: رگهای خونی مغز برای اکثر مولفه‌ها غیرقابل نفوذ هستند و یکی از دلایل همین پروتئینهای فعال هستند. یافتن مولفه‌هایی که بتواند از این خط دفاعی عبور کند بسیار جالب بوده است.[۱۰]
این محقق یاد آورشد: مطالعات درمانهای طبیعی منبع ارزشمندی تلقی می‌شود و به ما این دانش را می‌دهند که بتوانیم از آنها در زمینه‌های دیگری استفاده کنیم. این درحالی است که وی هشدار داد این تحقیق هنوز در مرحله اول است و راه و زمان طولانی در پیش است تا بتوان از این مولفه به عنوان یک دارو استفاده کرد.
سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی (BBB) محدوده جدا کننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است بطوریکه اگر مواد رنگی به درون خون تزریق شود می‌توان مشاهده کرد که از این ماده درون مغز اثری دیده نمی‌شود. ین پرده یا سد از مویرگ‌های ویژه تشکیل شده که بر خلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولی در آنها از نوع اتصال‌ محکم است و در نتیجه بسیاری از ملکول‌ها و ریز ملکول‌ها و همچنین باکتری‌ها قادر به گذشتن از آن‌ها (از طریق دیفیوژن) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند.http://www.tehran98.com/2012/06/گل-نرگس/[۱۱]
گونه‌ها[ویرایش]
Narcissus poeticus
·         Narcissus alcaracensis
·         Narcissus assoanus
·         Narcissus asturiensis
·         Narcissus bugei
·         گل نرگس وحشی (Jonquil)
·         Narcissus longispathus
·         Narcissus papyraceus (Paperwhite Daffodil)
·         Narcissus poeticus (Poet's Narcissus)
·         نرگس دروغین (Wild Daffodil)
·         Narcissus radinganorum
·         Narcissus romieuxii
·         نرگس (گیاه)
·         Narcissus triandrus (Angel's Tears)
·         Narcissus × medioluteus
·         جشنواره گل نرگس در جرو بالاده کازرون

·         جشنواره گل نرگس کازرون

·         جشنواره گل نرگس جره بالاده کازرون

·         جشنواره گل نرگس کازرون

·        
جشنواره گل نرگس کازرون

·        
جشنواره گل نرگس کازرون

·        
جشنواره گل نرگس کازرون

·        
جشنواره گل نرگس کازرون

·        
جشنواره گل نرگس کازرون

·        
جشنواره گل نرگس کازرون

·        
جشنواره گل نرگس کازرون

·        
جشنواره گل نرگس کازرون
منابع[ویرایش]
·         وب‌گاه ترنج (برداشت آزاد با ذکر منبع)
مآخذ:
////////////
نبات النرجس جنس نباتي يتبع الفصيلة النرجسية يضم ما بين 50 و100 نوع. ينمو النبات من بصلة شتوية مبكرة معمرة.
الموطن الأصلي للنرجس أواسط آسيا وحوض البحر الأبيض المتوسط, و انتقل إلى الأمريكتين بواسطة المستعمرين الاوائل. والبصلة تتكون من حراشف لحمية وقواعد ورقية. يقتل نبات النرجس أعداءه، فهو يقتل أي نبات ينمو بجواره والنرجس نبات له أنواع وأصناف وأشهر أنواعه اثنان: أصفر وأبيض. للأصفر ورقة كورق الزعفران، تلتوي أطراف الأوراق وترجع إلى جانب الأرض وساقها تعلو نحو شبر أو شبرين، ملساء خضراء وقد ذكره الشعراء كثيرًا ومدحوه وشبهوا العيون الفواتر به لانكساره وميله، والأبيض ورقه كأطراف الحلقة يمتد على الأرض وله ساق خضراء في أعلاها زهر أبيض وفي وسطه أصفر وله رائحة قوية ويعرف بالبهار. يظهر في الشتاء وبعد نزول المطر. والنرجس أحد أكثر الزهور شعبية في العالم، وخاصة في أسبانيا وتروي الأساطير القديمة ان زهرة النرجس كانت فتى معجب بنفسه كثيرا وبينما كان ينظر لانعكاس صورته في الماء تحول الصورة إلى زهرة النرجس، وصفة النرجسية تطلق على الشخص المعجب بنفسه إلى حد الغرور. لزراعته : يفضل النرجس التربة الجافة و البيئة ذات الشمس الخفيفة والظل، ويجب ان يزرع النرجس من أغسطس إلى نوفمبر، و على عمق 15 سم من التربة . وعندما تزهر النبتة يفضل ابعادها عن الشمس و تهيئه الجو البارد لها.
محتويات
  [أظهر
الاستخدامات الطبية لنبتة النرجس[عدل]
·         مقو للأعصاب
·         مضاد للتشنج
·         وخافض للحرارة
·         ويستخرج منه زيت عطري يستخدم في الصناعة العطرية
من أنواع النرجس الواطنة في الوطن العربي[عدل]
·         النرجس أبيض الحواف (باللاتينية: Narcissus albimarginatus) موطنه المغرب العربي
·         النرجس الأطلسي (باللاتينية: Narcissus atlanticus) موطنه المغرب العربي
·         النرجس الجلدي (باللاتينية: Narcissus rupicola) موطنه المغرب العربي وإسبانيا والبرتغال
·         النرجس الرقيق (باللاتينية: Narcissus papyraceus) موطنه المغرب العربي والبلقان وغرب حوض البحر الأبيض المتوسط
·         النرجس الطنجي (باللاتينية: Narcissus tingitanus) موطنه المغرب العربي
·         النرجس الكانتابري (باللاتينية: Narcissus cantabricus) موطنه المغرب العربي وإسبانيا
·         النرجس المتأخر (باللاتينية: Narcissus serotinus) موطنه المغرب العربي وإسبانيا
·         النرجس المهمل (باللاتينية: Narcissus obsoletus) موطنه بلاد الشام والمغرب العربي وشمال حوض البحر الأبيض المتوسط
·         النرجس الورقي (باللاتينية: Narcissus foliosus) موطنه المغرب العربي
من أنواع النرجس الأخرى[عدل]
·         النرجس الأجرب (باللاتينية: Narcissus scaberulus) موطنه البرتغال
·         النرجس أخضر الأزهار (باللاتينية: Narcissus viridiflorus) موطنه إسبانيا
·         النرجس الأستوري (باللاتينية: Narcissus asturiensis) موطنه إسبانيا
·         النرجس الأسوني (باللاتينية: Narcissus assoanus) موطنه فرنسا وإسبانيا
·         نرجس أعالي الجبال (باللاتينية: Narcissus supramontanus) في جزيرة سردينيا الإيطالية
·         النرجس الأولي (باللاتينية: Narcissus primigenius) موطنه إسبانيا
·         النرجس البرتغالي (باللاتينية: Narcissus lusitanicus) موطنه البرتغال وإسبانيا
·         النرجس ثلاثي الأسدية (باللاتينية: Narcissus triandrus) موطنه البرتغال وإسبانيا
·         النرجس الجيري (باللاتينية: Narcissus calcicola) موطنه البرتغال
·         النرجس الخاكي (باللاتينية: Narcissus jacetanus) موطنه إسبانيا
·         نرجس طويل العنق (باللاتينية: Narcissus longispathus) موطنه إسبانيا
·         النرجس العملاق (باللاتينية: Narcissus gigas) موطنه إسبانيا وفرنسا
·         النرجس القادسي (باللاتينية: Narcissus gaditanus) موطنه إسبانيا
·         النرجس الكاذب (باللاتينية: Narcissus pseudonarcissus)
·         النرجس الكاذب ثنائي اللون (باللاتينية: Narcissus pseudonarcissus subsp. bicolor)
·         النرجس الكرزي (باللاتينية: Narcissus alcaracensis) موطنه إسبانيا
·         النرجس المنتفخ (باللاتينية: Narcissus obesus) موطنه إسبانيا والبرتغال
·         النرجس النازل (باللاتينية: Narcissus cernuus) موطنه إسبانيا والبرتغال
·         النرجس النيفادي (باللاتينية: Narcissus nevadensis) موطنه إسبانيا
·         النرجس اليبيسي (باللاتينية: Narcissus yepesii) موطنه إسبانيا
المصادر[عدل]
1.       ^  "معرف Narcissus في موسوعة الحياة"eol.org. اطلع عليه بتاريخ 20 يونيو 2016.
/////////////
به کردی سورانی نیرگِز:
نێرگز، نێرگس، نەرگز یان نەرگس ڕوەکێکی گوڵدارە، گوڵەکەی بۆنێکی خۆشی ھەیە، لەناوچە سارد و شاخاوییەکاندا دەڕوێت و گەورە دەبێت. جوانی و بۆنخۆشیی ئەم گوڵە بووە بە هۆی ئەوەوە کە لە نێوان عامەی خەڵک و تەنانەت لە وێژەی کوردی و فارسیشدا جێگەیەکی تایبەتی ببێت.
//////////////
به عبری نارکیس:
נרקיס (שם מדעיNarcissus) הוא סוג במשפחת הנרקיסיים של גאופיטים בעלי בצל. הסוג מונה כ-65 מינים שונים, מתוכם שניים הגדלים בר בישראל (נרקיס מצוי ונרקיס סתווי) ומספר נרקיסים נוספים המשווקים כצמחי נוי, כגון נרקיס מלבין. מרכז התפוצה וההתמיינות של הסוג הוא בספרד. רוב מיני הנרקיס גדלים בר באגן הים התיכון, אך יש גם מינים הגדלים במרכז אסיה ובסין. מינים שונים פורחים לאורך כל השנה, אך רבים מהם פורחים בסתיו ובחורף. הנרקיס הוא ערך טבע מוגן בישראל[1].

//////////////
به پنجابی نرگس:

نرگس پھلوالے بوٹے دے نرگس ٹبر دا اک ٹوکرہ اے۔ ایہدا ناں یونانی اے۔ ایہ اک گنڈ توہونوالا بوٹا اے۔ ایہدے تے 1 توں 20 تک پھل کھڑدے نیں۔
////////////
به آذری نرگیزگولو:

Nərgizgülü (lat. Narcissus)[1] - nərgizçiçəyikimilər fəsiləsinə aid bitki cinsi.[2]
////////////////
به ترکی نِرگیس:

Nergisnergisgiller (Amaryllidaceae) familyasından Narcissus cinsinden bitki türlerinin ortak adı.
Bu bitkilerde sap 20-80 cm kadar yükselebilmektedir. Soğanlı olan bu bitkilerde taç yaprakları beyaz veya sarınınkarışımları şeklindedir.
Anavatanı Avrupa olan bu bitkilerin en çok tür zenginliğine İspanya ve Portekiz'de rastlanmaktadır. Ancak doğal olarak tüm Akdeniz kıyılarında, hatta bunun uzantısı olan Japonya'ya kadar aynı enlem dereceleri arasında görülmektedir. Dünyada Avrupa, Kuzey AmerikaKuzey Afrika ülkelerinde tarımı yapılmaktadır.
Bu bitkinin soğanları en az 1 sene ara ile kullanılmaktadır. Zira çiçeğini vermiş olan soğan ekilirse, bir dahaki seneye çiçek vermez.
Narcissus poeticusTürkiye'de Ege Bölgesi'nde özellikle Karaburun ve Mordoğan'da yetiştirilmektedir.
////////////
Narcissus (plant)
From Wikipedia, the free encyclopedia
This article is about the plant genus. For the mythological character, see Narcissus (mythology).
"Daffodil" redirects here. For other uses, see Daffodil (disambiguation).
Narcissus
Temporal range: 24–0 Ma
O
S
D
C
P
T
J
K
N
Late Oligocene - Recent
Kingdom:
Clade:
Clade:
Order:
Family:
Subfamily:
Tribe:
Genus:
Narcissus
L.[1]
Subgenera
N. poeticusThoméFlora von Deutschland, Österreich und der Schweiz (1885)[2] 1. Longitudinal section, 2. Anthers, 3. Stigma, 4. Cross section of ovary
Floral diagram and Floral formulaFrom centre outwards: Trilocular ovary, 6 stamens, corona, perianth
Br  P3+3+Corona A3+3 G(3)
Bracteate, Actinomorphic, Bisexual
Perianth: 6 tepals in 2 whorls of 3
Stamens: 2 whorls of 3
Ovary: Superior - 3 fused carpels
Narcissus /nɑːrˈsɪsəs/ is a genus of predominantly spring perennial plants in the Amaryllidaceae(amaryllis) family. Various common names including daffodil,[notes 1] daffadowndillynarcissus, andjonquil are used to describe all or some members of the genus. Narcissus has conspicuous flowers with six petal-like tepals surmounted by a cup- or trumpet-shaped corona. The flowers are generally white or yellow (orange or pink in garden varieties), with either uniform or contrasting coloured tepals and corona.
Narcissus were well known in ancient civilisation, both medicinally and botanically, but formally described by Linnaeus in his Species Plantarum (1753). The genus is generally considered to have about ten sections with approximately 50 species. The number of species has varied, depending on how they are classified, due to similarity between species and hybridization. The genus arose some time in the LateOligocene to Early Miocene epochs, in the Iberian peninsula and adjacent areas of southwest Europe. The exact origin of the name Narcissus is unknown, but it is often linked to a Greek word for intoxicated (narcotic) and the myth of the youth of that name who fell in love with his own reflection. The English word 'daffodil' appears to be derived from "asphodel", with which it was commonly compared.
The species are native to meadows and woods in southern Europe and North Africa with a center of diversity in the Western Mediterranean, particularly the Iberian peninsula. Both wild and cultivated plants have naturalised widely, and were introduced into the Far East prior to the tenth century. Narcissi tend to be long-lived bulbs, which propagate by division, but are also insect-pollinated. Known pests, diseases and disorders include viruses, fungi, the larvae of flies, mites and nematodes. Some Narcissus species have become extinct, while others are threatened by increasing urbanisation and tourism.
Historical accounts suggest narcissi have been cultivated from the earliest times, but became increasingly popular in Europe after the 16th century and by the late 19th century were an important commercial crop centred primarily on the Netherlands. Today narcissi are popular as cut flowers and as ornamental plants in private and public gardens. The long history of breeding has resulted in thousands of different cultivars. For horticultural purposes, narcissi are classified into divisions, covering a wide range of shapes and colours. Like other members of their family, narcissi produce a number of differentalkaloids, which provide some protection for the plant, but may be poisonous if accidentally ingested. This property has been exploited for medicinal use in traditional healing and has resulted in the production of galantamine for the treatment of Alzheimer's dementia. Long celebrated in art and literature, narcissi are associated with a number of themes in different cultures, ranging from death to good fortune, and as symbols of spring. The daffodil is the national flower of Wales and the symbol of cancer charities in many countries. The appearance of the wild flowers in spring is associated with festivals in many places.
///////////////
به عربی نرجس شاعری:
النرجس الشاعري نوع نباتي يتبع جنس النرجس من الفصيلة النرجسية. ينمو النبات من بصلة شتوية مبكرة معمرة.
الموئل والانتشار[عدل]
يعد النرجس الشاعري متوطنًا في شمال حوض البحر الأبيض المتوسط ووسط أوروبا ودخيلاً في تركيا وألمانيا وبريطانيا وبلجيكا[3].
المراجع[عدل]
1.       ^   "معرف "نرجس شاعري" في القائمة الحمراء للأنواع المهددة بالانقراض"IUCN-ID. اطلع عليه بتاريخ 21 يونيو 2016.
2.       ^  "معرف Narcissus poeticus في موسوعة الحياة"eol.org. اطلع عليه بتاريخ 21 يونيو 2016.
//////////////
به پنجابی چتی نرگس:
چٹی نرگس نرگس ٹبر دی اک ونڈ اے۔ ایہدی چٹی رنگت باہجوں ایہدا ایہ ناں رکھیا گیا۔ ایہ نرگس ٹبر دے پہلے پھلاں وچوں اے جنہاں نوں اگایا گیا۔ فرانس تے نیدرلینڈز وچ ایہدے توں خوشبو بنائی جاندی اے۔
////////////
به اردو : نرگس (پھول)
///////////////

Narcissus poeticus
From Wikipedia, the free encyclopedia
Poet's daffodil
Kingdom:
Clade:
Clade:
Order:
Family:
Subfamily:
Genus:
Species:
N. poeticus
Narcissus poeticus
L.
·         Autogenes angustifolius Raf.
·         Autogenes poeticus (L.) Raf.
·         Helena croceorincta Haw.
·         Helena purpureorincta Haw.
·         Hermione purpurocincta (Haw.) M.Roem.
·         Narcissus angustifolius Curtis ex Haw.
·         Narcissus hellenicus Pugsley
·         Narcissus majalis Curtis
·         Narcissus majalis var. plenusHaw.
·         Narcissus obliquus Tausch
·         Narcissus ornatus Haw.
·         Narcissus patellaris Salisb.
·         Narcissus purpureocinctus(Haw.) Spach
·         Narcissus recurvus Haw.
·         Narcissus tripedalis Lodd. ex Schult. & Schult.f.
·         Narcissus tripodalis Salisb. ex Herb.
·         Stephanophorum purpuraceum Dulac
Narcissus poeticus (poet's daffodilpoet's narcissusnargispheasant's eyefindern flower, andpinkster lily) was one of the first daffodils to be cultivated, and is frequently identified as the narcissus of ancient times (although Narcissus tazetta and Narcissus jonquilla have also been considered as possibilities).[2] It is also often associated with the Greek legend of Narcissus.[3][4] It is the type species of the genus Narcissus. Extremely fragrant, with a ring of petals in pure white and a short corona of light yellow with a distinct reddish edge,[5] It grows to 20 to 40 cm (7.9 to 15.7 in) tall,[6][7][8] and is widely naturalized in North America.[9][10][11]
Contents
  [show
Taxonomy[edit]
It is commonly known as 'pheasant's-eye daffodil' or 'poet's narcissus' (in the UK), 'claudinette', 'narcisse', 'narcisse poetes' and 'oeil de faisan' (in France), 'weiße Narzisse' (in German), 'narciso (in Italian and Spanish) and 'narciso blanco' and 'trompón' (in Spanish) and 'pingstlilja' (in Swedish).[12]
It was published and described by Carl Linnaeus in his book Species Plantarum on page289 in 1753.[12][13]
It was verified by United States Department of Agriculture and the Agricultural Research Service on 9 July 2015.[12]
Distribution[edit]
Narcissus poeticus is native to central and southern Europe from SpainFrance through Switzerland,Austria to CroatiaGreece and Ukraine. It is naturalized in Great BritainBelgiumGermany, the Czech RepublicTurkeyNew ZealandBritish ColumbiaWashington StateOregonOntarioQuebec,Newfoundland, and much of the eastern United States from Louisiana and Georgia north to Maine andWisconsin.[14][15]
Use in perfume[edit]
Poet's daffodil is cultivated in the Netherlands and southern France for its essential oil, narcissus oil, one of the most popular fragrances used in perfumes. Narcissus oil is used as a principal ingredient in 11% of modern quality perfumes—including 'Fatale' and 'Samsara'—as a floral concrete or absolute. The oil's fragrance resembles a combination of jasmine and hyacinth.[2]
Legend and history[edit]
Botanical drawing, c. 1659 (N. poeticus in center)
Botanical drawing from Otto Wilhelm Thomé's Flora von Deutschland, Österreich und der Schweiz (1885)
The earliest mention of poet's daffodil is likely in the botanical writings of Theophrastus (371 – c. 287 BCE), who wrote about a spring-blooming narcissus that the Loeb Classical Library editors identify asNarcissus poeticus.[16] The poet Virgil, in his fifth Eclogue, also wrote about a narcissus whose description corresponds with that of Narcissus poeticus.[17] In one version of the myth about the Greek hero Narcissus, he was punished by the Goddess of vengeance, Nemesis, who turned him into a Narcissus flower that historians associate with Narcissus poeticus.[4][18] The fragrant Narcissus poeticushas also been recognized as the flower that Persephone and her companions were gathering whenHades abducted her into the Underworld, according to Hellmut Baumann in The Greek Plant World in Myth, Art, and Literature. This myth accounts for the custom, which has lasted into modern times, of decorating graves with these flowers.[19] Linnaeus, who gave the flower its name, quite possibly did so because he believed it was the one that inspired the tale of Narcissus, handed down by poets since ancient times.[20]
Uses[edit]

In medicine, it was described by Dioscorides in his Materia Medica as "Being laid on with Loliacean meal, & honey it draws out splinters".[21] James Sutherland also mentioned it in his Hortus Medicus Edinburgensis.[22]