۱۳۹۵ خرداد ۲۶, چهارشنبه

مامیران، بقلة الخطاطیف، شجرةالخطاطیف، خالیدونیون، خربق، مامیراچین، عروق- الصباغین، زرده‌چاو


[1] - مامیران . (اِ) نوعی از عروق الصفراست و آن دوایی باشد زردرنگ به سبزی مایل ، باریک و گره دار می شود. گرم و خشک است در چهارم . یرقان را نافع است و آن را به عربی بقلة الخطاطیف و شجرةالخطاطیف خوانند... (از برهان ). بیخی است مشابه زردچوب که به دوای چشم به کار آید. (غیاث ) (آنندراج ). نوعی از زردچوبه . (ناظم الاطباء). قسمی از زردچوبه است و شاخه های نبات او از زمین مرتفع و برگش شبیه به لبلاب و مایل به استداره و سفید مایل به زردی و بالزوجت و بیخ او پرشعبه و کوچک و گره دار و غیرمستقیم و در گره های او ریشهای باریک شبیه به موی و منبتش نزدیک آبهاست و هندی او زرد مایل به سیاهی و چینی زرد و زبون تراز هندی و غیرهندی و چینی مایل به سبزی می باشد و تخمش شبیه به کنجد... (تحفه ٔ حکیم مؤمن ). میرمیران . (دزی ج 2 ص628) = مرمیران . (دزی ج 2 ص 585). لغت فارسی است . فرهنگ نویسان آن را با «خالیدونیون » یونانیان مترادف دانسته اند و اسم عربی «بقلةالخطاطیف » ترجمه ٔ این کلمه ٔ یونانی - یعنی «گیاه پرستوها» - است . رنولد-کولین گفته اند که محتملاً کلیدونین را که دارای عصاره و ریشه ٔ زردرنگ است با داروی شرقی دیگری که آن هم دارای ریشه های زردرنگ است یعنی کوپتیس تیتا خلط کرده اند. اصل گیاه اخیر، از چین است و ریشه های آن را به ایران و هند می بردند و در مخزن الادویه شرح آن آمده مایرهوف همین قول را معتبر می داند. (از حاشیه ٔ برهان چ معین ). معرب از فارسی است . گیاهی است از تیره ٔ کوکناریان به ارتفاع 30 تا 80 سانتیمتر که معمولاً بر روی دیوارها و اماکن مخروبه می روید. برگهایش دارای 5 تا 7 قسمت مشخص است . جام گلش زرد رنگ و کاسه ٔ گل آن نیز به رنگ جام است . بر اثر خراشی که بر برگها یا ساقه ٔ این گیاه وارد آید شیرابه ٔ نارنجی رنگ تلخ و سوزنده ای خارج می شود که دارای اثر مسهلی است . انساج این گیاه شامل آلکالوییدهایی نظیر کلیدونین و سانگینارین و کلریترین و اسید کلیدونیک می باشد. عصاره ٔ این گیاه را گاهی جهت از بین بردن زگیل تجویز می کنند و نیز سابقاً برای از بین بردن تومورهای سرطانی تجویز می شده است . مامیران کبیر. مامیرون . ممران . عروق صفر. عروق الصفر. بقلةالخاطیف .شجرة الخطاطیف . خلیدونیون . خالدونیون . کالیدونیون . خالدونیون . عروق الصباغین . حشیشةالخطاف . حشیشةالصفرا.عروق الزعفران . قیرلانغج اوتی . (فرهنگ فارسی معین ).
////////////
مامیران‌.  گویند نوعی از عروق الصفراست و از وی گرمتر بود و آن چینی بود و خراسانی بود خراسانی تیره‌رنگ بود که به سبزی زند و آن عروقی باریک بود که گره داشته باشد و طبیعت آن گرم و خشک است در آخر دویم و گویند گرم بود در اول و خشک بود در سئوم سفیدی ناخن و سفیدی چشم را زایل کند و روشنایی بیفزاید و اصل وی یرقان را نافع بود و مغص را در وی ادرار بود و مقدار مأخوذ از وی نیم درم بود چون با سرکه سحق کنند و بر کلف طلا کنند زایل کند و گویند مضر بود به گرده و مصلح وی عسل بود و بدل وی بوزن وی عروق الصفر و نیم وزن آن مر بود
صاحب مخزن الادویه می‌نویسد: مامیران قسمی از زردچوبه بود و کوچکتر از زردچوبه و باریکتر از آن و گرهدار و در گرههای آن ریشهای (ریشه‌های) بسیار باریک شبیه بموی بود
لاتین‌CHELIDONIUM MAJUS فرانسه
GRANDE CHELIDOINE- GRANDE ECLAIRE- CHELIDOIN ECLAIRE
انگلیسی‌CELANDINE
اختیارات بدیعی
/////////////
. ابومنصور از خواص دارویی مامیران māmīrān یاد کرده است. 2 به گفته آخوندوف،3 دراگندورف (Dragendorff) زیردارکی را بازنمائی کرده که از چین خیزد و در ترکستان momiran گویند و او آن را همان میشمِ (mishmee) دانســـــته (که از گونه ای خربق، Coptis teeta Wallگیرند) و ‌گویند در قفقاز مامیراچین، mamiračin نامیده می‌شود. او همـــــــــــــــین دارو را بـــــــــــــــــا Ranunculus ficaria ]انجــــیرک، علف بواسیر[ (     ) نیز مرتبط دانسته که زان پس تازیان  mamirun نامیدند.  ابن‌بیطار از الغافقی (alJafiki) [کذا در متن! Al-Ghafiqi]   چنین آورده است که مامیران را از چین آرند و خــــــواص آن زردچوبه، Curcuma  را ماند؛4 هرچند این ریشه‌ها از اسپانیا، سرزمین بِربِرها ]شمال افریقا[ و یونان نیز خیزد. 5 شیخ داوود ‌گوید بهترین گونه اش که از هند آرند سیه فام است، هر چند آنچه از چین رسد به زردی می‌زند.  ابن بطوطه6 از ورود مامیران* از چین یاد کرده ‌گوید خواصش چون کرکوم kurkum است.  حاجی محمد در گزارش خود درباره ختا (خطا) (پیرامون سال  155) از ریشه کوچکی سخن گفته که از کوههای سوکوئیر (Succuir) (سوـ چو/ Su-čou در کان ـ سو/Kan-su)، همان‌جا که ریواس می‌روید، خیزد و آن را Mambroni Cini (māmīrān-i Čīnī ]مامیران چینی[ می‌نامند. " بس گرانبهاست و در درمان بیشتر بیماریها، بویژه چشم درد کار آید.  آن را با گلاب بر سنگ کوفته بر چشم ‌مالند.  بسیار کاری است. "7 در سال 1583، لئونهارت راوولف[1] از مرهم مامیران چینی، mamirani tchini برای بیماریهای چشم سخن رانده که زرد رنگ است چون زردچوبه.
برنیه مامیران را از رهاوردههای کاروانهای تبت شمرده است.  همچنین یک منبع اسلامی نو از صدور مامیران و ریواس چینی از آنجا یاد کرده است. 2
مامیرا (mamīra) دارویی است پرآوازه درمان بیماریهای چشم را و به ریشه‌های تلخ دارای خواص مشابه امــــا از گیاهی متفاوت نیز گویند.  برخــــی آن را زیردارک Coptis teeta می‌دانند (tīta نام این دارو در سرزمین میشمی* است)، در حالی که از دید دیگران از Thalictrum foliosum ]سیالم تیره آلالگان[ به دست آید که گیاهی است بلند و در سرتاسر سرزمین های  معتدل هیمالیا و تپه‌های کاسیا (Kasia Hills) یافت می‌شود. 3 به هر روی ، یول4 در جای دیگر می‌گوید ممکن است این گیاه همان جن‌سنگ (ginseng) چینی‌ها باشد که پر پیداست که  بسیار دور است.
به احتمال زیاد بیشتر مردم از mamira  ریشه Coptis teeta را در نگر دارند. این گیاه از تیره آلالگان است و ریشه اش گاه به پنجه پرندگان می‌ماند.  فراوان از چین و از راه سنگاپور (hwan-lien در زبان چینی، ) به هند صادر می‌کنند. چینی‌ها آن را درمان بسیاری از بیماریها ، یکی هم التهاب چشم می‌دانند.
ساینو-ایرانیکا
//////////////
مامیران:

یک نوع از «مامیران» چینی است و این نوع از دیگر انواع نیکوتر است و نوع دیگر سمرقندی است و هیأت چینی آن است که او بیخی است که بر جرم او گرهها باشد و لون او زرد بود و به لون سیاه مایل است و این نوع را عقربی گویند به آن سبب که بر جرم او پیوندها باشد، چنانکه دنب عقرب و طعم او تلخ است و مامیران سمرقندی به هیأت بزرگتر است و زردی لون او از زردی لون چینی زیاد است و مامیران نام سریانی است و به لغت رومی او را «کلیدونیا» گویند. (صیدنه ص 640). گویند نوعی از عروق الصفر است و از وی گرمتر بود و آن چینی بود و خراسانی بود. خراسانی تیره رنگ بود که به سبزی زند و آن عروقی باریک بود که گره داشته باشد. (اختیارات ص 405).
یادگار
/////////////
مامیران کبیر

اشاره

در کتب طب سنتی با نامهای «خلیدونیون»، «حشیشة الخطاطیف» و «عروق- الصباغین» ذکر شده و به فارسی «زرده‌چاو»، «زردچوب» و «مامیران» گفته می‌شود. به فرانسوی‌Grande eclaire وEclaire وGrande chelidoine وHerbe aux verrues وHerbe d'hirondelle و به انگلیسی‌Greater celandine گفته می‌شود. گیاهی است از خانواده خشخاش‌Papaveraceae ، نام علمی آن‌Chelidonium majus L . و مترادف آن‌C .sinensis DC . می‌باشد.

مشخصات

گیاهی است چندساله برگهای آن به رنگ زنگاری یا سبز مایل به کبود که به چندین قسمت تقسیم شده و هر قسمت دندانه‌دار می‌باشد. گلهای آن زرد است و بلندی گیاه 100- 40 سانتی‌متر است. میوه آن سیلیک دراز و باریک که پس از رسیدن شکاف برمی‌دارد و دانه‌ها که در داخل آن میوه قرار گرفته‌اند، دیده می‌شود.
در تمام گیاه شیره‌ای به رنگ زرد نارنجی وجود دارد که سوزاننده پوست است و برای قطع میخچه به کار می‌رود.
این گیاه در کنار پرچینها روی دیوارهای کهنه و در کنار ساختمانها می‌روید. اگر گیاه لای انگشتان مالیده شود یک بوی سمی از آن متصاعد می‌شود. این گیاه از گیاهان سمی است و بومی اروپا و آسیا می‌باشد. در ایران در مناطق شمال در گیلان، رودبار،
معارف گیاهی، ج‌3، ص: 97
عمارلو (بین کبوترچای و زردچین) و در گرگان در بندر گز، مازندران و ... می‌روید.

ترکیبات شیمیایی

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه مامیران کبیر آلکالوئیدهای کلیدونین 180] یا شلیدونین و کلریترین 181]، پروتوپین 182]، هوموکلیدونین 183]، آلیکری‌توپین 184]، هربرین 185] و اسپارتئین 186] وجود دارد [کاریونه و کیمورا]. طبق بررسی‌های‌Bandrup معلوم شده است که سمیت گیاه به‌طور عمده مربوط به وجود آلکالوئید شلریترین (کلریترین) است که موجب فلج و تشنج ماهیچه‌ها می‌شود. کلیدونین و هوموکلیدونین عملی شبیه به مرفین دارند و پروتوپین موجب بالا رفتن فشار خون و به دنبال آن کاهش فشار خون توأم با صدماتی به قلب و به مراکز اعصاب کنترل عضلات جدار رگهای خونی (وازوموتور) می‌باشد. یک آلکالوئید دیگری که در بالا ذکر نشد آلکالوئید سانگینارین 187] است که عامل تحریک حرکات دودی روده‌ها و ازدیاد ترشح بزاق است. مطالعات جدیدی که ازLeclerc و دیگران در تأثیر گیاه‌درمانی در مورد فشار خون شریانی منتشر شده، خواص مامیران کبیر را در مورد تمام ناراحتی‌هایی که علامت آنها اسپاسم در ماهیچه‌های نرم 188] می‌باشد نشان می‌دهد]M .P .E .SE .A .[ .
در گیاه یک ماده رنگی به نام کلیدوکسانتین 189] و املاح فسفاتهای کلسیم و منیزیوم و آمونیوم مشخص شده است.

خواص- کاربرد

در کره از شاخه و برگهای مامیران کبیر برای معالجه سرطان معده استفاده می‌شود
معارف گیاهی، ج‌3، ص: 98
مامیران کبیر 1. میوه
[چونگ . در چین و ژاپن مامیران کبیر یکی از اجزاء عمده دارویی است که برای معالجه سرطان معده به کار می‌رود.
مامیران ضد تشنج است و در موارد آنژین دوپواترین و آسم و اختلالات مربوط به تشنج ماهیچه‌ها مصرف می‌شود و در تسکین دردهای سرطانی معده مؤثر است و جوشانده یا دم‌کرده 30- 5 گرم برگ خشک مامیران در هزار گرم آب که قبل از هر غذا یک فنجان خورده شود اثر مفید دارد. مصرف 3- 2 گرم گرد مامیران به صورت دم‌کرده، قبل از خواب برای ضعف قوای دماغی و بی‌خوابی و اضطراب و رفع تصلب شرایین مغزی اثر مفید دارد. دم‌کرده 50- 15 گرم ریشه آن در هزار گرم آب انگور که 200 گرم صبح خورده شود مدر و ملین است. مصرف داخلی عصاره مامیران از 25 سانتی‌گرم تا یک گرم و همچنین مصرف گرد ریشه مامیران 3- 2 گرم، مانند مسهل عمل می‌کند. عرق مامیران طبق عقیده یونانیان قدیم برای امراض چشم مفید است.
قدما معتقد بودند که پرستو از این گیاه چیده و به مصرف خوراک بچه‌های خود می‌رساند
معارف گیاهی، ج‌3، ص: 99
که عارضه‌ای برای چشم آنها حاصل نشود و دوربینی چشم پرستو را به این علت می‌دانستند و به همین دلیل نام این گیاه را کلیدون گفتند، زیرا کلیدون به یونانی به معنای پرستو است.
در فرانسه مرسوم است 20- 10 گرم برگ مامیران را گرفته در یک لیتر آب می‌جوشانند و از این جوشانده برای حمام چشم در مورد التهاب ملتحمه استفاده می‌کنند.
توجه: مامیران سمّی است و مصرف آن باید زیر نظر و مراقبت پزشک باشد.
معارف گیاهی، ج‌3، ص: 100
////////////
مامیران بزرگ (نام علمیChelidonium majus) نام یک گونه از تیره شقایقیان است.
منابع[ویرایش]
·         مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Chelidonium»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴).
///////////////
عُرُوق الصَبّاغِين[1] أو العروق الصُفْر[1] أو بَقْلَة الخَطَاطِيف[1] .اسمه العلمي Chelidonium majus
محتويات
  [أظهر
الوصف النباتي[عدل]
نبات ثنائي الحول أزهاره الصفر الصغيرة مجتمعة في خصلات غير مكتظة، وأوراقه الكبيرة مستديرة أو مفصصة لونها في النصف الأعلى أخضر فاتح و في النصف الأسفل أخضر أزرق و يبلغ ارتفاع النبات نحو 70
سم ساقه جوفاء و الساق و الأوراق يحويان سائلا ساما يكون برتقاليا أو أصفر
و يسهل التعرف على هذا النبات و تمييزه من رائحة سائله الذي يشبه رائحة
سمك الرنجة ، وتوجد بعصارته الصفراء بعض القلوانيات .
الموطن و الإنتشار[عدل]
موطنه أوروبا وحوض البحر الأبيض المتوسط، ثم انتشر أيضا في [[أمريكا الشمالية]]،
الإستعمال[عدل]
تستعمل نبتة في الطب لمعالجة ضعف الشهية للطعام و مرارة الفم الناتجة عن اضطراب في إفرازات غدد الهضم و يشترط في ذلك أن لا تكون الأقدام غزيرة العرق و تعالج الآفات الجلدية المزمنة و الجافة المصحوبة بقشور كقسور السمك بمرهم عصير الأوراق الغضة مع الحرص على غسل الأيدي جيدا بعد انتهاء العمل و يستعمل مرهم الأوراق أو عصيرها في معالجة أمراض الكبد و المرارة و ما يرافقها من أعراض و معالجة القرحات المعوية في الاثنى عشر و سرطان الكبد و المعدة و قد أجمعت الأبحاث الطبية كلها على تقدير كبير لنبات عروق الصباغين في معالجة السرطان بجميع أنواعه و على الأخص سرطان الوجه.[2]
المراجع[عدل]
2.       ^ كتاب التداوي بالأعشاب / أمين رويحة ، بيروت : دار القلم ، 1978 ، ص 213 - 214 .
/////////////
به پنجابی چلیدونیم:
چیلیڈونیم پوپی ٹبر د اک بوٹی اے۔
//////////////
به آذری:
Böyük dəmrovotu (lat. Chelidonium majus)[1] - dəmrovotu cinsinə aid bitki növü.[2]
//////////////
Chelidonium
From Wikipedia, the free encyclopedia
Greater celandine
Kingdom:
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Chelidonium
Tourn. ex L.
Species:
C. majus
Chelidonium majus
L.
·         Chelidonium cavaleriei H.Lév.
·         Chelidonium dahuricum DC.
·         Chelidonium grandiflorum DC.
·         Chelidonium haematodes Moench
·         Chelidonium laciniatum Mill.
·         Chelidonium luteum Gilib. nom. inval.
·         Chelidonium murale P.Renault
·         Chelidonium olidum Tarscher. ex Ott
·         Chelidonium quercifolium Willemet
·         Chelidonium ruderale Salisb.
·         Chelidonium umbelliferum Stokes
Chelidonium majus, commonly known as greater celandine or tetterwort,[2](although tetterwort also refers to Sanguinaria canadensis), nipplewort,[3] or swallowwort,[3] is aherbaceous perennial plant, the only species in the genus Chelidonium. It is native to Europeand western Asia and introduced widely in North America.
While the greater celandine belongs to the poppy family, the lesser celandine belongs to thebuttercup family.
Contents
  [show
Taxonomy and naming[edit]
The greater celandine is one of the many species described by the father of taxonomy, Carl Linnaeus, in volume one of his Species Plantarum in 1753.[4] According to the Oxford English Dictionarycelandine comes from Late Latin celidonia, from earlier Latin chelidonia orchelidonium, and ultimately from Ancient Greek χελιδόνιον, from χελιδών (chelidṓn) "swallow". Ancient writers said that the flower bloomed when the swallows returned and faded when they left.[5]
Description[edit]
Chelidonium majus
Greater celandine is a perennial herb with an erect habit, and reaches 30 to 120 cm high. The leavesare pinnate with lobed and wavy-edged margins, up to 30 cm long. When injured, the plant exudes a yellow to orange latex.
The flowers consist of four yellow petals, each about 1 cm long, with two sepals. A double-flowered variety occurs naturally. The flowers appear from late spring to summer in umbelliformcymes of about 4 flowers.
The seeds are small and black, borne in a long, cylindrical capsule. Each has an elaiosome, which attracts ants to disperse the seeds (myrmecochory).
It is considered an aggressive invasive plant in natural areas.[6] Control is obtained mainly via pulling or spraying the plant before seed dispersal.
Pharmacology[edit]
A cut stem dripping with yellow latex
The whole plant is toxic in moderate doses as it contains a range of isoquinoline alkaloids but there are numerous therapeutic uses when used at the correct dosage.[7] The main alkaloid present in the herb and root is coptisine. Other alkaloids present include methyl 2'-(7,8-dihydrosanguinarine-8-yl)acetate, allocryptopine,[8] stylopineprotopinenorchelidonine,berberinechelidoninesanguinarinechelerythrine,[9] and 8-hydroxydihydrosanguinarine.[10]Sanguinarine is particularly toxic with an LD50 of 18 mg per kg body weight (IP in rats).[11]Caffeic acid derivatives, such as caffeoylmalic acid, are also present.[12]
Some alkaloids have shown potential activity against methicillin-resistant Staphylococcus aureus.[13]
The effect of the fresh herb is of a mild analgesiccholagogicantimicrobialoncostatic andcentral nervous system sedative.[14] In in vitro experiments on animal cells celandine is shown to be cytostatic.[15] An immune stimulating effect has also been noted.[citation needed] Some studies show that the alkaloid extraction can have the same effects. The alkaloids are known to cause immobilization in mice after being ingested orally or injected. The alkaloids cause limpness and tone reduction of smooth muscle in rabbits. The alkaloids are also noted to stimulate the heart and lungs of frogs, cats and dogs, raising the blood pressure and widening the arteries.[citation needed]
The latex could be employed for cauterizing small open wounds.[citation needed] Early studies of celandine showed that it causes contact dermatitis and eye irritation, particularly from contact with the poisonous red to yellow latex of the stem. This effect has not been observed in animal studies; no inflammation was observed in rabbit eye tests. The latex can leave a non-permanent stain. Stains on skin of the fingers are sometimes reported to cause eye irritation after rubbing the eyes or handling contact lenses. The latex is also known to stain clothes.
The characteristic latex also contains proteolytic enzymes and the phytocystatin chelidostatin, a cysteine protease inhibitor.[16] These co-constituents could explain the topical use of greater celandine against warts and moles.
"Ukrain" (UkrainianУкраїн) is an alternative medicine promoted to treat cancer based on chelidonium. The drug was created in 1978 by the Ukrainian chemist Vasyl Novytskyi. The drug is named in honor of the nation of Ukraine and is produced by an Austrian company Nowicky Pharma.[17] Although the drug was never approved by any regulators, Novytskyi claimed it to be a complete cure for all cancers, radiation-induced diseases and AIDS and was arrested in Vienna for aggravated fraud on September 4, 2012.[18]
C. majus has shown analgesic activity at 200 mg/kg dose in mice.[19]
Herbalism[edit]
The aerial parts and roots of greater celandine are used in herbalism. The above-ground parts are gathered during the flowering season and dried at high temperatures. The root is harvested in autumn between August and October and dried. The fresh rhizome is also used. Celandine has a hot and bitter taste. Preparations are made from alcoholic and hot aqueous extractions (tea). The related plant bloodroot has similar chemical composition and uses as greater celandine.
As far back as Pliny the Elder and Dioscorides (1st century CE) this herb has been recognized as a useful detoxifying agent. The root has been chewed to relieve toothache.[20] John Gerard's Herball (1597) states that "the juice of the herbe is good to sharpen the sight, for it cleanseth and consumeth away slimie things that cleave about the ball of the eye and hinder the sight and especially being boiled with honey in a brasen vessell."[21]
It was formerly used by gypsies as a foot refresher; modern herbalists use its purgative properties.[22] The modern herbalist Juliette de Baïracli Levy recommended greater celandine diluted with milk for the eyes and the latex for getting rid of warts.[23] Chelidonium was a favourite herb of the French herbalist Maurice MességuéChelidonium majus has traditionally been used for treatment of various inflammatory diseases including atopic dermatitis.[24] It is also traditionally used in the treatment of gallstones and dyspepsia.[25]
The Iroquois give an infusion of whole plant, another plant and milk to pigs that drool and have sudden movements.[26]
References[edit]
1.     Jump up^ "The Plant List: A Working List of All Plant Species". Retrieved June 7, 2014.
2.     Jump up^ Hanzlik, P.J. (1920). "The pharmacology of chelidonin, a neglected alkaloid of chelidonium, or tetterwort". Journal of the American Medical Association 75 (20): 1324–1325.doi:10.1001/jama.1920.02620460022007.
4.     Jump up^ Linnaeus C (1753). "Tomus I". Species Plantarum (in Latin). Stockholm: Laurentii Salvii. p. 505.
5.     Jump up^ "Swallow". Oxford English Dictionary, Second Edition. Oxford University Press, Oxford. 1989.
6.     Jump up^ "Invasive Plant Atlas of New England". Retrieved 2015-06-03.
7.     Jump up^ Gruenwald, Joerg (2000). PDR for Herbal Medicines. Thomson PDR. ISBN 1-56363-361-2.
8.     Jump up^ Cahlikova L., Opletal L., Kurfurst M., Macakova K., Kulhankova A., Host'alkova A.,"Acetylcholinesterase and butyrylcholinesterase inhibitory compounds from Chelidonium majus (Papaveraceae)." Natural Product Communications. 5 (11) (pp 1751-1754), 2010. Date of Publication: 2010.
9.     Jump up^ Li X.-L., Yao J.-Y., Zhou Z.-M., Shen J.-Y., Ru H.-S., Liu X.-L.,"Activity of the chelerythrine, a quaternary benzo[c]phenanthridine alkaloid from Chelidonium majus L. on Dactylogyrus intermedius." Parasitology Research. 109 (1) (pp 247-252),July 2011
10.  Jump up^ Park J.E., Cuong T.D., Hung T.M., Lee I., Na M., Kim J.C., Ryoo S., Lee J.H., Choi J.S., Woo M.H., Min B.S.,"Alkaloids from Chelidonium majus and their inhibitory effects on LPS-induced NO production in RAW264.7 cells". Bioorganic and Medicinal Chemistry Letters. 21 (23) (pp 6960-6963), 2011. Date of Publication: 01 Dec 2011.
11.  Jump up^ Golob, Peter; Caroline Moss; Melanie Dales; Alex Fidgen; Jenny Evans; Irene Gudrups (1999). The use of spices and medicinals as bioactive protectants for grains. FAO Agricultural Services Bulletin 137RomeFood and Agriculture Organization.ISBN 92-5-104294-2. Retrieved 2008-07-17.
12.  Jump up^ Hydroxycinnamic Acid Derivatives, Caffeoylmalic and New Caffeoylaldonic Acid Esters, from Chelidonium majus. Hahn R and Nahrstedt A, Planta Med., February 1993, volume 59, issue 1, pages 71-75, PubMed
13.  Jump up^ Zuo G.Y., Meng F.Y., Hao X.Y., Zhang Y.L., Wang G.C., Xu G.L."Antibacterial alkaloids from chelidonium majus linn (papaveraceae) against clinical isolates of methicillin-resistant Staphylococcus aureus." Journal of pharmacy & pharmaceutical sciences : a publication of the Canadian Society for Pharmaceutical Sciences, Societe canadienne des sciences pharmaceutiques. 11 (4) (pp 90-94), 2008.
14.  Jump up^ European Medicines Agency. Assessment report on Chelidonium majus L., herba. Date of Publication: 20/01/2012.http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/document_library/Herbal_-_HMPC_assessment_report/2012/01/WC500120711.pdf
15.  Jump up^ Robert Nawrot; Maria Wołuń-Cholewa; Anna Goździcka-Józefiak (2008). "Nucleases isolated from Chelidonium majus L. milky sap can induce apoptosis in human cervical carcinoma HeLa cells but not in Chinese Hamster ovary CHO cells". Folia Histochemica et Cytobiologica 46 (1): 79–83.doi:10.2478/v10042-008-0011-xPMID 18296268.
16.  Jump up^ Rogelj, B.; et al. (1998). "Chelidocystatin, a novel phytocystatin from Chelidonium majus". Phytochemistry 49 (6): 1645–9.doi:10.1016/s0031-9422(98)00281-7PMID 9862139.
19.  Jump up^ Sever Yilmaz B., Ozbek H., Saltan Citoglu G., Ugras S., Bayram I., Erdogan E."Analgesic and hepatoprotective effects of Chelidonium majus" L.. Ankara Universitesi Eczacilik Fakultesi Dergisi. 36 (1) (pp 9-20), 2007.
20.  Jump up^ Chevallier, Andrew (1996). The encyclopedia of medicinal plants. New York: DK Publishing. p. 185. ISBN 0-7894-1067-2.
21.  Jump up^ Grieve, Maud (1971). A Modern Herbal: The Medicinal, Culinary, Cosmetic and Economic Properties, Cultivation and Folk-lore of Herbs, Grasses, Fungi, Shrubs, & Trees with All Their Modern Scientific Uses, Volume 1.
22.  Jump up^ Howard, Michael (1987-05-21). Traditional Folk Remedies. Century Paperbacks. Ebury Press. pp. 146–147. ISBN 978-0-7126-1731-4.
23.  Jump up^ Bailes M., "The Healing Garden" , ISBN 978-0-7318-0753-6
24.  Jump up^ Gabsik Yang; Kyungjin Lee; Mi-Hwa Lee; So-Hyung Kim; In-Hye Ham; Ho-Young Choi (2011). "Inhibitory effects ofChelidonium majus extract on atopic dermatitis-like skin lesions in NC/Nga mice". Journal of Ethnopharmacology 138 (2): 398–403.doi:10.1016/j.jep.2011.09.028PMID 21963561.
25.  Jump up^ Gabriela Mazzanti; Antonella di Sotto; Antonio Franchitto; Caterina Loredana Mammola; Paola Mariani; Sabina Mastrangelo; Francesca Menniti-Ippolito; Annabella Vitalone (2009). "Chelidonium majus is not hepatotoxic in Wistar rats, in a 4 weeks feeding experiment". Journal of Ethnopharmacology 126(3): 518–524. doi:10.1016/j.jep.2009.09.004.PMID 19761826.
26.  Jump up^ Rousseau, Jacques 1945 Le Folklore Botanique De Caughnawaga. Contributions de l'Institut botanique l'Universite de Montreal 55:7-72 (p. 45)
External links[edit]
Wikimedia Commons has media related toChelidonium (Papaveraceae).

Wikispecies has information related to: Chelidonium (Papaveraceae)

Wikiversity has bloom time data   for Chelidonium majus on the Bloom Clock
·         Flora of North America
·         Flora Health website
·         Monotypic Papaveraceae genera
·         Papaveroideae
·         Flowers
·         Poisonous plants
·         Flora of Estonia
·         Flora of the United Kingdom
·         Medicinal plants of Asia
·         Medicinal plants of Europe