۱۴۰۳ شهریور ۲۳, جمعه

 

کره شمالی برای اولین بار تصاویری از تاسیسات غنی سازی اورانیوم منتشر کرد

تصویر رهبر کره شمالی به هنگام بازدید از تاسیسات غنی سازی اورانیوم

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،تصویر رهبر کره شمالی به هنگام بازدید از تاسیسات غنی سازی اورانیوم

کره شمالی در اقدامی بی سابقه برای اولین بار روز جمعه (۲۳ شهریور/ ۱۳ سپتامبر)، تصاویری از سانتریفیوژهایی را که سوخت بمب‌های هسته‌ای این کشور را تولید می‌کند، نشان داده است.

این تصاویر در جریان بازدید کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از یک تاسیسات غنی سازی اورانیوم منتشر شد، جایی که او خواستار تولید بیشتر مواد هسته‌ای با درجه تسلیحاتی برای تقویت زرادخانه این کشور شده است.

گزارش رسانه‌های دولتی کره شمالی از بازدید رهبر این کشور به همراه اولین تصاویری از سانتریفیوژها، نگاهی نادر به برنامه هسته‌ای این کشور ارائه می‌دهد. برنامه‌ای که تحت چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ممنوع اعلام شده است.

در تصاویر منتشر شده، رهبر کره شمالی در حالی که بین ردیف‌های طولانی از سانتریفیوژها در حال قدم زدن است، نشان داده می‌شود. این گزارش مشخص نکرده است که این بازدید چه زمانی انجام شده و مکان این تاسیسات در کجا واقع است.

رهبر کره شمالی از کارکنان این تاسیسات می‌خواهد تا مواد بیشتری برای سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی تولید کنند و گفته است که زرادخانه هسته‌ای این کشور برای مقابله با تهدیدات آمریکا و متحدانش ضروری است.

او تاکید کرده که این سلاح‌ها برای «دفاع از خود و توانایی برای حمله پیشگیرانه» ضروری است.

کره شمالی

منبع تصویر،REUTERS

گمان می‌رود که کره شمالی چندین سایت برای غنی سازی اورانیوم داشته باشد.

آنکیت پاندا از بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی آمریکا گفته است: «نوع جدید سانتریفیوژها نشان می‌دهد که کره شمالی در حال پیشرفت در توانایی‌های چرخه سوخت خود است.»

کره شمالی در سال ۲۰۱۰ از برخی از دانشمندان خارجی دعوت کرد تا یک تاسیسات سانتریفیوژ در یونگ بیون را ببینند، اما گفته می‌شود که گزارش روز جمعه اولین و تنها تصاویر از این تجهیزات را نشان می‌دهد.

برآوردها از تعداد تسلیحات هسته‌ای کره شمالی به طور گسترده متفاوت است.