خز
بفتح خا و سکون زای مشدده
ماهیت آن
باصطلاح قدیم اسم ثیابی است که از ابریشم و پشم و کج* که بعربی
قز نامند ترتیب می دهند و خز خالص لباسی است که از موی بسیار نازک که در زیر مویهای
خشن بز و امثال آن می باشد که بفارسی کرک نامند ترتیب دهند و باصطلاح جدید پوست حیوانی
است از سمور کوچکتر
طبیعت آن
در دوم کرم و خشک
افعال و خواص آن
پوشیدن آن جهت حفظ حرارت و دفع ضرر سردی از پشت و کرده و جهت
فالج و نقرس و ضعف باه و رفع جذام و حکه سریع الاثر و آشامیدن آن جهت فتق اعصاب و اعضای
عصبانی و ذرور سوختۀ آن جهت قطع نزف الدم و خشک کردن جراحات نافع
مخزن الادویه عقیلی خراسانی
* کج . [ ک َ ] (اِ) قز. کژ. نوعی از ابریشم فرومایه ٔ کم قیمت .
(از برهان ) (ناظم الاطباء) : صنعت معتبر مردم این نواحی ... از منسوجات چوخا و خاچمز
و چادر شبی که از کج می بافند. (التدوین ). || مهره ٔ سفید کم قیمت
. (برهان ). قسمی از سپید مهره ٔ کم قیمت . (از منتهی
الارب ). || مطلق قلاب . (از برهان ). قلاب . (ناظم الاطباء). || قلابی که بدان یخ
در یخدان اندازند و کشتیبانان کشتی خصم را به جانب خود کشند. (برهان ) (ناظم الاطباء).
////////
خز. [ خ َزز ] (ع اِ) جانوری است معروف که از پوست آن پوستین
سازند. (برهان قاطع). جانوری مانند سمور که از پوست وی پوستین سازند. (ناظم الاطباء).
ج ، خزوز. (منتهی الارب ). داود ضریر انطاکی می گوید: حیوانی است بحری چهارپای در حجم
گربه ای که رنگش به سبزی زند و از پوست آن لباس های نفیس کنند و پادشاهان بکار برند.
مؤلف لغت نامه در وصف این حیوان می گوید: «در زمان
ما حیوانی است چون گربه ٔ دوماهه و باریکتر از
آن با دمی دراز و پرپشم کمی کوتاهتر از تن او و پشم آن رنگی زرد مایل بسیاهی و شفاف
دارد و در طهران مکرر زنده ٔ آن را دیده ام که از
اراضی اطراف پایتخت گرفته اند و او در کافتن زمین سخت چابک باشد و در مدت نیم ساعت
دیدم در باغچه بیش از ذرعی سوراخی کرده ، پوست آن را پوستین کنند». جانوری است مانند
سمور که پوست سیاه دارد و در بلاد روس و خزر خاصه سینبر بسیار است و از پوست آن پوشش
کنند و سیاه آن را به ترکی قراخز خوانند. (آنندراج ). غنم البحر. کلب الماء :
بخز و قاقم و سمور و سنجاب
بزیورهای نغز و در خوشاب .
(ویس و رامین ).
صاحب ذخیره گوید: خز حیوانی است که گند آن بیدستر است .
|| پوست خز؛ پشم وپوست آن :
شکم بدلطیف و درخشان بلور
ولیکن بنرمی چو خز و سمور.
فردوسی .
دوصد درج در و عقیق بلور
هزار و چهل تنگ خز سمور.
(گرشاسب نامه ).
مراد از خز پوست حیوانی است که از سمور کوچکتر و معروف است
در دوم گرم و خشک و پوشیدن او جهت نقرس و فالج و ضعف باء و رفع جذام و حکه سریعالاثر
و موی سوخته ٔ او جهت قطع نزف الدم و خشک کردن جراحات
و آشامیدن او جهت فتق و اعصاب و اعضاء عصبانی نافعاست . (از تحفه ٔ حکیم مؤمن ). بعضی برآنند
که پوستهایی [ خز و غیره ] که در این آیات مذکور است پوست حیوانات صحرائی می باشد مثل
دلفین و دوکونج و گاو بحری برخی برآنند که اسم حیوانی است که اهالی سوریه آن را خریر
گویند و همین لفظ را برای گاو بحری نیز استعمال نمایند. (قاموس کتاب مقدس ). || جامه
ٔ ابریشمین .
(ناظم الاطباء) (از برهان قاطع). ۞ جامه ای که از ابریشم
بافند. (یادداشت بخط مؤلف ). جامه ای است که
تار و پود آن از ابریشم است . (زمخشری ) :
ز کتاب و ابریشم و موی و قز
قصب کرد پرمایه دیبا و خز.
فردوسی .
بگردونه ها بر چه مشک و عبیر
چه دیبا و دینار وخز و حریر.
فردوسی .
ز دیبا و خز چارصد تخته نیز
همه تخته ای کرده از چوب شیز.
فردوسی .
بگاه جنبش خشم و بگاه طیبت نفس
درشت تر ز مغیلان و نرمترز خزی .
منوچهری .
تا می ناب ننوشی نبود راحت جا
تا نبافند بر یشم خز و دیبا نشود.
منوچهری .
چشمت همیشه مانده بدست توانگران
تا اینت نان دارد و آن خز و آن حریر.
ناصرخسرو.
پس آنگه از خز و دیبا و دینار
وجوه خرج دادندش بخروار.
نظامی .
و خز و دیبای چینی ببریدند. (گلستان سعدی ). || جامه ای از
پشم خز. (ناظم الاطباء). ج ، خزوز. پوستین که از پوست خز سازند. (یادداشت بخط مؤلف ). || جامه
ای که از ابریشم و پشم سازند. (ناظم الاطباء). پارچه ای معروف که دستار می کردند عربی
است همانا در شهر کوفه نیز خز می بافته اند و خز مصری مشهور است . (آنندراج ). نسیجی
یعنی بافته ای بوده است که از آن جبه و قمیص و سراویل و عمامه و مندیل و مطرف و رداء
و جورب می کرده اند. (یادداشت مؤلف ): وقد امرنا لک من
الخز بجبة و قمیص و سراویل و عمامه و مندیل و مطرف و رداء و جورب و لو علمنا لباساً
اخریتخذ من الخز لاعطینا که . (معجم الادباء ج 2 ص 311 چ مارگلیوث ). امروز پوست سمور
است و در قدیم منسوجی بوده است نهایت نرم شاید از پشم همین حیوان یا چیزهای دیگر.
(یادداشت بخط مؤلف ) : شوش شهری است ... و از وی جامه
و عمامه ٔ خز خیزد و ترنج دست انبوی . (حدود العالم
).
خز بجای ملحم و خرگاه
بدل باغ و بوستان آمد.
رودکی .
آن کن که بدین وقت همی کردی هر سال
خزپوش و بکاشانه شو از صفه ٔ فروار.
فرالاوی .
چو ما مهرگانی بپوشیم خز
بنخجیر باید شدن سوی خز.
فردوسی .
خیزید و خز آرید که هنگام خزان است .
منوچهری .
بسته عمامه های خز سبز ضیمران
بشکست حقه های زر و در میوه دار.
منوچهری .
آبی چو یکی کیسککی از خززرد است
در کیسه یکی بیضه ٔ کافور کلان
است .
منوچهری .
کبک پوشیده بتن پیرهن خز کبود
کرده با قیر مسلسل دو بر پیرهنا.
منوچهری .
و شهر سوس را بنا کرد کی خز سوسی از آنجا خیزد. (فارسنامه
ٔ ابن بلخی ص
28).
حجت را شعر بتأیید او
نرم و مزین چو خز ادکن است .
ناصرخسرو.
زیرا که به زیر نوش و خزش
نیش است نهان و زهر مستور.
ناصرخسرو.
مرا بر سر عمامه خز ادکن
بزد دست زمان خوش خوش به صابون .
ناصرخسرو.
آزر بتگر توئی کز خز و بز
تنت چون بت پر ز نقش آزر است .
ناصرخسرو.
خز کوفی و جوال ار چه ز پشمند به اصل
لیک دور است بمعنی خز کوفی ز جوال .
ازرقی .
خز ز بزاز جونه از خباز.
سنائی .
به دندان مزد از او خواهم قمیصی
اگر اطلس بود یا خاره یا خز.
سوزنی .
هم سگان را قلاده زرین است
هم خران را خز است پشماکند.
خاقانی .
خاطرش خاک و خار بردارد
وشی صنعاءو خزّ کوفه کند.
خاقانی .
قصبهای زربفت و خزهای نرم
که پوشندگان را کند مهد گرم .
نظامی .
جمال خویش را در خز و خارا
بپوشیدن همی کرد آشکارا.
نظامی .
پر کتان و قصب شد انبارش
زر بصندوق و خز بخروارش .
نظامی .
بخز و اطلس اگر روزی ۞ التفات کنی
بقدر کن که نه اطلس کم است در بازار.
سعدی .
چون بافتند خز وجود ترا ز خاک
ترک کلاه اطلس خود ز آسمان مجوی .
شاه شجاع بن مبارزالدین آل مظفر.
رایتک فی المنام سننت خزا
علی بنفسجا و قضیت دینی .
حمزةبن بیض کوفی (از معجم الادباء).
ثم قال یا غلمان فتشوا الخزائن فجیئوه بکل جبه خز و بنفسج
تجدونها. (معجم الادباء یاقوت ). اسم لباسی است که از ابریشم و پشم ترتیب دهند و خز
خالص لباسی است که از موی بسیار نازک که به فارسی کرک نامند ترتیب دهند. (تحفه ٔ حکیم مؤمن ).
خز سیم دوزی شده زیر سنگ
قبای زرافشان برآمد ز تنگ .
نظام قاری .
////////////
ابریشم (هندی resham रेशम)
لیفی است طبیعی برگرفته از پیلهٔ کرم ابریشم و عمدتا
متشکل از پروتئین. از نخ ابریشم، پارچههای ابریشمی (در متون طب سنتی خز و حریر) میبافند
که یکی از بهترین و نرمترین پارچههای دنیاست. به دلیل رخشندگی نخ ابریشم، پارچههای
بافته شده از ابریشم همانند منشورهایی هستند که اگر از جهات مختلف به آنها نگاه کنید
رنگهای متفاوتی از آن میبینید.[نیازمند منبع]
در حدود ۲٬۷۰۰ سال پیش از میلاد
انسان نخستین بار ابریشمبافی در چین را انجام داد.[۱]
محتویات [نمایش]
تاریخچه[ویرایش]
چینیها روش تهیه ابریشم را از ۴۰۰۰ سال پیش میدانستند. داستان
جالبی در مورد نحوهٔ تهیه ابریشم بین چینیها
است که میگوید:روزی ملکهٔ چین «سی لینگ-شی» یک
پیله کرم ابریشم را به اشتباه داخل آب جوشی که مخصوص شستوشوی دستها بوده، میاندازد.
روز بعد میبیند که تارهای ابریشمی از داخل ظرف بیرون میآیند. از این عمل لذت میبرد
و از آن زمان شروع به نگهداری از کرمهای ابریشم میکند تا بتواند از ابریشم آنها
برای لباسها استفاده کند. تا مدتها چینیها راز تهیه ابریشم را حفظ کرده بودند. ژاپنیها
جزو اولین کسانی بودند که توانستند در قرن سوم به این راز پی ببرند.
حدود ۵۵۰ سال بعد از میلاد مسیح «جاستینین» پادشاه بیزانس،
دو راهب را به عنوان جاسوس به چین فرستاد. زمانی که آن دو برگشتند چندین کرم ابریشم
را در داخل یک استوانهٔ چوبی از بامبو با خود
آوردند. بعد از آن هنر به دست آوردن ابریشم از کرم ابریشم کمکم در تمام جهان شناخته
شد. امروزه کشورهایی مانند چین، ژاپن، هندوستان، فرانسه، اسپانیا، روسیه و ایتالیا
به عنوان کشور تولید کنندهٔ ابریشم شناخته شدهاند.
امروزه ابریشم ایتالیا به لحاظ زیبایی و کیفیت در جهان بهترین نوع ابریشم است.[۲]
در ایران[ویرایش]
سابقه تولید لباس و پارچه در ایران به قبل از اسلام برمیگردد.
در آن دوره سه نوع لباس و پارچه از ابریشم تهیه میشده است:[نیازمند منبع]
نوع اول دیبا بوده که به لباس ابریشمی ساده رنگی گفته میشده
است.
نوع دوم بر خلاف گفته لغتنامه دکتر معین پرنیان بود که به
لباس ابریشمی چند رنگ و اغلب هفت رنگ اطلاق میشده که در بعضی موارد دارای طرح گل در
میان پارچه هم بوده است.
نوع سوم و کاملاً درباری ایرانی پرند بوده است که به پارچه
رنگین ابریشمی و دارای طرحهای حاشیهای گفته میشده و مخصوص خاندان امپراطوری ایرانی
بوده است.
اولین کارخانه ابریشم کشی در ایران اولین بار اواسط قرن نوزدهم
در دوران سلطنت ناصر الدین شاه بوسیله یکی از سرمایه داران گیلان به نام آقا محمد خان
رشتی درقریه برکاده رشت بنا شد که فعالیت آن پس از مدت کوتاهی متوقف گردید. در آخرین
سال سلطنت ناصرالدین شاه یکی دیگر از تجار معروف گیلان به نام حاج امینالضرب موفق
شد درحددانش فنی آن روز کارخانه ابریشم کشی مجهزی با استفاده از ماشین آلات فرانسوی
درشهر رشت ایجاد کند، و با استفاده از مدیران بازرگانی دیبلت (debblet)
فرانسوی انحصار تأسیس آن را به مدت ۲۰ سال به دست آورد این کارخانه با نیروی کارگران
ایرانی چندین سال با موفقیت به ابریشمکشی و تولید محصول با کیفیت مورد قبول بازارهای
بینالمللی پرداخت ولی سرانجام مسائل اجتماعی و ناسازگاریهای دو فرهنگ شرق و غرب آن
را به تعطیلی کشاند. این مکان در حال حاضر بصورت یک باغ رها شده است و همچنین پناهگاه
پرندگان مهاجر است که چند ساختمان قدیمی در آن وجود دارد.[۳] به استناد گزارشهای تاریخی
موجود، در گذشته بهترین نوع ابریشم و نوغان در رشت و اطراف آن به عمل میآمد.[۴][۵]
مراحل تولید[ویرایش]
نخ ابریشم توسط حشرهٔ کوچکی به نام
کرم ابریشم تولید میشود. کرم ابریشم پیلهای را به دور خود میتند که هر قدر کرم بزرگتر
باشد، اندازهٔ پیله بزرگتر است. زمانی که پیله به اندازهٔ کافی بزرگ شد
آن را داخل آب جوش انداخته و میجوشانند. در این مرحله کرم داخل پیله میمیرد و ابریشم
از پیله به دست میآید. اگر کرم ابریشم به رشد کامل برسد به پروانه تبدیل میشود.
در اوایل فصل تابستان کرم ابریشم ماده، حدود ۵۰۰ تخم بر روی
برگ درخت توت میگذارد. بعد از ۱۰ روز لارو کرم ابریشم از آن تخمها بیرون میآید.
به علت اینکه بیمار شدن یکی از آنها باعث از بین رفتن همهٔ لاروهای کرم
ابریشم میشود، از آنها به دقت مراقبت میگردد. کرمهای ابریشم روی برگهای درخت توت
رشد و از آنها تغذیه میکنند. ابریشم از مایعی که از سوراخ کوچکی در دهان این کرمها
ترشح میشود، به دست میآید. آنها پیلهها را در حدود ۲۵ روز میسازند. یک پنجم وزن
پیلهها را ابریشم تشکیل میدهد. پیلههای کرم ابریشم در آب جوش کشته میشوند و بعد
از آن ابریشم تابیده میشود. یک پیله تاری در حدود ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ متر دارد. استحکام تار
ابریشم به اندازهٔ یک سیم استیلی است که هم اندازه با خود
تار میباشد. ابریشمی که با کتان و یا مواد ترکیبی دیگری تولید میشود بسیار زیباست.[۲]
الیاف ابریشم[ویرایش]
ابریشم از جمله الیاف حیوانیست و برای تولید پارچههای دستباف
زیبا، لطیف و با ارزش به کار میرود. لیفی است پروتئینی که بر اثر انجماد موادی که
کرم ابریشم ترشح میکند، بدست میآید و از دو فیلامنت موازی که توسط مادهٔ چسبناکی به
نام صمغ به یکدیگر چسبیده، تشکیل شده است.
کرم ابریشم با تنیدن مداوم این رشته در اطراف خود، پیلهای
میسازد که در آن محبوس میشود و پس از مدتی تبدیل به پروانه شده و با سوراخ کردن پیله
از آن خارج میشود. پرورش دهندگان کرم ابریشم بعد از تکمیل پیله و قبل از خروج پروانه،
در آبی با حرارت ۶۰ دجه سانتی گراد یا به وسیلهٔ بخار آب، کرم
ا کشته و سپس پیلهها را از نظر کیفیت طبقهبندی نموده و هر بخشی را که دارای کیفیت
یکسان است، برای نرم شدن صمغ به داخل ظرفی محتوی آب داغ ریخته و پس از پیدا شدن سرهای
الیاف، آنها را به صورت رشته درآورده و سپس با انجام عملیاتی خاص، رشتههای حاصل رابه
نخ ابریشم تبدیل میکند.
هر رشته ابریشم خام از دو فیلامنت که توسط صمغ سریسین به یکدیگر
چسبیدهاند، تشکیل شده که سطح آن در زیر میکروسکوپ تشکیل شده که سطح آن در زیر میکروسکوپ
یکنواخت نبوده و حبابها، تارها و رگههای سریسین که مادهای پروتئینی شبیه ژلاتین
است، برروی آن دیده میشود و معمولاً دارای رنگ زرد یا کرم میباشد.
ساختار لیف ابریشم[ویرایش]
ابریشم خام همانطور که گفته شد، مرکب از دو فیلامنت و سریسین
و سایر مواد است و حدود ۷۵ درصد هر لیف ابریشم خالص به فرمول شیمیایی (C15H23N5O6)
>تشکیل میدهد. مولکول ابریشم که ترکیبی از کربن، هیدروژن، ازت و اکسیژن است، در
آب غیر محلول بوده و در آب جوش استقامتی بیش از پشم دارد؛ ولی چنانچه مدت طولانی جوشانده
شود، استحکامش را از دست میدهد.
ویژگیهای الیاف ابریشم[ویرایش]
ابریشم لیف بسیار محکمی است که قوام آن معمولاً در حدود ۳٫۵ تا ۵ گرم بر
دنیر است و استحکام کشش مرطوب آن به ۷۵ تا ۸۵ درصد میرسد. توان اضافه شدن به طول نخ
تا رسیدن به حد پارگی در شرایط معمولی حدود ۲۰–۲۵ درصد میباشد.
بازگشت الاستیکی و قابلیت ارتجاع لیف ابریشم ریسیده شده از پنبه و ریون بیشتر و از
پشم کمتر است و صمغگیری شدهٔ آن وزن مخصوصی معادل
۱٫۲۵ دارد که در مقایسه با وزن مخصوص پنبه، کنف
و پشم، کم است. به همین جهت غالباً الیاف ابریشمی به وسیلهٔ نمکهای فلزی،
وزن داده میشوند که این کار علاوه بر آنکه باعث افزایش چگالی ابریشم میشود، خواص
افتادگی آن را نیز بهبود میبخشد.
ابریشم همانند پشم، قدرت زیادی در جذب آب دارد و میتواند
تا ثلث وزن خود آب جذب کند. مقاومت ابریشم در برابر حرارت از الیاف پشم بیشتر بوده
و در حرار ۱۴۰ درجه سانتی گراد تا مدت زیاد میتواند مقاومت کند؛ ولی در حرارت ۱۷۵
درجه سانتی گراد به سرعت متلاشی شده و بویی نظیر بوب مو، شاخ و سایر پروتئینهای سوخته
را از خود متصاعد میکند. اثر اکسیژن موجود در هوا بر ابریشم بسیار زیاد است و نور
خورشید این اثر را افزایش داده، موجب تسریع در فساد ابریشم میشود.
ابریشم در مقابل مواد اکسید کننده حساس است، از این رو در
موقع عمل با سفید کنندهها و به ویژه آب اکسیژنه باید دقت کافی شود. اسیدهای غلیظ باعث
متلاشی شدن ابریشم میشود ولی اسیدهای رقیق در شرایط معمولی اثری بر روی ابریشم نمیگذارد.
فقط به سرعت جذب ابریشم میشوند که زدودن آنها به سادگی انجام پذیر نیست.
آسیبپذیری ابریشم در برابر قلیاییها به مراتب کمتر از آسیبپذیری
پشم میباشد و اثری که قلیاییهای ضعف نظیر صابون، براکس و آمونیاک بر روی ابریشم باقی
میگذارند، بسیار ناچیز و تقریباً غیر محسوس است و قلیاییهای با غلظت بیشتر مانند
محلول رقیق هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور باعث کاهش استحکام و شفافیت رنگ ابریشم میشود
و محلول غلیظ سود سوزآور قادر به حل ابریشم در خود میباشد. در شرایط معمولی، ابریشم
در برابر حلالهای آبی مقاوم و آسیبپذیری آن ناچیز است.
جستارهای وابسته[ویرایش]
کرم ابریشم
نوغان
جاده ابریشم
رشتیدوزی
منابع[ویرایش]
[۲]
[۶]
Wikipedia contributors, "Silk,"
Wikipedia, The Free Encyclopedia,
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Silk&oldid=180688811 (accessed
December 31, 2007).
پرش به بالا ↑ CHRONOLOGY
OF IRANIAN HISTORY PART 1 iranicaonline.org
↑ پرش به بالا به: ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ اطلاعات عمومی-سونیتا
گوپتا و دکتر نینا آگراول-مترجمین:به نمایندگی فاطمه هاشم پور-چاپ دوم 86
پرش به بالا ↑ «اولین کارخانه ابریشم
کشی در رشت».
پرش به بالا ↑ «گزارشهایی از زوال
ابریشم».
پرش به بالا ↑ «رشت در آن زمان به
عنوان مرکز معاملات تجاری منطقه به ویژه نوغان و ابریشم محسوب میشد».
پرش به بالا ↑ نساجی سنتی ایران-حسین
یاری-برای پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، مؤسسه آموزش عالی سوره، حوزه هنری، ۱۳۸۰
ن ب و
الیاف
طبیعی
Animal
Alpaca Angora Byssus Camel hair کرک کشمیری Catgut Chiengora الیاف گواناکو مو الیاف لاما Mohair
Pashmina Qiviut Rabbit ابریشم تاندون ابریشم عنکبوت پشم پشم ویکونیا پشم غژگاو
گیاهی
Abacá باگاس Bamboo
Coir
پنبه کتان پارچه کتانی Hemp چتایی کاپوک کنف Piña Raffia Ramie سیسال Wood
معدنی
پنبه کوهی
الیاف مصنوعی
Regenerated
Art silk Bamboo
Semi-synthetic
Acetate Diacetate Lyocell Modal Rayon سلولز تریاستات
مصنوعی
Mineral
شیشه کربن Tenax Basalt Metallic
Polymer
Acrylic آرامید Twaron کولار Technora نومکس Microfiber Modacrylic نایلون Olefin پلیاستر پلیاتیلن Dyneema
Spectra Spandex Vinylon Vinyon Zylon
در ویکیانبار
پروندههایی دربارهٔ ابریشم موجود است.
در ویکیانبار
پروندههایی دربارهٔ ابریشم موجود است.
ن ب و
پوشاک
تاپ
بلوز تاپ کوتاه پیراهن تاپ با بند دور گردن تی شرت دکمه دار
سوئی شرت ژرسه بافت تیشرت یقهدار پیراهن زیرپیراهن رکابی زیرپوش زنانه ژاکت بدون
آستین ژاکت تیشرت تاب بدون بند یقهاسکی ست دو تیکه
شلوار
پاچه گشاد شلوارک برمودایی شلوار bdsm شلوار زنانه کشی شلوار شش جیب Culottes شلوارک دوچرخه سواری شلوار نخی (کت و شلوار) جین (پارچه) Jodhpurs شلوار کار چتربازی(مدل شلوار) شلوار فات شلوارک شلوار ورزشی شورت ورزشی شورت
شلوار خشتک باز شلوار فاق کوتاه باجی (شلوار)
دامن
A-line skirt Ballerina skirt Fustanella Hobble
skirt Jean skirt Job skirt دامن دامن اسکاتلندی دامن مردانه مینیژوپ مینیژوب
Pencil skirt Poodle skirt Prairie skirt Rah-rah
skirt
سارونگ Skort Slip Train Wrap
Dresses
Ball gown لباس پشتباز Cocktail dress Débutante
dress Evening gown Gown Jumper dress Little black dress Petticoat ساری (پوشاک) Sundress Tea gown لباس عروس Wrap dress
لباس و یونیفورم
Academic dress Afrocentric suit اسموکینگ (لباس مردانه) Buddhist monastic robe
Clerical clothing Court dress Gymslip Jumpsuit Lab coat Lounge suit Mao suit
Morning dress Pantsuit Red Sea rig لباس اتاق عمل Stroller
Tangzhuang تاکسیدو White tie
لباس
چادر عربی Academic gown کاپشن Apron
Blazer Cagoule Cloak Coat Duffle coat Duster Frock coat ژاکت Greatcoat
Leather jacket Goggle jacket سوئی شرت Opera coat پالتو Pea coat پانچو بارانی Redingote
Robe Shawl Shrug Ski suit Sleeved blanket Sports coat Top coat Trench coat Vest جلیقه Windbreaker
لباس زیر
(لباس زیر زنانه)
Boxer briefs Boxer shorts سینهبند اسلیپ Bustle
Compression sportswear Corselet کرست پوشک Dickey لباس زیر زنانه Loincloth Long underwear Open
drawers
شرت زنانه Teddy Temple garment Trunks زیرپوش Izaar
لوازم جانبی
دستمال گردن Belly chain Belt Bolo tie پاپیون شلوار سوارکاران ( بی خشتک) Coin purse دکمه سردست ساعت جیبی گوشواره ساقپوش Gloves
Hairpin
کیف دستی Leg warmer ساپورت (لباس) Muff
(handwarmer) گردنبند کراوات شال Shoe buckle جوراب ساقبلند عینک آفتابی بند
برتل Tights
پاافزار
کفش ورزشی Balgha چکمه Court
shoe Dress shoe دمپایی ابری Hosiery
Sandal
کفش دمپایی جوراب
کلاه
Balaclava کلاه بره Bonnet کلاه لبهدار Crown Deely bobber Fascinator
Fillet Hairnet کلاه سربند روسری کلاه ایمنی Hood دستمالسر صورتک (وسیله) Snood نیمتاج عمامه Ushanka نقاب (ابهامزدایی) Visor کلاهگیس
تنپوش خواب
Babydoll Blanket sleeper Negligee Nightcap
Nightgown پیراهن شب Peignoir پیژامه
مایو
بیکینی Boardshorts One-piece Square leg
suit Swim briefs Swim cap Swim diaper Swim trunks Wetsuit
بخشهای لباس
Back closure سگک Bustline تکمه جاتکمه یقه Cuff الاستومر Fly
Hemline
قزن Lapel Neckline Pocket Revers
Shoulder pad بند سر شانه آستین (پوشاک) Snap
Strap
ولکرو Waistline زیپ
لباسهای محلی
Albanian dress چادر عربی Aboyne
dress Áo bà ba Áo dài Áo tứ thân چاپ کلاقهای Baro't
saya & Barong Tagalog Bunad Þjóðbúningurinn Cheongsam (Qípáo) Dashiki Deel
Dhoti Dirndl Djellaba Fustanella Gákti Gho & Kira Han Chinese clothing هانبوک Highland dress Jellabiya Jilbāb Kebaya Kente
cloth
دامن اسکاتلندی کیمونو Lederhosen
Sampot Sarafan ساری (پوشاک) سارونگ Shalwar
kameez Sherwani دشداشه پوشاک کردی
لباسهای تاریخی
Banyan Bedgown Bodice Braccae Breeches
Breeching Brunswick Caraco Chemise Cravat Chiton Chlamys Close-bodied gown
Doublet Exomis Farthingale Frock Himation Hose Houppelande Jerkin Justacorps
Knickerbockers Palla Peplos Polonaise Sack-back gown Smock-frock Stola توگا (لباس) Tunic
تاریخچه
Africa Ancient Greece Ancient Rome Ancient
world Anglo-Saxon Byzantine Early Medieval Europe Han Chinese History of
clothing and textiles History of Western fashion series (1100s–2000s)
قانون تعدیل هزینه Timeline of clothing and textiles technology
Vietnam Women wearing pants
مرتبط
Adaptive clothing Clothing terminology لباس محلی کد پوشش مد (پوشاک) لباس رسمی اتو رختشویی Locking
clothing Maternity clothing Reversible garment
نشان خرد این
یک مقالهٔ خرد زیستشناسی است. با گسترش آن به ویکیپدیا
کمک کنید.
ردهها: ابریشم اختراعات چینی الیاف پارچه های منسوج راه
ابریشم فراوردههای حشرهای نخ
ویکی
/////////
به عربی حریر:
الحرير هو ألياف بروتينية طبيعية قابلة للنسج على شكل منسوجات.
ونحصل على الحرير من شرانق دودة القز.
ويعد العمل في مجالات إنتاج الحرير من الأنشطة الاقتصادية
الزراعية الصناعية التي تحقق عائدًا مجزياً، كما أن العمل في مشروعات إنتاج الحرير
يتيح الفرصة لجذب فئات جديدة، لاسيما شباب الخريجين والأسر المنتجة والمرأة الريفية،
لإقامة مشروعات صغيرة ، بهدف زيادة عدد المربين من جهة وزيادة الإنتاج وتحسين جودته
من جهة أخرى، بالإضافة إلى توفير فرص العمل.
تمر صناعة الحرير بمرحلتين رئيسيتين:
تتمثل الأولى في مرحلة زراعة أشجار التوت من أجل إنتاج وتربية
ديدان القز بغرض إنتاج الحرير.
وتتمثل المرحلة الثانية في إنتاج البيض الذي يتحول الى يرقات
ثم ديدان تنتج الحرير الطبيعي.
Meyers b14 s0826a.jpg
محتويات [أظهر]
اكتشاف الحرير[عدل]
Question book-new.svg المحتوى هنا ينقصه الاستشهاد بمصادر.
يرجى إيراد مصادر موثوق بها. أي معلومات غير موثقة يمكن التشكيك بها وإزالتها. (أغسطس
2015)
يعود اكتشاف الحرير للعام/2700/ ق.م عندما حاول الإمبراطور
الصيني هو أنجدي معرفة سبب تلف أشجار التوت الخاصة به في حديقته فاكتشفت زوجته وجود
ديدان بيضاء تقوم بأكل أوراق التوت وتعزل شرانق لامعة. ثم قامت الزوجة بإسقاط الشرنقة
في الماء الساخن المُعد للشاي صدفة ثم قامت باللعب بالشرنقة عندما كانت في الماء فلاحظت
خيوطا رفيعة تتشابك وتتفكك من الشرنقة فبدأت بسحبت الخيط من الشرنقة. وهكذا كانت بداية
اكتشاف الحرير عندما اقنعت الإمبراطورة زوجها بمنحها مجموعة من أشجار هذه الفاكهة حيث
يمكنها تربية الآلاف من ديدان الحرير التي تنتج تلك الشرانق الجميلة. الإمبراطورة زيلتش
قامت بعد ذلك بابتكار بكرات الحرير التي تجمع هذه الخيوط معا لتنتج خيطا سميكا وقويا
حتى تمكنت من نسجها. وفي حوالي العام 1000 قبل الميلاد عرفت الصين صناعة الحرير قبل
أي دولة أخرى.
أنواع الحرير الطبيعي[عدل]
حرير مزروع: يمكن زراعة الحرير بصورة تجارية غالبًا من دودة
القز الكبيرة البيضاء ذات الأجنحة المخططة بالسواد. حجمها كبير نسبيا وجسمها قصير وأرجلها
ضخمة لتتغذى على أوراق شجرة التوت.
الحرير البري لونه الطبيعي بني أو أصفر غامق، يستخرج من ديدان
القز التي تتغذى على اوراق شجرة البلوط ، وتنمو في الصين والهند ، ويصعب تبييض الحرير
البري بسبب لونه ، كما أنه اقل لمعانا من الحرير المزروع، وغالبا يخلط مع الياف أخرى.
وتعد الصين وبعض دول الاتحاد السوفياتي سابقا مثل أوزبكستان الدول المنتجة للحرير.
ميزات الحرير الطبيعي[عدل]
الحرير من أقوى الألياف الطبيعية، اذ ان خيطه أقوى من شعيرة
فولاذية للقطر ذاته ، وله مرونة عالية عند شده، ويستعيد أبعاده الاصلية عند إزالة قوة
الشد المؤثرة عليه. الحرير يسمى ملك الألياف لأن بريقه الطبيعي لا يتوافر الا في القليل
من الألياف الأخرى. يمتص الحرير الرطوبة ويحتفظ بمقدار 30% رطوبة بدون أن يبدو عليه
البلل ومقدار الرطوبة. و له القدرة على احتمال درجات الحرارة العالية، حتى يمكن تسخينه
حتى درجة حرارة 140 درجة مئوية بدون أن يتحلل ويبدأ بالتحلل عند درجة حرارة 170 درجة
مئوية.
الملابس الحريرية خفيفة الوزن جدا وأدفأ من الملابس المصنوعة
من القطن أوالكتان أو الحرير الصناعي ويمكن كي الحرير بسهولة فهو مقاوم للانكماش.
صناعة الحرير[عدل]
تتطلب هذه الصناعة شرانق جيدة وبأسعار اقتصادية وبتامين غراس
التوت المحسنة وتامين الأماكن المجهزة بمستلزمات التربية والاستفادة من وحدة المساحة
المزروعة بالتوت.
وصلات خارجية[عدل]
الحرير من الموسوعة العربية العالمية
مواضيع متعلقة[عدل]
دودة القز
طريق الحرير
زي نوم
إنتاج الحرير من دودة القز
رايون
وصلات خارجية[عدل]
وشاح حريرى في تاريخ فرنسا (باللغة الإنكليزية)
إنتاج الحرير الطبيعي
▼ ع ن ت
ألياف النسيج
طبيعية
حيوانية
ألبكة [بالإنجليزية]
· أنغورة · شعر الجمل · كشمير
· خيط جراحي [بالإنجليزية] · شعر الكلب
[بالإنجليزية] · لاما · موهير · حرير · حرير العنكبوت · صوف · شعر الحصان
نباتية
خيزران · ألياف جوز
الهند · قطن · كتان
· قنب · جوت · كايوك [بالإنجليزية] · تيل · بينا
· خوص · رامي · سيزال · ألياف خشبية [بالإنجليزية]
معدنية
أسبستوس · بازلت
· صوف معدني · صوف زجاجي
اصطناعية
أكرليك · أراميد
(توارون · كيفلار · تيكنورا
· نومكس) · كربون (تيناكس (نسيج)) · الألياف الدقيقة · نايلون
· أوليفينية · عديد الإستر · عديد الإثيلين (داينيما · سبكترا) · رايون · إسباندكس
· لايوسل · زايلون · عديد حمض اللبنيك · عديد إيثان اليوريا · أسيتات
السليولوز
أيقونة بوابةبوابة الكيمياء أيقونة بوابةبوابة الصين
مشاريع شقيقة في كومنز صور وملفات عن: حرير
تصنيفات: حريرأقمشةأقمشة منسوجةألياف نسيج طبيعيةاختراعات
صينيةطريق الحريرمنتجات حشريةمنسوجاتألياف النسيجمنتجات حيوانية
//////////
به آذری ایپک:
İpək — tut
yarpaqları ilə bəslənən barama qurdlarının əmələ gətirdiyi çox incə və parlaq
saplar və bu saplardan toxunan qiymətli parça.[1]
////////
در بهاسای اندونزی و جاوه ای سوترا:
Sutra atau
sutera merupakan serat protein alami yang dapat ditenun menjadi tekstil. Jenis
sutra yang paling umum adalah sutra dari kepompong yang dihasilkan larva ulat
sutra murbei (Bombyx mori) yang diternak (peternakan ulat itu disebut
serikultur). Sutra memiliki tekstur mulus, lembut, namun tidak licin. Rupa
berkilauan yang menjadi daya tarik sutra berasal dari struktur seperti prisma
segitiga dalam serat tersebut yang membuat kain sutra dapat membiaskan cahaya
dari berbagai sudut.
///////////
به عبری مِشی:
משי הוא סיב טבעי העשוי מחלבון שבו משתמשים בתעשיית
הטקסטיל. הסיב מופק מהפקעת של טוואי המשי.
//////////
به سواحلی حریری:
Hariri ni uzi asilia inayopatikana kutoka kwa kifukofuko cha kivawi cha kipepeo Bombyx mori. Nyuzi zake zatumiwa kwa
kutengeneza kitambaa.
Kihistoria watu wa China walikuwa wa
kwanza wenye ujuzi wa kutengeneza hariri. Kitambaa cha hariri kilipelekwa kote Asia na Ulaya kupitia barabara ya hariri na kuuzwa kwa bei
kubwa.
Wachina walifaulu kwa
karne nyingi kuficha siri ya hariri. Mwaka 555 wamonaki Wakristo walifaulu
kubeba mayai ya kipopo hadi Bizanti na kuyampatia Kaisari wa Dola la Roma ya Mashariki.
Tangu siku zile hariri ilitengenezwa pia katika nchi za Mediteranea.
////////
به ازبکی ایپک:
Ipak, pilla tolasi — ingichka, pishiq, yaltiroq,
tovlanib turadigan tola; ipak qurtining ipak ajratuvchi ikkita bezidan
chiquvchi suyuqlikdan hosil boʻladigan tabiiy toʻqimachilik xom ashyosi. Ipak -
ipak qurti pillasini oʻrab turgan uzunasiga bir-biriga yopishmagan, seritsin
(ipak yelimi) bilan qoplangan va yelimlangan ikki toladan iborat. Bu tolada
70—75% fibroin (oqsil modda), 20—25% seritsin, 2—3% turli mineral moddalar, 1 —
1,5% mum va yogʻlar bor. Ipak qurtining turiga qarab, pilla tolasining uzunligi
400—1500 m, ingichkaligini ifodalovchi koʻrsatkich — metrik nomeri (№)
2500—3500 yoki 0,4—0,3 teks boʻladi. Bitta pilladan olinadigan tola juda
ingichka boʻlgani sababli sanoatda ishlatilmaydi. Pillakashlik fabrikasida
pillani qaynatib, har bir pilladagi tola uchi topib, chuviladi. Tolalarning
5—10 tasi uzunasiga qoʻshib yigirilib, kalava holidagi xom ipak olinadi.
Qaynatilgan pillaning hammasidan Ipak chiqmaydi; pilla tolasining 10—15%
gʻumbak bilan birga qoladi.
Bu qoldiq pilla
chiqindisidir. Ularni ham yigirib Ipak olinadi. Nam Ipak tolasining pishiqligi
10—15% ga kamayadi. Ipak yaxshi elektr izolyatsiya materiali hisoblanadi. Ipak
olish uchun katta mehnat sarf boʻladi. Shu sababli Ipak qimmatbaho
toʻqimachilik xom ashyosiga kiradi. Ipakdan shoyi toʻqish, pishitilgan ip
tayyorlash va texnika, aviatsiya, kosmonavtika, elektrotexnika maqsadlarida
foydalaniladi (q. Pillachilik).[1]
///////////
به پنجابی ریشِم:
ریشم اک ریشم کیڑے دی سنڈی توں بنن والا اک
نیچرل دھاگہ اے۔ ایس دھاگے توں ریشم دا کپڑا بندا اے۔ ریشم توں کپڑے، کلین، چادراں بندیاں نیں تے ایدے اتے لکھیا تے پینٹ وی کیتا جاندا
اے۔ ریشم دا دھاگہ بہت طاقتور ہوندا اے، ایس لئی پرانے ویلیاں وچ ایدے توں پیراشوٹ وی بندے سن۔
تریخ وچ ریشم چین توں آندا سی تے بہت میہنگا ہوندا سی۔
///////////
به تاجیکی ابریشم:
Абрешим (порсӣ: ابريشم )
— тори бисёр нозуку маҳкам ва дурахшон ба ранги сафед ё ширӣ, ки кирми пилла ба
даври худ метанад. [1]
//////////
به ترکی استانبولی ایپک:
İpek, İpekböceğinin ürettiği yumuşak, parlak bir liftir. İpekböceği
bir tırtıldır ve bu lifi kendine koza örmek için üretir. İnsanlar bu liften
iplik yapar ve kumaş dokurlar.
İpek çok sağlamdır.
Boyanınca da çok gösterişli olur. Bazen ipeğe başka lifler karıştırılarak
döşemelik ve perdelik kumaşlar yapılır. İpek dokumacılığı bundan 4.600 yıl önce Çin'de başladı.
16. yüzyıl ile 20. yüzyıl arasında İtalyave Fransa'da
büyük gelişme gösterdi. İpek en çok dut ipekböceğinden elde edilir. Bu böceğin
dişisi 200-500 yumurta bıraktıktan sonra ölür. Yumurtalardan çıkan minik
tırtıllar dut yaprağıyla beslenir. Hızla büyüyerek 20-30 günde 7-8 santimetreyi
bulur. Büyümesi tamamlanınca yemeyi bırakır ve incecik ipek liften çevresine
bir koza örer. İnsanlar ipek elde etmek için üretme çiftliklerinde ipek böcekçiliği yaparlar. Yırtılarak
zarar görmesine mani olmak için ipekböceğinin içinden çıkabileceği kadar gelişmesini
beklemeden kozalar kaynatılır. Ardından ipek elle ya da makinelerle çözülerek
çile haline getirilir. Bir kozadan 450 ile 900 metre arasında kesiksiz iplik
çıkabilir. Bu iplikler tezgahlarda dokunarak kumaş yapılır.
//////////
به اردو ریشم:
ریشم(انگریزی میں:silk)
پروٹین کے قدرتی ریشوں سے مل کر بنتا
ہے، جس کی کچھ اقسام کو بُن
کر کپڑا بنایا جا سکتا ہے۔ سب سے اعلْی قسم کاریشم
شھتوت کے پتوں پر رہنے والے لارواbombyx
mori
کا ہوتا جنہیں تجارتی مقاصد
کیلئے پالا جاتا ہے۔ ریشم کی خوبصورتی
اور چمک اس کے ریشوں کی تکون مخروطِ
مستوی (پرزم) نما ساخت کی وجہ سے ہوتی ہے جو روشنی کو
مختلف زاویوں پر منتشر کر دیتی ہیں۔
ریشم کی شھتوت کے علاوہ بہت سی خودرو اقسام
بھی ہیں مگر انہیں مصنوعی طور
پر نہیں پالا جاتا۔ ایسی چند اقسام
چین،جنوبی ایشیاء اور یورپ میں استعمال ہوتی رہی ہیں، مگر مصنوعی
ریشم کے مقابلے میں اس کی پیداوار
کا حجم بہت کم رہا ہے۔ان کے رنگ اور بناوٹی ساخت بھی مختلف ہوتی ہے۔ عام طور پرخودرو
ریشمی کیڑے کا پتنگا(moth)
کوکون سے نکلنے میں اس کو پہلے ہی نقصان پہنچا چکا ہوتا ہے جس سے ریشم کے دھاگے چھوٹے بنتے ہیں۔
تجارتی مقاصد کیلئےپالےجانےوالےریشمی کیڑے کے پیوپےکوابلتے پانی میںڈال کریا سوئ
کی نوک چُبھاکر ہلاک کردیا جاتاہے،اسطرح پوراکوکون
ایک مکمل دھاگےکی شکل میںحاصل ہوجاتاہے۔اِن دھاگوں سےبناکپڑامضبوط ہوتاہےاوراسےرنگنا بھی قدرے آسان ہوتا ہے۔
//////////
Silk
From Wikipedia, the free encyclopedia
This article is about an animal fiber and
the textile woven from it. For other uses, see Silk (disambiguation).
"Chinese silk" redirects here.
For the Chinese silk chicken, see Silkie.
"Pure silk" redirects here. For
women's professional golf tournament, see Pure
Silk-Bahamas LPGA Classic.
Four of the most important domesticated
silk moths. Top to bottom:
Bombyx mori, Hyalophora cecropia, Antheraea pernyi, Samia cynthia.
From Meyers Konversations-Lexikon(1885–1892)
Bombyx mori, Hyalophora cecropia, Antheraea pernyi, Samia cynthia.
From Meyers Konversations-Lexikon(1885–1892)
Silk
|
||
"Silk" in Traditional (top) and Simplified (bottom)
Chinese characters
|
||
絲
|
||
丝
|
||
|
A silk-producing raspy cricket
Silk (Persian: خَز،
ابریشم، پرند، پرنیان , Arabic:حریر , Hebrew:مشی , Turkish, Azerbaijani and Uzbek:ایپک
,Punjabi and Urdu:ریشم, Tajiki:ابریشم,
Swahili:حریری,
Bahasa: سوترا)
is a natural protein fiber,
some forms of which can be woven into textiles. The protein fiber of silk is
composed mainly of fibroin and is
produced by certain insect larvae to form cocoons.[1] The best-known silk
is obtained from the cocoons of
the larvaeof the mulberry silkworm Bombyx mori reared in captivity (sericulture). The shimmering appearance of
silk is due to the triangular prism-like structure of the silk fibre, which
allows silk cloth to refract incoming light at different angles,
thus producing different colors.
Silk
is produced by several insects, but generally only the silk of moth
caterpillars has been used for textile manufacturing. There has been some
research into other types of silk, which differ at the molecular level.[2] Silk is mainly
produced by the larvae of insects undergoing complete metamorphosis, but some insects such
as webspinners and raspy crickets produce silk throughout
their lives.[3] Silk production
also occurs in Hymenoptera (bees, wasps,
and ants), silverfish, mayflies, thrips, leafhoppers, beetles, lacewings, fleas, flies,
and midges.[2] Other types of arthropod produce silk, most notably
various arachnids such as spiders.
Contents
[show]
The
word silk comes from Old English sioloc,
from Greek σηρικός serikos,
"silken", ultimately from an Asian source (cf. Chinese si "silk",
Manchurian sirghe, Mongolian sirkek).[4]
Main article: History of silk
Woven silk textile from tomb no 1. at Mawangdui in Changsha, Hunanprovince, China,
from the Western Han Dynasty,
2nd century BC
Several
kinds of wild silk, which are
produced by caterpillars other
than the mulberry silkworm, have been known and
used in China, South Asia, and Europe since ancient times. However, the
scale of production was always far smaller than for cultivated silks. There are
several reasons for this: first, they differ from the domesticated varieties in
colour and texture and
are therefore less uniform; second, cocoons gathered in the wild have usually
had the pupa emerge from them before being discovered so the silk thread that
makes up the cocoon has been torn into shorter lengths; and third, many wild
cocoons are covered in a mineral layer that stymies attempts to reel from them
long strands of silk.[5] Thus, the only way
to obtain silk suitable for spinning into textiles in areas where commercial
silks are not cultivated was by tedious and labor-intensive carding.
Commercial
silks originate from reared silkworm pupae, which are bred to produce a
white-colored silk thread with no mineral on the surface. The pupae are killed
by either dipping them in boiling water before the adult moths emerge or by
piercing them with a needle. These factors all contribute to the ability of the
whole cocoon to be unravelled as one continuous thread, permitting a much
stronger cloth to be woven from the silk. Wild silks also tend to be more
difficult to dye than silk from the cultivated silkworm.[6][7] A technique known
as demineralizing allows
the mineral layer around the cocoon of wild silk moths to be removed,[8] leaving only
variability in color as a barrier to creating a commercial silk industry based
on wild silks in the parts of the world where wild silk moths thrive, such as
in Africa and South America.
Genetic modification of
domesticated silkworms is used to facilitate the production of more useful
types of silk.[9]
A painting depicting women inspecting silk,
early 12th century, ink and color on silk, by Emperor Huizong of
Song.
Portrait of a silk merchant in Guangzhou, Qing dynasty, from Peabody Essex Museum
Silk
fabric was first developed in ancient China.[10][11] The earliest
example of silk fabric is from 3630 BC, and it was used as wrapping for the
body of a child from a Yangshao site in Qingtaicun at Xingyang, Henan.[10][12]
Legend
gives credit for developing silk to a Chinese empress, Leizu (Hsi-Ling-Shih,
Lei-Tzu). Silks were originally reserved for the Emperors of China for their
own use and gifts to others, but spread gradually through Chinese culture and trade both
geographically and socially, and then to many regions of Asia.
Because of its texture and lustre, silk rapidly became a popular luxury fabric
in the many areas accessible to Chinese merchants. Silk was in great demand,
and became a staple of pre-industrial international trade.
In July 2007, archaeologists discovered intricately woven and dyed silk textiles in a tomb in Jiangxi province, dated to the Eastern Zhou Dynasty roughly 2,500 years ago.[13]Although historians have
suspected a long history of a formative textile industry in ancient China, this
find of silk textiles employing "complicated techniques" of weaving
and dyeing provides direct evidence for silks dating before the Mawangdui-discovery and other silks dating to
the Han Dynasty (202 BC-220 AD).[13]
Silk
is described in a chapter on mulberry planting by Si Shengzhi of the Western
Han (206 BC – 9 AD). There is a surviving calendar for silk production in an
Eastern Han (25–220 AD) document. The two other known works on silk from the
Han period are lost.[10] The first evidence
of the long distance silk trade is the finding of silk in the hair of an Egyptian mummy of
the 21st dynasty, c.1070 BC.[14] The silk trade
reached as far as the Indian subcontinent,
the Middle East, Europe, and North Africa. This trade was so extensive that
the major set of trade routes between Europe and Asia came to be known as the Silk Road.
The Emperors of China strove to keep
knowledge of sericulture secret
to maintain the Chinese monopoly. Nonetheless
sericulture reached Korea with
technological aid from China around 200 BC,
the ancient Kingdom of Khotan by
AD 50,[15]and India by AD 140.[16]
In
the ancient era, silk from China was the most lucrative and sought-after luxury
item traded across the Eurasian continent,[17] and many
civilizations, such as the ancient Persians, benefited economically from trade.[17]
·
Chinese silk making
process
·
The silkworms and
mulberry leaves are placed on trays.
·
Twig frames for the
silkworms are prepared.
The cocoons are weighed.
The cocoons are soaked
and the silk is wound on spools.
The silk is woven using a
loom.
Main article: Silk in the
Indian subcontinent
Silk sari weaving
at Kanchipuram
Silk
has a long history in India. It is known as Resham in eastern
and north India, and Pattu in southern parts of India.
Recent archaeological discoveries in Harappaand Chanhu-daro suggest that sericulture, employing wild silk threads from native silkworm species, existed in South Asia during the time of the Indus Valley
Civilization dating between 2450 BC and 2000 BC, while
"hard and fast evidence" for silk production in China dates back to
around 2570 BC.[18][19] Shelagh Vainker, a
silk expert at the Ashmolean Museum in
Oxford, who sees evidence for silk production in China "significantly
earlier" than 2500–2000 BC, suggests, "people of the Indus
civilization either harvested silkworm cocoons or traded with people who did,
and that they knew a considerable amount about silk."[18]
India
is the second largest producer of silk in the world after China. About 97% of
the raw silk comes from five Indian states, namely, Andhra Pradesh, Karnataka, Jammu and Kashmir, Tamil Nadu and West Bengal.[20] North Bangalore,
the upcoming site of a $20 million "Silk City" Ramanagara and Mysore, contribute to a majority of silk
production in Karnataka.[21]
Antheraea assamensis, the endemic species in
the state of Assam, India
A traditional Banarasi sari with gold brocade
In Tamil Nadu, mulberry cultivation is
concentrated in the Coimbatore, Erode, Tiruppur, Salem and Dharmapuri districts. Hyderabad, Andhra Pradesh, and Gobichettipalayam, Tamil Nadu, were the first locations to have
automated silk reeling units in India.[22]
India
is also the largest consumer of silk in the world. The tradition of wearing
silk sarees for marriages and other auspicious ceremonies is a custom in Assam
and southern parts of India. Silk is considered to be a symbol of royalty, and,
historically, silk was used primarily by the upper classes. Silk garments and sarees produced
in Kanchipuram, Pochampally, Dharmavaram, Mysore, Arani in
the south, Banaras in the north, and Murshidabad in the east are well
recognized. In the northeastern state of Assam,
three different types of silk are produced, collectively called Assam silk: Muga, Eri and Pat silk. Muga, the
golden silk, and Eri are produced by silkworms that are native only to Assam.
Main article: Thai silk
Silk
is produced year round in Thailand by two types of silkworms, the cultured
Bombycidae and wild Saturniidae. Most production is after the rice harvest in
the southern and northeastern parts of the country. Women traditionally weave
silk on hand looms and pass the skill on to their daughters, as weaving is
considered to be a sign of maturity and eligibility for marriage. Thai silk
textiles often use complicated patterns in various colours and styles. Most
regions of Thailand have their own typical silks. A single thread filament is
too thin to use on its own so women combine many threads to produce a thicker,
usable fiber. They do this by hand-reeling the threads onto a wooden spindle to
produce a uniform strand of raw silk. The process takes around 40 hours to
produce a half kilogram of silk. Many local operations use a reeling machine
for this task, but some silk threads are still hand-reeled. The difference is
that hand-reeled threads produce three grades of silk: two fine grades that are
ideal for lightweight fabrics, and a thick grade for heavier material.
The
silk fabric is soaked in extremely cold water and bleached before dyeing to
remove the natural yellow coloring of Thai silk yarn. To do this, skeins of
silk thread are immersed in large tubs of hydrogen peroxide. Once washed and dried, the
silk is woven on a traditional hand-operated loom.[23]
Main article: Rajshahi silk
The Rajshahi Division of northern Bangladesh
is the hub of the country's silk industry. There are three types of silk
produced in the region: mulberry, endi and tassar. Bengali silk was a major item of
international trade for centuries. It was known as Ganges silk in medieval
Europe. Bengal was the leading exporter of silk between the 16th and 19th
centuries.[24]
The Gunthertuch, an 11th-century silk
celebrating a Byzantine emperor's
triumph
In
the Odyssey, 19.233, when Odysseus, while
pretending to be someone else, is questioned by Penelope about her husband's
clothing, he says that he wore a shirt "gleaming like the skin of a dried
onion" (varies with translations, literal translation here)[25] which could refer
to the lustrous quality of silk fabric. The Roman Empireknew of and traded in silk, and
Chinese silk was the most highly priced luxury good imported by them.[17] During the reign of
emperor Tiberius, sumptuary laws were passed that forbade
men from wearing silk garments, but these proved ineffectual.[26] Despite the
popularity of silk, the secret of silk-making only reached Europe around AD
550, via the Byzantine Empire.
Legend has it that monks working for the emperor Justinian I smuggled silkworm eggs to Constantinople in hollow canes from
China. All top-quality looms and weavers were located inside the Great Palace
complex in Constantinople, and the cloth produced was used in
imperial robes or in diplomacy, as gifts to foreign dignitaries. The remainder
was sold at very high prices.
Ottoman Anatolia, Silk-and-Metal-Thread
Brocade, second half of the 16th century
In
the Torah, a scarlet cloth item called in Hebrew
"sheni tola'at" שני תולעת
– literally "crimson of the worm" – is described as being used in
purification ceremonies, such as those following a leprosy outbreak (Leviticus
14), alongside cedar wood and hyssop(za'atar). Eminent scholar and leading medieval
translator of Jewish sources and books of the Bible into Arabic, Rabbi Saadia Gaon, translates this phrase explicitly
as "crimson silk" – חריר קרמז حرير
قرمز.
In Islamic teachings, Muslim men are
forbidden to wear silk. Many religious jurists believe the reasoning behind the
prohibition lies in avoiding clothing for men that can be considered feminine
or extravagant.[27] There are disputes
regarding the amount of silk a fabric can consist of (e.g., whether a small
decorative silk piece on a cotton caftan is permissible or not) for it to be
lawful for men to wear, but the dominant opinion of most Muslim scholars is
that the wearing of silk by men is forbidden. Modern attire has raised a number
of issues, including, for instance, the permissibility of wearing silk neckties, which are masculine articles of clothing.
Despite
injunctions against silk for men, silk has retained its popularity in the
Islamic world because of its permissibility for women, and due to the presence
of non-Muslim communities. The Muslim Moors brought
silk with them to Spain during their conquest of the Iberian Peninsula.
Silk satin leaf, wood sticks and guards, c.
1890
Italy
was the most important producer of silk during the Medieval age. The first
center to introduce silk production to Italy was the city of Catanzaro during the 11th century in the
region of Calabria. The silk of Catanzaro supplied
almost all of Europe and was sold in a large market fair in the port of Reggio Calabria, to Spanish, Venetian,
Genovese and Dutch merchants. Catanzaro became the lace capital of the world
with a large silkworm breeding facility that produced all the laces and linens
used in the Vatican. The city was world-famous for its fine fabrication of
silks, velvets, damasks and brocades.[28]
Another
notable center was the Italian city-state of Lucca which largely financed itself
through silk-production and silk-trading, beginning in the 12th century. Other
Italian cities involved in silk production were Genoa, Venice and Florence.
The Silk Exchange in Valencia from the 15th
century—where previously in 1348 also perxal (percale) was traded as some kind of
silk—illustrates the power and wealth of one of the great Mediterranean
mercantile cities.[29][30]
Silk
was produced in and exported from the province of Granada, Spain, especially the Alpujarras region, until the Moriscos,
whose industry it was, were expelled from Granada in 1571.[31][32]
Since
the 15th century, silk production in France has been centered around the city
of Lyon where
many mechanic tools for mass production were first introduced in the 17th
century.
"La charmante rencontre", rare
18th century embroidery in silk of Lyon (private collection)
James I attempted
to establish silk production in England, purchasing and planting 100,000
mulberry trees, some on land adjacent to Hampton Court Palace,
but they were of a species unsuited to the silk worms, and the attempt failed.
In 1732 John Guardivaglio set up a silk throwing enterprise at Logwood mill in
Stockport; in 1744, Burton Mill was erected in Macclesfield; and in 1753 Old Mill was built
in Congleton.[33] These three towns
remained the centre of the English silk throwing industry until silk throwing
was replaced by silk waste spinning.
British enterprise also established silk filature in Cyprus in 1928. In England in the
mid-20th century, raw silk was produced at Lullingstone Castle in
Kent. Silkworms were raised and reeled under the direction of Zoe Lady Hart
Dyke, later moving to Ayot St Lawrencein Hertfordshire in 1956.[34]
·
Medieval and modern
Europe
Dress made from silk.
Bed covered with silk
A hundred year old pattern of silk called
"Almgrensrosen"
Yếm – the traditional silken bra in
Vietnam
King James I introduced silk-growing to the
American colonies around 1619, ostensibly to discourage tobacco planting. The Shakers in Kentucky adopted the practice.
In the 19th century a new attempt at a silk industry began with European-born
workers in Paterson, New Jersey,
and the city became a silk center in the United States. Manchester,
Connecticut emerged as center of the silk industry in America
from the late 19th through the mid-20th century. The Cheney Brothers Historic
District showcases mills refurbished as apartments and includes nearby museums.
World War II interrupted the silk trade
from Asia, and silk prices increased dramatically.[38] U.S. industry began
to look for substitutes, which led to the use of synthetics such as nylon.
Synthetic silks have also been made from lyocell, a type of cellulose fiber, and are often difficult
to distinguish from real silk (see spider silkfor more on synthetic silks).
In Terengganu, which is now part of Malaysia, a second generation of silkworm was
being imported as early as 1764 for the country's silk textile industry,
especially songket.[39] However, since the
1980s, Malaysia is no longer engaged in sericulture but does plant mulberry
trees.
In
Vietnamese legend, silk appeared in the sixth dynasty of Hùng Vương.
The
entire production process of silk can be divided into several steps which are
typically handled by different entities[clarification
needed]. Extracting raw silk starts by cultivating
the silkworms on mulberry leaves. Once the worms start pupating in their
cocoons, these are dissolved in boiling water in order for individual long
fibres to be extracted and fed into the spinning reel.[40]
Models in silk dresses at the MoMo Falana
fashion show
Silk
fibers from the Bombyx mori silkworm have a triangular cross section with
rounded corners, 5–10 μm wide. The fibroin-heavy
chain is composed mostly of beta-sheets, due to a 59-mer amino acid repeat
sequence with some variations.[41]The flat surfaces of the
fibrils reflect light at many angles, giving silk a
natural sheen. The cross-section from other silkworms can vary in shape and
diameter: crescent-like for Anaphe and elongated wedge for tussah.
Silkworm fibers are naturally extruded from two silkworm glands as a pair of
primary filaments (brin), which are stuck together, with sericin proteins that
act like glue, to form a bave.
Bave diameters for tussah silk can reach 65 μm. See cited reference for
cross-sectional SEM photographs.[42]
Raw silk of domesticated silk worms,
showing its natural shine.
Silk
has a smooth, soft texture that is not slippery, unlike many synthetic fibers.
Silk
is one of the strongest natural fibers, but it loses up to 20% of its strength
when wet. It has a good moisture regain of 11%. Its elasticity is
moderate to poor: if elongated even a small amount, it remains stretched. It
can be weakened if exposed to too much sunlight. It may also be attacked by
insects, especially if left dirty.
One
example of the durable nature of silk over other fabrics is demonstrated by the
recovery in 1840 of silk garments from a wreck of 1782:
'The most durable article found has been silk; for besides pieces of cloaks and
lace, a pair of black satin breeches, and a large satin waistcoat with flaps,
were got up, of which the silk was perfect, but the lining entirely gone ...
from the thread giving way ... No articles of dress of woollen cloth have yet
been found.'[43]
Silk
is a poor conductor of electricity and
thus susceptible to static cling.
Unwashed
silk chiffon may shrink up
to 8% due to a relaxation of the fiber macrostructure, so silk should either be
washed prior to garment construction, or dry cleaned. Dry cleaning may still shrink the
chiffon up to 4%. Occasionally, this shrinkage can be reversed by a gentle
steaming with a press cloth. There is almost no gradual shrinkage nor shrinkage
due to molecular-level deformation.
Natural
and synthetic silk is known to manifest piezoelectric properties in proteins,
probably due to its molecular structure.[44]
Silkworm
silk was used as the standard for the denier, a measurement of linear density in fibers. Silkworm silk
therefore has a linear density of approximately 1 den, or 1.1 dtex.
Linear density (dtex)
|
Diameter (μm)
|
Coeff. variation
|
|
1.17
|
12.9
|
24.8%
|
|
0.14
|
3.57
|
14.8%
|
Silk
emitted by the silkworm consists of two main proteins, sericin and fibroin, fibroin being the structural center
of the silk, and serecin being the sticky material surrounding it. Fibroin is
made up of the amino acids Gly-Ser-Gly-Ala-Gly-Ala and forms beta pleated sheets. Hydrogen bonds form between chains, and
side chains form above and below the plane of the hydrogen bond network.
The
high proportion (50%) of glycine allows tight packing. This is because
glycine's R group is only a hydrogen and so is not as sterically constrained.
The addition of alanine and serine makes the fibres strong and resistant to
breaking. This tensile strength is due to the many interceded hydrogen bonds,
and when stretched the force is applied to these numerous bonds and they do not
break.
Silk
is resistant to most mineral acids,
except for sulfuric acid,
which dissolves it. It is yellowed by perspiration. Chlorine bleach will also
destroy silk fabrics.
Silk filaments being unravelled from silk
cocoons, Cappadocia, Turkey, 2007.
Silk's absorbency makes
it comfortable to wear in warm weather and while active. Its low conductivity
keeps warm air close to the skin during cold weather. It is often used for
clothing such as shirts, ties, blouses, formal dresses,
high fashion clothes, lining, lingerie, pajamas, robes,
dress suits, sun dresses
and Eastern folk costumes. For
practical use, silk is excellent as clothing that protects from many biting insects that would ordinarily pierce
clothing, such as mosquitoes and horseflies. Silk's attractive lustre and drape
makes it suitable for many furnishingapplications. It is used for upholstery, wall coverings, window treatments
(if blended with another fiber), rugs, bedding and wall hangings.[citation needed] While on the
decline now, due to artificial fibers, silk has had many industrial and
commercial uses, such as in parachutes, bicycle tires, comforter filling and artillery gunpowderbags.[citation needed]
Fabrics
that are often made from silk include charmeuse, habutai, chiffon, taffeta, crepe
de chine, dupioni, noil, tussah, and shantung, among others.
A
special manufacturing process removes the outer irritant sericin coating of the silk, which makes
it suitable as non-absorbable surgical sutures. This process has also
recently led to the introduction of specialist silk underclothing for people
with eczema where it can significantly reduce
it.[46][47] New uses and
manufacturing techniques have been found for silk for making everything from
disposable cups to drug delivery systems and holograms.[48] To produce
1 kg of silk, 104 kg of mulberry leaves must be eaten by 3000
silkworms. It takes about 5000 silkworms to make a pure silk kimono.[49]:104 The production of
silk is called sericulture. The major
silk producers are China (54%) and India (14%).[50] Other statistics:[51]
Top Ten Cocoons (Reelable) Producers — 2005
|
||||
Country
|
Production (Int $1000)
|
Footnote
|
Production (1000 kg)
|
Footnote
|
978,013
|
C
|
290,003
|
F
|
|
259,679
|
C
|
77,000
|
F
|
|
57,332
|
C
|
17,000
|
F
|
|
37,097
|
C
|
11,000
|
F
|
|
20,235
|
C
|
6,088
|
F
|
|
16,862
|
C
|
5,000
|
F
|
|
10,117
|
C
|
3,000
|
F
|
|
5,059
|
C
|
1,500
|
F
|
|
3,372
|
C
|
1,000
|
F
|
|
2,023
|
C
|
600
|
F
|
|
No symbol = official
figure, F = FAO estimate,*= Unofficial figure, C = Calculated figure;
Production in Int
$1000 have been calculated based on 1999–2001 international prices
Source: Food And Agricultural Organization of United Nations: Economic And Social Department: The Statistical Division |
Thai man spools silk
Silk moths lay
eggs on specially prepared paper. The eggs hatch and the caterpillars
(silkworms) are fed fresh mulberry leaves.
After about 35 days and 4 moltings, the caterpillars are 10,000 times heavier
than when hatched and are ready to begin spinning a cocoon. A straw frame is
placed over the tray of caterpillars, and each caterpillar begins spinning a
cocoon by moving its head in a pattern. Two glands produce liquid silk and
force it through openings in the head called spinnerets. Liquid silk is coated
in sericin, a water-soluble protective gum, and solidifies on contact with the
air. Within 2–3 days, the caterpillar spins about 1 mile of filament and is
completely encased in a cocoon. The silk farmers then heat the cocoons to kill
them, leaving some to metamorphose into
moths to breed the next generation of caterpillars. Harvested cocoons are then
soaked in boiling water to soften the sericin holding the silk fibers together
in a cocoon shape. The fibers are then unwound to produce a continuous thread.
Since a single thread is too fine and fragile for commercial use, anywhere from
three to ten strands are spun together to form a single thread of silk.[52]
As
the process of harvesting the silk from the cocoon kills the larvae by boiling
them, sericulture has been criticized by animal welfare and rights activists.[53]Mohandas Gandhi was
critical of silk production based on the Ahimsa philosophy which led to promotion
of cotton and Ahimsa silk, a type of wild silk made from the cocoons of wild
and semi-wild silk moths.[54] Since silk
cultivation kills silkworms, possibly painfully,[55] People
for the Ethical Treatment of Animals (PETA) urges people not to
buy silk items.[56]
·
Art silk
·
Mommes
·
Rayon
·
Sea silk
2.
^ Jump up to:a b Sutherland
TD, Young JH, Weisman S, Hayashi CY, Merritt DJ (2010). "Insect silk: one
name, many materials". Annual Review
of Entomology. 55: 171–88. doi:10.1146/annurev-ento-112408-085401. PMID 19728833.
3.
Jump up^ Walker AA, Weisman S, Church JS,
Merritt DJ, Mudie ST, Sutherland TD (2012). "Silk from Crickets: A New Twist on Spinning". PLoS
ONE. 7 (2): e30408. doi:10.1371/journal.pone.0030408. PMC 3280245. PMID 22355311.
5.
Jump up^ Sindya N. Bhanoo (20 May 2011). "Silk Production Takes a Walk on the Wild Side". New
York Times. Retrieved 26 May 2011.
8.
Jump up^ Gheysens, T; Collins, A; Raina, S;
Vollrath, F; Knight, D (2011). "Demineralization enables reeling of Wild
Silkmoth cocoons". Biomacromolecules. American Chemical Society. 12 (6):
2257–66. doi:10.1021/bm2003362. PMID 21491856.
9.
Jump up^ Kojima, K.; Kuwana, Y.; Sezutsu,
H.; Kobayashi, I.; Uchino, K.; Tamura, T.; Tamada, Y. (2007). "A new
method for the modification of fibroin heavy chain protein in the transgenic
silkworm". Bioscience, Biotechnology, and Biochemistry. 71 (12):
2943–2951. doi:10.1271/bbb.70353. PMID 18071257.
10.
^ Jump up to:a b c Vainker,
Shelagh (2004). Chinese Silk: A Cultural History. Rutgers University
Press. pp. 20, 17. ISBN 0813534461.
13.
^ Jump up to:a b "Chinese archaeologists make ground-breaking textile
discovery in 2,500-year-old tomb". People's Daily Online.
Retrieved 26 August 2007.
14.
Jump up^ Lubec, G.; J. Holaubek; C. Feldl;
B. Lubec; E. Strouhal (4 March 1993). "Use of silk in ancient Egypt". Nature. 362 (6415):
25. doi:10.1038/362025b0. (also
available here [1])
15.
Jump up^ Hill, John E. (2009) Through
the Jade Gate to Rome: A Study of the Silk Routes during the Later Han Dynasty,
1st to 2nd Centuries CE. BookSurge, Charleston, South Carolina. ISBN 978-1-4392-2134-1. Appendix A:
"Introduction of Silk Cultivation to Khotan in the 1st Century CE,"
pp. 466–467.
16.
Jump up^ "History of Sericulture" (PDF). Government of Andhra
Pradesh (India) – Department of Sericulture. Retrieved 7 November2010.
17.
^ Jump up to:a b c Garthwaite,
Gene Ralph (2005). The Persians. Oxford & Carlton: Blackwell
Publishing, Ltd. p. 78. ISBN 1-55786-860-3.
18.
^ Jump up to:a b Abbott,
Phill. "Rethinking silk's origins : Nature News".
Nature.com. Retrieved 2013-11-09.
19.
Jump up^ Good, I.L.; Kenoyer, J.M.; Meadow,
R.H. (2009). "New evidence for early silk in the Indus civilization". Archaeometry. 50 (3):
457. doi:10.1111/j.1475-4754.2008.00454.x.
22.
Jump up^ "Tamil Nadu News : Tamil Nadu's first automatic
silk reeling unit opened". The Hindu. 2008-08-24. Retrieved 2013-11-09.
25.
Jump up^ Odyssey 19 233–234: τὸν
δὲ χιτῶν' ἐνόησα περὶ χροῒ σιγαλόεντα, οἷόν τε κρομύοιο λοπὸν κάτα ἰσχαλέοιο· =
"And I [= Odysseus
27.
Jump up^ "Silk: Why It Is Haram for Men". 23
September 2003. Archived from the original on 2 March 2007. Retrieved 6
January 2007.
29.
Jump up^ "La
Lonja de la Seda de Valencia – UNESCO World Heritage Centre".
Whc.unesco.org. Retrieved 2011-04-10.
30.
Jump up^ Diccionari Aguiló: materials
lexicogràfics / aplegats per Marià Aguiló i Fuster; revisats i publicats sota
la cura de Pompeu Fabra i Manuel de Montoliu, page 134, Institut
d'Estudis Catalans, Barcelona 1929.
31.
Jump up^ José Luis Delgado, "La seda de
Granada era la mejor", Granada Hoy, October 8, 2012, http://www.granadahoy.com/article/granada/1370023/la/seda/granada/era/la/mejor.html,
retrieved 2014-08-18
32.
Jump up^ Aurora Intxausti, "La Alpujarra
poseía 4.000 telares de seda antes de la expulsión de los moriscos", El
País, May 1, 2013, http://cultura.elpais.com/cultura/2013/04/29/actualidad/1367255987_780232.html,
retrieved 2014-08-14.
35.
Jump up^ Eric P. Nash (30 July 1995). "STYLE; Dressed to Kill". The
New York Times. Retrieved 12 October 2011.
36.
Jump up^ Vladimir Huzjan (July 2008). "Pokušaj otkrivanja nastanka i razvoja kravate kao
riječi i odjevnoga predmeta" [The origin and development of the tie
(kravata) as a word and as a garment]. Povijesni prilozi (in
Croatian). Croatian Institute of History. 34 (34): 103–120. ISSN 0351-9767.
Retrieved 17 October 2011.
38.
Jump up^ Weatherford, D (2009). American
Women During World War II: An Encyclopedia. Routledge. p. 97. ISBN 0415994756.
39.
Jump up^ The Malayhandloom weavers:a study of the rise and decline
of traditional. Books.google.com.my. Retrieved 2013-11-09.
41.
Jump up^ "Handbook of Fiber
Chemistry", Menachem Lewin, Editor, 3rd ed., 2006, CRC press, ISBN 0-8247-2565-4
42.
Jump up^ "Handbook of Fiber
Chemistry", Menachem Lewin, Editor, 2nd ed.,1998, Marcel Dekker, pp.
438–441, ISBN 0-8247-9471-0
45.
Jump up^ Frank K. Ko; Sueo Kawabata; Mari
Inoue; Masako Niwa. "Engineering Properties of Spider Silk" (PDF). Retrieved 9 July 2010.
46.
Jump up^ Ricci, G et al. "Clinical
Effectiveness of a Silk Fabric in the Treatment of Atopic Dermatitis", British
Journal of Dermatology 2004. Issue 150. Pages 127 – 131
47.
Jump up^ Treatment. Senti. G. et al.
"Antimicrobial Silk Clothing in the Treatment of Atopic Dermatitis Proves
Comparable to Topical Corticosteroid" Department of Dermatology. Zurich
Switzerland. Published in Dermatology 2006. 213:228 – 233
48.
Jump up^ Fiorenzo Omenetto. "Fiorenzo Omenetto: Silk, the ancient material of
the future - Talk Video - TED.com". Retrieved 22 April2015.
49.
Jump up^ Fritz, Anne and Cant, Jennifer
(1986). Consumer Textiles. Oxford University
Press Australia. Reprint 1987. ISBN 0-19-554647-4.
50.
Jump up^ "Mulberry
Silk – Textile Fibres – Handloom Textiles | Handwoven Fabrics | Natural Fabrics
| Cotton clothes in Chennai". Brasstacksmadras.com. Retrieved 2013-11-09.
53.
Jump up^ Stancati, Margherita (4 Jan 2011). "Taking the Violence Out of Silk".
Wall Street Journal. Retrieved 22 January 2015.
55.
Jump up^ Geer, Abigail (2013-06-21). "The Dark and Disturbing World of Silk". Care2.
Retrieved 2014-01-23. [silkworms] have the capacity to feel and the
right to live free from pain and suffering.
56.
Jump up^ "Down and Silk: Birds and Insects Exploited for
Feathers and Fabric". PETA.
Retrieved 2014-01-23. Silk Production Causes Painful Death for
Insects
·
Callandine, Anthony
(1993). "Lombe's Mill: An Exercise in reconstruction". Industrial
Archaeology Review. Maney Publishing. XVI (1). ISSN 0309-0728.
·
Good, Irene. 1995.
"On the question of silk in pre-Han Eurasia" Antiquity Vol.
69, Number 266, December 1995, pp. 959–968
·
Hill, John E. 2004. The Peoples of the West from the Weilüe 魏略 by Yu Huan 魚豢: A Third Century Chinese Account Composed
between 239 and 265 AD. Draft annotated English translation.
Appendix E.
·
Kuhn, Dieter. 1995.
"Silk Weaving in Ancient China: From Geometric Figures to Patterns of
Pictorial Likeness." Chinese Science 12 (1995):
pp. 77–114.
·
Liu, Xinru (1996). Silk and
Religion: An Exploration of Material Life and the Thought of People, AD
600–1200. Oxford University Press.
·
Liu, Xinru (2010). The Silk Road
in World History. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-516174-8; ISBN 978-0-19-533810-2 (pbk).
·
Sung, Ying-Hsing. 1637. Chinese
Technology in the Seventeenth Century – T'ien-kung K'ai-wu. Translated and
annotated by E-tu Zen Sun and Shiou-chuan Sun. Pennsylvania State University
Press, 1966. Reprint: Dover, 1997. Chap. 2. Clothing materials.
·
Kadolph, Sara J.
Textiles. 10th ed. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall, 2007. 76–81.
·
Ricci, G, et al.
"Clinical Effectiveness of a Silk Fabric in the Treatment of Atopic
Dermatitis", British Journal of Dermatology (2004) Issue
150. Pages 127 – 131
Look up silk in
Wiktionary, the free dictionary.
|
Wikimedia Commons has media
related to Silk.
|
·
Silk
//////////
همچنین:
Fur
From Wikipedia, the free encyclopedia
For other uses, see Fur (disambiguation) and Furs (disambiguation).
"Furriness" redirects here. For
the act of being a "furry", see Furry fandom.
Opossum fur
Fur (Persian: خَز
, Arabic: فِرو) is used in reference to the hair of animals, usually mammals, particularly those with extensive
body hair coverage that is generally soft and thick, as opposed to the
stiffer bristles on most pigs. The term pelage –
first known use in English c. 1828 – (French, from Middle French,
from poil hair, from Old French peilss, from Latin pilus,[1]) is sometimes used to
refer to the body hair of an animal as a complete coat. Fur is
also used to refer to animal pelts which have been processed into leather with
the hair still attached. The words fur or furryare
also used, more casually, to refer to hair-like growths or formations,
particularly when the subject being referred to exhibits a dense coat of fine,
soft "hairs." If layered, rather than grown as a single coat, it may consist of short down hairs, long
guard hairs, and, in some cases, medium awn hairs. Mammals with reduced amounts of fur
are often called "naked", as with the naked mole-rat, or "hairless", as
with hairless dogs.
An
animal with commercially valuable fur is known within the fur industry as a furbearer. The use
of fur as clothing and/or
decoration is considered controversial by some people: most animal welfare advocates object to the
trapping and killing of wildlife, and to the confinement and killing of animals
on fur farms.
Contents
[show]
Down, awn and guard hairs of a domestic
tabby cat
Fur
usually consists of two main layers:
·
Down hair (known also as
undercoat or ground hair) — the bottom layer consisting of wool hairs, usually
wavy or curly without straight portions or sharp points; down hairs tend to be
shorter, flat, curly, and more numerous than the top layer. Its principal
function is thermoregulation;
it maintains a layer of dry air next to the skin and repels water, thus
providing thermal insulation.
·
Guard hair — the top
layer consisting of longer, generally coarser, nearly straight shafts of hair
that protrude through the down hair layer. The distal ends
of the guard hairs provide the externally visible layer of the coat of most
mammals with well-developed fur. This layer of the coat displays the most
marked pigmentation and
gloss, including coat patterns adapted to display or camouflage. It is also adapted to shedding
water and blocking sunlight, protecting the undercoat and skin from external
factors such as rain and ultraviolet radiation. Many animals, such
as domestic cats, erect their guard hairs as part of their threat display when agitated.
Mammals
with well-developed down and guard hairs also usually have large numbers
of awn hairs. These begin their growth much as
guard hairs do, but change their mode of growth, usually when less than half
the length of the hair has emerged. This portion of the hair is called awn. The
rest of the growth is thin and wavy, much like down hair. In many species of
mammals, the awn hairs comprise the bulk of the visible coat. The proximal part
of the awn hair shares the function of the down hairs, whereas the distal part
aids the water-shedding function of the guard hairs, though their thin basal
portion prevents their being erected like true guard hairs.
Computer-generated wet fur
The
modern fur arrangement is known to have occurred as far back as docodonts, haramiyidans and eutriconodonts, with Castorocauda, Megaconus and Spinolestespreserving compound follicles
with guard hair and underfur.
Hair
is one of the defining characteristics of mammals, however, several species or
breeds have considerably reduced amounts of fur. These are often called
"naked" or "hairless".
Some
mammals naturally have reduced amounts of fur. Some semiaquatic or aquatic mammals such as cetaceans, pinnipeds and hippopotamuses have evolved hairlessness,
presumably to reduce resistance through water. The naked mole-rat has evolved hairlessness,
perhaps as an adaptation to their subterranean life-style. Two of the largest
extant mammals, the elephant and
the rhinoceros, are largely hairless. The hairless bat is mostly hairless but does
have short bristly hairs around its neck, on its front toes, and around the
throat sac, along with fine hairs on the head and tail membrane. Most hairless
animals cannot go in the sun for long periods of time, or stay in the cold for
too long. [2]
Humans
are the only primate species that have undergone significant hair loss. The
hairlessness of humans compared to related species may be due to loss of
functionality in the pseudogene KRTHAP1
(which helps produce keratin) in the human
lineage about 240,000 years ago.[3] Mutations in the
gene HR can lead to complete hair loss, though this is not typical in humans.[4]
Sheep
have not become hairless, however, their pelage is usually referred to as
"wool" rather than fur.
Humans
have artificially selected some domesticated mammalian species to have breeds
that are hairless. There are several breeds of hairless cats, perhaps the most
commonly known being the Sphynx cat. Similarly, there are several
breeds of hairless dogs.
Other examples of artificially selected hairless animals include the hairless guinea-pig, nude mouse, and the hairless rat.
Carl Ben Eielson, US Pilot and Arctic
explorator wearing a seal fur coat
Main article: Fur clothing
In
clothing, fur is usually leather with the hair retained for its aesthetic and
insulating properties. Fur has long served as a source of clothing for
hominoids including the Neanderthal. Animal
furs used in garments and trim may be dyed bright colors or to mimic exotic
animal patterns, or shorn down to imitate the feel of a soft velvet fabric. The term "a fur"
is often used to refer to a fur coat, wrap, or shawl.
Usual
animal sources for fur clothing and fur trimmed accessories include fox, rabbit, mink, beavers, ermine, otters, sable, seals, coyotes, chinchilla, raccoon, and possum. The import and sale of seal products was banned in the U.S. in
1972 over conservation concerns about Canadian seals. The import and sale is
still banned even though the Marine Animal Response Society estimates the harp
seal population is thriving at approximately 8 million.[5] The import, export
and sales of domesticated cat and dog fur were also banned in the U.S.
under the Dog and Cat Protection Act of 2000.[6]
The
manufacturing of fur clothing involves obtaining animal pelts where the hair is
left on the animal's processed skin. In contrast, making leather involves removing the hair from
the hide or pelt and using only the skin. The use of wool involves
shearing the animal's fleece from the living animal, so that the wool can be
regrown but sheepskin shearling is made by retaining the fleece
to the leather and shearing it.[7] Shearling is used
for boots, jackets and coats and is probably the most common type of skin worn.
Fur
is also used to make felt. A common felt is made
from beaver fur and is used in high-end cowboy hats.[8]
Red fox furs
Main article: Fur farming
Further information: Fur trade
Most animal rights activists are opposed to
the trapping and killing of wildlife, and the confinement and killing of
animals on fur farms. According
to Humane Society International, over 8 million animals are trapped yearly for
fur, while more than 30 million were raised in fur farms.[9]
According
to Statistics Canada, 2.6 million fur-bearing animals raised on farms were
killed in 2010. Another 700,000 were killed for fur by traps.[10][11]
·
Plumage
Human activities
·
Tanning
2.
Jump up^ Thomson, Paul (2002). "Cheiromeles torquatus". Animal
Diversity Web. Retrieved 29 October 2013.
3.
Jump up^ Winter, H.; Langbein, L.;
Krawczak, M.; Cooper, D. N.; Jave-Suarez, L. F.; Rogers, M. A.; Praetzel, S.;
Heidt, P. J.; Schweizer, J. (2001). "Human type I hair keratin pseudogene
phihHaA has functional orthologs in the chimpanzee and gorilla: Evidence for
recent inactivation of the human gene after the Pan-Homo
divergence". Human Genetics. 108 (1): 37–42. doi:10.1007/s004390000439. PMID 11214905.
4.
Jump up^ "Molecular evolution of HR, a gene that regulates
the postnatal cycle of the hair follicle".
Retrieved 2012-03-13.
8.
Jump up^ Chamber's journal, Published by Orr
and Smith, 1952, pg 200, Original from the University of Michigan.
Wikimedia Commons has media
related to Furs.
|
·
"Fur-Bearing Animals". Encyclopedia
Americana. 1920.
·
"Fur-Bearing Animals". New
International Encyclopedia. 1905.
[hide]
·
v
·
t
·
e
|
|||
·
Furs
·
Honey
|
|||
·
Berries
|
·
Coconut
·
Durian
·
Gambooge
·
Tamarind
|
||
·
Betel
·
lingzhi
·
morels
·
queen
|
|||
·
Nuts
·
Spices
|
·
Allspice
·
Bay leaf
·
Cinnamon
·
Clove
·
Hazelnut
·
Nutmeg
·
Pine nut
·
Vanilla
|
||
·
Oil
·
Waxes
|
·
Carnauba
·
Kokum
·
Kusum
·
Mahuwa
·
Nagkesar
·
Pongamia
·
Phulwara
·
Pilu
·
Tea-seed
·
Tea-tree
|
||
·
Benzoin
·
Camphor
·
Creosote
·
Gamboge
·
Kauri
·
Lacquer
·
Mastic
·
Myrrh
·
Pine tar
·
Pitch
·
Rosin
·
Varnish
|
|||
·
Chicle
·
Kino
·
Latex
·
ogogoro
·
Rubber
|
|||
Other
|
·
Bamboo
·
edible
·
textiles
·
Cork
·
Ferns
·
Forage
·
Gambier
·
Moss
·
henna
·
Peat
·
Quinine
·
Rattan
·
Shellac
·
Tanbark
·
tannin
|
||
Related
|
|||
·
Category
·
Commons
|
|||
·
Fur
Non-timber
forest products