۱۳۹۵ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

قسط، کسد، کست، کوشنه، عود هندی


[1] - قسط[ ق ُ] (ع اِ) کسد. کست . کسط، و آن دارویی است . (منتهی الارب ). عود هندی و عربی که بدان علاج کنند، مُدِرّ و نافع کبد است . (از اقرب الموارد) (منتهی الارب ). بیخی است شبیه به بیخ لفاح و از نواحی هند خیزد و نباتش مفروش و بی ساق و برگش عریض و سه قسم میباشد: یکی شیرین و سبک و سفید و با عطریت و قسط بحری و عربی نامند و قسمی مایل به سیاهی و سبک و سطبر و کم بوی و تلخ و او را قسط هندی نامند و قسمی مایل به سرخی و سنگین ودر وزن شبیه به چوب شمشاد و خوشبو و بی تلخی است ، واز مطلق او مراد قسط شیرین است و بهترین او سفید تازه ٔ گرم نخورده است که اندک زبان را بگزد و قوتش تا چهار سال باقی است ، و فرق در میان او و راسن که قسط شامی نامند عدم عطریت راسن است و عدم گزندگی زبان و صلابت آن ، در سیُم گرم و خشک و مدرّ بول و حیض و جاذب خلط از عمق بدن و تریاق سموم حیوانی و مفتح سدّه ٔ جگر و قاطع خلاط غلیظه و لزجه و مبهّی و کشنده ٔ اقسام کرم معده و جهت درد رحم و درد سینه و شکافتگی عضل و تقویت معده و جگر و دردهای مزمنه ٔ دماغی و معده و عضلات و مفاصل و تحلیل ریاح و اخراج سنگ گرده و با سکنجبین جهت تب ربع و با عسل جهت ربو و ضیق النفس و سرفه ٔکهنه و یرقان و علل سپرز و استسقاء و تشنج و کزاز ورعشه و حذر نافع و بخور او قاتل جنین و رافع وبا و زکام و ضماد او جهت کلف و عرق النسا و دردهای بارده وبا روغن زیتون جهت رفع لرز و فالج و استرضاء و درد گوش و سعوط او جهت دردسر مزمن و ذرور او جهت قروح رطبه مفید و فرزجه ٔ او مُدرّ حیض و طلای او با سرکه و قطران و عسل جهت داءالثعلب و غش نافع و مضر مثانه و مصلحش گل انگبین و مضر ریه و مصلح او انیسون و قدر شربتش یک درهم و بدلش نصف وزن او عاقرقرحاست و روغن قسطساذج که قسط تلخ را به قدر چهل مثقال نیمکوب کرده یک شبانه روز در شراب خیسانیده با چهارصد مثقال روغن زیتون بجوشانند تا شراب سوخته ٔ روغن بماند گرم و خشک و محلل و مقوی و رافع برودت معده و جگر و لرز و تبهای بلغمی و سوداوی و مقوی موی و قدر شربتش تا هفت درهم و روغن غیرساذج او در دستورات مذکور است . (تحفه ٔ حکیم مؤمن ). و رجوع به بحرالجواهر و مخزن الادویه شود.
////////////
قسط:

چوبی است که از زمین هند به اطراف برند و او را در بخورها و بعضی ادویه به کار برند. به قول ابو عمر، او را قسط و کسط و کشط گویند و به رومی او را قسطوس و به هندو عاقت گویند. و بعضی از اطبا او را «جزر البحر» گویند. و در کتاب صیدنه دیسقوریدس آورده است آنچه در بلاد عرب بود نیکوتر بود و علامت آن است که رنگ او سپید بود و بوی او خوش باشد. (صیدنه ص 549). قسط به یونانی قسطس خوانند و آن به انواع است و آنچه در کتب ادویه از استادان دیده شده است جمله پنج است. یک نوع عربی بود و آن قسط بحری خوانند و آن سفید رنگ بود و یک نوع هندی بود و آن سیاه رنگ بود و آن را قسط مر خوانند به پارسی قسط تلخ خوانند و به غایت تلخ بود. (اختیارات ص 346).
یادگار
/////////////
قسط
اشاره
به بیخ و یا به اصطلاح علمی ساقه زیرزمینی گیاه، «کوشنه» یا «قسط» گفته می‌شود.
به فرانسوی به‌طور کلی‌Costus وGalanga و به انگلیسی‌Galangal نامند. در زیر مشخصات و نام علمی تعدادی از گیاهانی که ساقه زیرزمینی آنها قسط نامیده می‌شود، شرح داده می‌شود.
1. «قسط تلخ»، «قسط چین» یا «قسط کشمیری» که به فرانسوی‌Costus amere وPetit galanga وGalanga vrai وGalanga de la Chine و به انگلیسی‌Bitter costus وLesser galangal و به هندی «خولنجان» گفته می‌شود. بیخ گیاهی است از خانواده‌Zingiberaceae ، نام علمی آن‌Alpinia officinerum Hance می‌باشد. وطن این گیاه جنوب چین است و در هندوستان در کشمیر نیز زیاد پرورش داده می‌شود و صادر می‌گردد. رنگ این قسط یعنی رنگ ساقه زیرزمینی گیاه، تیره مایل به سیاه و طعم آن تلخ است و معطر و کمی تند می‌باشد. معمولا با قطعاتی به طول 5- 4 سانتی‌متر در بازار عرضه می‌شود.
2. «قسط شیرین»، «قسط عربی» یا «خولنجان مصری» که به فرانسوی‌Grand galanga وGalanga major و به انگلیسی‌Sweet costus وGreater galangal و به هندی آن را «براخولنجان» گویند. بیخ یا ساقه زیرزمینی گیاهی است از خانواده‌Zingiberaceae ، نام علمی آن‌Alpinia galanga (L .) Villd . و مترادفهای آن‌Alpinia pyramidata Bl . وLanguas galanga (L .) Stuntz . می‌باشد. وطن این
معارف گیاهی، ج‌3، ص: 46
گیاه هندوستان است. بیخ آن در بازار به صورت قطعاتی به رنگ زرد روشن یا قرمز با طعم گزنده و معطر و پوست نازک عرضه می‌شود.
3. گونه دیگری از این گیاه به نام علمی‌Alpinia khulanjan M .sherif نیز در هندوستان می‌روید که به هندی آن را نیز «خولنجان» گویند. بیخ این گیاه شبیه قسط هندی یا قسط شیرین است و خواص آن نیز شبیه آن است.
مشخصات کلی
جنس‌Alpinia به‌طور کلی شامل گیاهانی است پایا، کوتاه، اغلب خزنده. در بعضی گونه‌ها دارای ساقه هوایی افراشته است. برگهای آن متناوب، غلافدار و نوک‌تیز است. گلهای خوشه‌ای به رنگهای سفید یا سبز دارد. میوه آن کپسول است که در آن تعداد زیادی دانه قرار دارد. ساقه زیرزمینی آنها کمی ضخیم و منشعب و در انواع آن به رنگهای روشن زرد، قرمز و یا سیاه است و دارای طعمی تند و سوزاننده و کمی معطر است.
ترکیبات شیمیایی
از نظر ترکیبات شیمیایی در گونه‌A .officinarum اسانس روغنی فرّار و ماده گالانجین 99] مشخص شده است G .I .M .P[ . در گزارش دیگری آمده است که در گونه‌A .officinarum وجود مواد متیل سینامات 100]، گالانگول 101]، گالانجین، آلپی‌نین 102] و کمپفرید[103] تأیید شده است [چونگ یائوچی ، و در گونه‌A .galanga در ساقه زیرزمینی آن وجود کمپفریا[104]، گالانجین، یک اسانس روغنی فرّار، گالانگول که از آن سینئول به دست می‌آورند، پی‌نن و اوژنول 105] یافت می‌شود [برکیل .
معارف گیاهی، ج‌3، ص: 47

خواص- کاربرد

الف) قسط شیرین‌A .galanga
این قسط بومی هند است و تا فیلیپین انتشار دارد و در سایر مناطق جنوب شرقی آسیا نیز کاشته می‌شود.Heyne معتقد است که دو رقم قسط شیرین وجود دارد و رقمی را که رنگ ساقه زیرزمینی آن قرمز است دارویی می‌داند.
در چین معمولا قسط شیرین را از نظر خواص جانشین قسط تلخ‌A .officinarum می‌دانند. در هندوچین ساقه زیرزمینی و ریشه قسط شیرین را برای رفع سؤ هاضمه و در موارد کولیک و اسهال خونی مصرف می‌کنند [فوکود]. به علاوه آن را در موارد سرطان معده بسیار مفید می‌دانند [کروست و پتلو]. دارویی برای معالجه مسمومیت حاصله از غذای فاسد است. آن را در دهان می‌جوند و جویده آن را از دهان بیرون آورده و روی سر یا بدن طفل که مبتلا به تشنج است می‌اندازند، بسیار نافع است [می‌نات . خیس کرده آن را در سرکه برای قرمز کردن پوست به کار می‌برند تا حدی تاول‌آور نیز می‌باشد. آن را با برنج پخته پس از تولد طفل برای تقویت به مادران می‌خورانند [ویدال . در شبه‌جزیره مالایا دم‌کرده قسط را برای تقویت به مادران پس از تولد بچه می‌دهند [ریدلی . و یا آن را داخل روغن مالیدنی کرده و برای رفع التهاب و تاول پوست به موضع می‌مالند [برکیل . دم‌کرده یا جوشانده برگهای گیاه را برای پاک کردن ترشحات پس از تولد بچه به مادر تجویز می‌کنند [کلوپن برگ- و رستیق . به علاوه برای حمام ضد روماتیسم و به عنوان محرک به کار می‌رود [گررو و کویی زمبینگ . در اندونزی ساقه زیرزمینی آسیا شده گیاه را برای ناراحتی‌های طحال و بیماری هرپس تجویز می‌کنند [هین .
ب) قسط تلخ‌A .officinarum
ریشه قسط تلخ در چین به عنوان گرم کننده و برای رفع سوءهاضمه به کار می‌رود و برای معالجه دل‌درد و اسهال تجویز می‌شود [چونگ یائوچی . به علاوه به عنوان بزاق‌آور، ضد تب نوبه‌ای و تونیک و مقوی مورد توجه است [استوارت . استوارت معتقد است این خواص را تخم آن نیز دارد و به علاوه معتقد است که تخم آن برای معالجه وبا، دندان‌درد و بیماری‌های ناشی از رطوبت و سرما نیز مفید است. در هندوچین ساقه زیرزمینی معطر گیاه به عنوان محرک و از جویدن آن برای رفع دندان‌درد و سردرد استفاده می‌شود [فوکود].
از نظر حکمای طب سنتی ایرانی قسط از نظر طبیعت خیلی گرم و خشک است.
نوع تلخ آن را گرمتر و خشک‌تر می‌دانند، به حدی که تاول‌آور است و بیشتر در
معارف گیاهی، ج‌3، ص: 48
استعمال خارجی تجویز می‌کنند.
قسط شیرین مقوی معده، بادشکن، محرک و گرم‌کننده است. اعصاب را تقویت می‌بخشد، پراکنده کننده بادهای دماغ است و سردرد را رفع می‌کند. اگر با عسل یا ادویه مناسب خورده شود، آثار آن بیشتر است. ضماد آن با روغن زیتون برای فلج و سستی اعضا و درد گوش مفید است و ریختن قطره روغن آن در گوش، گرفتگی‌های گوش را باز می‌کند. خوردن 5 گرم آن با شراب و افسنطین برای درد سینه، تنگی نفس، سرفه کهنه و پاک کردن سینه از اخلاط لزج نافع است.
خوردن انگشت‌پیچ آن با عسل برای رفع درد پهلو مفید می‌باشد. خوردن آن برای درد مفاصل و سستی اعصاب و عضلات و گرم کردن اعصاب و در موارد سیاتیک نافع است. ضماد و مالیدن روغن آن هم برای سیاتیک نافع است.
خوردن آن با عسل برای خشک کردن رطوبتها، دفع بلغم و اخلاط لزج، تحلیل بادها، تقویت معده، کلیه، کبد و مثانه، گرم کردن و رفع درد آنها نافع است. همچنین برای باز کردن انسداد مجاری کبد، طحال، تحلیل ورم طحال، استسقا، یرقان، دل‌پیچه و درد رحم مفید است. اگر با آب سرد خورده شود برای ازدیاد ترشح ادرار و افزایش ترشحات عادت ماهانه مفید است. شیاف آن در مهبل و در مقعد برای باز کردن قاعده و سقط جنین و مشیمه و تسکین درد رحم مفید است. خوردن 2 گرم آن با عسل برای افزایش نیروی جنسی مفید است. اگر 5 گرم آن با آب انگور و افسنطین خورده شود، پادزهر و تریاق سموم است و سموم را به طرف پوست می‌کشاند و برای دفع سم افعی و عقرب مفید است.
قسط مضر مثانه است از این نظر باید با گل انگبین خورده شود و مضر ریه است بنابراین باید با انیسون خورده شود. مقدار خوراک آن 5- 4 گرم است و جانشین آن از نظر خواص، نصف وزن آن از عاقرقرحا می‌باشد.
تهیه روغن قسط در خانه: 200 گرم قسط تلخ را گرفته کوبیده و یک شبانه‌روز در سرکه رقیق می‌خیسانند و سپس آن را با 2 کیلوگرم روغن زیتون با آتش ملایم می‌جوشانند آن‌قدر که سرکه آن تبخیر شود.[106]

معارف گیاهی ؛ ج‌3 ؛ ص48
غن قسط از نظر طبیعت گرم و خشک است. از نظر خواص، مقوی اعصاب، اعضا و نیروی جنسی است و برودت معده و کبد را رفع می‌کند و اگر آن را بخورند یا بمالند در هر دو صورت برای رشد و تقویت مو مفید است، مقدار خوراک آن تا 28 گرم است.
معارف گیاهی، ج‌3، ص: 49
تهیه گرد قسط «خولنجان»: خولنجان را به مقدار مورد نظر رنده کرده در گرم‌خانه می‌خشکانند و نرم کوبیده و از الک داروسازی رد می‌کنند. خوردن 4- 2 گرم آن با عسل برای تقویت معده مفید است.

قسط بحری

گیاهی است که به فرانسوی‌Costus و به هندی و کشمیری‌Kuth نامیده می‌شود و از نظر شباهت اسمی که نام آن با قسط دارد در اینجا شرح داده می‌شود. در کتب طب سنتی ریشه این گیاه را به نام کوست بحری یا قسط بحری نام می‌برند ولی هیچ قرابتی با قسط یاGalanga ندارد. این گیاه از خانواده‌Compositae و نام علمی آن‌Saussurea lappa C .B .Clarke است.
مشخصات
گیاهی است چند ساله علفی بلندی آن 2- 1 متر است. برگهای قسمت پایین ساقه دراز که طول آن 70- 60 سانتی‌متر، به شکل مثلث و دندانه‌دار است ولی برگهای قسمت بالای ساقه کوچکتر و در قاعده برگ دارای دو قسمت است. طبق گلها لوله‌ای به رنگ ارغوانی تیره می‌باشد. این گیاه بومی کشمیر و ارتفاعات هیمالیاست و به سایر مناطق شرقی و جنوب شرقی آسیا صادر می‌شود و در چین در شمال غربی ایالت‌Yunnan و جنوب غربی ایالت‌Szechwan کاشته می‌شود. در ایران تا حال دیده نشده است. ریشه خشک این گیاه معطر و داروی مرسومی در چین است.
ترکیبات شیمیایی
در ریشه خشک گیاه که مستعمل در طب سنتی است، اسانس روغنی یافت می‌شود که شامل آپلوتاکسن 107]، کوستول 108]، دی‌هایدروکوستوس لاکتون 109]، کوستوس لاکتون 110]،
معارف گیاهی، ج‌3، ص: 50
آلفا- کوستن 111]، بتا- کوستن 112]، مقادیر کمی از فلاندرن 113]، ترپن الکل 114]، کامفن 115] و یک مایعی که موقتا کوشتین 116] نامگذاری شده می‌باشد [سالوجا- شارما صدیقی . در گیاه یک آلکالوئید به نام ساسورین 117] نیز یافت می‌شود.
خواص- کاربرد
دانشمندان، کوپرا و دی در آزمایشهایی نشان داده‌اند که اسانس گیاه ضد عفونی- کننده بسیار قوی است، بویژه بر علیه استرپتوکوک 118] و استافیلوکوک 119] و به علاوه مصرف آلکالوئید ساسورین را به عنوان یک ضدعفونی‌کننده قوی توصیه می‌کنند.
آنها نشان داده‌اند این دارو که شامل اسانس و آلکالوئید می‌باشد برای کنترل حمله‌های آسم برونشیتی و همچنین در مورد سکسکه بسیار مؤثر می‌باشد. در چین ریشه گیاه که به صورت خشک مصرف می‌شود، به عنوان یک داروی معطر تقویت معده تجویز می‌شود [چیو، روا، کاریونه و کیمورا]. به علاوه بادشکن، ضد درد و مسکن درد رحم است و برای تسکین درد سینه، معده، سوءهاضمه، تهوع و اسهال، و بدون اسانس آن برای رفع اسهال خونی نافع است. [چونگ یائوچی . عصاره مایع آن برای معالجه آسم به کار می‌رود [روا]. این دارو در شبه‌جزیره مالایا به عنوان محرک و در ترکیب با داروهایی، برای تقویت و اعاده سلامتی زائو پس از وضع حمل تجویز می‌شود [ریدلی و برکیل . از جوشانده آن برای شست‌وشوی پس از وضع حمل استفاده می‌شود [فاکس ورتی . آلکالوئید ساسورین تأثیر خفیف ولی پی‌گیری در افزایش فشار خون دارد، برای تقویت قلب و به عنوان مدر نیز مفید است.
معارف گیاهی، ج‌3، ص: 51
/////////////
قُسط.  قسط بیونانی قسطس خوانند و آن بانواع است و آنچه در کتب ادویه از استادان دیده شده است جمله پنج است یک نوع عربی بود و آن قسط بحری خوانند و آن سفیدرنگ بود و یک نوع هندی بود و آن سیاه‌رنگ بود و آن را قسط مر خوانند بپارسی قسط تلخ خوانند و بغایت تلخ بود و سبک‌وزن و صاحب جامع گوید قسط هندی سیاه‌رنگ و شیرین بود و قسط بحری سفید و تلخ و سهو کرده است قسط سفید شیرین بود و آن رومی بود و قسط سیاه تلخ هندی و یک نوع دیگر هست بلون سیاه مایل بود و بوی صبر کند و بهترین آن تازه و سفید و فربه بود بعد از آن سیاه سبک و طبیعت آن گرم بود در سئوم و گویند در چهارم و خشک است در سئوم نافع بود جهت هر عضوی که محتاج به سخونت بود و جذب خلط از عمق بدن بکند و اگر با عسل و آب کلف لطوخ کنند زایل کند و استرخای عصب و عرق النسا و لیثرغس سود دارد و بول و حیض براند خوردن و در شیب دامن بخور کردن درد رحم را نافع بود و چون در فرزجات کنند یا تکمید کنند یا نطول و چون بیاشامند با شراب و افسنتین یک درم گزندگی عقرب و افعی و مجموع زهرهای گزندگان را نافع بود و درد سینه و کوفتگی عضله و هتک و نفخ را نافع بود و چون با شراب و عسل بیاشامند حب القرع و کرمها بیرون آورد و با زیت لطوخ کردن نافض و فالج و استرخا را سودمند بود نافض را پیش از نوبت لطوخ کنند درد پهلوها را نافع بود و رازی گوید زکام را نافع بود چون در شیب بینی بخور کنند و مسیح گوید چون سحق کنند و بر ریشهای تر افشانند خشک گرداند قلحمان گوید چون در شیب دامن بخور کنند حیض براند و بچه بکشد و طبری گوید چون بیاشامند مفتح سدّه جگر باشد و گویند چون بدان بخور کنند نزلات را نافع بود و با که حادث شود از عفونت و چون سحق کنند و با عسل بسرشند و بیاشامند درد معده و مغص و درد گرده را نافع بود و سنگ گرده بریزاند و اگر با سکنجبین بیاشامند تب ربع را نافع بود و چون بر بهق و غش و کلف طلا کنند بعسل یا سرکه یا قطران زایل کند و موی بر داء الثعلب برویاند و قطع اخلاط لزج بکند و مضر بود بمثانه و مصلح وی ورق گل سرخ و قند بود و بدل آن نیم وزن آن عاقرقرحا و گویند وج بود و مصلح آن خطمی و مولف گوید قسط رومی قسط شیرین خوانند و آن نوعی از بیخ سوسن آنجایی بود که در میان بنفشه می‌پرورند و باطراف می‌برند و معروف بود به بیخ بنفشه ابن مولف گوید بهترین قسط آن بود که تازه بود آگنده و خشک و سخت و خرده نباشد و بی‌زهومت بود و زبان را نگزد و قسط را مغشوش کنند به بیخ راسن که سخت بود اما بیخ راسن زبان را بگزد بدین سبب میان ایشان فرق افتد
______________________________
صاحب مخزن الادویه می‌نویسد: قسط بضم قاف و سکون سین و طا گفته‌اند معرب از قسطس یونانیست و گفته‌اند معرب از کته هندی است و بسریانی قوشنا و قشنا و بفارسی کوشنه و بفرنگی کست و بهندی کت نامند و آن بیخی است شبیه به بیخ لفاح و نبات آن بی‌ساق و مفروش بر زمین و برگ آن عریض و گویند بیخی است خشبی که بهندی پهکرمول نامند سپس سه نوع از آن را شرح می‌دهد و قسم سوم را که مایل بسرخی و در وزن سنگینی و شبیه بچوب شمشاد و خوشبوی و بی‌تلخی است سمی قاتل می‌داند
ابو ریحان در صیدنه می‌نویسد: چوبی است که از زمین هند باطراف برند و بقول ابو عمر و او را قسط و کسط و کشط گویند و برومی او را قسطوس و بهندی قت گویند لاتین‌CASTUS ALBUS انگلیسی‌SWEETCASTUS فرانسه‌COSTUS DOUX
اختیارات بدیعی، ص: 347
////////////
کوستوس (نام علمیCostus) نام یک سرده از گیاهان گلدار است. این گیاه در سرزمین‌های استوایی می‌روید.
یکی از گونه‌های آن به نام کوستوس اسپکتابیلیس (نام علمیCostus spectabilisگل ملی کشور نیجریه است.[۱]
·        
کوستوس اسپکتابیلیس گل ملی کشور نیجریه
پانویس[ویرایش]
1.       پرش به بالا «National Flowers "Floral emblem" Series (AFRICA)» (انگلیسی). Yahoo! do Brasil Internet Ltda. بازبینی‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۲.
////////
به آذری کوستوس:

Kostus (lat. Costus)[1] - kostuskimilər fəsiləsinə aid 
///////////////
Costus
From Wikipedia, the free encyclopedia
For the plant known in Ancient Rome as "costus", see Saussurea costus.
See Catherine of Alexandria for the man named Costus often held to be her father.
Costus
Costus pulverulentus at Rara AvisCosta Rica
Kingdom:
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Costus
L.
·         Gissanthe Salisb.
·         Acinax Raf.
·         Jacuanga T.Lestib.
·         Cadalvena Fenzl
Costus is a group of perennial herbaceous plants in the family (Costaceae) described by Linnaeus as a genus in 1753.[2][3] It is widespread through tropical and subtropical regions of Asia, Africa, and the Americas.[1][4][5]
Costus is often characterized and distinguished from relatives such as Zingiber (true ginger) by its spiraling stems. The genus as a whole is thus often called spiral gingers, but this can also refer to C. barbatus specifically.
Costus spectabilis is the floral emblem of Nigeria; its flowers are represented (erroneously in red instead of yellow color) on its coat of arms. It is important not to confuse "Costus speciosus, C. spectabilis etc. with the herb known by the common name 'costus'. Some species are of importance to herbivores, such as caterpillars of theRestricted Demon (Notocrypta curvifascia) which feed on Costus speciosus (Crêpe Ginger). The Crêpe Ginger is also a source of diosgenin, a compound used for the commercial production of various steroids, such asprogesterone. In Trinidad and Tobago, a mix of Costus scaber juice and crushed Renealmia alpinia berries is used to treat dogs bitten by snakes.[6]
Species[1]
2.       Costus acreanus (Loes.Maas - Colombia, Peru, N Brazil
4.       Costus afer Ker Gawl. - trop Africa
5.       Costus allenii Maas - S Central America, NW South America
6.       Costus amazonicus (Loes.) J.F.Macbr. - NW South America
7.       Costus arabicus Vell. - West Indies, South America
8.       Costus araneosus Gagnep. - Congo Republic
9.       Costus asplundii (Maas) Maas - Ecuador, Peru
10.    Costus asteranthus Maas & H.Maas - Peru
11.    Costus barbatus Suess - Spiral ginger - Costa Rica
12.    Costus beckii Maas & H.Maas - Peru, Bolivia
13.    Costus bicolor J.Braun & K.Schum. - Cameroon
14.    Costus bracteatus Rowlee - - S Central America
15.    Costus bullatus Meekiong, Muliati & Ipor - Sarawak
16.    Costus chartaceus Maas - Christmas costus - Colombia, Ecuador
17.    Costus chrysocephalus K.Schum. - Lesser Sunda Is
18.    Costus claviger Benoist - the Guianas
19.    Costus clemensiae Ridl. - Mindanao
20.    Costus comosus Roscoe - from Oaxaca toEcuador
21.    Costus cordatus Maas - Colombia
22.    Costus cupreifolius Maas - Colombia
23.    Costus curvibracteatus Maas - from Nicaragua to Colombia
24.    Costus deistellii K.Schum. - W Africa
25.    Costus dendrophilus K.Schum. - Cameroon
26.    Costus dewevrei De Wild. & T.Durand - C Africa
27.    Costus dinklagei K.Schum. - C Africa
28.    Costus dirzoi García-Mend. & G.Ibarra - Veracruz
29.    Costus dubius (Afzel.K.Schum. - trop Africa
30.    Costus eburneus Meekiong, Muliati & Tawan -Sarawak
31.    Costus erythrocoryne K.Schum. - Colombia, Ecuador, Peru
32.    Costus erythrophyllus Loes. - Colombia, Ecuador, Peru, N Brazil
33.    Costus erythrothyrsus Loes. - Peru, N Brazil, Guianas
34.    Costus fissicalyx N.R.Salinas, Clavijo & Betancur - Colombia
35.    Costus fissiligulatus Gagnep. - C Africa
36.    Costus foliaceus Lock & A.D.Poulsen - Uganda
37.    Costus fortalezae K.Schum. - Acre
38.    Costus gabonensis Koechlin - Gabon, Congo Rep
39.    Costus geothyrsus K.Schum. - Ecuador
40.    Costus giganteus Welw. ex Ridl. - São Tomé,PríncipeAnnobónCameroon
41.    Costus glaucus Maas - from Nicaragua to Colombia
42.    Costus guanaiensis Rusby - Latin America, West Indies
43.    Costus juruanus K.Schum. - N Brazil
44.    Costus laevis Ruiz & Pav. - from Belize to Bolivia
45.    Costus lasius Loes. - from Nicaragua to Peru
46.    Costus lateriflorus Baker - Nigeria, Gabon
47.    Costus le-testui Pellegr - Cameroon, Gabon, Congo Rep
48.    Costus ledermannii Loes. - Cameroon
49.    Costus leucanthus Maas - Colombia, Ecuador
50.    Costus ligularis Baker - Cameroon, Gabon, Congo Rep
51.    Costus lima K.Schum. - from Honduras to Ecuador
52.    Costus loangensis H.Maas & Maas - Gabon
53.    Costus longebracteolatus Maas - N South America
54.    Costus lucanusianus J.Braun & K.Schum. - trop Africa
55.    Costus maboumiensis Pellegr. - Gabon, Congo Rep
56.    Costus macranthus K.Schum. - E + SE Africa
57.    Costus maculatus Roscoe - W + C Africa
58.    Costus malortieanus H.Wendl. - Costa Rica, Nicaragua, Honduras
59.    Costus megalobractea K.Schum. - Cameroon
60.    Costus microcephalus K.Schum. - Borneo
61.    Costus montanus Maas - Costa Rica
62.    Costus mosaicus W.Bull - Zaïre
63.    Costus muluensis Meekiong, Ipor & Tawan - Sarawak
64.    Costus mulus Meekiong, Ipor & Tawan - Sarawak
65.    Costus nemotrichus K.Schum. - Cameroon
66.    Costus nitidus Maas - Costa Rica, Panama
67.    Costus nudicaulis Baker - Gabon
69.    Costus oligophyllus K.Schum. - Perak
70.    Costus osae Maas & H.Maas - Costa Rica, Colombia
71.    Costus phaeotrichus Loes. - Cameroon, Gabon
72.    Costus phyllocephalus K.Schum. - Zaïre, Congo Rep, Angola
73.    Costus pictus D.Don - Mexico, Central America
74.    Costus plicatus Maas - Costa Rica, Panama
75.    Costus plowmanii Maas - Colombia
76.    Costus productus Gleason ex Maas - Peru
77.    Costus pulverulentus C.Presl - from Tamaulipasto Ecuador
78.    Costus quasi-appendiculatus Woodson ex Maas - Bolivia
79.    Costus ricus Maas & H.Maas - Costa Rica
81.    Costus sarmentosus Bojer - Kenya, Tanzania, Malawi
82.    Costus scaber Ruiz & Pav. - from Veracruz + Haiti to Bolivia
83.    Costus schlechteri H.J.P.Winkl. - W Africa
84.    Costus sepacuitensis Rowlee - Guatemala
85.    Costus spectabilis (Fenzl) K.Schum. - trop Africa
86.    Costus spicatus (Jacq.) Sw. - West Indies
87.    Costus spiralis (Jacq.Roscoe - trop South America
88.    Costus sprucei Maas - N Brazil
89.    Costus stenophyllus Standl. + L.O.Williams - Costa Rica
90.    Costus subbiflorus K.Schum. - SE Africa
91.    Costus sulfureus K.Schum. - Sulawesi
92.    Costus talbotii Ridl. - Nigeria
93.    Costus tapenbeckianus J.Braun & K.Schum - Congo Rep, Cameroon, Gabon
95.    Costus ubangiensis Gagnep. - Cen Afr Rep, Cameroon
96.    Costus ulei Loes. - Acre
97.    Costus vargasii Maas & H.Maas - Peru
98.    Costus varzearum Maas - N Brazil
99.    Costus villosissimus Jacq. - trop America
100.Costus vinosus Maas - Panama
101.Costus violaceus Koechlin - Gabon
102.Costus viridis S.Q.Tong - Yunnan
103.Costus wilsonii Maas - Panama, Costa Rica
104.Costus woodsonii Maas - Panama, Costa Rica, Nicaragua, Colombia
105.Costus zamoranus Steyerm. - Colombia, Ecuador
106.Costus zingiberoides J.F.Macbr. - Loreto
Formerly placed here[1]
Numerous other species have been called Costus over the years, but are now regarded as members of other genera. Such genera include Alpinia,AmomumCaulokaempferiaChamaecostusDimerocostusHelleniaParacostusRenealmiaTapeinochilos, etc.
References[edit]
5.       Jump up^ Specht, C. D. & D. W. Stevenson. 2006. A new phylogeny-based generic classification of Costaceae (Zingiberales). Taxon 55(1): 153–163.
6.       Jump up^ Aweke, G., 2007. Costus afer Ker Gawl. In: Schmelzer, G.H. & Gurib-Fakim, A. (Editors). Prota 11(1): Medicinal plants/Plantes médicinales 1. [CD-Rom]. PROTA, Wageningen, Netherlands
//////////////////

القُسْط أو الكُشْط أو الكُشْت (من اليونانية: كُوسْتُسْ، من التاميلية: كُوسْتَامْ) (الاسم العلمي:Costus) هي جنس من النباتات يتبع الفصيلة القسطية من رتبةالزنجبيليات[2] . وهو ثلاثة أنواع حسب دياسقوريدوس: العربي والهندي والشامي، والأول أفضلها.
أنظر أيضاً[عدل]
·         القسط الهندي
مراجع[عدل]
1.       ^  "معرف Cheilocostus speciosus في موسوعة الحياة"eol.org. اطلع عليه بتاريخ 19 أبريل 2016.
2.       ^ موقع لائحة النباتات (بالإنكليزية) The Plant List جنس القسط تاريخ الولوج 06 شباط 2015
//////////////
به آذری گوزل/قزل کوستوس:

Gözəl kostus (lat. Costus speciosus)[1] - kostus cinsinə aid bitki növü.[2]
////////////
Cheilocostus speciosus
From Wikipedia, the free encyclopedia
Crêpe Ginger
Kingdom:
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Species:
C. speciosus
Cheilocostus speciosus
(J.KonigC.Specht[1]
·         Banksea speciosa J.Koenig in A.J.Retzius
·         Hellenia speciosa (J.Koenig) S.R.Dutta
many more
Cheilocostus speciosus or (syn. Costus speciosus) or crêpe ginger is possibly the best known cultivated species of the genus Costus. This plant is native to southeast Asia and surrounding regions, from India to China toQueensland, It is especially common on the Greater Sunda Islands in Indonesia. It is also reportedly naturalized inMauritiusRéunionFijiHawaiiCosta RicaBelizeMelanesiaMicronesia, and the West Indies.[2][3]
Contents
  [show
Description[edit]
Cheilocostus speciosus differs from the common ginger by having only one row of spirally arranged leaves. The species reproduces vegetatively by rhizome, and birds disperse the seeds when they feed on the fruits.
This plant is cultivated in India for its medicinal uses, and is cultivated elsewhere as an ornamental. In some areasCheilocostus speciosus is introduced and has become an invasive species.
Habitat[edit]
The habitat where this species is found is roadside ditches and low-lying areas in the forest. The flowering season starts after the rainy season, from October to December.
Human relevance[edit]
The plant has many historical uses in Ayurveda, where the rhizome has been used to treat fever, rash, asthma, bronchitis, and intestinal worms. It is mentioned in the Kama Sutra as an ingredient in a cosmetic to be used on the eyelashes to increase sexual attractiveness.
Cheilocostus speciosus has a large number of common names in many languages, including isebsab' (Palauan);keukemuk or keumul (Bengali); keukand (Hindi); thebu (Sinhala); pakarmula (Gujarati); pushkarmula (Marathi andSanskrit); jom lakhuti (Assamese); kostam (Tamil); "Kosta" in Kannada; and "Kostamu" in Telugu.
Gallery[edit]
·        
Flower at Kolkata, West Bengal, India.

·        
Flower & leaves at Kolkata, West Bengal, India.

·        
Costus speciosus in Basse Terre,Guadeloupe.

·        
Costus speciosus inHawaii.
References[edit]
1.       Jump up^ "Cheilocostus speciosus (J.König) C.Specht". The Plant List. Retrieved 14 July 2013.
External links[edit]
Wikimedia Commons has media related toCheilocostus speciosus.
·         Horticultural Info
·         FloriData Info Page

This Zingiberales-related article is a stub. You can help Wikipedia by expanding it.
·         Costaceae
·         Invasive plant species
·         Flowers
·         Flora of China
·         Flora of Thailand
·         Flora of New Guinea
·         Flora of Queensland
·         Flora of Malesia
·         Zingiberales stubs