۱۳۹۵ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

کاکنج، کاکنه، عروسک پس پرده،گیلاس جهودان، گیاه فانوس، کچومن

کاکنج[ ک َ / ک ِ / ک ُ ن َ ] (اِ) معرب کاکنه ٔ فارسی است و نزد عامه ٔ اهل فارس معروف به عروسک پس پرده و به شیرازی کچومن و به یونانی اوسفندنون و به سریانی خمری مرجا و به رومی اسقیدولیون و به عربی جوزالمزج و حب اللهو و به هندی راجپوتکه و به لاتینی هلیله ٔ کایم نامند.
ماهیت آن : از انواع عنب الثعلب است و وجه افراد ذکر آن معروف بودن به اسم خاص است و آن نباتی است شبیه به نبات عنب الثعلب و برگ آن از آن عریض تر و شاخهای آن چون بلند شود منحنی به سوی اسفل گردد و گل آن سفید مایل به سرخی و ثمر آن در غلافی مستدیر شبیه به مثانه و آن غلاف در خامی سبز میباشد و بعد رسیدن سرخ و در وسط آن دانه مانند سر پستان و فندق کوچکی نیز بعد رسیدن سرخ میگردد و پیوسته بقمع آن . و دو صنف میباشد جبلی و بستانی . و جبلی آن را برگ مانند برگ سیب غبارآلوده و سیاه و ساق آن با رطوبت چسبنده و نبات آن بزرگ تر از بستانی و گل آن بسیار سرخ و دانه ٔ آن زرد مایل به سرخی و در غلافی زرد و منبت آن سنگلاخها و آن را کاکنج منوم و عنب الثعلب منوم و در تخدیر قویتر از خشخاش منوم و از مطلق آن مراد کاکنج بستانی است . و مستعمل پوست و ثمر و دانه ٔ آن است که سرخ رسیده بالیده تازه باشد. بهترین آن بعضی بستانی و بعضی جبلی گفته اند. و جمع میان هر دو قول آنکه جائی که تخدیر بسیار مطلوب باشد جبلی بهتر است و در مواضع دیگر بستانی و قوت آن تا سه سال باقی میماند (از مخزن الادویه ). به فارسی زعرور است . (فهرست مخزن الادویه ). صاحب اختیارات آرد: به پارسی عروسی در پرده گویند و یک نوع آن را به شیرازی کچومن گویند. و به یونانی نعقابن و قوت وی نزدیک بود به قوت عنب الثعلب خاصه قوت ورق وی . نیکوترین حب آن گویند کوهی بود. صاحب منهاج گوید:نیکوترین ورق آن بستانی بود و طبیعت آن سرد و خشک بود تا دوم و گویند در دوم و گویند در سیوم ربو و لهث و عسرالبول را نافع بود و شریف گوید: اگر ازحب وی هر روز یک مثقال فروبرند از یرقان خلاص یابند به ادراربول . و اگر زن بعد از طهر هفت روز هر روز هفت حب فرو برد منع آبستنی بکند و مجرب است روی جگر. و مثانه را نیکو بود و ادرار بول بکند و فرجه که در مجاری بول بود سود دهد. (از اختیارات بدیعی ). دکتر محمدعلی غربی مؤلف درمان شناسی در ج 1 ص 153 کتاب خود آرد: کاکِنَج گیاهی است از طایفه ٔ سلانه که در باغات و مزارع میروید و میوه ٔ آن شبیه گیلاس و در محفظه که اول سبز و بعد نارنجی و سرخ رنگ میشود قرار دارد. و بهمین جهت به عروس پس پرده معروف است . محفظه ٔ آن خیلی تلخ است . و باید آن را از میوه ٔکاملاً جدا نمود. میوه کاکنج مدر و یکی از اجزای شربت کاسنی مرکب است . بعلاوه این دارو را برای زیاد کردن خون قاعدگی نیز بکار میبرند.
مقدار استعمال : پودر کاکنج به مقدار 2-5 گرم و عصاره ٔ آن به میزان 4-6 گرم بکار برده میشود. در ترجمه ٔ صیدنه آمده : کاکنج میوه ای است به اندازه ٔ نبق و هیأت او گرد بود و لون او سرخ باشد و او در میان قبه ای بود و رنگ قبه سرخ بود که بزردی زند و در وی دانه های ریزه بود. رازی گوید: منبت اوبلاد سردسیر بود و نیز آرد: در نواحی اصفهان بسیار باشد و گویند آن نوعی است از عنب الثعلب که رنگ او سرخ است واهل مرو او را عروس در قبه گویند و اهل ماوراءالنهرعروس رزانی گویند و بعضی عروس در پرده گویند. ص اونی گوید سرد و خشک است در دوم قابض است . ریش گرده و مثانه را سودمند بود و حرقةالبول را نافع بود و بول الدم را سود دارد و اورام را چون عصاره ٔ او طلا کنند نافع بود.
///////////////
کاکنج: میوه‌ای است به اندازه نبق، یعنی میوه درخت سدر که به لغت هندی او را «بیر» گویند و به هیأت گرد بود و لون او سرخ باشد و در میانه قبه بود و لون قبه او سرخ باشد که به زردی زند و در وی دانه‌های ریزه باشد و چنین گفته‌اند که کاکنج نوعی است از عنب الثعلب که لون او سرخ است و میوه او را «فسولیدس» گویند و اهل مرو کاکنج را عروس در قبه گویند و اهل ماوراء النهر عروس رزانی و بعضی عروس در پرده گویند.
یادگار، در دانش پزشکی و داروسازی، متن، ص: 354
(صیدنه ص 575). به پارسی عروس در پرده گویند و یک نوع به شیرازی کچومن خوانند و به یونانی نفقاین و قوت وی نزدیک به عنبت الثعلب بود خاصه ورق وی.
نیکوترین حب آن گویند کوهی بود و صاحب منهاج گوید نیکوترین ورق آن بستانی بود. (اختیارات ص 365).
یادگار
///////////
حب الکاکنج‌.  جوز المزج خوانند و بذر الکاکنج است و آن دو نوع است یک نوع را بشیرازی عروس در پرده خوانند و نوع دیگر را کجومن و بهترین آن بزرگ سرخ کوهی بود و گویند بستانی و طبیعت آن سرد است باعتدال و خشک است و عیسی گوید سرد و خشک است در آخر درجه اول تا دوم و گویند در سئوم مغص را نافع بود و بول براند و ریش گرده و مثانه را نافع بود چون بسیار استعمال کنند مضر بود بمثانه به سبب شدت ادرار و مصلح وی کل فارسی بود و گویند مغص را نافع بود و اغما که عارض شود و چون دانگی از وی با دانگی از شونیز سحق کنند و با روغن بنفشه بیامیزند و دو بار بدان سعوط سازند یا سه بار مغص و اغما را زایل کند و فولس گوید چون یک جزو از وی خشک کرده با جزوی شیح ارمنی سحق کنند و بیاشامند کرمها که در شکم بود بیرون آورد و گویند بدل وی عنب الثعلب بود
صاحب مخزن الادویه درباره کاکنج می‌نویسد: معرب کاکنه فارسی است و نزد عامه اهل فارسی معروف به عروسک پس‌پرده و بشیرازی کچومن و بیونانی اوسفدنون و بسریانی خمری مرجا و برومی اسقیدولیون و بعربی جوز المزج و حب اللهو و بهندی جپوتکه و بن پوتکه و به لاتینی هلیله کایم نامند و آن نباتی است شبیه به عنب الثعلب و دانه آن مانند سر پستان و باندازه فندق کوچکی است
لاتین‌PHYSALIS ALKEKENGI  فرانسه‌COQUERET  انگلیسی‌CLAMNY WINTER CHERRY
شلیمر می‌نویسد: به عقیده صاحب تحفه تخم آن را اگر اواخر قاعدگی زن بخورد مانع آبستنی است‌.
اختیارات بدیعی، ص: 108
//////////////
عروسک پس پرده
اشاره
در کتب طب سنتی و در بازار دارویی با نامهای «عروسک پس پرده»، «عروسک پشت پرده»، «کاکنه»، «گیلاس جهودان»، «کچومن» و معرّب آن «کاکنج
 و عربی آن «جوز المزج» و «حب اللهو» و به زبان چینی «گیاه فانوس» نامیده می‌شود (البته ترجمه نام چینی آن به فارسی است). به فرانسوی‌Physalis وAlkekenge وCoqueret و به انگلیسی‌Alkekengy و Ground cherry وWinter cherry وChinese lanternplant نامیده می‌شود. گیاهی است از خانواده‌Solanaceae نام علمی آن‌Physalis alkekengi L . می‌باشد.

مشخصات

عروسک پس پرده گیاهی است چندساله بلندی آن زیاد نیست و معمولا از 70 سانتی‌متر کمتر است. ساقه آن زاویه‌دار، رنگ پوست آن کمی قرمز، برگها به رنگ سبز تیره، ناصاف، بیضی‌شکل نوک‌تیز و پهن با دمبرگی نسبتا طویل است که به ساقه متصل می‌شود. گلها منفرد به رنگ سفید مایل به سرخ که در تابستان ظاهر می‌شود.
میوه آن سته است و قرمزرنگ به بزرگی یک فندق و به شکل و ابعاد یک گیلاس که در غلافی کروی‌شکل واقع شده است. رنگ غلاف یا به اصطلاح پرده خارجی که میوه در آن واقع شده است ابتدا سبز و پس از رسیدن قرمزرنگ می‌شود. داخل میوه دانه‌های ریز سفیدرنگ جای دارد. گیاه عروسک پس پرده خاکهای آهکی را دوست
معارف گیاهی، ج‌5، ص: 40
دارد. تکثیر آن از طریق کاشت بذر آن در پاییز یا در بهار ممکن می‌باشد.
به‌طور خودرو در مناطق مختلف اروپا و آسیای خاور دور در ایران می‌روید. در ایران در دامنه‌های البرز، اطراف تهران، اطراف شمیران، مناطق مرکزی ایران، اصفهان و آذربایجان، جنگلهای حسن بیگلو و در مناطق شمالی ایران در رودبار کوشک بخصوص زیر درختان زیتون به‌طور خودرو می‌روید.

ترکیبات شیمیایی

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه کاکنج یک ماده تلخ و یک آلکالوئید مشخص شده است. میوه آن دارای مقدار زیادی ویتامین‌C (بیش از آب لیمو) و کمی قند و مقداری سیترون (اسید سیتریک) می‌باشد. در برگهای آن یک ماده تلخ به نام فیزالین 65] وجود دارد.
معمولا از نظر خواص دارویی میوه و برگهای آن مورد توجه است. میوه آن در حالت تازه بودن شبیه گیلاس است، وقتی که خشک شود مانند عناب می‌شود. از نظر طعم کمی ترش است و برگها و قسمت سبز بن میوه تلخ است، موقع مصرف باید بن میوه را جدا کرد.

خواص- کاربرد

در هندوستان از گیاه کاکنج یا عروسک پس پرده به عنوان مدّر و ضد انگل معده و روده و برای رفع ناراحتی‌های مجاری ادرار و مثانه و در استعمال خارجی برای رفع ناراحتی‌های پوست مصرف می‌شود. برگهای آن مدّر است.
در چین طبق آنچه که درPentsao کتاب معروف طب سنتی چین آمده است، از سرشاخه‌ها، برگها، ساقه، و ریشه آن به عنوان تب‌بر کودکان استفاده می‌شود. برای میوه آن خواص مدّر و نرم‌کننده سینه قایل هستند و از دانه‌های داخل میوه برای تسهیل زایمان استفاده می‌شود. از برگها و یا از میوه سوخته زغال‌شده آن که با روغن مخلوط شده باشد، روی جوش و کورک می‌مالند. در شبه جزیره مالایا از گیاه به‌طور عمده به عنوان ضماد استفاده می‌شود. در اسناد طب سنتی قدیم ایران آمده است که گونه جبلی یا کوهی کاکنج که در ارتفاعات کوهستان می‌روید از نظر خواص بسیار
معارف گیاهی، ج‌5، ص: 41
قوی‌تر از گونه دشتی یا به اصطلاح گونه بستانی آن است. میوه و برگ گونه کوهی مخدّر و خواب‌آور است و مقدار خوراک آن در حدود خمس مقدار خوراک از کاکنج دشتی است و اگر بیشتر خورده شود مسمومیت ایجاد کرده و اختلال حواس و جنون می‌آورد.
کاکنج از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و خشک است. از نظر خواص معتقدند که قطره عصاره میوه آن برای التیام زخمهای مزمن گوش بسیار مفید است و شربت عصاره میوه آن برای رفع نفس‌تنگی و رفع تشنگی و سختی تنفس و اخراج صفرا و دفع کرم معده و کرم کدو و رفع بیماری‌های کلیه و مثانه و التیام جراحتهای آنها نافع است. برای کبد بسیار خوب است و اگر تا مدتی هر روز 5 گرم از عصاره میوه آن خورده شود برای یرقان بسیار مفید است. مدّر است. معروف است که اگر زن پس از پاکی از عادت ماهیانه هفت عدد از میوه آن را بخورد برای جلوگیری از حامله شدن بسیار مؤثر است. توجه شود که چون مخدّر قوی است این‌گونه مصارف باید زیر نظر پزشک باشد. یکی از اطبای معروف طب سنتی گفته است که اگر 25 گرم میوه خشک کاکنج را با 25 گرم شیح ارمنی مخلوط کرده، ساییده و بخورند کرم معده و کرم کدو را دفع می‌کند. مالیدن عصاره آن به ورمها و بواسیر و زخمها برای نرم کردن آنها خیلی مفید است. به منظور اینکه عوارض تخدیر نداشته باشد، بهتر است کاکنج با گلقند خورده شود. مقدار خوراک از میوه خشک ساییده شده آن تا 20 گرم و از عصاره آن 6- 4 گرم است. در موارد ناراحتی‌های مختلف این گیاه را به صورت مربا یا ترشی مصرف می‌کنند. برای تهیه دم‌کرده 50- 20 گرم میوه را در یک لیتر آب جوش دم کرده، و می‌خورند. در استعمال خارج از جوشانده غلیظ آن استفاده می‌شود. برای این کار 140- 60 گرم گیاه را در آب می‌جوشانند و در استعمال خارج به کار می‌برند.
گونه دیگری از این گیاه به انگلیسی‌Husk tomato وGround cherry و به فرانسوی‌Coqueret نامیده می‌شود. میوه آن خوردنی است. گیاهی است از خانواده‌Solanaceae نام علمی آن‌Physalis peruviana L . می‌باشد. این‌گونه بومی امریکای حارّه می‌باشد و در باغهای هندوستان نیز کاشته می‌شود. در امریکا به عنوان میوه مأکول در بازار عرضه می‌شود که شبیه گیلاس در ابعاد کوچکتر و یا شبیه انگور فرنگی است و در امریکای لاتین با غذاهای گوشتی به صورت سرخ‌کرده یا پخته و یا در سوپ و با سالاد مصرف می‌شود.
معارف گیاهی، ج‌5، ص: 42

ترکیبات شیمیایی

از نظر ترکیبات شیمیایی در هر 100 گرم میوه خام این گیاه مواد زیر وجود دارد:
آب 85 گرم، پروتئین 9/ 1 گرم، چربی 7/ 0 گرم، مواد قندی 8 گرم، کلسیم 9 میلی‌گرم، فسفر 40 میلی‌گرم، آهن 1 میلی‌گرم، ویتامین‌A 720 واحد بین المللی، تیامین 11/ 0 میلی‌گرم، رایبوفلاوین 4% میلی‌گرم، نیاسین 8/ 2 میلی‌گرم و ویتامین‌C 11 میلی‌گرم.

خواص- کاربرد

در هند از عصاره برگهای گیاه برای دفع کرم و انگل شکم خورده می‌شود. گیاه مدّر است و میوه آن خوردنی است و خواص آن کم‌وبیش شبیه عروسک پس پرده است. طعم آن ترش و کمی شیرین و ویتامین‌C آن در موارد کاهش این ویتامین در بدن اثر مفید دارد.
معارف گیاهی، ج‌5، ص: 43
////////
استخراج، جداسازي و شناسايي فيزالين هاي گياه عروسک پشت پرده (Physalis alkekengy) رشد يافته در آذربايجان


 * گروه شيمي تجزيه، دانشكده شيمي، دانشگاه تبريز
//////////
عروسک پس پرده
  
    • نام فارسی:
    • نام عربی: «جوزالمزج» و «حب اللهو»
    • نام انگلیسی: Alkekengy و Ground cherry و Winter cherry و Chinese lanternplant
    • نام محلی:
    • نام فرانسوی: Physalis و Alkékenge و Coqueret
    • نام علمی: Physalis alkekengi L.
    • نام در کتب طب سنّتی: «عروسک پس پرده»، «عروسک پشت پرده»، «کاکنه»، «گیلاس جهودان»، «کچومن»
    • مترادف:
    • خانواده: Solanaceae
    • جنس:
مشخصات و ویژگی ها
گیاهی است چندساله بلندی آن زیاد نیست و معمولاً از 70 سانتی‌متر کمتر است. ساقۀ آن زاویه‌دار، رنگ پوست آن کمی قرمز، برگ‌ها به رنگ سبز تیره، ناصاف، بیضی شکل، نوک‌تیز و پهن با دمبرگی نسبتاً طویل که به ساقه متصل می‌شود. گل‌ها منفرد به رنگ سفید مایل به سرخ که در تابستان ظاهر می‌شود. میوۀ آن سته است و قرمزرنگ به بزرگی یک فندق و به شکل و ابعاد یک گیلاس که در غلافی کروی‌شکل واقع شده است. رنگ غلاف یا به اصطلاح پردۀ خارجی که میوه در آن واقع شده است، ابتدا سبز و پس از رسیدن قرمزرنگ می‌شود. داخل میوه دانه‌های ریز سفیدرنگ جای دارد. گیاه عروسک پس پرده خاک‌های آهکی را دوست دارد. گونۀ دیگری از این گیاه به انگلیسی Husk tomato و Ground cherry و به فرانسوی Coqueret نامیده می‌شود. میوۀ آن خوردنی است. گیاهی است از خانوادۀ Solanaceae و نام علمی آن Physalis peruviana L. می‌باشد.
روشهای تکثیر
تکثیر آن از طریق کاشت بذر آن در پاییز یا در بهار ممکن می‌باشد.
//////////////
عروسک پشت پرده (Physalis alkekengi) نام یکی از گیاهان دارویی است.
محتویات
  [نمایش] 
مشخصات[ویرایش]
نام های دیگر "کاکُنه" ، "گیلاس جهودان" ، "کچومن" و معرب آن "کاکِنَج" و عربی آن "جوزالمزج" و "حب اللهو" و چینی برگردانده به فارسی "گیاه فانوس" می باشد. گیاهی علفی پایا از تیره سیب زمینی با ریزومی خزنده و ساقه ای گوشه‌دار و راست استبرگیدم‌دار و در گروه دوتائی قرار گرفته‌اند.
خواص داروئی[ویرایش]
دافع اسید اوریک، نقرس، روماتیسم، ناراحتیهای کلیه و میزراه‌ها (مجاری ادرار) و دارای ویتامین ث.
مراحل رشد و نمو[ویرایش]
عروسک پشت پرده که کاکنج نیز نامیده می‌شود گیاهی است یک ساله یا چند ساله، زیبا و به بلندی کمتر از نیم متر. گلهای آن سفید وکوچک هستند. کاسه گل پس از گرده افشانی و لقاح می‌روید، درشت، متورم و رنگین می‌شود و به رنگ نارنجی تند با برگ‌های برجسته در می‌آید. درون آن میوه گیاه به شکل سته نارنجی رنگی تشکیل می‌شود. معمولأ در پاییز پارانشیم کاسه گل تحت تأثیر فعالیت‌های باکتری‌های سلولز خوار تجزیه می‌شود، در نتیجه فقط شبکه رگبرگ‌های کاسه به شکل تور سفید رنگ ظریف و نازکی باقی می ماند و میوه گرد درون آن نمایان می‌شود. به همین علت است که این گیاه را عروسک پشت پرده می‌نامند.
خواص دارویی[ویرایش]
برگ و میوه این گیاه خاصیت دارویی دارد.
عروسک پشت پرده طبعی سرد و خشک دارد و اثراتی نظیر مدر، تب‌بر، ضد انگل، تصفیه کننده خون و قاعده‌آور دارد.
برای رهایی از کرم کدو (تنیا) و انگل‌های معده و روده می‌توان از ۲۵ گرم میوه عروسک پشت پرده همراه با ۲۵ گرم درمنه استفاده کرد.
میوه عروسک پشت پرده شبیه گیلاس است و ویتامین C آن بیشتر از لیمو است.
از عروسک پشت پرده برای درمان بیماریهای زیر می‌توان استفاده کرد :
زخم مجاری ادراری، بواسیر، هپاتیت، استسقاء (آب طلبی)، ناراحتی‌های پوستی مانند جوش و کورک (به صورت مخلوطی از روغن با سوخته میوه)، برونشیت و تنگی نفس،رماتیسم و نقرس.
از میوه آن برای تسهیل زایمان نیز می‌توان استفاده کرد.
در ایران[ویرایش]
این گونه از عروسک پشت پرده در جنگل‌های شمال و ارسباران می روید.
جستارهای وابسته[ویرایش]
منابع[ویرایش]
  • ماهنامه ترویجی سبزینه
  • کتاب معارف گیاهی ، جلد پنجم ، حسین میر حیدر
//////////
به پنجابی بتی پھل  :
بتی پھل شرمائی ٹبر دے فیزالس ٹوکرے دا بوٹا تے اوہدا فروٹ اے۔ ایہ دکھنی یورپ توں ایشیاء تےجپان تک ہوندا اے۔ ایہدے فروٹ تے کھٹے توں لال رنگ دا کاغذ چڑھیا ہوندا اے جیہڑا بلدی کاغذی بتی ورگا لگدا اے۔ ایہ اک سجاوٹی بوٹا اے تے ایہدے پھل بلدی بتی وانگوں لگن باہجوں ایہدا ایہ ناں رکھیا گیا۔
///////////////
به آذری عادی یرگیلاسی :
Adi yergilası (lat. Physalis alkekengi)[1] - yergilası cinsinə aid bitki növü.[2]
//////////
Physalis alkekengi
From Wikipedia, the free encyclopedia
"Hozuki" redirects here. For other uses, see Hozuki (disambiguation).
Physalis alkekengi
Physalis alkekengi fruit with the red husk
Kingdom:
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Species:
P. alkekengi
Physalis alkekengi
L.
  • Alkekengi officinarum Moench
  • Boberella alkekengi (L.) E.H.L.Krause
  • Physalis alkekengi var.anthoxantha H. Lév.
  • Physalis alkekengi var.orientalis Pamp.
  • Physalis ciliata Siebold & Zucc.
  • Physalis halicacabum Crantz
  • Physalis hyemalis Salisb.
  • Physalis kansuensis Pojark.
Physalis alkekengi (bladder cherryChinese lantern,[2] Japanese-lantern,[3] strawberry groundcherry,[4] or winter cherry;[2] Japanese: hōzuki) is a relative of P. peruviana (Cape gooseberry), easily identifiable by the larger, bright orange to red papery covering over its fruit, which resemble paper lanterns. It is native from southern Europe east across southern Asia toJapan. It is an herbaceous perennial plant growing to 40–60 cm tall, with spirally arranged leaves 6–12 cm long and 4–9 cm broad. The flowers are white, with a five-lobed corolla 10–15 mm across, with an inflated basal calyx which matures into the papery orange fruit covering, 4–5 cm long and broad.
Contents
  [show
Cultivation[edit]
Physalis alkekengi, or the Chinese lantern, dries during spring. Once it is dried, the bright red fruit is seen.
It is a popular ornamental plant, though it can be invasive with its wide-spreading root system sending up new shoots some distance from where it was originally planted. In various places around the world, it has escaped cultivation.[5] It has food and medicinal uses.[5][6]
Traditional uses[edit]
The dried fruit of P. alkekengi is called the golden flower in the Unani system of medicine, and used as a diuretic, antiseptic, liver corrective, and sedative.[7]
Chemical constituents[edit]
Like a number of other species in the genus Physalis, it contains a wide variety of physalins.[8][9][10]When isolated from the plant, these have antibacterial[11] and leishmanicidal[12][13] activities in vitro.
It also contains caffeic acid ethyl ester, 25,27-dehydro-physalin L, physalin D, and cuneataside E.[14]
Cultural significance[edit]
Hozuki Market in Japan
In Japan, its seeds are used as part of the Bon Festival as offerings to guide the souls of the deceased. Also, an annual market is dedicated to the flower called hōzuki-ichi which occurs inAsakusa around Sensō-ji every year on July 9 and 10.
References[edit]
Wikimedia Commons has media related to:
  1. Jump up^ The Plant List
  2. Jump up to:a b "USDA GRIN Taxonomy, entry for Physalis alkekengi".
  3. Jump up^ "BSBI List 2007". Botanical Society of Britain and Ireland. Archived from the original (xls) on 2015-02-25. Retrieved 2014-10-17.
  4. Jump up^ "Physalis alkekengi"Natural Resources Conservation Service PLANTS Database. USDA. Retrieved 1 October 2015.
  5. Jump up to:a b "1. Physalis alkekengi Linnaeus". Flora of China.
  6. Jump up^ Azadeh Montaserti, Maryam Pourheydar, Mozafar Khazaei, and Rostam Ghorbani (Winter 2007),"Anti-fertility effects of physalis alkekengi alcoholic extract in female rat", Iranian Journal of Reproductive Medicine 5 (1): 13–16, ISSN 1680-6433
  7. Jump up^ Rasheed N.M.A., Shareef M.A., Ahmad M., Gupta V.C., Arfin S., Shamshad A.K "HPTLC finger print profile of dried fruit of Physalis alkekengi Linn." . Pharmacognosy Journal 2010 2:12 (464-469)
  8. Jump up^ Matsuura, T; Kawai, M; Makashima, R; Butsugan, Y (1970), "Structures of physalin A and physalin B, 13,14-seco-16,24-cyclo-steroids from Physalis alkekengi var. Francheti.", Journal of the Chemical Society. Perkin transactions 1 5: 664–70, doi:10.1039/j39700000664ISSN 0300-922X,PMID 5461642
  9. Jump up^ Qiu, L; Zhao, F; Jiang, Zh; Chen, Lx; Zhao, Q; Liu, Hx; Yao, Xs; Qiu, F (Apr 2008), "Steroids and flavonoids from Physalis alkekengi var. franchetii and their inhibitory effects on nitric oxide production.", Journal of Natural Products 71 (4): 642–6, doi:10.1021/np700713rPMID 18348534
  10. Jump up^ Kawai, M; Yamamoto, T; Makino, B; Yamamura, H; Araki, S; Butsugan, Y; Saito, K (2001), "The structure of physalin T from Physalis alkekengi var. franchetti.", Journal of Asian natural products research 3 (3): 199–205, doi:10.1080/10286020108041391ISSN 1028-6020PMID 11491395
  11. Jump up^ Silva, M.T.G.; Simas, S.M.; Batista, T.G.; Cardarelli, P.; Tomassini, T.C.B. (2005). "Studies on antimicrobial activity, in vitro, of Physalis angulata L. (Solanaceae) fraction and physalin B bringing out the importance of assay determination". Memorias do Instituto Oswaldo Cruz 100: 7.doi:10.1590/s0074-02762005000700018.
  12. Jump up^ leishmanicidal Archived May 15, 2010, at the Wayback Machine.
  13. Jump up^ Choudhary M.I., Yousaf S., Ahmed S., Samreen , Yasmeen K., Atta-ur-Rahmang "Antileishmanial physalins from Physalis minima" Chemistry and Biodiversity 2005 2:9 (1164-1173)
  14. Jump up^ YUAN Ye,XU Nan,BU Xian-kun,ZHAN Hong-li,ZHANG Meng-meng Chemical constituents of Physalis alkekengivar. franchetii() "Chinese Traditional and Herbal Drugs"http://en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTOTAL-ZCYO201012005.htm (Liaoning University of Traditional Chinese Medicine,Dalian 116600,China)