۱۳۹۵ فروردین ۳۰, دوشنبه

قرنفل، میخک، لونک، غرنیواس، قرفلون، کلوو/کلوف

[1] - قرنفل[ ق َ رَ ف ُ ] (معرب ، اِ) میخک ، و آن بار یا شکوفه ٔ درختی است که در جزایر هند پیدا گردد، و آن بهترین و پاک ترین ِ داروهای گرم است ، شکوفه ٔ آن را نر و میوه ٔ آن را ماده گویند و شکوفه ٔ آن پاک تر است و هر دو لطیف و صفادهنده ٔ دل و دماغ هستند. (از منتهی الارب ). گلی است معروف و معدن آن هندوستان است . و اصل آن کرن پهول بوده و معنی کرن پهول به لغت هندی یعنی گل شعاع آفتاب ، زیرا بر آن گل که سفید است رنگهای گلگون از شعاع آفتاب می افتد و زنان اهل هند آن را در سوراخ گوش کنند که سوراخ گوش بسته نشود. و به پارسی آن گل را میخک خوانند و مشهور است ، و قرنفل معرب است . صاحب غیاث اللغات نوشته است که کرن پهول در هندی گل گوش است ، چه اینکه کرن در هندی گوش است و پهول گل است . (آنندراج ). هو ثمرة فی جزیرةالهند و هو کالیاسمین لکنّه اشد سواداً منه . حار یابس فی الثالثة مفرح مقو للقلب و المعدة و الکبد و الدماغ و سائر اعضاء الباطنة. محلل للریاح ، نافع من الاستسقاء اللحمی و القی ٔ و الغثیان و یحد البصر و ینفع السبل و یطیب النکهة. (بحر الجواهر). || امروز نام گلی است خردبته باگلی معطر که در باغها برای زینت کارند :
هرچند بسی است در چمن گل
هست از همه به گل قرنفل .
////////////////
قرنفل‌.  بپارسی میخک گویند و نر آن مانند استخوان زیتون بود و درازتر و بغایت سیاه و علک وی در قوت علک البطم بود نیکوترین آن تیزبوی و شیرین‌طعم با تیزی و تلخی اندک بود و طبیعت آن گرم و خشک بود در سئوم بوی دهان خوش کند و چشم را روشن دارد و شبکوری زایل کند کحل کردن و قوت جگر بدهد و قی و غثیان و سلس البول و تقطیر البول را نافع بود چون از سردی بود و مسخن رحم زنان بود و اگر نیم درم از وی سحق کنند و با شیر تازه بیاشامند بناشتا مجامعت قوت دهد و بوی وی مقوی دماغ سرد بود کسی که علت سودا بر وی غلبه کرده باشد و وی مقوی دل و مفرح بود و سودای مزاج را نافع بود و مقوی معده و جگر و مجموع اعضای باطن بود و مسخن آن و استسقای لحمی را نافع بود و مقوی اعضای رئیسه بود بدین سبب بود که مجامعت زیاده کند و هضم را یاری دهد و بادها که متولد شده باشد از فضول غذا در معده و مجموع شکم بشکند و لثه را قوت دهد و گویند مضر بود به معا و مصلح وی صمغ عربی بود و گویند بدل آن نیم وزن آن جوزبوا و نیم وزن آن یا بوزن آن خولنجان بود
در مخزن الادویه می‌نویسد: قرنفل به فتح قاف و را و سکون نون و ضم فا و قرنفول نیز و بیونانی غرنیواس و برومی قرفلون و بفارسی میخک و بهندی لونک و بانگریزی کلوف نامند و آن ثمر درختی است که در جزیره جاوه و بتاویه بهم می‌رسد درخت آن شبیه درخت کنار است ابو ریحان در صیدنه می‌نویسد: بعضی از قرنفل نر و بعضی ماده است و میوه نبات قرنفل به هیأت چهارسو بود و به غنچه ناشکفته ماند و آنچه نر است بهندی اورالونکهل گویند و دیگری لونک نیز نامد
______________________________
لاتین‌CARYOPHYLLI فرانسه‌CLOUS DE GIROFLE انگلیسی‌CLOVES
اختیارات بدیعی، ص: 341
///////////////
میخک (درخت)
اشاره
به فارسی «میخک» گفته می‌شود و در کتب طب سنتی با نامهای «قرنفل» و «قرنفول» آمده است، به فرانسوی‌Giroflier و به انگلیسی‌Clove tree نامیده می‌شود. گیاهی است از خانواده‌Myrtaceae ، نام علمی آن‌Syzygium aromaticum (L .) Merr Perry و مترادفهای آن‌Eugenia aromatic O .Ktze . وEugenia caryophyllata Thunb . وCaryophyllus aromaticus L . وJambosa caryophyllus Niedz . است که از طرف گیاه‌شناسان مختلف نامگذاری شده است.
مشخصات

درختچه‌ای است کوچک مخروطی با برگهای همیشه‌سبز و ناخزان، متقابل بیضی، نوک‌تیز، و کمی موجدار بلندی درختچه 12- 10 متر است. رنگ سبز تیره زیبای برگها با رنگ صورتی برگهای جوان و رنگ قرمز دمبرگهای برگها هماهنگی بسیار دارد و منظره زیبایی به درخت میخک می‌دهد.
کلمه‌Clove از لغت‌Clou فرانسوی منشأ می‌گیرد و یا بالعکس.Clou به معنای میخ است، زیرا غنچه‌های خشک‌شده این درختچه که مصرف طبی و ادویه‌ای دارد به شکل میخ کوچک است. طول هر غنچه در حدود 5/ 1- 1 سانتی‌متر است. غنچه‌های درخت میخک بی‌درنگ پس از باز شدن غنچه‌ها یعنی قبل از اینکه رنگ خاکستری و ارغوانی آن به رنگ قرمز تیره تبدیل شود، باید چیده و خشک شود. درخت
معارف گیاهی، ج‌2، ص: 417
میخک بومی جزایر ملوکی و شرق اندونزی و اقیانوسیه است ولی امروز در سایر مناطق نیز برای زیبایی درختچه و گلهایش پرورش داده می‌شود. در ایران نیز به عنوان گیاه زینتی و زیبای گلخانه‌ای در گلخانه و یا در اطاقها که از سرما محفوظ باشد پرورش داده می‌شود.
در اسناد و مدارک طب سنتی مشرق زمین اولین نشانه‌های شناخت درخت میخک به دوران امپراتوری‌Han در چین برمی‌خورد (سه قرن قبل از میلاد مسیح) و با نام «ادویه زبان جوجه» نام برده شده است. و بعد از میلاد در اروپا به صورت یک گیاه شناخته شده بوده است. در تاریخ آمده است که امپراتور کنستانتین ضمن هدایایی که برای‌St .silvester اسقف اعظم کلیسای رم در تاریخ 335- 314 پس از میلاد فرستاده است، چندین کشتی نقره و طلا و ادویه مختلف از جمله 70 کیلوگرم میخک بوده است.
تکثیر درخت میخک از طریق کشت بذر آن در خزانه صورت می‌گیرد و 6- 4 هفته طول می‌کشد که جوانه بزند. نهالهای میخک را معمولا در دو سالگی به بیرون در هوای آزاد منتقل می‌کنند و فواصل درختچه‌ها 6* 6 متر گرفته می‌شود. اولین محصول میخک در 8- 6 سالگی برداشت می‌شود و محصول درختچه مرتبا تا 25- 20 سالگی افزوده می‌شود تا وقتی که به‌طور متوسط از هر درخت در حدود 4 کیلوگرم میخک خشک به دست آید.
درخت میخک در خاکهای عمیق با زهکش خوب مناطق حاره در ارتفاعات 900- 700 متر از سطح دریا خوب رشد می‌کند و باید در محلی کاشته شود که از باد محفوظ باشد و متوسط بارندگی منطقه از 2500 میلی‌متر در سال کمتر نباشد. وقتی که شکوفه‌ها به رنگ صورتی و به طول حدود 5/ 1 سانتی‌متر شدند چیده می‌شوند.
در مناطق مساعد معمولا دو محصول در سال برداشت می‌شود.

ترکیبات شیمیایی

از نظر ترکیبات شیمیایی میخک دارای مقدار قابل ملاحظه‌ای اسانس روغنی فرّار است. مقدار اسانس که از طریق تقطیر گرفته می‌شود از غنچه‌های میخک در حدود 16 درصد و از ساقه‌های درخت میخک 6- 4 درصد و از برگهای درخت میخک در حدود 2 درصد می‌باشد.
اسانس میخک در صنعت عطرسازی و برای معطر کردن صابونها و در تهیه خمیر
معارف گیاهی، ج‌2، ص: 418
دندان برای معطر کردن آن و در تهیه محلولهای شست‌وشوی دهان به کار می‌رود.
اسانس میخک دارای 90- 80 درصد ماده اوژنول است. اوژنول ماده‌ای است بی‌رنگ، معطر و روغنی به فرمول خام‌C 01 H 21 O 2 که بر طبق یکی از روشهای صنعتی به عنوان پایه ساختمان وانیلین صنعتی یا وانیلین مصنوعی به کار می‌رود که از نظر عطر و خواص جانشین وانیلین طبیعی است.
در اندونزی میخک را به نسبت یک قسمت میخک ساییده‌شده و 2 قسمت توتون داخل توتون سیگار کرده و در سیگارهایی که با دست می‌پیچند مصرف و دود می‌کنند، نام این نوع سیگار کرتک 664] است. این سیگارها در موقع کشیدن علاوه بر عطر دلپذیری که دارد، ترق‌ترق صدا می‌کند و جالب است و در حال حاضر نیمی از محصول میخک برای تهیه سیگارهای کرتک داخل توتون می‌شود.
در گزارش بررسی‌های دیگری ترکیبات شیمیایی میخک چنین بیان می‌شود]S .G .I .M .P[ :
اسانس میخک که در حدود 5/ 15 درصد وزن غنچه را تشکیل می‌دهد دارای حدود 92 درصد اوژنول، مقدار کمی از مواد آستیل‌اوژنول کاریوفیلن 665] و فورفورال 666] می‌باشد.
در گزارش بررسی شیمیایی دیگری در]M .P .E .SE .A[ آمده است:
مقدار اوژنول در اسانس غنچه‌ها متغیر و از 85- 50 درصد است. اوژنول ماده ضدعفونی‌کننده غیر سمّی است [ردگروو**] و به علاوه اسانس دارای آستیل‌اوژنول و انواع آلفا و بتا از سسکی‌ترپن 667]، کاریوفیلن، اوژنین 668]، کاریوفیلین، وانیلین، گالوتانیک اسید[669] و کلسیم اکسالات 670] [یونگ‌کن است.

خواص- کاربرد

غنچه‌های خشک‌شده میخک که در بازار تجارت تحت نام میخک عرضه می‌شود،
معارف گیاهی، ج‌2، ص: 419
بادشکن، ضد قی، مقوی معده و ضد آشفتگی و تهوع است [چونگ یائوچی . و تب‌بر، کرم‌کش، قاعده‌آور و تونیک و مقوی است. میخک به عنوان یک کمک برای معالجه بیماری‌های شریان تجویز می‌شود [هوبوتر]. و محرک و تهییج‌کننده فعالیت جهاز هاضمه است [روا*، چیو*، استوارت و لوئی**]. برای معالجه اسهال و دل‌درد اطفال توصیه می‌شود [هوپر]. برای وبا نافع است [استوارت و لو*]. حالت قی و استفراغ بعد از غذا را رفع می‌کند [چوین*]. در مالایا علاوه بر اینکه از میخک به عنوان ادویه برای معطر کردن غذا استفاده می‌شود، معمولا برای تقویت زنان پس از دوره زایمان می‌دهند و به صورت ضماد برای رفع سردرد به کار می‌برند [ریدلی و به صورت گرد به کمر زن پس از زایمان و تولد نوزاد می‌مالند [برکیل*] و برای رفع دندان‌درد نیز به کار می‌رود [ریدلی . از اسانس آن برای بی‌حسی‌های موضعی استفاده می‌شود و آن را به موضع می‌مالند [لیو*]. اسانس آن به صورتی که از تقطیر غنچه‌ها به دست می‌آید تحریک‌کننده پوست است و در اندونزی آن را با روغن چرب مناسبی مخلوط کرده برای مواضع روماتیسمی یا به رانهای بیماران مبتلا به بری‌بری می‌مالند.
در بعضی موارد اسانس خالص را کمی در چای یا مشروب غیر الکلی دیگری مخلوط کرده و برای رفع کمردرد می‌خورند [وان‌استی‌نیس کروزمان* و هین .
از نظر طبیعت غنچه‌های میخک طبق نظر اطبای سنتی ایرانی خیلی گرم و خشک است. معتقدند که خواص آن عبارت است از فرح‌افزا و مقوی دماغ، ذهن و فکر می‌باشد. سردرد سرد را رفع می‌کند و برای فلج و لقوه و سکته و باز کردن گرفتگی‌ها و انسداد دماغی و سایر امراض سرد و تر سوداوی دماغی و اعصاب نافع است. برای اشخاصی که سودا در مزاج آنها غالب باشد به هر شکلی مایع و دم‌کرده یا گرد خیسانده مفید است. بتنهایی یا با ادویه مناسب برای تقویت لثه‌ها و رفع درد دندان سرد و رفع بدبویی دهان مفید است. جویدن آن برای خوشبویی دهان مؤثر می‌باشد. مالیدن آن برای تقویت دید چشم مفید است. خوردن آن برای رفع سرفه سرد و تر و تنگی نفس کهنه، رطوبی، خفقان سرد و رفع وحشت، خوف و وسواس نافع می‌باشد.
خوردن آن مقوی معده، هاضمه، روده‌ها، کبد، کلیه، طحال، رحم و برای افزایش نیروی جنسی سردمزاجان مفید است. ضمنا برای قی و آشفتگی و سکسکه و تحلیل بادهای غلیظ و رفع استسقای عمومی و قطره‌قطره ادرار کردن و بیماری‌های سرد رحم به صورت خوردن و شیاف در مهبل نافع می‌باشد. خوردن 2 گرم آن با شیر
معارف گیاهی، ج‌2، ص: 420
شاخه درخت میخک با گل
1. جوانه میخ‌مانند آن
تازه مشروط به اینکه تا چند روز ادامه داده شود برای تقویت نیروی جنسی سردمزاجان مؤثر است و خوردن 4 گرم از آن به‌طور مرتب در دوران پاکی بعد از قاعدگی در زنان باعث گرم شدن و تقویت رحم و آبستن شدن می‌باشد. مالیدن جویده آن با آب دهان بر قضیب در موقع هم‌بستری موجب تلذذ طرفین است. مضر کلیه و روده‌ها در گرم‌مزاجان است از این نظر باید با صمغ عربی خورده شود. مقدار خوراک آن تا 5 گرم است. جانشین آن از نظر خواص هم‌وزن آن دارچین و نصف وزن آن بسباسه و نصف وزن آن فرنجمشک است. در مصارف داخلی دم‌کرده 10- 1 گرم میخک ساییده در هزار گرم آب بتدریج خورده می‌شود و گرد آن 2- 5/ 0 گرم مصرف می‌شود.
برای تهیه عرق میخک به ترتیب زیر عمل می‌شود:
میخک نرم ساییده‌شده یک واحد، برگ گل سرخ ساییده‌شده 5/ 1 واحد، برگ گاوزبان نرم ساییده 5/ 1 واحد، همه را در گلاب 24 ساعت بخیسانند و پس از آن، آن را تقطیر نمایند و به قدر احتیاج بنوشند، برای تقویت اعضای داخلی، معده، کبد، هاضمه و رفع بادها، سموم و تعدیل اخلاط و بیماری‌های سرد بسیار نافع است.
معارف گیاهی، ج‌2، ص: 421
برای تهیه نوشابه طبی آن به ترتیب زیر عمل می‌شود: (روغن غیر صنعتی و خانگی).
میخک ساییده یک واحد، آب انارین (انار ترش و شیرین) 16 واحد، عسل یک واحد، در شیشه کنند و سر آن را بسته در محل گرمی بگذارند و پس از یک هفته بیرون آورند آماده مصرف است و اگر آن را با شکر مخلوط کرده قوام آورند شربت آن برای امراض سرد بسیار نافع است.
معارف گیاهی، ج‌2، ص: 422
//////////////////////
میخک صدپر (Clove) نوعی از گیاهان دارویی، درخت این گیاه در تمام طول سال سبز است.گل‌های این گیاه دارای بوی معطرقوی می‌باشد و ارتفاع درخت ۱۰ تا ۱۲ متر است و گاهی تا ۲۰ متر هم رشد می‌کند و دارای برگ‌هایی بزرگ و با گل‌هایی سرخ می‌باشد. جوانه‌های گل در ابتدا کم رنگ هستند و به تدریج تبدیل به سبز و پس از ان به رنگ قرمز تبدیل می‌شود، در این هنگام میوه‌های درخت اماده برداشت هستند. و به عنوان ادویه در ترشیجات استفاده می‌شود و از دانه‌های به عنوان داروهای پزشکی نیز استفاده می‌شود.میخک صدپر در حال حاضر در درجه اول در کشورهای هند، اندونزی، ماداگاسکار، زنگبار، پاکستان، ویتنام و سری لانکا برداشت می‌شود. از جمله اقدامات سلطان بوسعید جد اعلای سلطان سعید پادشاه عمان زمانی که زنگبار را به عنوان پایتخت عمان اختیار نمود، این است که در شهر زنگبار کشت میخک را رواج داد و سپس با وجود میخک فراوان در این شهر، کارخانه روغن میخک ایجاد گردید. اکنون از جمله سوغات های این شهر روغن میخک است که از مرغوبیت خوبی برخوردار است.
محتویات
  [نمایش
موارد استفاده[ویرایش]
خوراکی[ویرایش]
میخک صدپر را می‌توان در پخت‌وپز استفاده کرد، هندی‌ها در طول تاریخ از این گیاه در غذاهای خود استفاده می‌کرده‌اند و به عنوان ادویه معطر به برنج اضافه می‌کردند. میخک صدپر کمتر دز غذاهای روزمره استفاده می‌شود و بیشتر خواص طبی دارد و موجب افزایش حرارت بدن می‌شود. میخک صدپر خشک نیز در بعضی از مناطق هند به عنوان عطر چایی استقاده می‌شود به ویژه منظقهگجرات. در غذاهای مکزیکی به همراه زیره و دارچین در خوراک استفاده می‌شود. همچنین در پنیر به همراه زیره سبز و خورش‌ها نیز استفاده می‌شود. مصرف بیش از حد ان موجب بیهوشی می‌شود.
غیر خوراکی[ویرایش]
از نوع صورتی ان برای دفع ادرار و درمان عفونت های ادراری و سوزش آن، ضدعفونی کننده معده و التیام زخم وسردرد و ضدعفونی و تسکین دندان درد استفاده می‌شود. همچنین در چین و ژاپن برای بخوردادن استفاده می‌شود واسانس ان در بسیاری از عطرها استفاده می‌شود. در اندوزی در سیگار هم استفاده می‌شود، سال ۲۰۰۹ در ایالات متحده امریکا این نوع سیگارغیرقانونی اعلام شد.
به دلیل خواص ضدعفونی کننده، در چین برای درمان سکسکه استفاده می‌شده‌است از انجا که این گیاه بسیار گرم کننده‌است مورد استفاده برای افرادی که ناتوانی جنسی داشته اندو جلوگیری از انزال زودرس نیز استفاده می‌شده، از روغن گل میخک صدپر برای درمان اکنه، جوش، کاهش حساسیت‌های پوستی و همچنین درمان سوختگی‌های شدید استفاده می‌شود. همچنین داری خواص دیگری از جمله، دفع پشه، کاهش تب، وکاهش سطح قند خون نیز می‌باشد.
اطلاعات غذایی[ویرایش]
در هر قاشق غذاخوری از میخک صدپر (۶٫۶ گرم)
·         کالری: ۲۱
·         چربی: ۱٫۳۲
·         چربی‌های اشباع شده: ۰٫۳۵
·         کربوهیدرات: ۴٫۰۴
·         فیبر: ۲٫۳
·         پروتئین: ۰٫۳۹
·         کلسترول: ۰
تاریخچه[ویرایش]
تا قبل از دوران مدرن غرب میخک صدپر مورد استفاده شرق‌ها بوده‌است و با ورود غربی‌ها به شرق با این گیاه اشنا شدند و از ان استفاده کردند، میخک صدپر به همراه جوز وفلفل در روم باستان به شدت با ارزش بوده‌اند و در قرون وسطی به عنوان یک کالای با ارزش در اقیانوس هند در تجارت‌ها استفاده می‌شده‌است ارزش یک کیلوگرم میخک صد پر در ان زمان برابر با ۷ گرم طلا بود است. در اواخر قرن پانزدهم پرتغال مقادیر زیادی از این گیاه را به اروپا اورد. به علت ارزش بالای ان اسپانیا در فکر تجارت این گیاه در اقیانوس هند شد و بعدها موفق به گرفتن این تجارت از پرتغالی‌ها شدند. در قرن هفدهم تجارت ان تحت سلطه هلندی‌ها در امد.
منابع[ویرایش]
مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Clove»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۱۳ اگوست ۲۰۱۱).
////////////////
به عربی و مصری قرنفل:
القرنفل (باللاتينيةSyzygium aromaticumنوع من النباتات من الفصيلة الآسيّة.
بعض حبات القرنفل المجفف
محتويات
  [أظهر
الوصف النباتي[عدل]
النبات شجرة دائمة الخضرة، لها شكل مخروطي، مزهرة ذات زهر رباعي الأجزاء، ولها رائحة عطرية قوية، يبلغ متوسط ارتفاع شجرة القرنفل من 10 إلى 12 مترا ويصل أحيانا إلى 20 مترا. هي واحدة من أقدم وأشهر التوابل، وبذورها تشبه المسامير وهي أكثر أجزائها استعمالا وتسمى كذلك بعود النوار ويكون لونها أحمرا ويتحول إلى البني عندما تصبح يابسة.
تستخدم بذورها المجففة كبهارات في الكثير من الأطعمةويستخدم كبهار للقهوة العربية. بالإضافة إلى تأثيراته الطبية الكثيرة المفيدة. ومن اسمائه الشائعة في جزيرة العرب العويدي او المسمار.
الاستعمالات الطبية[عدل]
يوصف القرنفل بأنه طارد للحمى، مطهر، ومعقم للمعدة، يشفي من القروح وآلام الرأس ويحمي من الأوبئة ويساعد على الهضم ويسكن الام الاسنان ويخفف التهابات الحساسية وينبه القلب والمعدة. و يستخرج من بذور القرنفل زيت طيار يسمى الأوجينول الذي له خصائص علاجية خاصة لآلام الأسنان، ويمكن كذلك استخراج الزيت من سوق شجرة القرنفل وأوراقها عن طريق التقطير.
أصل القرنفل[عدل]
موطن القرنفل الأصلي جزر مولوكا بإندونيسيا وجنوب الفلبين و يزرع القرنفل اليوم على نطاق واسع في عدة بلدان مثل تنزانيا ومدغشقر وجبال الأنديزوالبرازيل
ت الربيع أو من فسائل شبه ناضجة في الصيف، وتقطف براعم الأزهار غير المتفتحة مرتين في السنة عندما تنمو وتجففها الشمس. يستخدم القرنفل كمخدر موضعي خصوصاً في مجال الأسنان
المعلومات الغذائية[عدل]
تحتوي كل ملعقة كبيرة من القرنفل (6.6غ)، بحسب وزارة الزراعة الأميركية على المعلومات الغذائية التالية :
·         السعرات الحرارية: 21
·         الدهون: 1.32
·         الدهون المشبعة: 0.35
·         الكاربوهيدرات: 4.04
·         الألياف: 2.3
·         البروتينات: 0.39
·         الكولسترول: 0
////////////////
به کردی سورانی میخه ک:
مێخەک (Syzygium aromaticum، Eugenia aromaticum یان Eugenia caryophyllata) خونچەی وشککراوی دارێکە کە خۆماڵیی ناوچەی ئیندۆنیزیایە کە لە زۆربەی وڵاتانی جیھاندا وەک چێشتەخۆشکە بەکاردەبردرێت. لە کوردستاندا زۆرتر بۆ بۆنخۆشکردن بەکاری دەبەن. مێخەک و چەپکەمێخەک لە گۆرانییە فولکلۆرەکانی کوردیدا زۆر دەبیسرێت.
////////////////
به دیودهی (مالدیوی):

ކަރަންފޫ(ސައިންޓިފިކް ނަންSyzygium aromaticum)ނުވަތަ (އިނގިރޭސި ބަހުންClove)އަކީ މަތިކަރާބޭހުގެ ބާވަތެކެވެ. އަދި މިއީ ހަވާދުގެ ބާވަތެއްގެ ގޮތުގައި ބޭނުންކުރާ އެއްޗެއް ވެސް މެއެވެ. މިއީ ދުފާއިރު ބޭނުންކުރާ އެއްޗެކެވެ. މީގެ ކުރީކޮޅުގައި ހަތަރު ތުނޑު ހުންނާނެއެވެ. މިއީ ކުޅި ރަހަލާ، ކަޅުކުލައިގެ އެއްޗެކެވެ. ކަރަންފޫ މައިގަނޑު ގޮތެއްގައި އެންމެ ގިނައިން ހައްދަނީ ޒެންޒިބާރު، އިންޑޮނޭޝިޔާ، އަދި މަޑަގަސްކަރައިގައެވެ. ކަރަންފުލަކީ ކައި ނިމިގެން އަނގައިގެ ތެރޭގައި ހުންނަ ވަސް ކަނޑުވާލުމަށް ވެސް ކައި އުޅޭ އެއްޗެކެވެ.
ކަރަންފޫ ގަސް އާންމުކޮށް ހެދެނީ 20-10 މީޓަރާއި ދެމެދުގެ އުސްމިނަކަށެވެ. ކަރަންފޫ ގަހުގެ ފަތް ހުންނަނީ ދިގުކޮށް ވައް ފާނޑަކަށެވެ. ކަރަންފޫ ގަހުގެ މާ ހުންނަނީ ރަތް ކުލައެއްގައެވެ.
//////////////
به کردی مخِک:
Mêxekqernefîl (dianthus caryophylllus) navê darekê ye ku darik û gulîkên wê tên bikaranîn. Bejna darê 10-15 m bilind dibe. Di pêjgeha kurd de, di gelek xwarin-vexwarinan de tê bikaranîn.
////////////////
به عبری:
ציפורן הוא תבלין העשוי מכפתורי פרחים מיובשים של עץ תבלין טרופי ירוק עד בשם אוגניית הציפורן (שם מדעיSyzygium aromaticum) ממשפחת ההדסיים. שם נוסף לעץ הוא Eugenia aromatica. מוצאו של העץ הוא איי מלוקו, המכונים "איי התבלין", שבמזרח אינדונזיה. ארצות הייצור של התבלין הן זנזיבר שבטנזניהמאוריציוס וארצות דרום מערב אסיה.
/////////////
به پنجابی لونگ:
لونگ میندی ٹبر دا اک بوٹا اے تے اوہدے پھل دا سکیا انگ اے جیہڑا اپنی خوشبو لئی مشہور اے تے کھانیاں چ ورتیا جاندا اے۔ ایہناں دا اصل دیس ملوکو جزیرے نیں جیہڑے انڈونیشیا وچ آندے نیں۔
////////////
به پشتو لونگ:
لونګ يو وږمين بوټی دی چې د مسالې او درملو په توګه هم کارېږي.
/////////////
به اردو لونگ:
لونگ (Clove) لونگ ایک درخت کے خوشبودار پھولوں کی کلیاں ہیں۔ یہ جزائر ملوک، انڈونیشیا کا مقامی پودا ہے، اور عام طور پر ایک مصالحے کے طور پر استعمال کیا جاتا ہے۔ لونگ تجارتی طور پر انڈونیشیا، بھارت، مڈغاسکر، زنجبار، پاکستان،سری لنکا اور تنزانیہ میں کاشت کیا جاتا ہے۔
////////////////
به آذری میخک:
Mixək - mixək ağacının qurudulmuş qönçələridir. 10-15 metr hündürlüyündə hamargövdəli həmişəyaşıl ağac fantastik bir ətir saçır.
Mixək təsərrüfatda da gərəkli olur. Əgər şəkərə qarışqalar daraşıbsa, bankadakı 1 kq şəkərin yanına 8 ədəd mixək qoyun. Mixək güvəyə qarşı da pis vasitə deyil. Qönçələrini cuna kisəyə yığaraq paltar dolabına qoyun. Əgər dayaz boşqaba bir neçə damcı mixək yağını damcıldadaraq masanın üzərinə qoysanız, həmin gün ağcaqanad görməyəcəksiniz.
Kulinariyada bu tünd ədviyyatı əsasən quş ətindən hazırlanmış yeməklərə, paştet, qoyun əti və kolbasaya əlavə edirlər. Mixək şoraba və sous, turşuya da qatılır.
//////////////
Clove
From Wikipedia, the free encyclopedia
This article is about the spice. For other uses, see Clove (disambiguation).
Clove
Kingdom:
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Species:
S. aromaticum
Syzygium aromaticum
(L.) Merrill & Perry
·         Caryophyllus aromaticus L.
·         Eugenia aromatica (L.) Baill.
·         Eugenia caryophyllata Thunb.
·         Eugenia caryophyllus (Spreng.) Bullock & S. G. Harrison
Cloves are the aromatic flower buds of a tree in the family MyrtaceaeSyzygium aromaticum. They are native to the Maluku Islands in Indonesia, and are commonly used as a spice. Cloves are commercially harvested primarily inBangladesh, Indonesia, IndiaMadagascarZanzibarPakistanSri Lanka, and Tanzania. Cloves are available throughout the year.
The clove tree is an evergreen that grows up to 8–12 m tall, with large leaves and sanguine flowers grouped in terminal clusters. The flower buds initially have a pale hue, gradually turn green, then transition to a bright red when ready for harvest. Cloves are harvested at 1.5–2.0 cm long, and consist of a long calyx that terminates in four spreading sepals, and four unopened petals that form a small central ball.
Contents
  [show
Uses[edit]
Dried cloves
Clove tree flowers
Clove output in 2005
Cloves are used in the cuisine of AsianAfrican, and the Near and Middle East countries, lending flavor to meats, curries, and marinades, as well as fruit such as apples, pears or rhubarb. Cloves may be used to give aromatic and flavor qualities to hot beverages, often combined with other ingredients such as lemon and sugar. They are a common element in spice blends such as pumpkin pie spice and speculoos spices.
In Mexican cuisine, cloves are best known as clavos de olor, and often accompany cumin and cinnamon.[2]
A major component of clove taste is imparted by the chemical eugenol,[3] and the quantity of the spice required is typically small. It pairs well with cinnamon, allspicevanillared wine and basil, as well as onioncitrus peelstar anise, or peppercorns.
Non-culinary uses[edit]
The spice is used in a type of cigarette called kretek in Indonesia.[1] Clove cigarettes have been smoked throughout Europe, Asia and the United States. Starting in 2009, clove cigarettes must be classified as cigars in the US.[4]
Because of the bioactive chemicals of clove, the spice may be used as an ant repellent.[5]
Cloves can be used to make a fragrance pomander when combined with an orange. When given as a gift in Victorian England, such a pomander indicated warmth of feeling.
Traditional medicinal uses[edit]
Cloves are used in Indian Ayurvedic medicine, Chinese medicine, and western herbalism and dentistry where theessential oil is used as an anodyne (painkiller) for dental emergencies. Cloves are used as a carminative, to increase hydrochloric acid in the stomach and to improve peristalsis. Cloves are also said to be a natural anthelmintic.[6] The essential oil is used in aromatherapy when stimulation and warming are needed, especially for digestive problems. Topical application over the stomach or abdomen are said to warm the digestive tract. Applied to a cavity in a decayed tooth, it also relieves toothache.[7]
In Chinese medicine, cloves or ding xiang are considered acrid, warm, and aromatic, entering the kidneyspleen andstomach meridians, and are notable in their ability to warm the middle, direct stomach qi downward, to treat hiccupand to fortify the kidney yang.[8] Because the herb is so warming, it is contraindicated in any persons with fire symptoms and according to classical sources should not be used for anything except cold from yang deficiency. As such, it is used in formulas for impotence or clear vaginal discharge from yang deficiency, for morning sickness together with ginseng and patchouli, or for vomiting and diarrhea due to spleen and stomach coldness.[8]
Cloves may be used internally as a tea and topically as an oil for hypotonic muscles, including for multiple sclerosis.[citation needed] This is also found in Tibetan medicine.[9] Some recommend avoiding more than occasional use of cloves internally in the presence of pitta inflammation such as is found in acute flares of autoimmune diseases.[10]
Cloves drying in sun
Potential medicinal uses[edit]
This section needs more medical references for verification or relies too heavily on primary sources. Please review the contents of the section andadd the appropriate references if you can. Unsourced or poorly sourced material may be challenged and removed(July 2012)
The U.S. Food and Drug Administration (FDA) has reclassified eugenol (one of the chemicals contained in clove oil), downgrading its effectiveness rating. The FDA now believes not enough evidence indicates clove oil or eugenol is effective for toothache pain or a variety of other types of pain.[11]
Studies to determine its effectiveness for fever reduction, as a mosquito repellent, and to prevent premature ejaculation have been inconclusive.[11] It remains unproven whether clove may reduce blood sugar levels.[12]
In addition, clove oil is used in preparation of some toothpastes and Clovacaine solution, which is a local anesthetic used in oral ulceration and inflammation. Eugenol (or clove oil generally) is mixed with zinc oxide to form a temporary tooth cavity filling.[13]
Clove oil can be used to anesthetize fish, and prolonged exposure to higher doses (the recommended dose is 400 mg/l) is considered a humane means of euthanasia.[14]
Adulteration[edit]
Clove stalks are slender stems of the inflorescence axis that show opposite decussate branching. Externally, they are brownish, rough, and irregularly wrinkled longitudinally with short fracture and dry, woody texture.
Mother cloves (anthophylli) are the ripe fruits of cloves that are ovoid, brown berries, unilocular and one-seeded. This can be detected by the presence of much starch in the seeds.
Brown cloves are expanded flowers from which both corollae and stamens have been detached.
Exhausted cloves have most or all the oil removed by distillation. They yield no oil and are darker in color.[15]
History[edit]
Archeologists have found cloves in a ceramic vessel in Syria, with evidence that dates the find to within a few years of 1721 BCE.[16] In the third century BCE, a Chinese leader in the Han Dynasty required those who addressed him to chew cloves to freshen their breath.[17] Cloves were traded by Muslimsailors and merchants during the Middle Ages in the profitable Indian Ocean trade, the clove trade is also mentioned by Ibn Battuta and even famousArabian Nights characters such as Sinbad the Sailor are known to have bought and sold cloves from India.[18]
Until modern times, cloves grew only on a few islands in the Maluku Islands (historically called the Spice Islands), including BacanMakianMotiTernate, and Tidore.[16] In fact, the clove tree that experts believe is the oldest in the world, named Afo, is on Ternate. The tree is between 350 and 400 years old.[19]Tourists are told that seedlings from this very tree were stolen by a Frenchman named Poivre in 1770, transferred to France, and then later to Zanzibar, which was once the world's largest producer of cloves.[19]
Until cloves were grown outside of the Maluku Islands, they were traded like oil, with an enforced limit on exportation.[19] As the Dutch East India Companyconsolidated its control of the spice trade in the 17th century, they sought to gain a monopoly in cloves as they had in nutmeg. However, "unlike nutmeg andmace, which were limited to the minute Bandas, clove trees grew all over the Moluccas, and the trade in cloves was way beyond the limited policing powers of the corporation."[20]
Chemical compounds[edit]
The compound eugenol is responsible for most of the characteristic aroma of cloves
Eugenol comprises 72–90% of the essential oil extracted from cloves and is the compound most responsible for clove aroma.[3] Other important essential oil constituents of clove oil include acetyl eugenol, beta-caryophyllene andvanillincrategolic acid, tannins such as bicornin,[3][21] gallotannic acidmethyl salicylate (painkiller), the flavonoidseugeninkaempferolrhamnetin, and eugenitin, triterpenoids such as oleanolic acidstigmasterol, and campesteroland several sesquiterpenes.[22]
Eugenol is toxic in relatively small quantities; for example, a dose of 5–10 ml has been reported as a near fatal dose for a two-year-old child.[23]
See also[edit]
Wikimedia Commons has media related to Clove.
·         Cinnamomum cassia
·         Gallic acid
·         Insect repellent
References[edit]
2.       Jump up^ Dorenburg, Andrew and Page, Karen. The New American Chef: Cooking with the Best Flavors and Techniques from Around the World, John Wiley and Sons Inc., 2003
4.       Jump up^ "Flavored Tobacco". FDA.gov. Retrieved September 7, 2012.
5.       Jump up^ "Get Rid of Ants 24". getridofanst24.
6.       Jump up^ Balch, Phyllis and Balch, James. Prescription for Nutritional Healing, 3rd ed., Avery Publishing, 2000, p. 94
7.       Jump up^ Alqareer A, Alyahya A, Andersson L. (May 24, 2012). "The effect of clove and benzocaine versus placebo as topical anesthetics". Journal of dentistry 34(10): 747–50. doi:10.1016/j.jdent.2006.01.009PMID 16530911.
8.       Jump up to:a b Chinese Herbal Medicine: Materia Medica, Third Edition by Dan Bensky, Steven Clavey, Erich Stoger, and Andrew Gamble 2004
9.       Jump up^ "Question: Multiple Sclerosis". TibetMed. Retrieved September 7, 2012.
10.    Jump up^ Tillotson, Alan (April 3, 2005). "Special Diets for Illness". Oneearthherbs.squarespace.com. Retrieved September 7, 2012.
11.    Jump up to:a b "Clove". MedlinePlus, U.S. National Library of Medicine and National Institutes of Health. 2014. Retrieved August 18, 2014.
12.    Jump up^ "Clove (Eugenia aromatica) and Clove oil (Eugenol)". National Institutes of Health, Medicine Plus. nlm.nih.gov. February 15, 2012. Retrieved September 7,2012.
13.    Jump up^ Youngken, H.W. (1950). Text book of pharmacognosy (6th ed.).
14.    Jump up^ Monks, Neale. "Aquarium Fish Euthanasia: Euthanizing and disposing of aquarium fish.". FishChannel.com. Retrieved August 1, 2011.
15.    Jump up^ Bisset, N.G. (1994). Herbal drugs and phyotpharmaceuticals, Medpharm. Stuttgart: Scientific Publishers.
16.    Jump up to:a b Turner, Jack (2004). Spice: The History of a Temptation. Vintage Books. pp. xxvii–xxviii. ISBN 0-375-70705-0.
17.    Jump up^ Andaya, Leonard Y. (1993). "1: Cultural State Formation in Eastern Indonesia". In Reid, Anthony. Southeast Asia in the early modern era: trade, power, and belief. Cornell University Press. ISBN 978-0-8014-8093-5.
19.    Jump up to:a b c Worrall, Simon (June 23, 2012). "The world's oldest clove tree". BBC News Magazine. Retrieved June 24, 2012.
20.    Jump up^ Krondl, Michael. The Taste of Conquest: The Rise and Fall of the Three Great Cities of Spice. New York: Ballantine Books, 2007.
21.    Jump up^ Li-Ming Bao, Eerdunbayaer, Akiko Nozaki, Eizo Takahashi, Keinosuke Okamoto, Hideyuki Ito and Tsutomu Hatano (2012). "Hydrolysable Tannins Isolated from Syzygium aromaticum: Structure of a New C-Glucosidic Ellagitannin and Spectral Features of Tannins with a Tergalloyl Group.".Heterocycles 85 (2): 365–81. doi:10.3987/COM-11-12392.
22.    Jump up^ Chinese Herbal Medicine: Materia Medica, Third Edition by Dan Bensky, Steven Clavey, Erich Stoger, and Andrew Gamble. 2004
23.    Jump up^ Hartnoll, G; Moore, D; Douek, D (1993). "Near fatal ingestion of oil of cloves". Archives of Disease in Childhood 69 (3): 392–3.doi:10.1136/adc.69.3.392PMC: 1029532. PMID 8215554.
Further reading[edit]

Liu, Bin-Bin; Liu, Luo; Liu, Xiao-Long; Geng, Di; Li, Cheng-Fu; Chen, Shao-Mei; Chen, Xue-Mei; Yi, Li-Tao; Liu, Qing (February 2015). "Essential Oil of Syzygium aromaticum Reverses the Deficits of Stress-Induced Behaviors and Hippocampal p-ERK/p-CREB/Brain-Derived Neurotrophic Factor Expression". Planta Medica 81 (3): 185–192. doi:10.1055/s-0034-1396150. Retrieved 27 April 2015.