۱۳۹۵ فروردین ۱۲, پنجشنبه

عناب، سنجد جیلان/گیلان، سنجدان، ژیزفون، شیلانه، غبیرا، پستنک، اون ناف، سیب کوهی، طبرخون، ارج، عناب آغاجی، آلما آغاجی

عناب . [ ع ُن ْ نا ] (ع اِ) سنجد جیلان . (منتهی الارب ). میوه ای است شبیه به سنجد و در منضجات ومسهلات به کار برند. خوردن آن خون را صاف کند. (برهان قاطع). ثمر درختی است معروف ، قریب به درخت کنار و زیتون در بلندی ، و برگ آن اندک ضخیم تر و طولانی تر از برگ کنار. و یک روی آن مزغب ، و پوست درخت آن سرخ رنگ و چوب آن نیز سرخ رنگ و نیمرنگ و خالدار. بهترین آن بزرگ بالیده ٔ به کمال رسیده ٔ سرخ شده ٔ در گوشت جرجانی و یا خطایی آن است که شیرین و عفوصت آن کم باشد. تازه ٔ آن معتدل در حرارت و برودت و مایل به رطوبت است ، و شیخ الرئیس آن را بارد اول و معتدل در یبوست و رطوبت قلیلی گفته است . خواص آن : منضج اخلاط غلیظه و ملین صدر و احشاء و مسهل اخلاط رقیقه و رافع خشونت سینه و حلق و صوت ، عارض از حرارت و سرفه ، و صاف کننده ٔ خون ، و مولد خون صالح ، و مسکن التهاب و تشنگی و حدت خون وگرمی و وجع جگر و مثانه و امراض مقعده و لزع امعاء و معده . (از مخزن الادویة). درختچه ای است از تیره ٔ عنابها که جزو تیره های نزدیک به گل سرخیان محسوب میشود. ارتفاع آن بین 4 تا 6 متر است و دارای ساقه ٔ راست و شاخه های ناهموار است . برگهایش کوچک و شفاف و بی کرک است و در قاعده ٔ دمبرگ دو گوشوارک نوک تیز بصورت خار وجود دارند. گلهایش کوچک و زردرنگ و شامل دم گل بسیار کوتاه است . میوه اش شفت و مایل به قرمز و شفاف و کروی است ، و ممکن است به بزرگی یک زیتون برسد. و دارای طعمی مطبوع است . بوی عناب ضعیف و طعم آن لعابی و کمی شیرین است . علاوه بر آنکه میوه ٔ این گیاه را بحالت تازه مصرف می کنند، در تداوی بعنوان ملین و مسکن سرفه به کار میرود. گیاه مزبور در اکثر نقاط ایران میروید.اون ناف . اون ناف دار. طبرخون . سنجد گرگان . سیلانه . شیلانه . تفاح بری . سیب کوهی . یبانی . آلماآغاجی . ارج . درخت شیلان . درخت شیلانک . تبرخون . عناب آغاجی . صغیرا. سنجد جیلان . سنجد جیلانی . (فرهنگ فارسی معین ). یک دانه ٔآن را عنابة گویند. (از اقرب الموارد) :
نهاد زهر بر نوش و خار هم بر گل
چنانکه باشد جیلانش از بر عناب .
ابوطاهر خسروانی .
////////////
عناب‌.  نیکوترین آن جرجانی بود تازه که خرد نبود و وی معتدل بود میان گرمی و سردی و تری و خشکی و شیخ الرئیس گوید گرم و تر بود در میانه درجه اول و حرارت وی غالب بود برطوبت و گویند سرد است در اول سودمند بود جهت حدت دم و خلطی نیک از وی حاصل شود چون بخورند یا آب وی بیاشامند و سرفه و ربو و درد کلیه و مثانه و درد سینه و حلق را نافع بود و اگر پیش از طعام بخورند نیکوتر بود و غذای وی اندک باشد و هضم وی دشخوار و مولد بلغم بود و معده را بد بود و مصلح وی کشمش بود یا مویز منقی و شریف گوید ورق وی چون خشک کنند و با سرکه سحق کنند و بر آکله افشانند بغایت نافع بود و اولی آن بود که پیش از آن به پر مرغ عسل بدان طلا کنند و چون پوست ساق درخت وی بکوبند و با همچندان اسفیداج بیامیزند و بر ریشهای پلید مالند پاک گرداند و شفا دهد و چون ورق وی بپزند و صافی کنند و پنج روز هر روز نیم رطل بغداد با قند بیاشامند حکه زایل کند از بدن و چون استخوان وی مطحون کنند و سویق سازند و به آب سرد بیاشامند طبیعت محکم دارد و شکم ببندد و اگر همچنان با استخوان مطحون کنند قرحه امعا را نافع بود و صمغ وی چون با سرکه حل کنند و بر قوبا طلا کنند و دو سه نوبت مکرر کنند البته زایل کند و ورق وی چون بخایند نیکوتر از طرخون بود جهت کسی که داروی مسهل خواهد خوردن و غثیان نیاورد و عناب مضعف باه بود و مقلل منی بود و بشیرازی شیلانه *گویند و بکرمانی حیلان.
صاحب مخزن الادویه می‌نویسد: عناب بضم عین ثمر درختی است معروف قریب بدرخت کنار و زیتون در بلندی و برگ آن اندک ضخیم‌تر و طولانی‌تر از برگ کنار و یکروی آن مرغب و پوست درخت و چوب آن سرخرنگ و خالدار است ...
ابو ریحان می‌نویسد درختی است که پارسیان او را سنجدان گویند و بسریانی زیزوفی گویند رومیها او را ژیزفون نامند
لاتین‌ RHAMUNUS ZIZYPHUS -ZIZYPHUS VULGARIS فرانسه‌JUJUBE انگلیسی‌JUJUBE
اختیارات بدیعی، ص: 309
* شیلانه . [ ن َ / ن ِ ] (ترکی ، اِ) به معنی شیلان است . (از آنندراج ). || مجازاً به معنی طعام نیز آمده . (آنندراج ) (انجمن آرا). || نام میوه ای که آنرا عناب نیز گویند. (آنندراج ). عناب . (از فرهنگ جهانگیری ) (انجمن آرا) (از برهان ) (ناظم الاطباء) (از آنندراج).
/////////////
عناب.  به ضم عین درختی است معروف قریب به درخت کنار و زیتون در بلندی و برگ آن اندک ضخیم‌تر و طولانی‌تر از برگ کنار و یک روی آن مرغب و پوست درخت و چوب آن سرخ رنگ و خالدار است .... درختی است که پارسیان او را سنجدان گویند و به سریانی زیزوفی گویند. رومیها او را ژیزفون گویند. (مخزن ص 618). به شیرازی شیلانه گویند و به کرمانی حیلان. (اختیارات بدیعی ص 308). عناب درختی است که پارسیان او را «سنجدان» گویند و به سریانی «زیزوفی» گویند و عناب «غبیرا» است و لغت رومی او را ژیزفون گویند و به فرغانه درخت او را سنجد جیلان* گویند. (صیدنه ص 494).
یادگار، در دانش پزشکی و داروسازی، متن، ص: 341
*جیلان . )اِ) میوه ایست مانند کُنار که آنرا سنجد و سنجد گیلان نیز میگویند و بتازیش عناب خوانند و اصح با جیم فارسی چیلان است . (شرفنامه ٔ منیری ). سنجد گرگانی . (اسدی ). پستنک . (حاشیه ٔ فرهنگ اسدی نخجوانی ). پستانک . عبیر. (حاشیه ٔ فرهنگ اسدی نخجوانی ). غبیرا. (اسدی). 
///////////

عنّاب

اشاره

به فارسی «عنّاب» و در کتب مختلف فارسی و طب سنتی با نامهای «عنّاب»، «شیلانه»، «سیلانه» و «شیلانک» و در گیلان «اون ناف»، «سیب کوهی»، «سنجد گرگان»، «طبرخون»، «ارج» و «سنجد جیلان» شناخته می‌شود و میوه درختی است که «اون ناف‌دار»، «عناب»، «درخت عناب»، «درخت شیلان»، «آلما آغاجی»، «درخت شیلانک» و «عناب آغاجی» گفته می‌شود. به فرانسوی میوه آن راJujube و درخت آن راJujubier وChicourlier وGuindaulier و به انگلیسی‌Jujube tree وChinese date گویند. گیاهی است از خانواده‌Rhamnaceae نام علمی آن‌Zizyphus jujuba Mill . و مترادف آن‌Zizyphus vulgaris Lam . وRhamnus zizyphus L . وZizyphus sativa Gaertn . می‌باشد. گونه‌Z .vulgaris دارای دو واریته است یکی‌Z .vulgaris Lam .var inermis Bge . و دیگری‌Z .vulgaris lam .var spinosus Bge ..

مشخصات

عناب درختی است کوتاه بلندی آن 8- 6 متر و بسیار مقاوم به خشکی. واریته‌ای از آن تیغ‌دار است. و واریته‌ای بدون تیغ می‌باشد. برگهای آن کوچک، متناوب و دندانه‌دار است و گلهای آن کوچک به رنگ سبز روشن مایل به زرد و مجتمع در کنار برگها است. میوه درخت عناب که عناب است، به رنگ قرمز و تخم‌مرغی به ابعاد
معارف گیاهی، ج‌6، ص: 409
یک زیتون و طعم آن کمی شیرین و لعابی و دارای بوی ضعیفی است و دارای یک هسته می‌باشد. تکثیر درخت عناب از طریق کاشتن بذر و یا قلمه و یا پاجوش آن انجام می‌شود و چون این درخت خیلی پاجوش می‌دهد، به‌طوری که همه ساله برای حفظ تعادل گیاهی لازم می‌شود که پاجوش آن را قطع کرد و پای درخت را تمیز نمود، بنابراین معمول‌ترین و سریع‌ترین راه تکثیر آن استفاده از پاجوش است که رشد سریع‌تری نیز خواهد داشت. اگر به دلایل بررسی‌های ژنتیکی برای یافتن انواع جدید و نه به قصد تولید زراعی، نظر به کاشت هسته میوه آن باشد بهتر است قشر سخت خارجی هسته را به‌طوری که آسیبی به مغز آن نرسد شکسته و مغز آن را بکارند.
معمولا تخم دو سال پس از کاشت جوانه می‌زند.
پاجوش را در اوایل یا در اواخر پاییز برحسب اقلیمهای مختلفه می‌توان کاشت.
درخت عناب را ممکن است با فواصل 6* 6 متر کاشت و چون رشد آن خیلی کند است در فواصل درختان عناب می‌توان درختان میوه سریع الرشد و با عمر کوتاه کاشت تا در چند سال اول که هنوز عناب به سن بهره‌برداری نرسیده از میوه‌های آن درختان استفاده نمود. بدیهی است در این قبیل موارد باید درختانی انتخاب نمود که از نظر مراقبتهای زراعی با عناب تعارض نداشته باشند و موجب اختلال در رشد و نمو عنابها نشوند. چون درخت عناب تقریبا از آخرین درختهایی است که شکوفه و برگ می‌کند (در خرداد و تیر) بنابراین در مناطق برّی از خطر سرمازدگی مصون است. درخت عناب معمولا در سنین 20- 15 سالگی به حد اکثر باردهی می‌رسد. عناب را اگر بخواهند تازه مصرف نمایند باید به محض اینکه شروع به قرمز شدن نمود آن را چیده و مصرف نمود و در صورتی که خشک آن مورد نظر باشد باید صبر کنند تا میوه کاملا روی درخت برسد و پس از آن بچینند.
درخت عناب بومی مناطق گرمسیر است. در شمال افریقا، جنوب اروپا، نواحی مدیترانه‌ای و مناطق معتدل آسیا می‌روید. در ایران در سواحل بحر خزر و دامنه نیل‌کوه در مینودشت، کوکلان گرگان، در کردستان و سردشت، در لرستان و بختیاری و در الموت و خراسان و بلوچستان و کرمان به‌طور خودرو می‌روید. در بندرعباس با نام محلی کندر» شناخته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی

در هسته عناب آلکالوئید وجود ندارد. روغن آن دارای اولئیک اسید، لینولئیک
معارف گیاهی، ج‌6، ص: 410
اسید، پالمیتیک اسید و فیتوسترول است [تانگ چائو].
در گزارش دیگری آمده است که عناب دارای مقدار زیادی ویتامین‌C است و در هر 100 گرم قسمت قابل خوردن خام آن در حدود 69 میلی‌گرم ویتامین‌C وجود دارد. بعلاوه دارای لعاب فراوان و در حدود 4/ 6- 7/ 2 درصد مواد قندی و پروتئین است. عصاره آبی چوب آن دارای یک ماده متبلور به نام زیزیفیک اسید[490] و یک تانن به نام اسید زیزیفوتانیک 491] است. این تانن در میوه عناب نیز مشخص شده است.

خواص- کاربرد

در هند از میوه عناب به عنوان داروی لعابدار و نرم‌کننده سینه و بندآورنده خونریزی استفاده می‌شود و برای تصفیه خون و کمک به هاضمه تجویز می‌شود. برگهای آن به شکل مشمع در موارد قطره‌قطره ادرار کردن به کار می‌رود.
جوشانده ریشه درخت عناب را برای کاهش تب به کار می‌برند و گرد ریشه خشک آن را روی زخمها و جراحتهای کهنه می‌ریزند، التیام‌بخش است. پوست درخت عناب دارویی برای قطع اسهال است. در برمه از میوه عناب به عنوان میوه سینه‌ای برای نرم کردن سینه مصرف می‌شود. از پوست درخت برای بند آوردن اسهال و از ریشه آن برای قطع تب استفاده می‌کنند و له شده برگهای آن را روی محل گزش عقرب می‌گذارند [راجر]. در کره از هسته آن به عنوان خواب‌آور[492] و مخدّر استفاده می‌شود.
[چونگ . در چین میوه عناب و مغز هسته آن احتمالا مهمترین قسمت دارویی گیاه است ولی با این حال از برگ، پوست، چوب و ریشه آن نیز در مواردی استفاده می‌شود [استوارت . میوه واریته وحشی و تیغ‌دار آن خیلی ترش و قابض است و میوه نوع بی‌تیغ اهلی آن کمی ترش و قابض است ولی از هر دو نوع در موارد مشابه دارویی استفاده می‌شود. در چین عناب به عنوان ضد سم در موارد مسمومیتهای حاصله در اثر آکونیت و ژانسیانا (هر دو از گیاهان خیلی سمّی هستند) به کار می‌رود. عناب اثر و طعم داروهای محرّک را کاهش می‌دهد [هاو]. با این توضیح هر وقت از نظر دارویی
معارف گیاهی، ج‌6، ص: 411
لازم باشد که از گیاه آکونیت و جنطیانا خورد بهتر است که توأم با عناب خورده شود زیرا اثر سمّی و تحریکی آنها را حتی در حد مجاز مقدار مصرف می‌کاهد و باعث می‌شود که آثار مفید دو داروی فوق بدون خطر در بدن منعکس شود. شرح دو گیاه فوق به تفصیل در سایر جلدهای این مجموعه آمده است.
عناب به عنوان داروی آرام‌کننده اعصاب [لوئی ، مقوی عمومی [روا]، مقوی معده، آرام‌بخش، ملیّن [کاریونه و کیمورا]. ضد سرفه و مدّر به کار می‌رود [ایچی مورا و هاو]. بی‌خوابی را از بین می‌برد و خواب‌آور است [چیو]. عرق شبانه را قطع می‌کند و برای ضعف عمومی و به‌طور کلی احساس خستگی و ضعف شدید به شکل نوراستنیا[493] بسیار نافع است [کاریونه و کیمورا]. از برگ، ریشه و پوست درخت عناب برای قطع بعضی از انواع تب، تسریع رشد موی سر و تهیه مایع شست‌وشوی چشم 494] استفاده می‌شود [استوارت . از جوشانده قسمت چوبی ریشه برای رفع احساس سیری مفرط و کمک به هاضمه می‌خورند و اگر با گوشت بپزند و سوپ یا آش آن را بخورند برای افزایش شیر و قطع خروج اخلاط خونی توأم با سرفه از ریه نافع است.
و اما عناب تازه از نظر طبیعت طبق رأی حکمای طب سنتی معتدل در حرارت و برودت و مایل به رطوبت و طبق نظر شیخ الرئیس ابو علی سینا کمی سرد است و از نظر خشکی و رطوبت معتدل است. در مورد خواص آن معتقدند که عناب از عوامل ملیّن و نرم‌کننده سینه است و یکی از 4 میوه سینه‌ای است (عناب، انجیر، مویز، خرما).
جوشانده 50 گرم آن در 1000 گرم آب شربت سینه‌ای خوبی می‌دهد. عناب منضج و اعتدال‌دهنده اخلاط غلیظ است و مسهل اخلاط رقیق. خشونت سینه، گرفتگی صدا و خشونت حلق که از حرارت عارض شده باشد را رفع می‌کند و سرفه و تنگی نفس و درد سینه را تسکین می‌دهد. خون را تصفیه می‌کند و مولد خون صالح است یعنی از داروهای خون‌ساز است. التهاب، تشنگی، حدت خون، درد کبد، کلیه و مثانه را تسکین می‌دهد. مالیدن آن به تنهایی و یا با هسته آن التهاب و ورم گرم چشم را تسکین می‌دهد. آشامیدن آب خیس‌کرده آن یا دم‌کرده آن مخلوط با عرق کاسنی
معارف گیاهی، ج‌6، ص: 412
یا سکنجبین برای تسکین حدت صفرا و خون مفید است. مقدار خوراک میوه عناب تا 50 عدد است.
مضار عناب این است که در معده‌های سرد ایجاد نفخ می‌کند و برای اصلاح آن باید شکر و مویز خورد. بعلاوه ترشح اسپرم را کاهش می‌دهد و نیروی جنسی را کم می‌کند. برای پرهیز از این عوارض باید عناب را مخلوط با داروهای محرک نظیر عسل خورد. پاشیدن گرد ساییده برگهای خشک آن برای تاولهای بد که در دهان یا در محل دیگری از بدن ظاهر شود مفید است. اگر روزانه در حدود 200 گرم از دم‌کرده برگ آن را با شکر تا پنج روز بخورند برای رفع خارش بدن مجرّب است. اگر برگ عناب در دهان جویده شود تا چند دقیقه موجب بی‌حسی ذائقه می‌شود و طعم درک نمی‌شود. ضماد برگ آن برای ترمیم و تسریع در ترمیم استخوان شکسته نافع است.
جوشانده عناب: عناب 14 دانه، جو پوست گرفته 25 گرم، آب مقدار کافی.
عناب را خرد کرده و با جو مخلوط نمایند و بجوشانند تا شکفته شود. مقدار آب باید آن‌قدر باشد که پس از جوشیدن 1500 گرم جوشانده به دست آید و می‌گذارند ته‌نشین شود و صاف روی آن را با انحراف ظرف بردارند و در تبهای شدید فنجان فنجان بنوشند.
جوشانده نوعی دیگر از عناب: عناب 15 دانه، سپستان 15 دانه، تخم خطمی 4 گرم، گل بنفشه 7 گرم، گل نیلوفر 5- 3 عدد، پرسیاوشان 5 گرم، رازیانه نیم‌کوفته 3 گرم و بهدانه 5/ 2 گرم. این داروها را شب در آب خیسانده و صبح جوشانیده بگذارند تا خنک شود و پس از صاف کردن نیم‌گرم با اضافه کردن قدری شکر سرخ به تدریج بنوشند. برای تسکین سرفه و نرم کردن سینه و اخلاط خیلی نافع است.
خیس کرده عناب: عناب 20 دانه، مویز دانه گرفته 30 دانه، سپستان 30 دانه و سرشاخه گلدار بنفشه 17 گرم. اجزای فوق را شب در نیم لیتر آب خیسانده و صبح پس از صاف کردن 50 گرم شیرخشت و 50 گرم ترنجبین به آن اضافه کرد. خوب حل کنند و پس از صاف کردن با قدری گلاب و عرق بیدمشک مخلوط کرده میل کنند.
معارف گیاهی، ج‌6، ص: 413
//////////////
عناب (Ziziphus zizyphus) درختچه‌ای است متوسط که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. عناب بومی مناطق گرمسیر بوده و برگ‌های کوچک سبزرنگ، بدون کرک و تخم‌مرغی شکل آن در زمستان می‌ریزد. میوهٔ زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی می‌باشد در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می‌خورد.
عناب را «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» نیز می‌نامند[۱].
محتویات
  [نهفتن
·         ۱پراکندگی
·         ۲رویش
·         ۳مصارف خوراکی
·         ۴خواص دارویی
·         ۵ارزش غذایی
·         ۶منابع
پراکندگی[ویرایش]
با توجه به کشت گستردهٔ عناب، رویشگاه اصلی این درخت به درستی مشخص نیست ولی چنین تصور می‌شود که خاستگاه طبیعی آن باید در آسیای جنوبی مابین لبنان، شمال هندوستان، شبه جزیره کره و جنوب و مرکز چین بوده باشد[۲]
رویش[ویرایش]
عناب درختچه‌ای است خزان‌پذیر که به صورت مستقیم و یا کج و معوج رشد کرده[۳] و ارتفاعی بین ۵ تا ۱۰ متر پیدا می‌کند[۴]. برگ‌های بیضی شکلش کشیده، بدون کرک و سبز براق بوده و حاشیه‌هایش دندانه‌دار می‌باشد[۴]. گل‌ها سبز متمایل به زرد و بسیار کوچک بوده، قطرشان به ۵ میلی‌متر می‌رسد و دارای ۵ گلبرگ ناپیدا می‌باشند. میوه‌های درخت بیضوی شکل و سفت بوده و طولشان به ۲–۳ سانتی‌متر می‌رسد. عناب نارس سبز و لغزنده بوده و طعمی شبیه به سیب دارد که پس از رسیدن به رنگ قرمز تیره درآمده و چروک می‌خورد[۱]. میوهٔ عناب که هسته‌ای دراز و باریک دارد در پاییز به طور کامل می‌رسد. مزهٔ آن شیرین، خوراکی بوده و دارای خاصیت دارویی می‌باشد.
عناب تازه
مصارف خوراکی[ویرایش]
میوهٔ خشک‌شدهٔ عناب
در بریتانیا عناب را به صورت خشک‌شده و یا به صورت آب‌نبات‌های طعم‌دار همراه با چای عصر میل می‌نمایند. در کره، چین وتایوان، شربت شیرین میوه عناب را مورد استفاده قرار می‌دهند. در برخی مناطق از عناب برای تهیهٔ سرکه استفاده می‌شود و در آفریقا از آن کیک درست می‌کنند. عناب کنسرو شده و چای با طعم عناب نیز در جهان استفاده می‌شود اما در ایران، پاکستان وهندوستان، عناب را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می‌نمایند[۱].
خواص دارویی[ویرایش]
عناب آرامش‌بخش و ضد بدخلقی است و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می‌کنند. عناب خون را تصفیه و سموم را از بدن دفع می‌کند، سبب روشنی پوست شده و از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌نماید[۱].
عناب خونساز، ملین و دارای لعاب بسیار است و سینه را نرم می‌نماید[۳]. استفاده از مغز میوه در زخم‌ها و بریدگی‌ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آنها می‌شود[۱]. عناب همچنین دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد[۴]. چای عناب دارای ماده ضدسرطانی ساپونینز است. این چای باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می‌شود.[۵] از جوشانده برگ عناب برای تسکین گلودرد و از عصاره آن برای درمان آن استفاده می‌شود. به خاطر سپرده شود که عناب باعث ازدیاد ویتامین k در خون می‌شود و خون را سفت می‌کند. پس بهتر است کسانی که غلظت خون بالایی دارند از مصرف آن پرهیز نمایند.[۶]
ارزش غذایی[ویرایش]
این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد معدنی است. همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور می‌باشد. در ضمن حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول مؤثر در کاهش چربی و قند خون است. محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است. نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالا است.
Jujube, raw
Fresh jujube fruits.
مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
۳۳۱ کیلوژول (۷۹ کیلوکالری)
۲۰٫۲۳ g
۰٫۲ g
۱٫۲ g
۷۷٫۸۶ g
ویتامین آی معادل
۴۰ میکروگرم (۴٪)
تیامین (ویتامین ب۱)
۰٫۰۲ میلی‌گرم (۲٪)
ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)
۰٫۰۴ میلی‌گرم (۳٪)
نیاسین (ویتامین ب۳)
۰٫۹ میلی‌گرم (۶٪)
۰٫۰۸۱ میلی‌گرم (۶٪)
۶۹ میلی‌گرم (۱۱۵٪)
۲۱ میلی‌گرم (۲٪)
۰٫۴۸ میلی‌گرم (۴٪)
۱۰ میلی‌گرم (۳٪)
۰٫۰۸۴ میلی‌گرم (۴٪)
۲۳ میلی‌گرم (۳٪)
۲۵۰ میلی‌گرم (۵٪)
۳ میلی‌گرم (۰٪)
۰٫۰۵ میلی‌گرم (۱٪)
منابع[ویرایش]
در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔعناب موجود است.
1.       ↑ پرش به بالا به:۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ پردیس کسرایی«عناب، یک داروی ناب». سامانه اطلاع‌رسانی شبکه پزشکی کشور. بازبینی‌شده در ۲۵ آبان ۱۳۸۸.
2.       پرش به بالا Rushforth, K. (1999). Trees of Britain and Europe. Collins ISBN 0-00-220013-9.
3.       ↑ پرش به بالا به:۳٫۰ ۳٫۱ «عناب». بانک اطلاعات داروهای گیاهی و داروهای گیاهی ایرطب. بازبینی‌شده در ۲۵ آبان ۱۳۸۸.
4.       ↑ پرش به بالا به:۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ «عناب». آفتاب به نقل از روزنامه شرق، ۲ مهر ۱۳۸۴. بازبینی‌شده در ۲۵ آبان ۱۳۸۸.
·         مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Jujube»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۹).
/////////////////
عناب (Ziziphus zizyphus) درختچه‌ای است متوسط که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. عناب بومی مناطق گرمسیر بوده و برگ‌های کوچک سبزرنگ، بدون کرک و تخم‌مرغی شکل آن در زمستان می‌ریزد. میوهٔ زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی می‌باشد در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می‌خورد.
عناب را «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» نیز می‌نامند[۱].
محتویات
  [نهفتن
·         ۱پراکندگی
·         ۲رویش
·         ۳مصارف خوراکی
·         ۴خواص دارویی
·         ۵ارزش غذایی
·         ۶منابع
پراکندگی[ویرایش]
با توجه به کشت گستردهٔ عناب، رویشگاه اصلی این درخت به درستی مشخص نیست ولی چنین تصور می‌شود که خاستگاه طبیعی آن باید در آسیای جنوبی مابین لبنان، شمال هندوستان، شبه جزیره کره و جنوب و مرکز چین بوده باشد[۲]
رویش[ویرایش]
عناب درختچه‌ای است خزان‌پذیر که به صورت مستقیم و یا کج و معوج رشد کرده[۳] و ارتفاعی بین ۵ تا ۱۰ متر پیدا می‌کند[۴]. برگ‌های بیضی شکلش کشیده، بدون کرک و سبز براق بوده و حاشیه‌هایش دندانه‌دار می‌باشد[۴]. گل‌ها سبز متمایل به زرد و بسیار کوچک بوده، قطرشان به ۵ میلی‌متر می‌رسد و دارای ۵ گلبرگ ناپیدا می‌باشند. میوه‌های درخت بیضوی شکل و سفت بوده و طولشان به ۲–۳ سانتی‌متر می‌رسد. عناب نارس سبز و لغزنده بوده و طعمی شبیه به سیب دارد که پس از رسیدن به رنگ قرمز تیره درآمده و چروک می‌خورد[۱]. میوهٔ عناب که هسته‌ای دراز و باریک دارد در پاییز به طور کامل می‌رسد. مزهٔ آن شیرین، خوراکی بوده و دارای خاصیت دارویی می‌باشد.
عناب تازه
مصارف خوراکی[ویرایش]
میوهٔ خشک‌شدهٔ عناب
در بریتانیا عناب را به صورت خشک‌شده و یا به صورت آب‌نبات‌های طعم‌دار همراه با چای عصر میل می‌نمایند. در کره، چین وتایوان، شربت شیرین میوه عناب را مورد استفاده قرار می‌دهند. در برخی مناطق از عناب برای تهیهٔ سرکه استفاده می‌شود و در آفریقا از آن کیک درست می‌کنند. عناب کنسرو شده و چای با طعم عناب نیز در جهان استفاده می‌شود اما در ایران، پاکستان وهندوستان، عناب را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می‌نمایند[۱].
خواص دارویی[ویرایش]
عناب آرامش‌بخش و ضد بدخلقی است و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می‌کنند. عناب خون را تصفیه و سموم را از بدن دفع می‌کند، سبب روشنی پوست شده و از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌نماید[۱].
عناب خونساز، ملین و دارای لعاب بسیار است و سینه را نرم می‌نماید[۳]. استفاده از مغز میوه در زخم‌ها و بریدگی‌ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آنها می‌شود[۱]. عناب همچنین دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد[۴]. چای عناب دارای ماده ضدسرطانی ساپونینز است. این چای باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می‌شود.[۵] از جوشانده برگ عناب برای تسکین گلودرد و از عصاره آن برای درمان آن استفاده می‌شود. به خاطر سپرده شود که عناب باعث ازدیاد ویتامین k در خون می‌شود و خون را سفت می‌کند. پس بهتر است کسانی که غلظت خون بالایی دارند از مصرف آن پرهیز نمایند.[۶]
ارزش غذایی[ویرایش]
این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد معدنی است. همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور می‌باشد. در ضمن حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول مؤثر در کاهش چربی و قند خون است. محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است. نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالا است.
Jujube, raw
Fresh jujube fruits.
مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
۳۳۱ کیلوژول (۷۹ کیلوکالری)
۲۰٫۲۳ g
۰٫۲ g
۱٫۲ g
۷۷٫۸۶ g
ویتامین آی معادل
۴۰ میکروگرم (۴٪)
تیامین (ویتامین ب۱)
۰٫۰۲ میلی‌گرم (۲٪)
ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)
۰٫۰۴ میلی‌گرم (۳٪)
نیاسین (ویتامین ب۳)
۰٫۹ میلی‌گرم (۶٪)
۰٫۰۸۱ میلی‌گرم (۶٪)
۶۹ میلی‌گرم (۱۱۵٪)
۲۱ میلی‌گرم (۲٪)
۰٫۴۸ میلی‌گرم (۴٪)
۱۰ میلی‌گرم (۳٪)
۰٫۰۸۴ میلی‌گرم (۴٪)
۲۳ میلی‌گرم (۳٪)
۲۵۰ میلی‌گرم (۵٪)
۳ میلی‌گرم (۰٪)
۰٫۰۵ میلی‌گرم (۱٪)
منابع[ویرایش]
در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔعناب موجود است.
1.       ↑ پرش به بالا به:۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ پردیس کسرایی«عناب، یک داروی ناب». سامانه اطلاع‌رسانی شبکه پزشکی کشور. بازبینی‌شده در ۲۵ آبان ۱۳۸۸.
2.       پرش به بالا Rushforth, K. (1999). Trees of Britain and Europe. Collins ISBN 0-00-220013-9.
3.       ↑ پرش به بالا به:۳٫۰ ۳٫۱ «عناب». بانک اطلاعات داروهای گیاهی و داروهای گیاهی ایرطب. بازبینی‌شده در ۲۵ آبان ۱۳۸۸.
4.       ↑ پرش به بالا به:۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ «عناب». آفتاب به نقل از روزنامه شرق، ۲ مهر ۱۳۸۴. بازبینی‌شده در ۲۵ آبان ۱۳۸۸.
·         مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Jujube»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۹).
////////////////////
العِنّاب أو شوك المسيح شجر شائك يصل طوله إلى حوالي 8 أمتار أوراقه مستطيلة غير حادة التسنن وعناقيد من الأزهار الصفراء المخضرة وثمرته بيضوية بنية إلى محمرة وأحيانا سوداء تشبه حبة الزيتونلذيذة الطعم ولبها أبيض هش. مدينة عنابة الجزائرية مشهورة بإنتاجها لهذه الفاكهة منذ زمن بعيد، وقد أخذت من ذلك اسمها.
يعرف العناب علمياً (باللاتينية: Ziziphus zizyphus) من الفصيلة النبقية.
الجزء المستعمل من النبات الثمار
شجرة عناب
ثمار العناب
محتويات
  [أظهر
الموطن الأصلي للعناب[عدل]
موطنه الأصلي الصين واليابان ويزرع في الصين منذ أربعة آلاف سنة ويعتبر من فواكه أهل الصين المفضلة وله قيمة غذائية جيدة. ينتشر الآن في بلاد الشاموإيران و جنوب شرق آسيا، وفي نيوزيلندا والمغرب العربي (سميت مدينة عنابة نسبة اليه) ويعيش في المناطق الحارة وشبه الحارة.
المكونات الكيميائية للعناب[عدل]
يحتوي العناب على صابونينات وفلافويندات وسكريات وهلام وفيتامينات أ، ب2، ج ومعادن هامة مثل الكالسيوم والفوسفور والحديد.
في الطب القديم[عدل]
- استخدم العناب في الطب الصيني منذ 2500 سنة على الأقل وقد ورد ذكره في تحفة القصائد وهو مقتطفات من الشعر الصيني في القرن السادس قبل الميلاد. وقد عرفته الشعوب القديمة، وقيل إن الجنود الرومان الذين كانوا في القدس أيام المسيح صنعوا تاجاً من شوك العناب وضعوه على رأسه وكانوا يحيطون معسكراتهم به لمنع الناس من الاقتراب منهم اجتنابا لشوكه وقد عرف العرب العناب قبل الإسلام وورد ذكره في الشعر الجاهلي فقيل: كأن قلوب الطير رطبا ويابساً *** لدى وكرها العناب والحشف البالي.
ثمار عناب طازجة

تحدث الأطباء العرب القدامى عن العناب وفوائده:
فقال داود الانطاكي "ينفع في خشونة الحلق والصدر والسعال واللهيب والعطش وغلبة الهم وفساد مزاج الكبد والكلى والمثانة واورام المعدة وامراض المعقدة وورقه يستر الذوق إذا مضغ فيعين على الأدوية البشعة ويحبس القئ".
وقال التفليسي "يعقل البطن ويسكن حدة الدم وينفع الصدر، والشربة منه ثلاثون عددا، ويسكن الصداع الحاصل من الدم والصفراوية، وينفع من الصداع والشقيقة، ويقوي البدن، ويصفي اللون جدا، ويسكن غليان دم الاطفال ومن مضاره انه يضعف القوة الجنسية ويصلحه الزبيب".
أما ابن سينا في القانون فقال "جيد للصدر والرئة وزعم قوم انه نافع لوجع الكلية والمثانة" وقال ابن البيطار "نافع من السعال والربو ووجع الكليتين والمثانة ووجع الصدر والمختار منه ما عظم حبه وان اكل قبل الطعام فهو أجود" وقال الشريف: "إذا جفف ورقه وسحق ونخل ونثر على الآكلة نفع من ذلك نفعا عظيما لا يبلغه في ذلك دواء وينفي أن يتقدم بأن يطلى على الأكلة بريشة بعسل خاثر، إذا دق قشر ساق الشجرة وخلط بمثله اسفيداجا وحشي به الجراحات الحنيشة نقاها وشفاها، إذا طبخ ورقه بماء ثم صفي وشرب من طبيخه خمسة أيام بسكر كل يوم نصف رطل فإنه يذهب الحكة عن البدن وهو مجرب، إذا طحن نواه وصنع منه سويق وشرب بماء بارد امسك الطبيعة وعقل البطن، إذا طحن بجملته كان نافعا من قرحة الامعاء.
وماذا قال عنه الطب الحديث؟ وصف العناب بأنه من الفواكه المفيدة جدا لأمراض الحلق ومسكن ومهدئ ومكافح للسعال ونافع للصدر وهو يزيد في الوزن ويحسن قوة العضلات ويزيد الاحتمال وفي الطب الصيني يوصف العناب كمقو للكبد ويعطى لخفض الهيوجية والتململ. أثبت في اليابان ان العناب يزيد مقاومة الجهاز المناعي وفي الصين كسبت الحيوانات المخبرية التي غذيت بمغلي العناب وزنا وأظهرت تحسناً في القدرة على الاحتمال، وفي إحدى الدراسات السريرية أعطي 12 مريضا يشكون من علل في الكبد العناب والفستق السوداني والسكر البني ليلياً، وقد تحسنت وظيفة الكبد لديهم في أربعة أسابيع.
وتصنع من ثمار العناب منقوعات للنزلات الصدرية ومطبوخات مرضية مدرة للبول ومسهلة، كما تستحضر منه خلاصة قابضة وعصارته تلطف حموضة الدم وينفع في الربو ووجع المثانة والكليتين.
هل هناك أضرار للعناب؟ - لا يوجد أي أضرار جانبية للعناب حتى للحوامل والأطفال.

تحدث أئمة المسلمين عن العناب ؤشفاءه للبصر :
العنّاب
مسألة: وردت روايات في التداوي بالعناب، قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): «العنّاب يذهب بالحمّى»[65].
والطبرسي في المكارم، عن ابن أبي الحصين قال: كانت عيني قد ابيضّت ولم أكن أبصر بها شيئاً فرأيت أمير المؤمنين [علي] ابن [أبي طالب] (عليهما السلام) في المنام فقلت: يا سيّدي عيني قد آلت إلى ما ترى، فقال: «خذ العنّاب فدقّه واكتحل به» فأخذته ودققته بنواه وكحلتها به فانجلت عن عيني الظّلمة ونظرت أنا إليها فإذا هي صحيحة[66].
المصدر من الآداب الطبية للإمام المجدد السيد [محمد الحسيني الشيرازي] رضوان الله عليه / فصل [الخضروات]
///////////////
به دیودهی (مالدیوی):
ކުންނާރު ނުވަތަ (އިނގިރޭސި ބަހުން: Jujube) އަކީ ދުނިޔޭގެ ވަރަށް ގިނަ ގައުމު ތަކުގައި ހެދޭ މޭވާ އެކެވެ. ކުންނާރުން ތަފާތު ބޭނުންތައް ކުރެއެވެ. އާންމުކޮށް ކުންނާރު ބޭނުންކުރަނީ ހުހަށް ކެއުމަށް ކަމުގައި ވިޔަސް ސީނުކަރަ އަދި ކޮރެއާ ފަދަ ގައުމު ތަކުގައި ފަތްޕިލާ ވެލީގެ ބޭސްވެރިކަމުގެ ތެރޭގައި ކުންނާރުގެ ބައިތައް ބޭނުންކޮށް އުޅެއެވެ.
///////////////
به آذری اصل عناب:
Əsl innab (lat. Ziziphus jujuba)[1] — innab cinsinə aid bitki növü.[2]
به ترکی حوناب:
Hünnap (Ziziphus zizyphus), cehrigiller (Rhamnaceae) ailesinden bahar aylarında hoş kokulu sarı renkli çiçekler açan dikenli bir ağaç türü.
////////////////
Ziziphus jujuba (from Greek ζίζυφονzízyphon[2]), commonly called jujube[3] (/ˈdʒuːdʒuːb/; sometimes jujuba), red date, Chinese date,[3] Korean date, or Indian date is a species of Ziziphus in the buckthornfamily (Rhamnaceae). It is used primarily as a shade tree that also bears fruit.
Contents
  [show
Description[edit]
Plate from the book Flora de Filipinas
It is a small deciduous tree or shrub reaching a height of 5–12 metres (16–39 ft), usually with thorny branches. The leaves are shiny-green, ovate-acute, 2–7 centimetres (0.79–2.76 in) wide and 1–3 centimetres (0.39–1.18 in) broad, with three conspicuous veins at the base, and a finely toothed margin. The flowers are small, 5 millimetres (0.20 in) wide, with five inconspicuous yellowish-green petals. The fruit is an edible oval drupe 1.5–3 centimetres (0.59–1.18 in) deep; when immature it is smooth-green, with the consistency and taste of anapple, maturing brown to purplish-black and eventually wrinkled, looking like a small date. There is a single hard stone similar to an olive stone.[4]
Distribution[edit]
Its precise natural distribution is uncertain due to extensive cultivation, but is thought to be in southern Asia, between Lebanon, northern India, and southern and central China, and possibly also southeastern Europe though more likely introduced there.[4]
This plant has been introduced in Madagascar and grows as an invasive species in the western part of the island. This plant is known as the "hinap" or "finab" in the eastern part of Bulgaria where it grows wild but is also a garden shrub, kept for its fruit. The fruit is picked in the autumn. The trees grow wild in the eastern Caribbean, and are reported to exist in Jamaica and Trinidad as well. In Antigua and Barbuda, the fruit is called "dumps or "dums". It is also known as "pomme surete" on the French islands of the Caribbean. This fruit, more precisely known as "Indian jujube" elsewhere, is different from the "jujube" fruit that is cultivated in various parts of southern California.[5][6]
Nomenclature[edit]
The species has a curious nomenclatural history, due to a combination of botanical naming regulations, and variations in spelling.[citation needed] It was first described scientifically by Carl Linnaeus as Rhamnus zizyphus, inSpecies Plantarum in 1753. Later, in 1768, Philip Miller concluded it was sufficiently distinct from Rhamnus to merit separation into a new genus, in which he named it Ziziphus jujube, using Linnaeus' species name for the genus but with a probably accidental single letter spelling difference, "i" for "y". For the species name he used a different name, as tautonyms (repetition of exactly the same name in the genus and species) are not permitted in botanical naming. However, because of Miller's slightly different spelling, the combination correctly using the earliest species name (from Linnaeus) with the new genus, Ziziphus zizyphus, is not a tautonym, and was therefore permitted as a botanical name. This combination was made by Hermann Karsten in 1882.[4][7] In 2006, a proposal was made to suppress the name Ziziphus zizyphus in favor of Ziziphus jujuba,[8] and this proposal was accepted in 2011.[9] Ziziphus jujuba is thus the correct scientific name for this species.
Vernacular names[edit]
Jujube fruit is known by a variety of names.
·         Albanianxinxifjahide, or around Shkodër,kimçë[10]
·         Arabic: unnab
·         Assamese: عُناب (bogoree)
·         Bengalikul, or borai or boroi in Bangladesh
·         Mandarin Chinese: 红枣/紅棗 (hóng zǎo) or just / (zǎo)
·         Frenchpomme surette
·         Gujarati: બોર (bor)
·         Hindi: baer
·         Kannada: (Yelchi Hannu)
·         Konkani and Marathi: बोर (bor)
·         Korean 대추 (dae chu)
·         Malaybidara
·         Malayalamilanthappazham or badari
·         Malteseżinżel
·         Sindhi: ٻير (ɓer)
·         Tamil: ilantam/ilanthai/elantha pazham
·         Telugu: రెేగి పండు (regi pandu)
·         Urdu: بیر (baer)
·         Wolof Gambia : Sedam
·         Vietnamesetáo tàu, which translates to "Chinese apple" (as opposed to the "Vietnamese apple")
·         In the Caribbean, it is also known as jojo.
·         In Zimbabwe (shona), it is known as "masawu".
Cultural and religious references[edit]
In Arabic-speaking regions the jujube and alternatively the Ziziphus lotus are closely related to the lote-trees("sing. "sidrah", pl. "sidr") which are mentioned in the Quran,[11][12] while in Palestine it is rather the Ziziphus spina-christi that is called sidr.[13]
Cultivation and uses[edit]
Ziziphus jujuba, written inMonbusho chant lyrics. It is now located in General Nogi's residence.
Jujube was domesticated in south Asia by 9000 BCE.[14] Over 400 cultivars have been selected.
The tree tolerates a wide range of temperatures and rainfall, though it requires hot summers and sufficient water for acceptable fruiting. Unlike most of the other species in the genus, it tolerates fairly cold winters, surviving temperatures down to about −15 °C (5 °F). This enables the jujube to grow in mountain or desert habitats, provided there is access to underground water throughout the summer. The species Ziziphus jujubagrows in cooler regions of Asia. Five or more other species of Ziziphus are widely distributed in milder climates to hot deserts of Asia and Africa.[15]
In Madagascar, jujube trees grow extensively in the western part of the island, from the north all the way to the south. It is widely eaten by free ranging zebus, and its seeds grow easily in zebu feces. It is an invasive species, threatening mostly protected areas.
Culinary use[edit]
The freshly harvested as well as the candied dried fruit are often eaten as a snack, or with coffee. Smoked jujubes are consumed in Vietnam and are referred to as 'black jujubes.[16] Both China and Korea produce a sweetened tea syrup containing jujube fruit in glass jars, and canned jujube tea or jujube tea in the form of teabags. To a lesser extent, jujube fruit is made into juice and jujube vinegar (called  or 红枣 in Chinese). They are used for making pickles (কুলের আচার) in west Bengal and Bangladesh. In China there is a wine made from jujube fruit, called hong zao jiu (红枣酒).
Sometimes pieces of jujube fruit are preserved by storing them in a jar filled with baijiu (Chinese liquor), which allows them to be kept fresh for a long time, especially through the winter. Such jujubes are called jiu zao (; literally "alcohol jujube"). The fruit is also a significant ingredient in a wide variety of Chinese delicacies[which?].
In Vietnam and Taiwan, fully mature, nearly ripe fruit is harvested and sold on the local markets and also exported to Southeast Asian countries.[17] The dried fruit is used in desserts in China and Vietnam, such asChing bo leung, a cold beverage that includes the dried jujube, longan, fresh seaweed, barley, and lotus seeds.[17]
In Korea, jujubes are called daechu (대추) and are used in Daechucha teas and samgyetang.
In Croatia, especially Dalmatia, jujubes are used in marmalades, juices and rakija (fruit brandy).
In LebanonJordan and other Middle Eastern countries the fruit is eaten as snacks or alongside a dessert after a meal.[citation needed] On his visit to Medina the nineteenth century English explorer, Sir Richard Burton, observed that the local variety of Jubube fruit was widely eaten. He describes its taste as "like a bad plum, an unrepentant cherry and an insipid apple." He gives the local names for three varieties as "Hindi (Indian), Baladi (native), Tamri (date like)."[18] In Palestine a hundred years ago a close variety was common in the Jordan valley and around Jerusalem.[19] The bedouin valued the fruit, calling it nabk. It could be dried and kept for winter or made into a paste which was used as bread.[20]
In Persian cuisine, the dried drupes are known as "annab", while in neighboring Azerbaijan it is commonly eaten as a snack, and are known as "innab". These names are related, and the Turks use a similarly related name, "hünna.Ziziphus jujuba grows in northern Pakistan and is known as "innab", commonly used in the Tibb system of medicine.[citation needed] There seems to be quite a widespread confusion in the common name. The innab is Z. jujuba: the local name "ber" is not used for innab. Rather ber is used for three other cultivated or wild species, e.g., Z. spina-christiZ. mauritiana, and Z. nummularia in Pakistan and parts of India and is eaten both fresh and dried. Often the dry fruit (ber) was used as a padding in leather horse saddles in parts of Baluchistan in Pakistan.[citation needed] The Arabic name "sidr" is used for Ziziphus species other than Z. jujuba.
Traditionally in India, the fruit is dried in the sun and the hard nuts are removed. Then, it is pounded withtamarindred chilliessalt, and jaggery. In some parts of the Indian state of Tamil Nadu, fresh whole ripe fruit is crushed with the above ingredients and dried under the sun to make cakes called "ilanthai vadai" or "regi vadiyalu" (Telugu).[21]
In Madagascar, jujube fruit is eaten fresh or dried. People also use it to make jam. A jujube honey is produced in the Atlas Mountains of Morocco.[17]
In Italy there is an alcoholic syrup called brodo di giuggiole.[22]
Medicinal use[edit]
This section needs more medical references forverification or relies too heavily on primary sources. Please review the contents of the section and add the appropriate references if you can. Unsourced or poorly sourced material may be challenged and removed(October 2012)
The fruit and its seeds are used in Chinese and Korean traditional medicine, where they are believed to alleviate stress,[23] and traditionally for anti-fungal, anti-bacterial, anti-ulcer, anti-inflammatory purposes and sedation,[24]antispastic, antifertility/contraception, hypotensive and antinephritic, cardiotonic, antioxidant, immunostimulant, and wound healing properties.[25]
A controlled clinical trial found the fruit helpful for chronic constipation.[26] In another clinical trial, jujube was proved to be effective against neonatal jaundice.[27]
In Persian traditional medicine it is used in combination with other herbal medicines to treat colds, flu and coughing.[citation needed]
Research suggests jujube fruit has nootropic and neuroprotective properties.[28][29][30][31][32]
Ziziphin, a compound in the leaves of the jujube, suppresses the ability to perceive sweet taste.[33] The fruit, beingmucilaginous, is very soothing to the throat and decoctions of jujube have often been used in pharmacy to treat sore throats.[citation needed]
Other uses[edit]
This section needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed. (October 2013)
The jujube's sweet smell is believed[by whom?] to make teenagers fall in love, and as a result, in the Himalaya andKarakoram regions, boys take a stem of sweet-smelling jujube flowers with them or put it on their hats to attract girls.[citation needed]
In the traditional Chinese wedding ceremony, the jujube was often placed in the newlyweds' bedroom as a good luck charm for fertility, along with peanutslongan, and chestnuts, punning on an invocation to "have an honored child soon".[citation needed]
In Bhutan, the leaves are used as a potpourri to help keep homes smelling fresh and clean. It is also used to keep bugs and other insects out of the house and free of infestation.[citation needed]
In Japan, the natsume has given its name to a style of tea caddy used in the Japanese tea ceremony, due to the similar shape,[34] and also to nightlights (ナツメ球), again due to the similarity between the shape of the bulb and the fruit.[citation needed]
In Korea, the wood is used to make the body of the taepyeongso, a double-reed wind instrument. The wood is also used to make Go bowls, beads, and violin parts.[citation needed]
In Madagascar, jujube trees are a good wood for charcoal, the second main source of cooking energy.[citation needed]
Pests and diseases[edit]
(Ziziphus jujuba) Foliage at Hyderabad, India
Witch's brooms, prevalent in China and Korea, is the main disease affecting jujubes, though plantings in North America currently are not affected by any pests or diseases.[35] In Europe (Croatia in this case on the picture) last several years there is a problem with jujubes (some 80%-90% of the crop) eaten by worms.
Jujube date attacked by worm.
References[edit]
1.       Jump up^ The Plant List: A Working List of All Plant Species, retrieved 24 March2016
2.       Jump up^ ζίζυφον, Henry George Liddell, Robert Scott, A Greek-English Lexicon, on Perseus Digital Library
3.       Jump up to:a b "USDA GRIN Taxonomy".
4.       Jump up to:a b c Rushforth, K. (1999). Trees of Britain and Europe. Collins ISBN 0-00-220013-9.
7.       Jump up^ Clarke, D. L. (1988). W. J. Bean Trees and Shrubs Hardy in the British Isles, Supplement. John Murray ISBN 0-7195-4443-2.
8.       Jump up^ Kirkbride, Joseph H.; Wiersma, John H.; Turland, Nicholas J. (2006). "(1753) Proposal to conserve the name Ziziphus jujuba against Z. zizyphus(Rhamnaceae)". Taxon (International Association for Plant Taxonomy) 55 (4): 1049–1050. doi:10.2307/25065716. Retrieved 30 January 2013.
9.       Jump up^ Barrie, Fred R. (2011). "Report of the General Committee: 11". Taxon(International Association for Plant Taxonomy) 60 (4): 1211–1214. Retrieved30 January 2013.
10.    Jump up^ Elsie, Robert (1998). "Dendronymica Albanica: A survey of Albanian tree and shrub names" (PDF). Zeitschrift für Balkanologie 34: 30. Retrieved 15 August2015.
11.    Jump up^ Abdullah, Yusuf Ali (1946) The Holy Qur-an. Text, Translation and Commentary, Qatar National Printing Press.p.1139,n.3814
12.    Jump up^ Stephen Lambden. "The Sidrah (Lote-Tree) and the Sidrat al-Muntaha (Lote-Tree of the Extremity): Some Apects of their Islamic and Bābī-Bahā'ī Iintepretations.". Retrieved 9 December 2015. This is apparently the wild jujube or zizyphus spina-christi (Christ's thorn), a tall, stout, tropical tree (see image above) with dense prickly branches which produces a sweet reddish fruit similar to that of the jujube (the `unnāb = zizyphus vulgaris / fruit)
13.    Jump up^ Easton, M.G., M.A., D.D. (1893). Illustrated Bible Dictionary and Treasury of Biblical History, Biography, Geography, Doctrine, and Literature. London, Edinburgh and New York: T. Nelson and Sons. p. 688.
14.    Jump up^ Gupta, Anil K. "Origin of agriculture and domestication of plants and animals linked to early Holocene climate amelioration", Current Science, Vol. 87, No. 1, 10 July 2004, 59. Indian Academy of Sciences.
15.    Jump up^ S. Chaudhary. "Rhamnaceae" in: S. Chaudhary (Ed). Flora of the Kingdom of Saudi Arabia. Vol II (Part One) 2001.
16.    Jump up^ "Rare Fruit: Jujubes". Seasonalchef.com. Retrieved 1 August 2010.
17.    Jump up to:a b c Edible Medicinal and Non-Medicinal Plants. Volume 5, Fruits. Lim, T.K. Dordrecht: Springer Science+Business Media. 2013. p. 580. ISBN 978-9400756526.
18.    Jump up^ Burton, Sir Richard Francis (1855) A Personal Narrative of a Pilgrimage to Al-Madinah and Meccah pp.404,405
19.    Jump up^ Easton, M.G., M.A., D.D. (1893) 'Illustrated Bible Dictionary and Treasury of Biblical History, Biography, Geography, Doctrine, and Literature With Numerous Illustrations and Important Chronological Tables and Maps. T. Nelson and Sons, London, Edinburgh and New York. p.688. "It overruns a great part of the Jordan valley."
20.    Jump up^ Crowfoot, M. Grace with Louise Baldenserger (1932) From Cedar to Hyssop. A study in the Folklore of Plants in Palestine. The Sheldon Press, London. pp.112,113
21.    Jump up^ "Kamala's Corner: Indian Jujube - Elanthai Pazham". Kamalascorner.com. Retrieved 1 August 2010.
23.    Jump up^ Mill Goetz P. "Demonstration of the psychotropic effect of mother tincture of Zizyphus jujuba" Phytotherapie 2009 7:1 (31-36)
24.    Jump up^ Jiang J.-G., Huang X.-J., Chen J., Lin Q.-S.,"Comparison of the sedative and hypnotic effects of flavonoids, saponins, and polysaccharides extracted from Semen Ziziphus jujube", Natural Product Research 2007 21:4 (310-320)
25.    Jump up^ Mahajan R.T., Chopda M.Z. "Phyto-pharmacology of Ziziphus jujuba mill - A plant review" Mahajan R.T., Chopda M.Z. Pharmacognosy Reviews 2009 3:6 (320–329)
26.    Jump up^ Naftali, T.; Feingelernt, H.; Lesin, Y.; Rauchwarger, A.; Konikoff, F.M. (2008). "Ziziphus jujuba extract for the treatment of chronic idiopathic constipation: A controlled clinical trial". Digestion 78 (4): 224–228.doi:10.1159/000190975PMID 19142004.
27.    Jump up^ Ebrahimi, Sedigheh; Soheil Ashkani Esfahani; Azizollah Poormahmudi (2011)."Investigating the efficacy of Zizyphus jujuba on neonatal jaundice". Iranian Journal of Pediatrics 21 (2): 320–324.
28.    Jump up^ Taati, Majid; Masoud Alirezaei, Mohamad Hadi Moshkatalsadat, Bahram Rasoulian, Mehrnoush Moghadasi, Farzam Sheikhzadeh, Ali Sokhtezari. (2011). "Protective effects of Ziziphus jujuba fruit extract against ethanol-induced hippocampal oxidative stress and spatial memory impairment in rats". Journal of Medicinal Plants Research 5 (6): 915–921.
29.    Jump up^ Yoo, Ki-Yeon; Hua Li, In Koo Hwang, Jung Hoon Choi, Choong Hyun Lee, Dae Young Kwon, Shi Yong Ryu, Young Sup Kim, Il-Jun Kang, Hyung-Cheul Shin, and Moo-Ho Won. (2010). "Zizyphus Attenuates Ischemic Damage in the Gerbil Hippocampus via Its Antioxidant Effect". Journal of Medicinal Food 13(3): 557–563. doi:10.1089/jmf.2009.1254.
30.    Jump up^ Pahuja, M; Mehla J; Reeta KH; Joshi S; Gupta YK. (2011). "Hydroalcoholic extract of Zizyphus jujuba ameliorates seizures, oxidative stress, and cognitive impairment in experimental models of epilepsy in rats". Epilepsy Behav. 21 (4): 356–363. doi:10.1016/j.yebeh.2011.05.013.
32.    Jump up^ Chen, J; Yan AL; Lam KY; Lam CT; Li N; Yao P; Xiong A; Dong TT; Tsim KW (2014). "A chemically standardized extract of Ziziphus jujuba fruit (Jujube) stimulates expressions of neurotrophic factors and anti-oxidant enzymes in cultured astrocytes". Phytotherapy Research 28 (11): 1727–30.doi:10.1002/ptr.5202.
33.    Jump up^ Kurihara, Y. (1992). "Characteristics of antisweet substances, sweet proteins, and sweetness-inducing proteins". Crit Rev Food Sci Nutr 32 (3): 231–252.doi:10.1080/10408399209527598PMID 1418601.
34.    Jump up^ Martin, Laura C. (2007). Tea: the Drink that Changed the World. Rutland, Vermont: Tuttle. p. 91. ISBN 0-8048-3724-4.
35.    Jump up^ Fruit Facts: Jujube
Further reading[edit]
·         Fruits of Warm ClimatesJulia. F. Morton, Yan Lin Aung, FL: 1986.
Wikimedia Commons has media related to Ziziphus jujuba.