۱۳۹۴ اسفند ۲۹, شنبه

صنل از چندن و چندل فارسی و چندنا در سنسکریت و باز هم فضل ساینو-ایرانیکا

[1] - صندل . [ ص َ دَ ] (معرب ، اِ) چوب خوشبوی . معرب چندن .بهترین آن سرخ یا سپید است . (منتهی الارب ). درخت او بقدر درخت گردکان و ثمرش شبیه به خوشه ٔ حبةالخضراء وقوت چوب او تا سی سال باقی است و آن سفید و زرد و سرخ است و سفید و زرد او در سیم سرد و در دوم خشک و سرخ او بعکس آن و مقوی معده و دل و مفرح و رادع و قابض و با تریاقیة و مسدد و جهت خفقان حاروتبهای تند و التهاب و منع صعود بخارات به دماغ ، نافع و طلای او جهت رفع بدبویی پوزه و دردسر حاد و باد سرخ ... مفید است . (تحفه ٔ حکیم مؤمن ). چندن . رجوع به ترجمه ٔ صیدنه ٔابوریحان بیرونی ، دهار، قاموس کتاب مقدس ، تذکره ٔ ضریر انطاکی ، بحرالجواهر، نزهةالقلوب ، ذخیره ٔ خوارزمشاهی ، صبح الاعشی ج 2 صص 123-125 و جندن شود :
زمینش همه صندل و چوب عود
ز جزع و ز پیروزه او را عمود.

فردوسی .

چوبش همه از صندل و از عود قماری
سنگش همه از گوهر و یاقوت ثمین است .

منوچهری .
////////////////////
15. اسحاق‌ابن‌عمران می‌گوید، "صندل چوبی است که از چین آرند. "5 گرچه مقادیری Santalum album از کوان ـ تون (Kwan-tun) خیزد ، اما به احتمال قوی تر چوب صندلِ باختر آسیا از هند می‌آمده است (بسنجید با چندن، čandān ، چندل، čandal پارسی، چندن، čandan ارمنی، صندل، sandal عربی که از کندنه، candana سنسکریت گرفته شده‌اند).
ساینو-ایرانیکا
////////////////
37 (368). صندل[1]، Sandal (عربی)، چندن،  čandan ، چندل čandal (فارسی)،چوب صندل (Lignum santalinum). آن را بر دو قسم دانسته‌اند: صندل سرخ (از Pterocarpus santalinus) و سفیـــــــد (از Santalum album ). در سنسکریت، candana.
ساینو-ایرانیکا
///////////
صندل ابیض‌.  نیکوترین آن مقاصری* باشد زردرنگ و طبیعت آن سرد بود در سئوم و خشک بود در دویم و صاحب منهاج گوید سرد بود در آخر دویم و خشک بود در سئوم و خفقان که حادث بود از تبهای حاره و جگر گرم و محروری‌مزاج را بغایت مفید بود و ضعف معده را سود دهد و چون با آب صلایه کنند و با گلاب و اندکی کافور بسرشند و بر سر و پیشانی طلا کنند درد سر که از گرمی بود نافع بود و چون در حمام آن را با نوره در خود مالند بوی آن زایل کند و چون به آب عنب الثعلب و آب حی العالم یا به آب خرقه یا به آب طحلب بسرشند و بر نقرس گرم ضماد کنند سودمند بود و بر ورم گرم نیز همین سبیل و مقوی قلب بود و چون محلوک سازند اندک حرارتی در وی پیدا گردد همچنانکه آرد از طحن و اگر خلط کنند با ادویه جهت تقویت معده و جگر سودمند بود و مضر بود به آواز و مصلح آن جلاب نبات بود و بدل آن اشنه بود.
______________________________
* مقاصر. [ م َ ص ِ ] (ع اِ) ج ِمَقصَر و مَقصِر و مَقصَرة. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). و رجوع به مقصر و مقصرة شود. || ریشه های درخت ، واحد آن مقصور است . (از اقرب الموارد).  دهخدا
صاحب مخزن الادویه تحت عنوان صندل می‌نویسد: بفتح صاد و سکون نون و فتح دال و لام معرب سندل فارسی است و گویند لغت سریانی است و بیونانی حلوسطقاقیل و برومی فلوریقا و بهندی چندن نامند و آن چوب درختی است عظیم بقدر درخت گردکان و شاخه‌های آن افتاده بروی زمین و ثمر آن در خوشه و آن سه نوع می‌باشد یکی سفید نباتی‌رنگ و آن را صندل ابیض و بهندی چندن دوم زردرنگ و آن را صندل اصفر و بهندی ملاکیر و سوم سرخ تیره و آن را صندل احمر و بهندی رکت چندن نامند

صندل احمر.  ابن مؤلف گوید درخت صندل را تخمی بود مانند عدس و آنچه پدر این ضعیف آورده که بهترین صندل مقاصری زردرنگ بود همچنین است که صندل مقاصری زرد بود و گران‌وزن و چرب و نرم بود بسودن و خوشبوی و بعد از مقاصری جوزی و آن پاره‌های بزرگ ستبر بود و سفید بود که بسرخی آمیخته بود و بسودن درشت بود و این صندل باریک چوب بود و سرخ و سفید بهترین انواع صندل است و از او جوانتر صندل سرخ است که آن را بوی نبود و آن را عربی گویند و این را در طلاها بکار دارند و القصه بهترین انواع صندل آن بود که سخت باشد و زرد و گران و همه انواع صندل سرد و خشک است در دویم و گویند سرد و تر سفید است و گویند سفید سردتر است از سرخ لیکن سرخ خشک‌تر است از سفید محلل اورام است و منع ماده بکند و بر جمره طلا کردن نافع است و درد سر را عظیم نافع بود و شریف گوید چون سحق کنند و با روغن زنبق بیامیزند و بر اعضا مالند تب‌لرز از وی زایل گردد و همو گوید صندل سرخ بغایت سردتر از صندلهای دگر بود و بدل آن فوفل بود
______________________________
صندل سرخ به لاتین‌SANTALIRUBRIA LIGNUM فرانسه‌SANTAL ROUGE انگلیسی‌RED SAUNDERS WOOD
صندل سفید به لاتین‌SANTALUM ALBUM فرانسه‌SANTAL BLANC -SANTAL CITRIN انگلیسی‌WHITE SANTAL WOOD
آقای دکتر زرگری در گیاهان دارویی جلد دوم صفحه 773 می‌نویسد: ریشه‌های این گیاه دارای مکنده‌هائیست که بر روی ریشه‌های گیاهان مختلف ثابت می‌ماند و مواد غذائی خود را از آنها می‌گیرد و برطبق بررسی‌هائی که در یکی از جنگلها بنام‌RAMA  بعمل آمده بالغ بر 114 گونه گیاه میزبان برای آن یافته‌اند.
اختیارات بدیعی، ص: 272
////////////////
صَندَل (Santalum) سرده‌ای نیمه‌انگلی از صندلیان با حدود ده گونه است که معروف‌ترین آنها همان صندل واقعی یا صندل سفید با چوب معطر است؛ گونه‌های این سرده در سرتاسر جنوب شرقی آسیا و جزایر جنوبی اقیانوس آرام پراکنده‌است.
صندل نوعی پا پوش رو باز است که پوشیدن ان بسیار راحت تر از کفش است و انواع مختلفی دارد.
جستارهای وابسته[ویرایش]
·         چوب صندل
منابع[ویرایش]
·         برابرنهاده‌های فرهنگستان زبان فارسیدفتر هشتم. بازدید: نوامبر ۲۰۱۱.
1.       پرش به بالا Santalum paniculatum
2.       پرش به بالا Santalales
3.       پرش به بالا Santalaceae
////////////////
به عربی صندل:
الصَنْدَل هو جنس أشجار له استعمالات طبية.
شجرة الصندل نبات طفيلي، يتراوح ارتفاعه بين 8 - 10م، يتطفل على الأشجار القريبة فيتعلق عليها، تقطع هذه الشجرة بعد مرور عشر سنوات على نموها، ويستعمل جوفها الأصفر البني لصناعة خلاصة الصندل بالتقطير.
ينتشر الصندل في دول الصين والهند والفلبين وأندونيسيا.
من أنواعه[عدل]
·         الصندل الأبيض (باللاتينية: Santalum album)
طالع أيضاً[عدل]
/////////////
به آذری صِندِل:
Səndəl (lat. Santalum) — səndəlçiçəklilər sırasının səndəlkimilər fəsiləsinə aid bitki cinsi.
Təsnifatı[redaktə | əsas redaktə]
20-yə yaxın növü var. Ən tanınmış növü ağ səndəldir.
1.       Santalum acuminatum
2.       Santalum album — Ağ səndəl
4.       Santalum ellipticum
5.       Santalum fernandezianum
6.       Santalum haleakalae
7.       Santalum lanceolatum
8.       Santalum murrayanum
9.       Santalum obtusifolium


////////////////
Santalum is a genus of woody flowering plants, the best known and commercially valuable of which is the Indiansandalwood tree, S. album. Members of the genus are trees or shrubs. Most are root parasites whichphotosynthesize their own food, but tap the roots of other species for water and inorganic nutrients. Several species, most notably S. album, produce highly aromatic wood, used for scents and perfumes and for herbal medicine. About 25 known species range across the IndomalayaAustralasia, and Oceania ecozones, from India through Malesia to the Pacific Islands, as far as Hawaiʻi and the Juan Fernández Islands off the coast of South America.
Indian sandalwood (S. album) is found in the tropical dry deciduous forests of India, the Lesser Sunda Islands ofIndonesia, and Arnhem Land of northern Australia. It is the only species of the genus found on the Asian mainland, and may have been introduced to India from the Lesser Sundas centuries ago. Indian sandalwood has been stripped from most of India's forests, and is now rare in the wild. Five species, including S. album, are native to Australia. S. acuminatum, known as the sweet quandong or native peach, produces a shiny bright red fruit used increasingly in Australia for jams, jellies, chutneys, and pies. Four species, commonly called ʻiliahi, are endemic to Hawaiʻi. S. fernandezianum, endemic to the Juan Fernández Islands off the coast of Chile, was overexploited for its aromatic wood, and may now be extinct.
Santalum species are used as food plants by the larvae of some Lepidoptera species, including Endoclita malabaricus.
Contents
  [show
Cultivation[edit]
The initial challenges to cultivating Santalum are numerous, not only due to its germination and growth needs, but also the amount of growing time required for the tree to properly mature. Germination of Santalum seeds is not completely understood. Seeds cannot be effectively stored, and must be planted upon harvesting them from a fruiting tree. Even in doing this, the seeds may not germinate. As such, growing saplings can be quite labour-intensive.
Furthermore, although Santalum trees photosynthesize on their own, the trees are semiparasitic, with roots that seek out and tap the root systems of surrounding trees for water and nutrients. As such, each sapling is usually grown next to four or five host trees. Pruning of host trees is also needed at times, since Santalum trees require much sunlight for growth.
To produce commercially valuable sandalwood with high levels of fragrance oils, the trees have to be at least 40 years of age, but 80 or above is preferred. As such, those who begin cultivation of Santalum likely will not live to reap the rewards of their work. However, inferior sandalwood that has been cut or toppled at 30 years old can still fetch a decent price due to the demand for real sandalwood.
Beyond these initial difficulties, growing sandalwood is not difficult, since it becomes more resistant to environmental stresses, pests, and diseases as it matures.
Species[edit]
·         S. acuminatum A.DC. — desert quandong, sweet quandong, native peach (Australia)
·         S. album L. — Indian sandalwood, white sandalwood, chandana (IndiaIndonesia, northern Australia)
·         S. boninense (Nakai) Tuyama (Bonin IslandsJapan)
·         S. ellipticum Gaudich. — ʻiliahialoʻe, coast sandalwood (Hawaiʻi)[2]
·         S. freycinetianum Gaudich. — ʻiliahi (Hawaiʻi)[3][4]
·         S. haleakalae Hillebr. — ʻiliahi (Hawaiʻi)
·         S. lanceolatum R.Br. — northern sandalwood (Australia)
·         S. macgregorii F.Muell (Papua New GuineaIndonesia)
·         S. murrayanum C.A.Gardner — bitter quandong (Australia)
·         S. obtusifolium (Australia)
·         S. paniculatum Hook. & Arn. — ʻiliahi (Hawaiʻi)
·         S. salicifolium — willowleaf sandalwood
·         S. spicatum (R.Br.) A.DC. — Australian sandalwood (Australia)
·         S. yasi Seem. - yasi (FijiNiueTongaAhi [5]
References[edit]
2.       Jump up^ Little Jr., Elbert L.; Roger G. Skolmen (1989). "ʻiliahi-a-lo e, coast sandalwood" (PDF). United States Forest Service.
3.       Jump up^ Little Jr., Elbert L.; Roger G. Skolmen (1989). "ʻIliahi, Freycinet sandalwood" (PDF). United States Forest Service.
4.       Jump up^ Allen, James A. (2003-01-01). "Santalum freycinetianum Gaudich.". Tropical Tree Seed Manual. Reforestation, Nurseries & Genetics Resources. Archived from the original (PDF) on January 16, 2009. Retrieved 2009-03-01.
5.       Jump up^ "Santalum yasi Seem.". Germplasm Resources Information Network. United States Department of Agriculture. 1999-08-19. Retrieved 2009-04-05.
·         "Santalum L."Australian Plant Name Index (APNI), IBIS database. Centre for Plant Biodiversity Research, Australian Government.
·         "Santalum L."FloraBaseDepartment of Environment and Conservation, Government of Western Australia.


////////////////////////

Santalum
The branches of a young Santalum paniculatum on the island of Hawaiʻi
Kingdom:
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Santalum
L.
Species
See text
·         Eucarya T.Mitch.
·         Fusanus L.