۱۳۹۵ دی ۱۷, جمعه

مداخل مخزن الادویه عقیلی خراسانی (چهل و سوم) 3

سپیهسبیدج
بفتح سین و کسر باء فارسی و سکون یا و ها بلغت فرنکی نام ماهی است
ماهیت آن
ماهی است که در دریا بهم می رسد استخوان آن بسیار صلب و زرکران بران نقش حلی و زیور کنده در ان نقره و طلا کداخته می ریزند و اطفال بر لوح آن می نویسند و لحم و مغز آن سفید و نرم و پرسوراخ مانند اسفنج و در حوف آن بجای خون آب بسیار سیاهی می باشد و هرکاه ماهی دیکر یا شخصی و صیادی قصد آن می کند از ان آب سیاه قدری در آب می ریزد آب سیاه می کردد به حدی که چیزی در ان نمی نماید و آن ماهی خود می کریزد و چون سیاهی جوف آن را در چراغ افروزند مانند روغن مشتعل کردد و اکر در آن خانه چراغی دیکر نباشد کویند آن خانه پر از کدو بنظر می آید و کویند بیضۀ آن جهت تفتیت سنک مثانه و کلیه و ادرار بول نافع است
مخزن الادویه عقیلی خراسانی
//////////
سبیدج . [ س ِ دَ ] (ع اِ) ماهی مرکب . (دزی ج 1 ص 631).
///////////////
ماهي مركب يكي از ماهيان بي مهره خليج فارس مي باشد كه هر ساله صد ها تن از اين ماهي ارزشمند توسط صيادان صيد و بعد از  عمل آوري در شركت هاي فرآوري بصورت كامل يا فيله شده به كشورهاي دور يا نزديك صادر مي شود . در استان بوشهر فصل صيد اين ماهي از بهمن ماه هر سال شروع و تا ارديبهشت ماه سال بعد ادامه دارد و به عنوان يكي از محصولات غير نفتي علاوه بر اشتغال زايي ، فرآوري و صادرات آن باعث ارز آوري مي شود .
اين ماهي از راسته هشت پايان و تيره سرپايان با نام علمي Sepia pharaonis  داراي هشت عدد پا ( شش عدد كوتاه و 2 عدد بلند ) يك جفت چشم ، يك  دهان با دو دندان غير فكي ، بدن كيسه مانند به شكل اتو مي باشد كه در قسمت پشتي اين ماهي  Cattle Bone  قرار دارد كه استخواني بيضوي شكل و اسفنجي فرم است . كه علاوه بر تثبيت شكل جانور باعث محافظت از ارگانها و احشاء داخلي مي شود .
اين قسمت در گويش محلي كف دريا ناميده مي شود و استخوان گونه هاي ديگر sepia مثل Sepiella maindroni   و   Sepia  esculenta  را نيز شامل مي شود .
به منظور آماده سازي يا فرآوري  Cuttle bone  آن را از قسمت پشتي برداشته و با آب شستشو مي دهند سپس آنرا در مقابل نور خورشيد خشك مي نمايند و شب هنگام در معرض رطوبت شبانه قرار مي دهند تا بو و عطر ماهي خود را از دست بدهد ، اين قسمت به صورت تازه نيز قابل استفاده است .
مزه آن كمي شور است ، رنگ آن سفيد و قوام اسفنجي دارد ، مانند خود ماهي طبع بسيار گرمي دارد و بر روي فعاليت هاي كبد ، كليه و كانال گوارشي موثر است . باعث تنظيم كاركرد كليه و كبد مي شود . توليد اسيد معده را كاهش مي دهد ، ترشحات لوكوسي بافت هاي پر خون را كاهش مي دهد ، رطوبت را جذب كرده و با انقباض عروقي باعث جلوگيري از خونريزي مي شود  و در درمان عفونت هاي اگزودايي پوست موثر است . كاربرد آن در درمان خونريزي و ايستايي رحم نيز مشاهده شده است .
مقدار مصرف و روش تجويز :
روزانه 12-6 گرم در آب جوشيده و يا 3-5/1 گرم پودر آن در هر نوبت بلعيده شود . در مصارف خارجي بمنظور جلوگيري از خونريزي هاي ناشي از ضربه و يا جلوگيري و درمان عفونت هاي اگزودايي پوست از پودر آن به مقدار كافي بصورت موضعي استفاده مي شود .
اين پودر در زماني كه يبوست وجود دارد نبايد به صورت خوراكي تجويز شود .
قابل ذكر است كه مردمان بوشهر سالهاست كه به خواص دارويي  Cuttle Bone   پي برده اند و از پودر آن در زمان خونريزي هاي ناشي از ضربه و درمان عفونت هاي خارجي استفاده مي نمايند ، بوميان منطقه پودر آن را با دان و غذاي طيور و دامهاي خود مخلوط مي نمايند كه علاوه بر تنظيم كاركرد كبد و كليه و كاهش توليد اسيد معده و ساير خواص مربوطه بدليل سرشار بودن از كلسيم  ) Ca ) و ساير مواد معدني ، تاثير بسزايي در رشد و سلامت دام و طيور دارد
ناگفته نماند از ماهی مرکب در علم پزشکی هامیوپاتی برای درمان بیشتر مشکلات رحمی استفاده می شود.
مطالب بیشتر از قلم دکترحسین زاده صحافی(عضوهیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران)
زیستگاه اصلی : بخش غربی اقیانوس آرام، دریای سرخ و خلیج فارس
وضعیت بدنی: رشد سریعی دارند. جثه نرها از ماده ها بزرگتر است. آنها هشت بازوی کوتاه و دو بازوی بلند دارند که این بازوان بلند  برای گرفتن طعمه، گسترش یافته اند و غالبا آنها را در میان بازوان کوتاهشان جمع می کنند. بدن تخت این ده پایان، به آنها این امکان را می دهد که خود را به شکل شناور، نزدیک بستر اقیانوس نگهدارند و زندگی کنند. جایی که غذاهای مورد علاقه آنها به وفور یافت می شود
وزن: بین 4 تا 5 کیلوگرم 
طول بدن: از بزرگترین ماهیان مرکب هستند که طول بدنشان به 42 تا 43 سانتیمتر می رسد. در ماده ها حدود 33 سانتیمتر است.
وضعیت زندگی: این گونه در آب های گرم و در دمای 30 درجه سانتیگراد زندگی می کنند. آنها نیز همانند وابستگانشان می توانند  تغییر رنگ دهند. فراعنه آبی، این عمل را برای گفتگو و برقراری ارتباط یا به هنگام احساس خطر ، عشقبازی و نیز استتار و دور شدن از دید دشمن انجام می دهند
شکار و تغذیه: این ماهیان مرکب، از نرم تنان کوچکی مثل حلزون ها، سخت پوستان و ماهیان تغذیه می کنند. آنها خود غذای کوسه  ها، سفره ماهیان، دلفین ها، مرغان دریایی و سایر ماهیان بزرگتر می شوند. نیز همانند سایر جانوران دریایی، ماهیگیری غیر مجاز و آلودن آب ها باعث نابودیشان می شود.
تولید مثل: در فصل تولید مثل، نرها بر سر انتخاب لانه با یکدیگر به مبارزه بر می خیزند اما اغلب این دعواها بدون جراحات جدی خاتمه  می پذیرند. پس از اینکه نر موفق به تصاحب قلمرو خود شد، ماده در لانه حاضر می شود و با نری که صاحب قلمرو و لانه است، جفت گیری می کند. پس از جفت گیری، ماده خود را عقب می کشد و به عمق لانه می رود. جایی که تخم ها در آنجا گذاشته خواهند شد. ماده تخم ها را با یک پوشش حفاظتی می پوشاند و آنها را با دقت به سقف لانه می چسباند. آنگاه تخم ها را ترک می کند تا خود مراحل رشدشان را طی کنند و متولد شوند. مادر، کمی پس از تخم گذاری می میرد. جفت گیری و تخم گذاری در یک دوره 110 روزه انجام می شود. حدود 1500 تخم گذاشته می شوند که در دمای 28 درجه سانتیگراد معمولا 14 روز طول می کشد تا به ثمر برسند

ماهی مرکب، یک آبزی با تفاخر طرح و رنگ
در بین جانوران زیر آب، فرعونی زندگی می کند که لباس های رنگارنگ و زیبا به تن دارد و رفتارش چون فرعون ها حاکمانه است؛ چشمانی بزرگ، بازوانی توانمند و اسلحه ای کارآمد دارد و هر لحظه خود را به رنگی در می آورد. شاید همیشه پیروزی از آن او نباشد اما نسبت به دشمن خود سختگیر است.
 
سپیا فاراعونیس sepia pharaonis  که این لقب را از آن خود کرده، عضوی کوچک ولی معروف از خانواده بزرگ به نام ( ماهیان مرکب ) است که مردمان خلیج فارس در هر شهری او را به نامی صدا می زنند؛ مردمان بوشهر  خساک  ، ساکنان هرمزگان  نقر  ،  عنکاس  یا  انکاس  و ساحل نشینان جزیره خارک  نکله  اش می گویند.
این جانور که یکی از مهم ترین گونه های ( سرپایان ) در حوزه اقیانوس هند و بویژه در خلیج فارس و دریای عمان است، در آب های استان بوشهر به وفور وجود دارد و در میان حدود 20 گونه از سرپایان گزارش شده در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، او گونه غالب است
سپیا فاراعونیس ها مانند همه مرکب ماهی ها، دارای جنس های نر و ماده جدا از هم هستند. جثه جنس نر بزرگتر از ماده است و رنگ های متنوع و جذابی دارد که جنس ماده را به طرف خود جذب می کند. فصل تخم ریزی این جانوران در بهار یا پاییز و معمولا در عمق 50 متری دریاست. وقتی سپیا فاراعونیس نر، همسر خود را انتخاب کند، بازوهای دهانی اش را تغییر شکل می دهد و آماده می شود تا او را به سمت خود بکشاند. اما این کار به همین راحتی هم نیست؛ او برای به دست آوردن همسر، ناچار به مبارزه با رقیبان است. پس باید همه آنها را وادارد تا صحنه را ترک کنند و او را با سپیا فاراعونیس ماده تنها بگذارند. حالا نوبت آن می رسد تا رضایت همسر را جلب کند؛ او بالای سر همسر آینده اش شنا می کند، نور می تاباند و تغییر شکل می دهد تا دل او را به دست آورد.
چراغی برای حیات
اعماق دریا همیشه تاریک است؛ بخصوص شب ها که نور ماه هم به آنجا نمی رسد. با اینکه بیشتر عکاسان یا پژوهشگران روز را برای غواصی در زیر آب های خلیج فارس انتخاب می کنند اما همیشه چراغ های مخصوصی به همراه می برند تا بتوانند در تاریکی اعماق دریا، جانوران یا گیاهان را رصد کنند. اما در همین تاریکی شب، موجوداتی از مخفیگاه خود بیرون می آیند که به دنبال غذا هستند و یکی از آنها سپیا فاراعونیس است.
این جانور از تاریکی نمی ترسد و همیشه با خود چراغی به همراه دارد. او در اعماق دریا و در دل تاریکی، ناگهان چراغ بدن خود را روشن می کند. نور تابانی که از بدن این جانور به بیرون می تابد، برخی از جانوران دریایی را مسخ می کند و به سمت خود جذب می کند و فرصت خوبی را در اختیار سپیا فاراعونیس می گذارد تا غذایش را به راحتی انتخاب کند.
اما نور بدن این فرعون آبزی از کجا می آید؟ چراغ قوه درون بدن این جانور، از ترکیبات شیمیایی تابانی به نام  لوسیفرین  تولید می شود که در قسمت های مختلف پوست و دور چشم های بیشتر ماهیان مرکب وجود دارد.
این موجودات دارای لوله های نقره ای رنگ بسیار زیبایی هستند که از مقداری پروتئین ناشناخته تشکیل شده اند. دانشمندان این پروتئین مخصوص را  منعکس کننده  می نامند. اما نور بدن این جانور فقط برای شکار نیست؛ بسیاری از ماهی هایی که دشمن او هستند، با دیدن این نور فرار می کنند تا جان سپیا فاراعونیس در امان بماند. یکی دیگر از کاربردهای نور بدن این جانور، هنگام تولید مثل است که برای جذب جنس مخالف به سوی خود، بدنش را روشن می کند.
بعد از لقاح تخمک ها، نوبت آن است که تخم ها از بدن مادر خارج شوند. این کار فقط بر عهده مادر است و باید به تنهایی از پس آن برآید اما این موضوع دلیل بر این نیست تا پدر بیکار بنشیند؛ او باید مراقب اوضاع باشد و با هر موجود مهاجمی مبارزه کند تا همسر، کار خود را به پایان برساند
اولین کار این است که بستری سخت و ترجیحا حفره مانند را به عنوان محلی مناسب، برای تخم گذاری پیدا کنند. پس پدر و مادر شناکنان به دنبال این محل می گردند. با اینکه سپیا فاراعونیس سطحی کاملا شنی در مناطق عمیق را برای استراحت دوست دارد ولی هنگام تخمریزی، مناطق صخره ای در کنار سواحل را انتخاب می کند. پس از آنکه مادر محل مناسب را پسندید، در پناه حفاظت همسرش، شکل خود را به حالت یک دوک در می آورد. سپس یکی از بازوهایش را که برای این کار تغییر شکل داده، وارد فضای خالی بدن خود که  جبه  نام دارد می کند و تخم ها را با دقت خاصی بصورت خوشه ای به بستر می چسباند. در میان بیشتر ماهیان مرکب، بعد از تخم گذاری، وظیفه والدین به پایان می رسد. یا هر دو می میرند و یا به آب های عمیق باز می گردند
سپیا فاراعونیس ها عمر کوتاهی دارند و در یک سالگی بالغ می شوند. علت این موضوع هم به خون آنها برمی گردد؛ سپیا فاراعونیس دارای قلبی سه حفره ای است که دو حفره برای پمپاژ خون به دستگاه تنفسی و یک حفره برای پمپاژ خون به کل بدن است. وجود هموسیانین یعنی مس به جای آهن در خون او، باعث شده که رنگ خونش به جای قرمز، به صورت سبزآبی دیده شود. این سیستم گردش خون انرژی زیادی نیاز دارد که همین مصرف انرژی طول عمر این جانور را کوتاه می کند.
تخم های سپیا فاراعونیس که هر کدام بین 7 تا 19 میلی متر است، بسیار شبیه خوشه های انگور مانند ژله ای هستند؛ اگر یکی از آنها را به سوی نور بگیرید، می توانید مینیاتور کوچک و کاملی از یک سپیافاراعونیس را در داخل آن ببینید چرا که نوزاد آنها فاقد مراحل دوران لاروی است. این نوزادان بسته به شرایط محیط بعد از 20 تا 25 روز از مرحله جنینی خارج می شوند و از پوشش شفاف و شیشه ای تخم بیرون می آیند. از آن همه تخم رها شده که بعد ها به نوزاد تبدیل می شوند، فقط تعداد معدودی شانس زندگی دارند و بسیاری از آنها قبل از رسیدن به بلوغ و تولید مثل به وسیله شکارچیان، خورده می شوند. اما آنها که زنده می مانند، زندگی کامل و مستقلی را از نوزادی شروع می کنند
فرعون خلیج فارس با اینکه در جوانی علاقمند به زندگی جمعی است ولی به تدریج که بزرگ می شود، قلمرو طلب شده و زندگی انفرادی را ترجیح می دهد. تا وقتی که زوج خود را بیابد. آن وقت است که باید دوباره خود را رنگارنگ کند و نور بتاباند تا به راه پدر یا مادر خود برود.
رنگ های فریبنده
رنگ به رنگ شدن سپیا فاراعونیس، تنها برای تولید مثل یا شکار نیست؛ او این کار را در مواقع خطر هم انجام می دهد. از آنجا که این جانور بیشتر روز را در خواب است، همواره در معرض تهدید شکارچیان قرار دارد؛ فقط کافی است که از وجود یک دشمن احساس خطر کند تا برای فرار از دست او به سرعت تغییر رنگ دهد و کاملا هم شکل محیط اطرافش شود. تغییر رنگ این جانور به قدری ماهرانه است که برایش فرقی نمی کند در اطرافش پاره های آهن باشد یا ماسه های سفید و یکدست کف دریا؛ سریعا به همان رنگ در می آید. البته بهترین کار برای این جانور این است که وقتی می خواهد بدون هیچ مزاحمتی استراحت کند، خود را به رنگ محیط درآورد تا خوابش آشفته نشود
درست است که قابلیت او در تغییر رنگ بی اندازه بالاست اما این جانور هم برای خود رنگ ثابتی دارد. رنگ اصلی و زمینه یک سپیا فاراعونیس، کرم رنگ است که لکه ها و طرح های قهوه ای، بدن او را پوشانده. این جانور به هیچ وجه نمی تواند رنگ اصلی بدن خود را تغییر دهد و تنها رنگ لکه ها و طرح های خود را هم شکل محیط می کند. سپیا فاراعونیس این تغییر رنگ را بوسیله رنگدانه هایی به نام  کروماتوفور  که به تعداد بی شمار در سطح بدنش وجود داد، انجام می دهد؛ هر کدام از این رنگدانه ها، رنگ خاصی را تولید می کنند؛ زرد - نارنجی - قرمز - صورتی - آبی - سیاه و ... اما این تغییر شکل به چه صورت انجام می شود؟ 
ماهیچه های بسیار کوچکی از اندام این جانور به  کروماتوفور  های بدنش وصلند که با تحرکات مختلف، وضعیت آنها تغییر می کند؛ هر گاه ماهیچه های بدن خود را منقبض کند، رنگدانه ها در یک نقطه جمع می شوند و او را بی رنگ می کنند. وقتی هم که آنها را منبسط کند یا در حال استراحت باشد، رنگدانه ها پراکنده می شوند و سطح بدن جاندار، رنگ های مختلفی به خود می گیرد. این همان کاری بود که نخستین سپیا فاراعونیس که در خلیج فارس دیدم، انجام داد. او با دیدن من احساس خطر کرد و خود را به رنگ آبی دریا درآورد. احتمالا اگر به او نزدیک تر می شدم، با اسلحه دفاعی خود به من شلیک می کرد.
مرکب مخدر

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:eoPsQZoR2WHUsM:http://www.cephalopod.org/Images/sep%2520off%2520latspread.jpg
تغییر رنگ برای یک سپیا فاراعونیس تنها وسیله دفاعی نیست؛ او همواره مسلح است و هیچ وقت سلاح خود را از خود دور نمی کند. مواقعی پیش می آید که شکارچی، او را دیده و دیگر تغییر رنگ فایده ای ندارد. پس این جانور از روش دیگری برای حفاظت از خود استفاده می کند؛ او همیشه مرکب سیاهی را در کیسه ای بالای سمت راست روده اش همراه دارد. پس به محض نزدیک شدن کوسه ها و برخی ماهیان بزرگ جثه مانند میش ماهیان که دشمن او هستند، دهانه کیسه را در نزدیک مخرج باز می کند و مرکب را با انقباض به بیرون پرتاب می کند. با این کار به سرعت محیط را چنان به سیاهی می کشاند که صیاد به سختی می تواند او را ببیند. اما این کار او فقط برای سیاه کردن محیط اطراف نیست چرا که بینایی در دنیای جانوران زیر آب، یکی از آخرین حواس آنهاست. شکارچی ها به راحتی می توانند با راداری که در سر خود دارند، شکار را تعقیب کنند اما از دست مرکب تیره رنگ سپیا فاراعونیس، راه فراری نیست؛ این مرکب سرشار از ترکیباتی به نام ملانین و ماده شیمیایی الکالوئید است و به نوعی ماده مخدر به حساب می آید. به محض اینکه شکارچی با این مرکب برخورد کند، گیرنده های شیمیایی اش توسط الکالوئید ها بسته می شود تا سپیا فاراعونیس او را گیج و گمراه به حال خود رها کند و از مهلکه بگریزد. جالب است که این کیسه سرشار از مرکب، در زمان جنینی در بدن فرغون دریا شکل می گیرد و تا آخر عمر همراه اوست. نوزادهای تازه متولد شده سپیا فاراعونیس هم می توانند با تخلیه این کیسه از خود محافظت کنند؛ فقط کافی است شکارچی این نوزاد را بخورد تا دهانش بی حس شود و بی اداره بازش کند تا توزاد بیرون بیاید.

///////////////
ماهی مرکب، سبیدج/صبیدج، سرپاور غول آسا (Architeuthidae) خانواده‌ای از سرپاورها هستند. جانوران این خانواده در سرپاورهای اعماق اقیانوس هستند و ۸ گونه دارند.
سرپاور غول اسا یکی از بزرگ‌جثه‌ترین جانوران است.
ویکی‌پدیای انگلیسی.

پرش به بالا Coleoidea
پرش به بالا Teuthida
پرش به بالا Oegopsina
///////////////
به عربی سبیدج غملاق:
السَّبِيدَج العِمْلاق[1] أو الصَبِّيدَج العملاق[2] (بالإنجليزية: Giant squid) وهو أشد أنواع السَبادِج هولا وضخامة بعد السبيدج الضخم (بالإنجليزية: Colossal squid) ويعتبر أيضاً أكبر اللافقاريات أو الحيوانات التي ليس لها عمود فقري.
محتويات  [أظهر]
الخصائص الفيزيائية[عدل]
ربما يكون السبيدج العملاق أكثر سكان المحيط غموضا وفظاعة برأسه الغريب الذي ينتهي بما يشبه منقار الببغاء وجسمه الذي يشبه الطوربيد والأطراف الطويلة المنتهية بمصاصات والتي يستخدمها في القبض على فريسته وعصرها. انه يفترس أي شيء يقع في يده ما عدا المواد الخضرية.
انه حيوان من فصيلة الرخويات مثل الأخطبوط المعروف وأسماك السبيدج بأنواعها والتي يشبهها شبها كبيرا ما عدا في الحجم. ان السبيدج العملاق قد يصل إلى ثمانية عشر أو عشرين أو ثلاثين مترا.
ان منطقة حياته المفضلة هي الاعماق ونادرا ما يظهر على سطح الماء. انه يتحرك بنفس الطريقة التي تتحرك بها الطائرة النفاثة فيقذف امامه دفعات كبيرة من الماء عن طريق جهاز ماص وعندما يكون عليه أن يختبر قوته أمام حوت العنبر عدوه اللدود والتقليدي فانه مخزونه من الأسلحة السرية ومن بينها تيار الحبر الشهير الذي يغطي به انسحابه. ان هذا السبيدج العملاق يوجد بألوان عديدة تتراوح بين الأخضر والأحمر الطوبي. بين وقت وآخر نسمع عن سبيدج ألقت به الأمواج بطريقة غامضة على الشاطئ وهناك نظريات عديدة في تفسير هذا الأمر وربما يكون المد أو تغييرات معينة في تيار البحر هي المسؤلة عن ذلك. ربما تكون الحويات الضخمة لهذا السبيدج والتي تظهر فوق السطح هي السبب وراء ظهور أسطورة حياة البحر. وفي صراعه ضد حوت العنبر عدوه التقليدي يخرج السبيدج العملاق مهزوما في كل مرة تقريبا مع افراز حبره المشهور في الماء فيحوله بذلك إلى جسم معتم ان ذلك لا يساعده كما لا تساعده المصاصات الرهيبة في أطرافه الطويلة وقد أمكن تخمين حجم السبيدج المسؤول عن أحداث هذه الكدمات والعلامات في أجسام الحيتان وذلك بالقياس إلى حجم هذه العلامة نفسها.
حوادث[عدل]
هناك حوادث مؤكدة لكنها نادرة حيث هاجم السبيدج العملاق بعض القوارب وفي القرن الماضي هوجم قارب صيد بواسطة واحد من هذه العماليق في نيوفوندلاند ويرجع الفضل إلى شجاعة واحد من البحارة حيث بتر أحد أطراف سبيدج عملاق ببلطة وبذلك أجبره على الانصراف ويوجد الكثير من الحوادث الأخرى التي نسمع بها يوميا.
مشاهدات حديثة[عدل]
شوهدت في السنوات الأحيرة عدة من السبادج العملاقة :
في سبتمبر 2003 عثر علماء أسبان على سبيدجين عملاقين بالقرب
من الساحل الشمالي لأسبانيا وقاموا باصتيادهما أحياء ولكنهما لم يبقيا على قيد الحياة طويلا. الكبير منهما وصل طوله إلى نحو 11 متر ويزن 140 كيلوجرام.

وفي 7 سبتمبر 2005 نجح علماء من اليابان تسونامي كبوديرا وياسوهيرو كوياما من المتحف العلمي الوطني بطوكيو بوساطة كاميره خاصة بأعماق البحار بتصوير فيديو على عمق 240 إلى 940 متر بالقرب من جزر أوجازاوارا بغرب المحيط الهادئ. وفيها يرى السبيدج العملاق يقوم بهجمات عديدة على ما أنزله العلماء من فريسة لاجتذابه .[3][4][5].
فقد سبيدج عملاق أحد ذراعي الصيد عند اشتباكه بسنارة الطعم . وعندما كان منقضاً على الطعم أصدر ضيائية حيوية.[6][7][8] وصل مجسا الصيد للسبيدج العملاق طول 5.5 متر مما يعني أن طوله بالكامل نحو 8 أمتار . وقد لوحظ أن هذا الحيوان نشيط في الصيد وعدائي. وقد كانت هي الصور الأولى التي تتقط للسبيدج العملاق مكان حياته الطبيعي .

اعادة تشكيل السبيدج العملاق Architeuthis dux - متحف تولوز بفرنسا.
في يوليو 2007 وجد سبيدج عملاق ميت على شاطيء تسمانيا يبلغ طول بدنه 2 متر وطوله بالكامل 8 متر .[9]
في 30 يوليو 2009 عثر على سبيدج عملاق على عمق 1500 متر في خليج المكسيك ، وأخرج من البحر هناك . وقام باصتياده مجموعة من وزارة الداخلية للولايات المتحدة ، كانوا يعملون على سطح السفينة العلمية جوردون جونتر . وصل وزن الحبار العملاق نحو 50 كيلوجرام.[10]
في شهر يوليو 2012 استطاع الباحث الياباني في علوم البحار تسونامي كبوديرا من متحف العلوم الوطني بطوكيو من تصوير سبيدج عملاق في بيئته الطبيعية . وقام بالتصوير على أعماق بين 600 و900 متر بالقرب من جزر تشيشي.[11]
في يناير 2013 استطاعت مجموعة علمية تعمل لصالح دسكفري تشانيل
ويظهر في الفيديو السبيدج العظيم بوضوح أنه أكبر كثيرا من الغواصة نفسها البالغ طولها 5و3 متر .وتبدو اطرافه الطويلة مبتورة، وربما التهمها أحد الحيتان الكبيرة . سويا بأطرافه الطويلة لكان يبلغ طوله الكلي نحو 9 أمتار.
وقد استمرت المجموعة في محاولات تصويره حتى نجحوا في ذلك . وقد صرحوا فيما بعد أنهم كانوا خائفين من هذا السبيدج العملاق على الرغم من استعدادهم للقيام بهذا التصوير.

بحارة يحاربون سبيدجاً عملاقاً
مراجع[عدل]
^ موسوعة الحيوانات الشاملة، نشر مكتبة لبنان ناشرون بالتعاون مع شركة دورلنغ كندرسلي، الطبعة الأولى ٢٠٠٩ م، طبع في لبنان، ص٨٨، وص٣٧١ وجاء فيها سبيدج عملاق ومقابله Giant squid
^ http://basm.kacst.edu.sa/ViewTerm.aspx?termid=464255 من البنك الآلي السعودي للمصطلحات العلمية (باسم) لمدينة الملك عبد العزيز للعلوم والتقنية
^ Tsunemi Kubodera, Yasuhiro Koyama, Kyoichi Mori: Observations of wild hunting behaviour and bioluminescence of a large deep-sea, eight-armed squid, Taningia danae. Proc. R. Soc. B 272, 1029-1034, (doi:10.1098/rspb.2006.0236) pdf
^ Videoaufnahme 1 (MOV; 2,1 MB)
^ Videoaufnahme 2 (MOV; 6,5 MB)
^ Video 1 zur Biolumineszenz (.mov; 3,7 MB)
^ Video 2 zur Biolumineszenz (.mov; 2,3 MB)
^ Video 3 zur Biolumineszenz (.mov; 2,4 MB)
^ Spiegel Online: Riesenkalmar an Strand gespült
^ دير شبيغل: Riesenkalmar im Golf von Mexiko gefangen
^ n-tv: Japaner filmen Riesenkalmar
اقرأ أيضا[عدل]
حبار
قرش عظيم الفم
قرش المطرقة

مشاريع شقيقة في كومنز صور وملفات عن: سبيدج عملاق
أيقونة بوابةبوابة عالم بحري
ضبط استنادي   
NDL: 001146919
معرفات الأصنوفة        
موسوعة الحياة: 51388  GBIF: 2290178  ITIS: 82392  ncbi: 34555  السجل الدولي للأنواع البحرية: 156850
تصنيفات: أنواع القائمة الحمراء غير المهددةحبارحيوانات ضخمةعلم الأحياء البحريةعلم دراسة الحيوانات الخفية
///////////////
به آذری:
Architeuthis (lat. Architeuthis) - architeuthidae fəsiləsinə aid heyvan cinsi.
///////////
به باسای اندونزی کومی-کومی رکساسا:
 Cumi-cumi raksasa (bahasa Inggris: giant squid; genus Architeuthis) adalah sejenis cumi-cumi yang tinggal di laut dalam dalam keluarga Architeuthidae, ia adalah Sefalopoda terbesar. Perkiraan terbaru menempatkan ukuran maksimum13 m (43 kaki) untuk betina dan 10 m (33 kaki) untuk jantan dari sirip posterior ke dua ujung tentakel. Panjang mantelnya sekitar 2 m.
Jumlah spesies cumi-cumi raksasa yang berbeda telah diperdebatkan, tetapi penelitian genetik terbaru menunjukkan bahwa hanya ada satu spesies.
Pada tahun 2004 peneliti Jepang mengambil gambar pertama dari cumi-cumi raksasa yang hidup di habitat alaminya, dan pada Juli 2012 cumi-cumi dewasa yang hidup pertama kali difilmkan di 
/////////////
به عبری
דיונון ענק (שם מדעי: Architeuthis) הוא סוג של רכיכה ימית במחלקת סילוניות (Cephalopoda) שנחשב פעם כיצור אגדי. היצור מיוצג על ידי לפחות שמונה מינים של הסוג Architeuthis. דיונוני ענק הם סוג של דיונון החי במים עמוקים והמסוגל לגדול לממדי ענק: הערכות עכשוויות אומדות את האורך המקסימלי מקצה סנפיר הזנב ועד לקצה של שתי זרועות הציד הארוכות של הזכר ב-10 מטרים ושל הנקבה ב-13 מטרים (ובכך הוא שני בגודלו רק לדיונון עצום ואחד היצורים החיים הגדולים ביותר). אורך הגלימה עם זאת הוא רק שני מטרים לערך (יותר לנקבות, פחות לזכרים) ואורך הדיונון למעט זרועות הציד הוא כ-5 מטרים. קיימות טענות על דיווחים של פרטים בגודל של עד 20 מטר, אך אף אחד מהם לא מתועד באופן מדעי. באוקטובר 2004 הצליחו חוקרים יפנים לצלם לראשונה דיונון ענק חי בבית הגידול הטבעי שלו.
/////////////
به ترکی استانبولی دِو کالامار:
Dev kalamar, Architeuthis cinsinden kalamarların ortak adı. Bir zamanlar efsanevi yaratıklar olduğu sanılan dev kalamarlar, derin okyanuslarda yaşayıp, çok büyük boyutlara ulaşabilen Architeuthidae familyasına ait deniz yumuşakçalarıdır. Erkek kalamarların boyu 10 metreye kadar ulaşabilirken, dişiler için bu oran 13 metreye kadar çıkmaktadır. 25 metre uzunluğa ulaşan örnekler olduğunu öne sürenler olsa dahi, bu tip bir varsayımı destekleyecek herhangi bir bilimsel kanıt bulunmamaktadır.
/////////////
Giant squid
From Wikipedia, the free encyclopedia
Not to be confused with Colossal squid.
For other uses, see Giant squid (disambiguation).
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/99/Question_book-new.svg/50px-Question_book-new.svg.png
This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed. (November 2016) (Learn how and when to remove this template message)

Giant squid
Architeuthis princeps image modified.PNG
Giant squid, Architeuthis sp., modified from an illustration by A.E. Verrill, 1880
Kingdom:
Phylum:
Class:
Subclass:
Order:
Suborder:
Family:
Architeuthidae
Pfeffer, 1900
Genus:
Architeuthis
Steenstrup in Harting, 1860
·         Architeuthis dux Steenstrup, 1857
probable synonyms:
·         A. hartingii (A. E. Verrill, 1875)
·         A. japonica Pfeffer, 1912
·         A. kirkii Robson, 1887
·         A. martensi (Hilgendorf, 1880)
·         A. physeteris (Joubin, 1900)
·         A. sanctipauli (Vélain, 1877)
·         A. stockii (Kirk, 1882)
Architeuthis distribution.png
Worldwide giant squid distribution based on recovered specimens
·         Architeuthus Steenstrup, 1857
·         Dinoteuthis More, 1875
·         Dubioteuthis Joubin, 1900
·         Megaloteuthis Kent, 1874
·         Megateuthis Hilgendorf in Carus, 1880
·         Megateuthus Hilgendorf, 1880
·         Mouchezis Vélain, 1877
·         Plectoteuthis Owen, 1881
·         Steenstrupia Kirk, 1882
The giant squid (genus Architeuthis) is a deep-ocean dwelling squid in the family Architeuthidae. Giant squid can grow to a tremendous size due to deep-sea gigantism: recent estimates put the maximum size at 13 m (43 ft) for females and 10 m (33 ft) for males from the posterior fins to the tip of the two long tentacles (second only to the colossal squid at an estimated 14 m (46 ft),[2] one of the largest living organisms). The mantle is about 2 m (6.6 ft) long (more for females, less for males), and the length of the squid excluding its tentacles (but including head and arms) rarely exceeds 5 m (16 ft). Claims of specimens measuring 20 m (66 ft) or more have not been scientifically documented.
The number of different giant squid species has been debated, but recent genetic research suggests that only one species exists.[3]
In 2004 Japanese researchers took the first images of a live giant squid in its natural habitat,[4] and in July 2012 a live adult was first filmed in its natural habitat off Chichi-jima.[5]
////////////
ماهی مرکب، سبیدج، سرپاور عظیم (Mesonychoteuthis hamiltoni) نام یک گونه از تیره سرپاورهای شیشه‌ای است که به عنوان بزرگترین گونه ماهی مرکب از لحاظ جرم، و همچنین بزرگ‌ترین موجود بی‌مهره به شمار می‌رود. این تنها عضو شناخته شده از سرده مزونیکوتئوتیس است. این گونه با طولی معادل ۱۲ الی ۱۵ متر، و وزن حدودی ۷۵۰ کیلوگرم، بیش از ۱۰ درصد از اندازه نمونه دیگر این خانواده یعنی سرپاور غول، بزرگ‌تر است. سرپاور عظیم درنده مهاجم و مجهز به منقار برنده و چنگال چرخان تیغه مانند در انتهای تانتاکول‌هایش،در عمق زیاد زندگی می‌کند و به ندرت با دریانوردان روبه‌رو می‌شود.

منابع[ویرایش]
مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Colossal squid»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامه آزاد (بازیابی در ۲۴ مارس ۲۰۱۶).
////////////////
به عربی سبیدج ضخم:
السبيدج[2] الضخم (بالإنجليزية: Colossal squid) ، ويعتقد أنه أكبر أنواع السبيدج من حيث الكتلة ، و هو العضو الوحيد المعروف من جنس Mesonychoteuthis . و له عدد قليل من العينات المعروفة ، ووضعت التقديرات الحالية حجمه الأقصى بين 12-14 مترا (39-46 قدم) على أساس تحليل عينات أصغر حجما وغير ناضجة، مما يجعله أكبر اللافقاريات المعروفة.
محتويات  [أظهر]
الموطن[عدل]
موطن السبيدج الضخم يمتد آلاف الكيلومترات شمال القارة القطبية الجنوبية إلى جنوب أمريكا الجنوبية ، و جنوب جنوب أفريقيا ، والطرف الجنوبي من نيوزيلندا .
الوصف[عدل]
السبيدج الضخم يشبه إلى حد ما السبيدج العملاق ، ولكنه أثقل من السبيدج العملاق وأيضا يعتقد أن السبيدج الضخم يمتلك عباءة أطول من السبيدج العملاق ، على الرغم من أذرعه أقصر من السبيدج العملاق .

///////////////
به باسای اندونزی کومی-کومی کلوسال:
Mesonychoteuthis hamiltoni atau biasa di sebut cumi-cumi kolossal, Mempunyai mata sebesar piring makan. Spesies ini di ketahui cumi-cumi terbesar yang pertama di temukan. Pertama kali di foto setelah hewan ini terjebak di sebuah jaring perahu pencari ikan. Hewan ini lebih besar dan lebih agresif di banding cumi-cumi yang menyerang kapten nemo nautilus di karangan jules verne dalam novel twenty thousand lagues under the sea. Cumi-cumi betina setengah dewasa yang di teliti di laboratorium wellington, New sealand, mempunyai ukuran lebih dari 18 kaki dan berat 230 kg. jika sampai pada ukuran dewasa hewan ini bisa mencapai 40 kaki. habitanya di wilayah laut selatan dan Samudra Antarktika
//////////
به عبری:
דיונון עצום (שם מדעי: Mesonychoteuthis hamiltoni) הוא ככל הידוע בעל החיים הגדול ביותר בחסרי החוליות. על פי ההערכות (של פריטים צעירים שנצפו), אורכו המקסימלי נע בין 12 ל-14 מטרים.

הדיונון העצום הוא המין היחיד בסוג Mesonychoteuthis.
////////////
Colossal squid
From Wikipedia, the free encyclopedia
Not to be confused with giant squid.

This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed. (June 2015) (Learn how and when to remove this template message)
Colossal squid
Calmarcolossal2.jpg
Size compared to an average human
Conservation status

Least Concern (IUCN 3.1)
Scientific classification
Kingdom:     Animalia
Phylum:       Mollusca
Class: Cephalopoda
Order:         Teuthida
Suborder:    Oegopsina
Family:        Cranchiidae
Subfamily:   Taoniinae
Genus:         Mesonychoteuthis
Robson, 1925
Species:       M. hamiltoni
Binomial name
Mesonychoteuthis hamiltoni
Robson, 1925
Mesonychoteuthis map.svg
Global range of M. hamiltoni
The colossal squid (Mesonychoteuthis hamiltoni, from Greek mesos (middle), onycho (claw, nail), and teuthis (squid)), sometimes called the Antarctic or giant cranch squid, is believed to be the largest squid species in terms of mass. It is the only known member of the genus Mesonychoteuthis. It is known from only a few specimens, and current estimates put its maximum size at 12–14 m (39–46 ft) long and weighing possibly up to 750 kg (1,650 lb),[1][2] based on analysis of smaller and immature specimens, making it the largest known invertebrate.
https://en.wikipedia.org/wiki/Colossal_squid
//////////////
ماهی مرکب،سبیدج، سَرپاوَر یا در گویش مردم جنوب ایران خساک یکی از بی‌مهرگان است.
این ماهی در زمان احساس خطر ماده‌ای چون مرکب مشکی را در آب پخش می‌کند. سرپاوران (Teuthida) در کل گروه بزرگی از جانوران دریایی از رده سرپایان در زیررده نیام‌داران (Coleoidea) هستند.

ویژگی سرپاورها سر ایشان است که به صورت دوشاخه‌ای قرینه است. آن‌ها نرم تنانی از خانواده اختاپوسها هستند، که هنگام روز در اعماق آب به سر برده و شب هنگام، برای تغذیه به سطح آب می‌آیند. اسکوئیدها با استفاده از ۱۰ بازوی خود، ماهیها را به درون دهان منقار مانند خود می‌کشند. طول انواع غول پیکر آنها به ۱۳ متر می‌رسد.

برخی سرپاوران[ویرایش]
سرپاور آتشین
سرپاور جواهر
سرپاور درازباله
سرپاور شانه‌بال
سرپاور شیشه‌ای
سرپاور علفی
سرپاور غول آسا
سرپاور قلاب‌دار
سرپاور قلاب‌دست
سرپاور لوزی
سرپاور پرنده
منابع[ویرایش]
Wikipedia contributors, Squid, Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Squid&oldid=195716854 (accessed March 6, 2008).

دائرةالمعارف کودکان و نوجوانان (جلد دوم)

جانوران شاخه نرم‌تنان
رده      نمونه جانوران
شکم‌پایان        حلزون | حلزون سیب | لیسه | لیسه دریایی | پروانه دریایی | خاره‌چسب
سرپایان هشت‌پا | ملوانک | سپیداج | ماهی مرکب | ماهی مرکب دم‌کل | ماهی مرکب جهنمی | تانینگیای ایرانی
ناوپایان عاجک لیز | عاجک نرم‌شیار
سپرپایان          لیمیفوسوریدا | کاذب‌دندان
دوکفه‌ای‌ها       گوش‌ماهی | صدف دوکفه‌ای | صدف چروک | صدف مروارید
گهواره‌های دریایی        گهواره دریایی | تونیسیا
بی‌لاکه‌ای‌ها      پولک‌پوست | شیارشکم
تک‌لاکه‌ای‌ها     چپ‌پوستکان | تک‌لاکه‌پوش | نوپوستک
چندلاکه‌ای‌ها     گهواره دریایی خاردار | لپیدوپلورینا


[نمایش] ن ب و
نرم‌تنان خوراکی
[نمایش] ن ب و
انواع ماهی‌ها در ایران
[نمایش] ن ب و
مهم‌ترین شیلات مصرفی
نشان خرد        این یک مقاله خرد پیرامون نرم‌تنان است. با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.
رده‌ها: سرپاورها سرپایان نرم‌تنان تجاری نرم‌تنان خوراکی
//////////////
السَّبِيدَج أو الصَّبِيدَج [2][3][4] أو الكلمار أو السبّيط أو الحَبَّار أو السيبيا (بالإنجليزية: squid)، هو من أشهر أنواع الرأسقدميات و يُعتبر أمهرها في السباحة ويمتاز بشكله الانسيابى. وبسبب طريقته في الاندفاع داخل المياه يطلق عليه أيضا اسم: سهم البحار، كما يُطلق عليه في دول حوض البحر الأبيض المتوسط اسم: كاليماري (بالإيطالية: calamari) و هي تسميته في اللغة الإيطالية و مفردها كاليمارو (بالإيطالية: calamaro).
محتويات  [أظهر]
تكوين السبيدج[عدل]
المجسات عند السبيدج هي عشرة أذرع ، إثنتان منهما أطول من الباقيات وهو يستخدم هذه الأذرع (الحاملة للماصّات) في القبض على فريسته ، أما عيناه فليس لهما أجفان وتبدو إلى حد كبير مثل عينى الإنسان ، ويرشف الحبار الماء من خلال تجويف مركزي داخل جسمه ويخرجه عبر أنبوب مرن هو الممصّ ، وذلك عندما ينقبض الرداء ، ويقع هذا الممصّ في مؤخرة الأذرع؛ ولذلك يشاهد السبيدج وهو ينطلق إلى الخلف بسرعة كبيرة عندما يندفع الماء في هذا الممص ، ويندفع الحبر أيضا عبر هذا الممص ، أما زعانفه -التي هي امتدادات عضلية شبيه بأجنحة تخرج من الرداء- فيستخدمها للتحكم في اتجاه سباحته وقد تغيره في الاندفاع البطئ نحو الأمام أو الخلف.
أنواع السبيدج[عدل]
وللسبيدج أنواع عديدة منها العادى وهو أكثرها شهرة ويتواجد بكثرة في السواحل الشرقية لأمريكا الشمالية وفى مياه البحر الأبيض المتوسط. وللسبيدج أنواع مثل الحبار الطائر وهو الذي يشاهد أحيانا على سطوح السفن في حالة الطقس العاصف وهناك أيضا السبيدج العملاق وهو أشد أنواع الحبار هولا وضخامة ويعتبر أيضا أكبر اللافقاريات أو الحيوانات التي ليس لها عمود فقرى ويبلغ طوله الكلى بما فيه الجسم والأذرع خمسين قدما أو أكثر ويعيش في عرض البحر ويسبح في الأعماق بعيدا عن السطح وأحيانا تلقيه أمواج البحر على الشاطئ.
يسبح السبيدج عادة في أزواج، كل اثنين مع بعضهما البعض، وهو من الأحياء المائية التي لا تهرب من وجود الإنسان حولها (الغواصين)، بل تقترب منه عادة في فضول.
مواضيع متعلقة[عدل]
حبار.
أخطبوط.
رخويات.
حبار عملاق.
شاهد أيضا[عدل]
زوجان من السبيدج يسبحان مع الغواصين.
المراجع[عدل]
^ Tanabe, KHikida, YIba, Y. (2006). Two Coleoid Jaws from the Upper Cretaceous of Hokkaido, Japan. Journal of Paleontology. 80 (1): 138–145. doi:10.1666/0022-3360(2006)080[0138:TCJFTU]2.0.CO;2.
^ قاموس المورد الحديث منير البعلبكي طبعة 2010 ص 1136
^ موسوعة الحيوانات الشاملة أعد النص د. البير مطلق ص 371 وجائت فيها كلمة سبيدج squid
^ معجم الحيوان للفريق أمين معلوف دار الرائد العربي طبعة 1985 ص 223
مشاريع شقيقة اقرأ كتاب يتعلق بسبيدج في ويكي الكتب.
ضبط استنادي   
NDL: 00564009
///////////
به آذری کالمار:
Kalmar (lat. Teuthida) — molyusklar tipinin başıayaqlılar sinfinə aid heyvan dəstəsi.
//////////////
به باسای اندونزی کوم-کومی:
Cumi-cumi adalah kelompok hewan cephalopoda besar atau jenis moluska yang hidup di laut.[1] Nama itu ''Cephalopoda'' dalam bahasa Yunani berarti kaki kepala, hal ini karena kakinya yang terpisah menjadi sejumlah tangan yang melingkari kepala.[2] Seperti semua cephalopoda, cumi-cumi dipisahkan dengan memiliki kepala yang berbeda. Akson besar cumi-cumi ini memiliki diameter 1 mm. Cumi-cumi banyak digunakan sebagai makanan.[butuh rujukan[
///////////////
به عبری رَخَص:
דינוני רחף (שם מדעי: Teuthida) היא סדרה של רכיכות ימיות ממחלקת הסילוניות - יצורים כמו התמנון והדיונון (מסדרת Sepiida, הנעים במים בעזרת סילון מים הנוצר בגופם ועוזר להם להתקדם במים. יש להם שמונה זרועות המופנות קדימה, כריות יניקה גדולות ומקור ענקי המכיל לעתים ארס.

דיונונים אלה הצפים במים פתוחים ואף בעומק האוקיינוס, הם הגדולים שבחסרי החוליות, כשהגדול ביותר מביניהם הוא דיונון עצום (Mesonychoteuthis hamiltoni), המצוי באנטארקטיקה וזרועותיו מגיעות לאורך של 15 מטר.
////////////
به باسای جاوی نوس:
Nus (basa Indonésia: nus), iku kalebu kelompok kéwan cephalopoda gedhé utawa moluska kang urip ing segara.[1] Jeneng cephalopoda ing basa Yunani tegesé sikil lan sirah, awit sikil kang kepisah dadi tangan-tangan kang ngubengi ndhas.[1] Kayata kabèh cephalopoda, iwak nus dipisahké kanthi nduwèni ndhas kang béda.[1] Akson iwak nus iki nduwèni dhiamétér 1 mm.[1] Iwak Nus akèh dimanfaataké kanggo panganan lan masakan.[1[
///////////
به ازبکی کالمارلر
Kalmarlar (Teuthidae) — oʻn oyoqli boshoyoqli mollyuskalarning kenja turkumi. Tanasining uz. 0,25—0,5 m. Baʼzi turlarining uzunligi paypaslagichi bilan 18 m ga yetadi. Tanasi choʻziq, keyingi tomoni uchli, torpedasimon, bu esa suvda ham, havoda ham katta tezlikda harakatlanishga (suvdan 7 m balandga sakray oladi) imkon beradi. Tanasining keyingi qismida 2 ta katta suzgichi bor. Boshi tanasidan yaqqol ajralib turadi, koʻzlari katta. 10 ta qoʻli bor. Ulardan 2 tasi ov qoʻllari oʻlja tutayotganda uzayadi va suzayotganda qisqaradi. Chigʻanogʻi rudiment, yupqa plastinkadan iborat boʻlib, mantiya ostiga yashiringan. Siyohxaltasi bor. K. rangi har xil: suvning chuqur qismida yashovchi turlarining rangi tiniq, nur sochuvchi organi bor. 300 ga yaqin turi maʼlum. Asosan, iliq, suvli dengizlarda yashaydi. Uzoq Sharqda 30 ga yaqin turi bor. K. suv qatlamida yashab, baliqlar va umurtqasiz hayvonlar bilan oziqlanadi. Goʻshti yeyiladi Ovlanadi. ]
/////////
به ترکی استانبولی کالامار:
Kalamar, yaklaşık 300 farklı türü barındıran Teuthida takımını oluşturan uzunca, ovalimsi bedenli kafadan bacaklılar sınıfında yer alan bir deniz canlısıdır.
/////////////
به اردو قیرماهی:
 squid Fish قیر ماہی مچھلی
جاپانی ریسرچرز کے مطابق ان اسکوئڈ کی رفتار تیزترین امریکی اوسان بولٹ کی رفتار سے کچھ ہی تیزہے۔ یاماموتو اور ان کی ٹیم نے ٹوکیو کے شمال میں 600 کلو میٹرسمندر میں جاپانی اسکوئڈ،مچھلیوں پر مشاہدہ کیا اور اس کے اڑنے کے میکانزم کو دریافت کیا ۔
ہوکائیڈو یونیورسٹی کے محقق جم یاما موتو کا کہنا ہے کہاسکوئڈ کے بارے میں مشہور ہے کہ یہ مچھلی ہوا میں اڑتی ہے لیکن کوئی بھی اس بات کی وضاحت نہیں کرسکا کہ یہ کیسے اڑتی ہے، ہم نے اس مچھلی کے اڑنے کے طریقے کے بارے میں پتہ چلایا ہے۔
ان کا کہنا ہے کہ یہ مچھلی پانی میں اپنی دم کوتیزی سے گھماتی اورجھٹکے سےجیٹ طیارے کی مانند نکلتی ہے اور ہوا پرتیرنےلگتی ہے۔ یہ اسکویڈ11.2میٹر فی سیکنڈ کی رفتارسے اڑسکتی ہےاور اس کی اڑان 30 میٹر سے زیادہ کی نہیں ہوتی۔
یاد رہے کہ اولمپک گولڈ میڈل یافتہ یوسین بولٹ پچھلے سال لندن گیمزمیں10.31فی سیکنڈ کی اوسط رفتار سے دوڑے اور گولڈ میڈل حاصل کیا۔ محققین کا کہنا ہے کہ یہ پہلا موقع ہے کہ کسی نے اسکوئڈکے اڑنے کے محرکات کی وضاحت کی ہے۔

//////////

Squid

From Wikipedia, the free encyclopedia
This article is about cephalopods. For the web proxy, see Squid (software). For other uses, see Squid (disambiguation).
Squids redirects here. For the video game, see Squids (video game).
Squid
Temporal range: (at least) Late Cretaceous–Recent
[1]
O
S
D
C
P
T
J
K
N
Photo of squid with 8 short arms and two longer tentacles
European squid (Loligo vulgaris)
Kingdom:
Phylum:
Class:
Superorder:
Order:
Teuthida
A. Naef, 1916
Squid are cephalopods of the order Teuthida, which comprises around 304 species.[2] Like all other cephalopods, squid have a distinct head, bilateral symmetry, a mantle, and arms. Squid, like cuttlefish, have eight arms arranged in pairs and two, usually longer, tentacles. Squid are strong swimmers and certain species can fly for short distances out of the water.[3]
 https://en.wikipedia.org/wiki/Squid